Kat heeft telkens jeuk

06-04-2014 15:37 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn kat (een poes van bijna 5 jaar) krabt sinds september/oktober steeds meer. Ze heeft al heel lang een kaal buikje op de plek waar ze in het verleden gesteriliseerd is. In september 2013 begon ze met het likken van die plek en voor lieverlee kwam daar het likken aan haar poten bij. Eerst de binnenkant van de achterpoten, later ook de binnenkant van de voorpoten. Ook beet ze soms op die plekken. Het is nooit open geweest, altijd alleen maar kaal.

Sinds augustus 2013 is ze op dieet bij de dierenarts, omdat ze voor het mooie 1,5 kg af moest vallen (van de dierenarts). Ik volg daar een speciaal programma met voer van Hill's Metabolic. In het begin moest ik elke maand komen wegen (gratis consult) en in ruil daarvoor kocht ik dus het dieetvoer van Hills bij mijn dierenarts. Ik gaf eerst altijd Royal Canin indoor. Anyway, dat dieetprogramma ging goed. Ze viel rustig af en in januari of februari werd gezegd dat we pas in mei weer opnieuw hoeven te komen wegen, want ze zat min of meer op haar streefgewicht.

Maar sinds die tijd is het likken minder geworden op haar poten, maar krabt ze steeds vaker bij haar oren en boven haar ogen. Voor mijn gevoel krabt ze ook best hard. Ze heeft soms een klein schrammetje door het krabben. Het haar op haar voorpootjes en achterpootjes groeit wel een beetje terug. Het gaat niet snel, maar dat zal misschien zijn tijd nodig hebben.. Het likken daar is wel minder.

Omdat haar gewicht laatst vrijwel goed was, ben ik haar eten gaan mengen met Royal Canin Indoor. Inmiddels geef ik weer tijdelijk alleen Royal Canin om te kijken of haar problemen afnemen. Ik geef het even de tijd (ben nu 3 weken bezig met wisselen), maar dat krabben blijft heel erg. Ook likt ze zich vaak op haar schouderbladen.

Jullie zijn geen dierenarts, dat weet ik. Maar misschien herkent iemand deze klachten? Of heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn? Wat kan ik doen om haar hier vanaf te helpen?

Ik zit er over te denken om haar binnenkort even goed te laten nakijken. Op vlooien, eventueel parasieten, etc. En eventueel een allergietest laten doen. Maar als dat allemaal niet nodig is, doe ik het liever niet.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties :-)
Voedselallergie. Naar de dierenarts en een allergietest laten doen.. Niet te lang mee wachten moet je voorstellen dat je zelf dag en nacht jeukt hebt dat je jezelf openkrabt
Ja, daar ben ik dus ook bang voor.. Nu ja, als het alleen voedsel is, is het niet zo'n ramp (althans, ik geloof dat je daar wel speciaal voer voor kunt kopen, toch? En ik ben duur voer gewend, dus dat vind ik verder niet erg). Maar iets als huisstofmijt zou ik echt heel zielig vinden

Ik ben benieuwd naar de andere reacties.. zucht.. ik moet denk ik wel even gaan bellen deze week ja..

Is zo'n test alleen met bloedprikken? Zoals bij mensen? Want ik las ook iets engs over een stukje huid weghalen..bij parasieten?
inderdaad, bloedtest en een stukje huis wegkrabben op de plaats waar ze likt / krabt

dat wegkrabben stelt weinig voor

begin hoe dan ook niet aan antibiotica (dat lokt huidproblemen uit) of cortisoninjecties (dat neemt de oorzaak niet weg)

als je er met deze DA niet uitkomt, kan je nog een andere DA overwegen

qua voer kan je denken aan een hypoallergeen voer of vers vlees van een soort dat normaal niet in kattenvoer gebruikt wordt

zo hebben wij onze hond maandenlang paardenvlees gevoerd

sterkte, sneu voor het beestje
Dank je @Itsme, helder verhaal... gelukkig stelt die test weinig voor. Ik zag al gruwelijke beelden voor me.. Ik ga morgen gewoon bellen. Het is niet zo dat ze 24/7 krabt, gelukkig! Ze kan ook heerlijk op schoot of in het zonnetje op het balkon liggen slapen en knorren. Verder is ze gelukkig ook tevreden en blij, ze speelt, heeft af en toe gekke rondren-uurtjes en haar vacht glanst verder gewoon mooi. Maar het krabben is voor haar gewoon vervelend.

Goede tip van de antibiotica. Ik ben daar sowieso erg huiverig voor, maar ik zal het zeker onthouden als ik langs ga. Dank je!
Dergelijk gedrag slijt snel in, en dan heb je (er ook nog eens) een gedragprobleem (bij). Dus niet te lang aanzien.

In overleg met je dierenarts een uitsluitprogramma opstellen zou een optie kunnen zijn.

Experiment met vers vlees ipv brok ook.

Beweegt de kat genoeg? Heeft 'ie voldoende te doen? Je kunt 'm ook laten 'werken' voor z'n eten door voedsel te verstoppen, en door uiteindelijk 'uitdagender' voer voor te zetten, zoals bv kuikens. Dit moeten ze echter wel leren eten, zowel qua kauwen als qua spijsvertering die er aan moet wennen.

Tijdelijk ondersteunen met bv prednison-injecties is evt ook een optie.
Het kan hormonaal zijn, ze is gesteriliseerd. Meestal hebben ze dan in het begin alleen een kaal buikje, de pootjes komen later. Mijn poes zaliger had het ook, na een paar maanden ging het vanzelf over, de DA vond pillen nog niet nodig.
verba volant, scripta manent.
Klinkt inderdaad als voedselallergie. Wij hebben een kater met voedselallergie. Hij krabte zich tot bloedens toe open op zijn kop en tussen zijn schouderbladen. Echt heel zielig. Sinds hij alleen nog maar Royal Canin hypoallergeen vetinary diet krijgt, heeft hij nergens meer last van (het duurt alleen wel minimaal acht weken voordat je resultaat begint te zien). Verder mag hij naast dit dieetvoer nog vers vlees dat niet in het gewone kattenvoer zit, zoals bijvoorbeeld hertenbiefstuk of struisvogel.

En daarnaast zorgen wij ervoor dat er nooit eten van ons ergens ligt (of op de grond is gevallen) zodat hij niet stiekem kan snoepen van ons eten.

Succes bij de dierenarts!
@Milena1: kuiken..? Ik geloof dat ik dat een beetje eng en vies vind.. Maar dat uitsluitselprogramma, daar als ik inderdaad ook iets over. Dan geef je ze ander voer waar andere eiwitten in zitten en dan moet je hopelijk verschil gaan merken en telkens andere eiwitten toevoegen om te kijken of dat eiwit een reactie veroorzaakt, toch? Dat ga ik sowieso navragen deze week. Goed dat je het zegt over dat gedrag... daar zie ik mijn kat wel voor aan ja..

@MarinnaDavids: ik dacht eerst ook dat het hormonaal was, maar de dierenarts zei tussen neus en lippen door in augustus (toen ze alleen dat buikje en een klein beetje de achterpootjes had) "Oh, stress..." En de diëtiste zei dat destijds ook. Ze speelt echter genoeg. Niet altijd even veel, en het is ook een wat rustiger beestje dat liever naast je op de bank of op schoot ligt (of op dr kussen in het zonnetje), maar soms gooien we weleens met brokjes (hihi, 9 van de 10 keer kijkt ze dan naar ons en naar het aanrecht, omdat ze weet dat de rest daar staat.. )

@Deborah1980: wat zielig dat hij zo krabte! Hoe oud was hij toen dat gebeurde? Wel fijn dat Royal Canin helpt bij jullie. Als mijn kat ook een voedselallergie heeft, hoop ik dat dat voer ook helpt. Ik vind het een prettig merk..

Bedankt voor het reageren. Ik ga morgenochtend bellen voor een afspraak.. Hopelijk valt het mee :-) Gelukkig hoor ik ook geen enorm enge verhalen.. allergie is vervelend en sneu, maar niet levensbedreigend :-)

Dank jullie wel alvast!
voedselallergie vind ik veel te snel geconcludeerd. De eerste vraag is of de kat elke 4 tot 6 weken behandeld wordt met een anti vlooienmiddel
Ah, nou, ik ben bij de dierenarts geweest. Ze heeft geen vlooien en alles ziet er verder goed uit. De DA zei dat huidproblemen enorm veel oorzaken kunnen hebben en dat veel aandoeningen er ook min of meer hetzelfde uitzien. Het makkelijkst om te onderzoeken is de voedselallergie. Ik heb nu speciaal voer, als het over 6-12 weken beter gaat, dan weten we wat de oorzaak is/was. Komt er geen verbetering of maar ten delen, dan heeft ze waarschijnlijk een allergie voor.... pollen, huisstofmijt, etc. etc. kan van alles zijn. En dat is dan heel lastig te verhelpen.

Maar goed, niks ernstigs voor nu gelukkig. En ik hoop dat dit voer verlichting voor haar brengt
Meerdere keren met mijn kater naar de dierenarts geweest voor dit probleem. Door wassen, bijten en 'soppen' een hele kale buik en uiteindelijk ook de binnenkant van de achterpoten. Uiteraard eerst behandeld tegen eventuele vlooien. Later kreeg hij injecties tegen de jeuk. Helaas hebben die een negatief effect op de weerstand waardoor bij hem dan steeds de niesziekte weer terug kwam. Uiteindelijk bleek andere voeding de oplossing...en geen speciaal dieetvoer, maar in ons geval gewoon droge brokken van Felix en iedere dag een half blikje Gourmet. Als ik afwijk van deze merken (bijvoorbeeld huismerk of Whiskas) is het binnen een week weer fout. Het is idioot, ik weet het, want de meeste supermarktmerken schijnen allemaal even erge troep te zijn. Maar ja, het werkt en het kost mij geen bergen geld aan dure voeding of tripjes naar de dierenarts. Ik hoop dat je de mazzel hebt ook zo'n simpele oplossing te vinden.
Als de bijt/krab plekken symetrisch zijn is het hormonaal. Ik vind "voedselallergie" ook veel te snel geconcludeerd.
quote:Rooss4 schreef op 07 april 2014 @ 17:28:

Als de bijt/krab plekken symetrisch zijn is het hormonaal. Ik vind "voedselallergie" ook veel te snel geconcludeerd.Ik ben al een paar keer bij de dierenarts geweest, en het is niet hormonaal, want het is niet symmetrisch. De dierenarts denkt nu zelf ook aan (voedsel)allergie.
TO, je kunt overwegen om biologisch voer voor de kat te kopen, ik koop dat bij de dierenwinkel.
Mijn kat heeft een vlooienallergie. Ik behandel hem tegen vlooien, maar soms kan een vlo wel bijten. Dan heeft hij geen vlooien, maar is hij wel door een dappere vlo gebeten. Probleem is, dat hij dan dus inderdaad likt en krabt, omdat het leed al geleden is. Het "bewijs" is er dan niet, want zo'n vlo gaat dood en verdwijnt. De allergie komt echter wel opzetten. Zou het dus ook kunnen zijn. Ik hoop dat je snel een antwoord hebt.
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
@Kookwekkertje01: dat vertelde mijn dierenarts ook, ja.. maar dan dat een kat zo'n vlo meestal weghapt. Dan is de vlo niet meer te zien, maar die beet zit er wel en daar kan ze lang last van hebben. Ik begreep alleen dat zo'n allergie meestal meer te zien is rond de staart/achterkant. Daar heeft mijn kat niets.

Ik hoop ook dat we over een paar weken duidelijkheid hebben. 'Hopelijk' ligt het aan het eten.. dan kan ik daar gewoon op gaan letten.

@Redhothead: dank voor de tip. Zodra we meer duidelijkheid hebben over of het aan het voer ligt of niet, kunnen we kijken wat ze wel/niet kan verdragen.. :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven