Verhuizen?

08-04-2014 10:52 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb misschien de mogelijkheid te verhuizen naar een plek waar ik altijd van droomde. Maar nu het dichterbij komt, raak ik toch in een dilemma. Ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken:

Huidige (koop)woonsituatie is prettig, flat heb ik al bijna tien jaar, ligt centraal en heb dus alles bij de hand. Mijn paard staat op een paar kilometer afstand, daar ben ik ook zo in principe.

Mogelijke nieuwe woonplek is een vrijstaand boerderijappartement op de begane grond. Dezelfde oppervlakte als mijn huidige woning, maar wel met een kamer minder. Het huis ligt vrij, op een kwartier afstand van stad. Paard kan aan huis gestald worden en de woonkamer zal uitzicht hebben op de weide. Het betreft echter een huurwoning, maar de kosten komen ongeveer overeen met wat ik nu aan hypotheek betaal.

Nu ik dit zo opschrijf begint het alweer te kriebelen, tegelijkertijd benauwt het idee van de rompslomp van verhuizen me. Alles heeft z'n voor-en nadelen, dat geldt voor een onderneming als deze ook natuurlijk. Ik weet niet eens of ik mijn huidige huis dan zou willen verkopen of verhuren. En waarschijnlijk vergeet ik zelfs nog van alles wat er nog meer bij komt kijken. Of denk ik te moeilijk en is dit gewoon echt een unieke kans?

En ook bij particuliere verhuur zou je je aan de regels kunnen houden. Dat komt je alleen niet uit. Prima, maar ik zou het op die leeftijd gewoon voor elkaar willen hebben: mijn huis, mijn tuin, mijn post op mijn adres.
Ik heb een eigen huis, die ik wel of niet zal verhuren, alles staat nog open. Iets met honden en slapen ook. Ik probeer niets recht te praten trouwens, ik zie de nadelen (maar ook de voordelen ).
Waarom mag je daar niet ingeschreven staan dan?
Dat weet ik nog niet precies. Maar dat wil ik zelf overigens ook niet willen als ik daar zou gaan wonen.
Ik ben het wel eens met de gedachtegang van Suze. Ik vind het maar raar dat jij je niet in wil/mag schrijven in het huurhuis en wilt verhuren zonder dat mensen zich bij jou in mogen schrijven.

Krijg zo maar het gevoel dat je ook gewoon lekker de hypotheekrenteaftrek blijft opstrijken...
Jullie lijken al veel meer stappen verder te zijn dan ik. Als het puntje bij paaltje komt, dan zal ik dingen moeten gaan afwegen. Wat ik doe en heb gedaan met mijn hypotheekrenteaftrek is slechts een invulling van jouw kant, Kastanjez, jammer. Ik ben me aan het oriënteren op de mogelijkheden voor de huur van mijn droomhuis en zal nooit onnodige risico's nemen. Maar daarvoor zal ik eerst nog veel meer dingen concreet moeten krijgen over die verhuur.
Inmiddels worden de dingen steeds concreter. Ik heb het huis nu uitgebreid gezien en het is echt fantastisch mooi. Huurtechnisch kan ik me in de contractvoorwaarden vinden, het enige wat mij door anderen nu wordt gevraagd is of het meer afgelegen wonen wel handig is en ik niet zal vereenzamen. Ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen, vind het zelf namelijk helemaal geen 'middle in nowhere'-plek, maar een hele verandering zal het wel zijn.

Hoe vinden mensen het hier die wat meer buiten wonen en een stukje moeten rijden voor vrienden, stad en familie? Ben benieuwd.
Wanneer je je niet inschrijf op de plek waar je woont, dan krijg je problemen. De nieuwe huurders gaan zich inschrijven op jouw adres. Wanneer de gemeente vermoedt dat jij daar niet meer woont, wordt een adresonderzoek gestart. Blijkt uit dat onderzoek dat jij inderdaad elders woont, dan wordt je ambtshalve uitgeschreven en ingeschreven op je nieuwe adres of uitgeschreven 'onbekend' ( wanneer niet bekend is waar je dan wel woont). Je verliest dan je hypotheekrente aftrek en, wanneer je als ' onbekend' wordt uitgeschreven, o.a. ook je AOW rechten. Gemeenten worden steeds strenger en controleren steeds beter of de burger ook wel echt woont waar die staat ingeschreven.
Klopt inderdaad allemaal, hiervan ben ik op de hoogte aangezien ik mijn huis vaker verhuurd heb en zelf elders woonde. Met goedkeuring van je hypotheekverstrekker dekentje dit soort dingen gelukkig goed af.
De bank is niet de gemeente.
@Philein, nee, met goedkeuring van je hypotheekverstrekker dek je niks af. De gemeente heeft geen boodschap aan de goedkeuring van jouw bank. Die is er wettelijk voor verantwoordelijk dat de basisregistratie personen klopt. In die registratie is opgenomen waar je woont. Verblijf je ergens anders dan op het adres waar je staat ingeschreven, dan is de gemeente verplicht om jouw inschrijving ambtshalve aan te passen aan de werkelijkheid. Alle afnemers van de BRP krijgen die wijziging dan automatisch door via de GBA-v. Dus bijvoorbeeld ook de belastingdienst en de sociale verzekeringsbank.
Hè is dat zo ja? Ik kreeg van mijn hypotheekverstrekker wat anders te horen en vervolgens heb ik me op hun advies nooit uitgeschreven. Jullie weten er meer over zo te lezen, is er een site waar ik alles goed na kan lezen?
protocol adresonderzoek

Bij ons zijn ze vrij streng. En actief in de controles. Elke gemeente gaat op zijn eigen manier om met signalen dat iemand niet op het adres woont dat vermeldt staat in de BRP. Misschien gebeurt er niets. Je mag namelijk best twee huizen hebben/huren ( of 5). Maar, je woont er maar in 1. En op dat woonadres, daar moet je zijn ingeschreven. Je woont ergens wanneer je daar een x aantal dagen per periode verblijft. Wanneer je nu gaat huren, en daar gaat wonen voor langere tijd. Dat is dat je woonadres. En dus moet je je op dat adres inschrijven. Dat de verhuurder dat niet wil, dat kan. Misschien is het geen zelfstandige woonruimte ( met dus eigen adres). En dan heeft jouw inschrijving negatieve gevolgen voor de verhuurder. Geen idee. Maar goed, een gewaarschuwd mens telt voor twee. Je kunt het risico nemen. Je kunt namelijk altijd terug naar je koophuis mocht de gemeente een onderzoek instellen en je benaderen met het voornemen om je ambtshalve uit of in te schrijven.
quote:Kastanjez schreef op 17 april 2014 @ 21:11:

Krijg zo maar het gevoel dat je ook gewoon lekker de hypotheekrenteaftrek blijft opstrijken...Precies, dat idee heb ik ook. En dat is dus gewoon ordinaire fraude.
Dank je voor de site Esfa, duidelijk!

Maak je niet druk Trotter (en anderen), ik ben verre van een dief.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven