Werk & Studie alle pijlers

Natuurkunde

01-04-2014 15:51 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen

Ik hoop dat er wat natuurkundigen onder ons zitten wat ik begrijp er de ballen niet van! Je moet de efficiëntie uitrekenen van een bepaald ding. Dit kan een lamp zijn of iets dergelijks. Bij de formule van efficiëntie gaat het al mis.

Ik zal voor de duidelijkheid even een vraag uit het boek halen;

Een electrische motor is verbonden aan 230 v. De stroom door de motor is 4,35 A. de motor heeft de power van 900 w.

Hoeveel procent is niet efficiënt gebruikt?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Xx Charlotte
Het vermogen P is U maal I dus 230v * 4,35A = 1000,5 W.

De motor levert echter maar 900 van de 1000,5 W dus 90%
Dus 10% is niet efficiënt gebruikt
O horror. Middelbare school nachtmerries komen boven...

Waar zit de any-key?
quote:Houston77007 schreef op 01 april 2014 @ 16:48:

O horror. Middelbare school nachtmerries komen boven...

Ja, bij mij ook! Wat heb ik zitten zweten op dit soort vraagstukken, waarvan ik de vraagstelling niet eens snapte, laat staan de oplossing .

Het gekke is dat ik de uitleg van Kameko helemaal begrijp.

Kameko, als je toch bezig bent: iemand heeft me eens uitgelegd hoe je pi berekent met een touwtje en een schoteltje. Het was me toen glashelder, maar nu niet meer.

Weet jij er misschien raad mee?
quote:sri schreef op 01 april 2014 @ 16:53:

[...]

Ja, bij mij ook! Wat heb ik zitten zweten op dit soort vraagstukken, waarvan ik de vraagstelling niet eens snapte, laat staan de oplossing .

Het gekke is dat ik de uitleg van Kameko helemaal begrijp.

Kameko, als je toch bezig bent: iemand heeft me eens uitgelegd hoe je pi berekent met een touwtje en een schoteltje. Het was me toen glashelder, maar nu niet meer.

Weet jij er misschien raad mee?Had dat er niet mee te maken dat de diameter van een cirkel x pi altijd de omtrek van de cirkel is??
Dat zou zomaar kunnen, ik ben echt een neanderthaler op dat gebied. Ik weet nog wel dat pi altijd dezelfde waarde heeft, wat dus zou kloppen omdat de verhouding tussen diameter en omtrek bij elke cirkel hetzelfde is. Lijkt mij. Geloof ik.
Daar gaat het om inderdaad, dat die verhouding altijd hetzelfde is.

Dus in feite: De omtrek van een cirkel delen door de diameter geeft pi.
Wat slwhisper zegt.

(Toch fijn dat 5 jaar natuurkunde studeren nuttig kan zijn voor het viva forum )
Kijk, als mijn docenten vroeger nou eens zo duidelijk waren geweest, had ik het niet alleen gesnapt, maar het ook nog leuk gevonden!

Dank je wel, slwhisper, ik vind het erg leuk dat mijn immer zachtjes knagende vraagstuk nu opgelost is .
quote:kameko schreef op 01 april 2014 @ 16:03:

Dus 10% is niet efficiënt gebruikt

Idd!

Vermogen (P, eenheid Watt) = spanning (V, eenheid volt) * stroom (I, eenheid Ampère )

Het verbruikte vermogen is dus 230 volt * 4,35 Ampère = 1000,5 Watt. Daarvan wordt 900 Watt effectief gebruikt. De efficiëntie is dus 900/1000,5 = afgerond 90%

100 - 90 =10 procent wordt niet efficiënt gebruikt.
Ik keek altijd goed naar de eenheden en de bijbehorende grootheden. En dan zocht in een formule die daarbij paste.

Ik was dus niet zozeer met het verhaaltje bezig maar echt de getallen en eenheden eruit halen en kijken wat ik daarmee kon.

Misschien een open deur maar misschien heeft iemand er ook nog wat aan

Ben er wel voor geslaagd.
Dit is geen echte natuurkunde natuurlijk... meer een invuloefening
quote:Iwannalive schreef op 01 april 2014 @ 18:34:

Dit is geen echte natuurkunde natuurlijk... meer een invuloefening Maar wellicht is een lesje quantummechanica een stap te ver voor het viva forum

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven