Marteling visjes

07-04-2014 21:26 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal dagen geleden een vissenkom gekocht met twee sluierstaartjes. Toen ze naar lucht begonnen te happen heb ik extra waterplantjes gekocht en een zuurstofschelpje. Dit hielp niet, dus besloot ik internet even in te schakelen. Maar hier las ik toch de meeste vreselijke verhalen. Ik had er geen idee van dat ik mijn visjes zo martelde door ze in een kom te stoppen. Stom stom stom, als ik dat had geweten had ik de hele boel natuurlijk nooit gekocht. Volgende keer wat beter opletten en niet zomaar iets spontaan willen doen.

Nu voel ik me dus ontzettend schuldig. Ik ben een echte dierenvriend. Kan het niet aanzien dat ze, s'avonds zodra de zon ondergaat, constant naar lucht zitten te happen. Ze blijken een constant zuurstof tekort te hebben in een kom, te lijden aan stress en last van ziektes te krijgen. Ben flink geschrokken van alle verhalen.

Het liefste wil ik ze weggeven aan iemand met een aquarium dat veel geschikter is voor de visjes. Dat ik mijn geld eraan heb verspilt, vind ik niet erg, ik loop nu namelijk de hele tijd met een schuldgevoel. Is er iemand die in de omgeving van Rotterdam woont en nog plek heeft in zijn/haar aquarium voor twee sluierstaartjes? Of heeft iemand handige tips?

Alvast bedankt!
Sluierstaartjes komen uit warme oorden en mogen Niet hier in een vijver! Succes met een oplossing zoeken, ik heb er ook twee uit een kom gered, 1 is helaas overleden:(
Geef ze weg
Ik heb mijn gupjes altijd in een plastic aquarium gehad. Kost geen drol. Verwarmingselementje ook niet en een filterpompje ook niet.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Kijk anders even op Markplaats

Ik zie allemaal aquaria/aquariums die je gratis af kunt halen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik heb ze nu even in een grote teil gedaan met al hun spulletjes en het oude water. Dus met steentjes en plantjes en zuurstofschelpje. Ze kunnen zich nu wat meer bewegen en verstoppen. Zie ze meteen ook niet meer naar lucht happen, maar misschien is dat maar tijdelijk..

Ontzettend bedankt voor de tip van de (goud)vissenopvang! Ik heb er al eentje gevonden bij mij in de buurt. Even afwachten wat hun reactie zal zijn. Ik kan voor in de tussentijd altijd nog een pompje aanschaffen.

Zag inderdaad op Marktplaats wat gratis aquaria. Toch is dit niet zo makkelijk. Woon samen met vriend waar ik ook nog rekening mee moet houden.. Een vissenkom was prima, maar een heel aquarium wordt hem ook te veel. Snap ik wel, het was mijn idee van de vissen.

Volgende keer beter nadenken, baal ervan..
@lovemadness: Ja.. ik vind het ook maar vreemd. Dacht door zijn reactie dat het allemaal prima was zo. Leuk, goudvisjes! Mooie kom, plantjes en voer is genoeg! Had ik toch wat eerder op internet moeten lezen..
Koop morgen een luchtsteen voor in de kom.. Dan help je ze in iedergeval tot je een meer permanente oplossing hebt
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Ik heb, toen er een barst in mijn aquarium zat, mijn vissen een hele tijd in een grote plastic bak van de action gehad. Kostte een tientje.
zo'n plastic terrariumbak inderdaad, kost geen tiet en veel mensen hebben nog wel zo'n ding staan in huis en willen er vanaf. Als je dichterbij woonde kon je zo eentje komen halen van mij. Hebben mijn vissen het altijd goed in gedaan. Pompje, plantjes en wat steentjes en klaar. Sluierstaartjes kunnen trouwens flink ruzieën, helemaal als ze van hetzelfde geslacht zijn.

Op kamertemperatuur hoef je het water niet persé te verwarmen maar een beetje ontharden (omdat je ook in een grote stad woont) kan wel goed zijn voor de kwaliteit. Is wel een goedje voor en verder zorgen de plantjes ook voor extra zuurtstof en zuivering. Beetje googlen en vraag vrienden en familie eerst om bij te springen, de rest spaar je er zo bij in de komende maanden. Misschien kun je de kom nog wel ruilen?
En zorg dat ze met dit weer een beetje in de schaduw staan, als het in huis warm wordt. Niet in de zon. Je kan altijd een lampje erbij halen later.
En heb je het water wel eerst voor je de vissen kocht voorbereid ? Moet eerst wat natuurlijker worden je kan ze niet zo in kraanwater pleuren. Je hebt er wel speciale druppels voor om dat proces te versnellen. Heeft hij die meegegeven ? Daarom moet je ook nooit alles verversen deeltje oud water bewaren. Koop of leen gauw zo'n beluchtings filter pompje. Hou het pompje geregeld schoon en stel het steeds goed af. (Klinkt moeilijk maar is het niet. Wijst zichzelf, wel de gebruiks aanwijzing goed lezen).

Lees je (eerst) even in ! Zijn ook speciale vissen forums.

Kleine aquariums met alles erop en eraan kosten 2de hands hooguit een paar tientjes. Marktplaats.

Erg leuk, zal je vriend ook veel leuker vinden dan zo'n stomme niet humane te kleine kom. Prachtig en sfeervol om naar te staren.

Maar bezint voor ge begint het verschonen eens in de zoveel tijd is een hoop werk, dat moet je er echt voor over hebben. Maar een kom of te klein aquarium moet je je vissen ook niet aan willen doen.

Vissen zijn als het goed is echt je kindjes, je vrindjes krijg je echt een band mee, ze eten op den duur soms zelfs uit je hand, je kan rustige soorten aaien. Ze komen op je af wees goed voor ze.

Beloof me dat je nooit die mini zoetwater haaien (Pangasius-Pangasius) neemt. Die flippen bij elke trilling of schrik de hele bak door en springen er zelfs bij schoonmaken geregeld uit of verlammen van schrik.

Veel vissen zoals Pangasius die "haaien"en Maanvissen worden in het wild meters (!) groot, die horen dus niet thuis in een klein aquarium, feitelijk ook niet in een groot aquarium. Ik had een 1 en 2 meter bak en dat was echt niet groot genoeg voor die arme haaien. (Nam ex mee zonder goed advies of waarschuwing dierenwinkel). Heb uiteindelijk een goede plek voor ze gevonden in een soort rivier in een dierentuin waar ze gelukkig in hun fok programma pasten. Dus nu na jaren zijn ze misschien wel een meter of langer.

De vissen opvang, grote aquaria en dierentuinen worden gek van alle mensen die zonder voor onderzoek vissen hebben gekocht en nu een goed tehuis voor ze zoeken.

Ik heb serieus nog geregeld nachtmerries dat ik niet goed genoeg voor die arme vaak vreselijk lieve wezentjes kon zorgen. Te grote vissen, teveel algen, te weinig of teveel voer het verkeerde licht, ziektes als stip, etc. Verdiep je je erin en doe je het goed en steek je er alle zorg en energie in prima maar vergis je er niet in eerst goed inlezen !
Goudvissen kunnen groot worden, minstens 15 cm, en hebben dan ook tenminste een bak van een meter nodig. Een goedkoop klein bakje is dus geen optie. Ik hoop dat de goudvissenopvang snel met een reactie komt
Ik zeg: luchtpompje in de huidige bak, kost geen drol.

Eventueel mag je er hier nog wel een op komen halen.
Niet geschoten is altijd mis
Ik heb nu geen plek voor een bak van een meter. Wacht nog steeds antwoord af van de vissenopvang. Ik denk dat zij beter voor ze kunnen zorgen dan ik. Als dat niet lukt, ga ik m'n best doen om het zo fijn mogelijk te maken voor ze. Kunnen sluierstaartjes ruzieen? Nou, dat heeft de verkoper ook niet verteld.. Maar ze worden toch eenzaam als ik ze uit elkaar haal?

Ik heb inderdaad druppels om het water geschikt te maken voor de visjes. Ze staan nu in de schaduw maar wel in het daglicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven