Gezondheid alle pijlers

Ben jij orgaandonor?

18-04-2014 12:52 289 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Deze week ontvingen ongeveer 180.000 18-jarigen een brief van de minister waarin zij worden opgeroepen om hun keuze te registreren over of zij donor willen zijn.

Ik ontving deze brief ook toen ik 18 werd (in 2010) en ik heb ‘ja’ gekozen. Ten eerste omdat ik het belangrijk vind om zelf te kiezen, zodat ik mijn nabestaanden niet opzadel met een dilemma als ik er niet meer ben en ten tweede heb ik voor ‘ja’ gekozen omdat er nog steeds 150 mensen per jaar sterven, voor wie niet op tijd een donororgaan beschikbaar komt.

Wat is jullie mening over orgaandonatie? En hebben jullie je keuze al vastgelegd? En zo ja waarom hebben jullie die keuze gemaakt?
Nog niet. Ik wacht tot ik overleden ben.
iedereen heeft het recht om zelf te beslissen, net zoals dat iedereen daar ook iets van mag vinden

I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ja ik ben orgaandonor! En daarnaast ook bloeddonor. Het liefst zou ik willen dat iedereen die hen kan donor (bloed en orgaan) zou zijn. Maar goed ik wil het niet opdringen en heb meestal wel begrip voor mensen die het niet willen.

En dat mensen zeggen dat ze al genoeg doen voor de maatschappij en daarom geen donor zijn vind ik kul. (Ben zelf ook vrijwilliger voor meerdere organisaties.)
en je organen niet aan iemand willen geven die gerookt heeft etc. Prima hoor, maar die persoon heeft ook mensen die van hem of haar houden
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:rosanna08 schreef op vrijdag 18 april 2014 14:09 <span style=" color: #0617D3;"> iedereen heeft het recht om zelf te beslissen, net zoals dat iedereen daar ook iets van mag vinden

</span> Dat is eigenlijk het enige juiste antwoord met dit soort discussies. Donortopics worden meestal gesloten om dat het op een gegeven moment er te hard aan toe gaat.
quote:riannerianne schreef op 18 april 2014 @ 14:06:

[...]

Welnee, organen worden landelijk verdeeld. De arts die jou behandeld kan dan niet zomaar je lever aan zijn patiënt doorschuiven hoor.Orgaandonatie is zelfs een Europese aangelegenheid. Dit wil zeggen dat Belgen niet meer kans maken op een donororgaan, ook al brengen we veel meer organen in roulatie tegenover andere landen.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de procedure heel zorgvuldig gevolgd wordt. Er zijn strenge criteria om te bepalen of iemand hersendood is, dus er wordt echt niet zomaar in je gesneden, omdat het ff niet zo lekker gaat. Kort door de bocht misschien, maar zoiets wordt hier wel gesuggereerd. Tuurlijk doen ze voor iedere patient wel hun best, als we daar al niet meer vanuit mogen gaan.
Ik heb een 'nee' geregistreerd en ben er nog over aan het denken of ik wel weefseldonor zou willen zijn.
quote:Scamp schreef op 18 april 2014 @ 13:52:

[...]

Wat is dehersenbank en waar doneer je dan voor? Medisch onderzoek?

Ik wilde mijn lichaam altijd aan de medische wereld doneren todat ik er achter kwam dat een stel studenten je in stukjes hakken zodat zij hun vak leren.

Nee dank je, liever echt wetenschappelijk dan voor mij.Het is voor onderzoek. Het is wel zo dat wanneer je ook orgaandonor bent, de donatie van organen voorgaat.
Cum non tum age
quote:raspberry71 schreef op vrijdag 18 april 2014 14:15 Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de procedure heel zorgvuldig gevolgd wordt. Er zijn strenge criteria om te bepalen of iemand hersendood is, dus er wordt echt niet zomaar in je gesneden, omdat het ff niet zo lekker gaat. Kort door de bocht misschien, maar zoiets wordt hier wel gesuggereerd. Tuurlijk doen ze voor iedere patient wel hun best, als we daar al niet meer vanuit mogen gaan.Bij ons waren de donorartsen zichtbaar teleurgesteld dat de donor bleef ademen. Leuk gezicht voor de familie joh
Niet geregistreerd dus dan gaat het vanzelf sprekend gedoneerd worden toch?

Nooit een brief gehad ook

Toen moeder overleed hebben we toestemming gegeven voor "alles wat nog goed was" te laten doneren, behalve iets van haar ogen (weet niet meer precies wat.. Was pas 14) Mijn moeder had hele mooie ogen en het idee dat ze daaraan zouden zitten gaf een naar gevoel

Weet trouwens niet of er organen daadwerkelijk zijn gebruikt

Ze stond zelf ook op de wachtlijst voor een doneer long maar kort nadat ze overleden was kregen we bericht dat ze geholpen kon worden ( dat was heel zwaar om te laat bericht te krijgen

Vind zelf het idee om "leeg" mijn kist in te gaan een eng idee, maar aangezien ik er zelf niks meer aan heb mogen ze het best doneren.. Maar dan misschien toch ook niet aan mijn ogen komen.
quote:noa schreef op 18 april 2014 @ 14:16:

[...]

Het is voor onderzoek. Het is wel zo dat wanneer je ook orgaandonor bent, de donatie van organen voorgaat.Dank je wel!
wat mij betreft hoeft niemand donor te zijn, MAAR dan mag je er ook geen aanspraak op maken als het nodig is!!

Dat zou lekker zijn, lekker mensen dood laten gaan of laten lijden omdat jij een argument hebt waarom het niet goed voelt om organen af te staan!

Zelfde is: een ongeluk voor je zien gebeuren, man of vrouw heeft hulp nodig anders overleven ze het niet.... en dan gewoon doorlopen omdat en zeggen.... zie alle reden hier boven!
Ja, en ze mogen alles hebben. Ik heb gelezen dat nabestaanden er alsnog een stokje voor kunnen steken. Dus ik heb mijn nabestaanden goed duidelijk gemaakt dat ik donor wil zijn al betekent dat dat zij mij niet meteen kunnen begraven. En dat als zij dat niet toelaten dat zij mij verloochenen. Uiteraard is een rouw proces heel belangrijk, maar ik vind een hele familie die rouw besparen toch ietsje belangrijker.
quote:poeziewoezie schreef op 18 april 2014 @ 13:54:

Nee, ik ben geen donor. Ik ben veel te bang dat ze maar dood laten gaan omdat ik nog een leuke nier of lever heb.

Bovendien denk ik dat als Koning Willem morgen een nier nodig heeft hij hem overmorgen heeft, en een ander mens er jaren op moet wachten.

Een arts doet er altijd alles aan om het leven van zijn patiënt te redden. Artsen hebben er geen belang bij om iemand te laten doodgaan om iemand anders in leven te houden. Daarbij weten artsen van te voren niet of de patiënt wel kan doneren en of organen en weefsels geschikt zijn voor donatie. Dat kunnen ze pas te weten komen nadat iemand is overleden, want dan mag dat onderzocht worden. In Nederland is de arts die het overlijden constateert overigens niet betrokken bij een eventuele transplantatie. Voor meer uitleg kun je het filmpje op de volgende site bekijken:

http://www.transplantatie ... nog-wel-zijn-best-voor-me
@ boerderijgeit, bedoel je dat je familielid zelfstandig bleef ademen, nadat de beademing eraf ging? Dan is het zeker niet proffessioneel van de artsen...jammer dat het voor jou een paar niet professionele artsen, je doen beslissen je niet te laten registreren. Bij ons zijn er ook sommige zaken minder chique verlopen. Toch vind ik dat ik dat moet scheiden van de procedure an sich. Mijn broer wilde het, dat hadden wij te respecteren en het heeft 5 mensen hun leven gered of de kwaliteit daarvan aanzienlijk verbeterd. Ben het met je eens dat professionals nog wel wat te leren hebben op dit gebied hoor. Overigens hoornvliezen ook nee tegen gezegd...voelde gevoelsmatig niet goed, wilde dat hij herkenbaar bleef voor de kinderen, geen zwelling etc. Wel bot voor de botbank.
quote:rosanna08 schreef op 18 april 2014 @ 14:10:

en je organen niet aan iemand willen geven die gerookt heeft etc. Prima hoor, maar die persoon heeft ook mensen die van hem of haar houden

Nou inderdaad. Mijn moeder is overleden aan longkanker dus van donatie was geen sprake. Maar zij had heel wat over gehad voor een tweede kans. En er zijn na 7 jaar nog heel wat mensen die haar missen en haar nog nodig hebben. Ze heeft stomme keuzes gemaakt door te roken, maar was echt geen slecht mens die het niet verdiende om te leven.

En waar trek je die lijn. Ongezond eten, teveel drinken, wat over gewicht of onder gewicht. Iedereen heeft het recht op leven.
Ik ben donor, van voor tot achter.. Bij mij mogen ze alles eruit halen dat ze kunnen gebruiken. Ik heb er in mijn kist toch niks meer aan.
Ik betwijfel of een grote toename van het aantal (potentiële) donoren er toe gaat leiden dat er ook daadwerkelijk meer donororganen beschikbaar komen. Je moet namelijk onder precies de goede omstandigheden overlijden om bruikbare organen te krijgen. Er overlijden maar weinig (en steeds minder) gezonde mensen aan bijv. verkeersongelukken, en die moeten dan ook nog eens 'aan de praat' gehouden moeten worden totdat een transplantatieteam aanwezig is.
quote:poeziewoezie schreef op 18 april 2014 @ 13:54:

Nee, ik ben geen donor. Ik ben veel te bang dat ze maar dood laten gaan omdat ik nog een leuke nier of lever heb.

Bovendien denk ik dat als Koning Willem morgen een nier nodig heeft hij hem overmorgen heeft, en een ander mens er jaren op moet wachten.

Het was handig geweest als je - voordat je hier je mening begint te roeptoeteren - je even had verdiept in orgaandonatie.

Er is geen sprake van 'leuke nier of lever'. Orgaandonatie is niet vraaggericht, maar aanbodgericht. Als een orgaandonor overlijdt (en alleen onder specifieke omstandigheden, hij moet bijvoorbeeld in het ziekenhuis overlijden) wordt bij Eurotransplant (een databank van alle mensen in heel Europa die op de wachtlijst staan) gekeken waar diens organen naartoe gaan. Dat hang af van heel specifieke weefseltyperingen, bloedgroep etc. De arts die bij jouw overlijden aanwezig is weet op dat moment echt niet waar jouw lever of nier naartoe gaat. Eurotransplant bepaalt, op grond van wachtlijst en meest passende match.

Datzelfde geldt voor het geval onze koning morgen een orgaan nodig heeft. Dan zou er dus op die dag iemand moeten overlijden die precies past bij zijn weefseltyperingen; dat zou wel héél toevallig zijn .....

Los hiervan: als je donor bent en je doneert 'alles' help je ongelooflijk veel mensen: je hebt twee nieren, een lever, twee longen, een hart, twee ogen ....Dan zijn er dus theoretisch al 8 mensen op de wachtlijst geholpen.
@Raspberry, idd persoon was al hersendood (herseninfarct), donorteam stond al klaar, helicopter, alles geregeld. Ik snap dat zij in hun hoofd zaten met de hoeveelheid mensen die zij hiermee hadden kunnen redden, maar t is niet leuk voor de nabestaanden.
quote:boerderijgeit028 schreef op 18 april 2014 @ 14:17:

[...]

Bij ons waren de donorartsen zichtbaar teleurgesteld dat de donor bleef ademen. Leuk gezicht voor de familie joh

Ik denk dat er bij jullie misschien een betere begeleiding had kunnen zijn door de transplantatiecoördinator.

Het ging het bij jullie om het doneren van organen in een non hart beating procedure. Er gebeurt dan veel achter de schermen, er staat dan een heel transplantatieteam klaar om in actie te komen als de patiënt overlijdt. Als dit niet binnen 2 uur gebeurd kan iedereen naar huis en zijn de organen niet meer bruikbaar.

Dat is toch ook jammer?

Bij de meeste procedures waarbij ik aanwezig was is de familie teleurgesteld als de donatie niet door kan gaan.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Ik vind het een lastige kwestie met vele haken en ogen, natuurlijk gun ik een ieder een lang, gezond en gelukkig leven maar ik heb in mijn nabijheid gezien dat niet iedereen met een donor orgaan gelukkiger is dan voor de operatie. Integendeel, ziekenhuizen organiseren hele bijeenkomsten voor "het gat na ontvangst donororgaan". Het kan nl maar zo zijn dat iemands hele levensdoel (gezond worden) wegvalt en dat moet je niet onderschatten. Vooral als er geen nieuwe doelen voor in de plaats komen.

Ik geef één van mijn dierbaren graag bij leven een stukje Roos maar na mijn dood? Nee, ik ga gewoon de oven in.

En als ik er over een poosje anders over denk ga ik ook geen onderscheid maken, dan mogen ze echt alles hebben en vind ik het ook prima als ik door studentjes uit elkaar gepeuterd word. Maar zolang mijn kinders te jong zijn om dit volledig te kunnen invoelen doe ik het niet. Veel te traumatisch.
Een volmondig JA. zowel mijn partner als ikzelf. Ook met kind hebben we dit besproken , deze heeft nog niet de leeftijd om zelf te registreren maar wil wel doneren.
ik neem het leven met een korreltje zout... schijfje citroen en een glaasje tequila
Ik ben donor, direct op mijn 18e verjaardag gedaan.

Daarnaast doneer ik ook bloed.

Ik vind het niet meer dan logisch, als je het zelf ook allemaal zou accepteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven