Geld & Recht alle pijlers

Ontslag bedrijfsbeëindiging

30-04-2014 11:18 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helaas van de week gehoord dat mijn baas stopt met zijn bedrijf. Hij heeft een volgens eigen zeggen niet te weigeren aanbieding gekregen om bij een bedrijf in loondienst te komen werken.

Ik ben de enige werknemer en heb geen idee waar ik recht op heb. Ik heb een vast contract, werk er nu 3,5 jaar.

Bedrijf loopt goed, er zit genoeg geld dus het betreft geen faillissement of stopzetting i.v.m. bedrijfseconomische redenen.

Hij geeft aan zijn best te doen om voor mij een baan te verzorgen bij het bedrijf waar hij zelf in loondienst gaat. Helaas zal dit 3uur reistijd per dag inhouden en weet ik nog niks over eventuele arbeidsvoorwaarden dus is nog vaag.

Hij zegt zelf per 1 juli aan de slag te gaan bij nieuwe werkgever en zijn eigen B.V. nog even aan te houden voor het afwikkelen van zaken.

Hier bovenop komt ook nog eens dat ik 6 weken voor mijn zwangerschapsverlof zit en ik dus tot ergens half oktober überhaupt niet werk.

Waar moet ik zijn om advies in te winnen hierover? Wat als de nieuwe baan waar baas het over heeft niks blijkt te zijn? Waar heb ik recht op? Ontslagvergoeding?

Al met al, hoop op jullie advies! De hormonen maken het er op het moment ook niet leuker op.

Alvast dank!
quote:registreren schreef op 30 april 2014 @ 15:09:

[...]

Waar is bij jou deze vergoeding op gebaseerd en wat is de reden van ontslag?Bedrijfseconomische redenen, er moest 20% bezuinigd worden op personeelskosten. Vergoeding is gebaseerd op aantal dienstjaren, conform sociaal plan.
Wat mij is verteld is dat er een vaststellingsovereenkomst twee dingen essentieel zijn. 1 dat het initiatief bij de werkgever ligt en 2 dat de werknemer niets te verwijten valt.
quote:registreren schreef op 30 april 2014 @ 15:03:

[...]

Oftewel, hopen dat hij pas tijdens mijn verlof denkt aan het officieel maken van mijn ontslag? Wat zou dit voor mij betekenen? Dat hij pas wanneer m'n verlof stopt mij kan ontslaan en ik dus 2 maanden salaris extra heb, want opzegtermijn? Terwijl er dan waarschijnlijk al niet eens een B.V meer is waaruit hij mij kan betalen?

Pff wat is het ingewikkeld!

Als hij de vergunning aanvraagt en deze komt binnen, dan is hij 2 maanden geldig. Binnen die twee maanden moet dan ontslag verleend worden. Dat kan niet tijdens zwangerschapverlof (+6 weken), dus het kan zijn dat de vergunning dan weer verloopt voordat hij legaal mag ontslaan. Dan heeft de werkgever 2 opties: opnieuw aanvragen zodat het ontslag alsnog verleend kan worden na afloop van de verboden periode, of naar de kantonrechter gaan om toch directe ontbinding te verzoeken. De kantonrechter kan in dat geval wel instemmen met onbinding, ondanks het opzegverbod tijdens zwangerschapsverlof + 6 weken, en eventueel ook een vergoeding toekennen aan de werknemer.

Houd er ook rekening mee dat je zelf niet in moet stemmen met een vaststellingsovereenkomst tijdens deze periode. Het UWV kan jou dan als verwijtbaar werkloos aanmerken omdat je hebt ingestemd met ontslag terwijl er een verbod van toepassing was.
quote:registreren schreef op 30 april 2014 @ 12:18:

Mocht ik niet bevallen

Lijkt me uitermate vervelend wanneer je in jouw situatie niet bevalt.

Niet geschoten is altijd mis
quote:Tijger32 schreef op 30 april 2014 @ 15:19:

Wat mij is verteld is dat er een vaststellingsovereenkomst twee dingen essentieel zijn. 1 dat het initiatief bij de werkgever ligt en 2 dat de werknemer niets te verwijten valt.Nee, er zijn nog veel meer zaken heel belangrijk in zo'n overeenkomst. Het UWV heeft op haar site een hele opsomming. Maar voor de werknemer zijn bepaalde zaken ook van belang, zoals bijv de fictieve ontslagtermijn (zodat je recht hebt op salaris danwel ww en niet zonder inkomen zit), afspraken over wat er gebeurt met concurrentie- en andere bedingen, afspraken over schriftelijke referenties, enz.
Duidelijk, nogmaals bedankt Nummerzoveel! Het ziet er naar uit dat hij mij dus pas kan ontslaan na zwangerschapsverlof + 6 weken en dan ook nog 2 maanden i.v.m opzegtermijn, of vervalt dit?

En dat er eventueel geen B.V. meer is staat hier los van?

Uiteraard hoop ik er gewoon uit te komen maar het is wel fijn dat ik weet waar ik recht op heb.

Instemmen met een vaststellingsovereenkomst is neem ik aan alleen als ergens mijn handtekening onder staat?
quote:Bitje93 schreef op 30 april 2014 @ 15:28:

[...]

Lijkt me uitermate vervelend wanneer je in jouw situatie niet bevalt.

Toen ik het schreef dacht ik er aan inderdaad!
quote:registreren schreef op 30 april 2014 @ 15:33:

Duidelijk, nogmaals bedankt Nummerzoveel! Het ziet er naar uit dat hij mij dus pas kan ontslaan na zwangerschapsverlof + 6 weken en dan ook nog 2 maanden i.v.m opzegtermijn, of vervalt dit?

Als hij nu een aanvraag doet, is de kans klein dat de vergunning er is voordat jouw verlof ingaat. En dus schuift het idd door tot na jouw verlof + 6 weken. Echter, dat loopt voor hem flink in de papieren, dus acht ik de kans groot dat hij in dat geval naar de rechter zal stappen. En dan kan het veel sneller gaan allemaal. Echter, dan moet jij ook verweer aanvoeren en kun je een vergoeding bedingen. (Laat je in dat geval bijstaan door een goede advocaat!)

En dat er eventueel geen B.V. meer is staat hier los van?

Het opheffen van de BV ontslaat hem niet van de verplichtingen die daaruit voortvloeien, tenzij hij een faillisement aan zou vragen. De vraag is echter of hij dat kan doen, zal mede afhankelijk zijn van de huidige financiele situatie, of hij als bestuurder alle verplichtingen is nagekomen en al dan niet prive aansprakelijk kan worden gesteld, enz.

Uiteraard hoop ik er gewoon uit te komen maar het is wel fijn dat ik weet waar ik recht op heb.

Instemmen met een vaststellingsovereenkomst is neem ik aan alleen als ergens mijn handtekening onder staat?

Ja, dat is wanneer je tekent voor akkoord.
Weetje, ik heb zo geen zin in dit gedoe. Ik wil bezig zijn met de babykamer, straks genieten van mijn verlof. Het voelt zo oneerlijk! Hormonen...?

Mocht hij inderdaad naar de rechter stappen dan zal een advocaat mij wellicht meer kosten dan dat het me oplevert.

Hopen maar dat ik na verlof aan de slag kan bij die nieuwe werkgever (zonder proeftijd en op z'n minst een jaarcontract) en dat huidige werkgever inziet dat een ontslagvergoeding wel op z'n plaats is. Nu nog even snel in de komende 6 weken met dikke buik solliciteren lijkt me ook geen goed plan.
Registreren, een goede advocaat zal de kosten van juridische bijstand meenemen als onderdeel van de onderhandeling met je werkgever en het is dan ook vrij gebruikelijk hiervoor een bedrag op te nemen in de vaststellingsovereenkomst.
@nummerzoveel

Ik heb 23 jaar bij de rabobank gewerkt en mijn functie werd boventallig. Ik heb eind september de vaststelovereenkomst getekend zodat ik per 1 februari recht zou hebben op ww (wachttijd 4 maanden). In december heb ik hiervan ook een schriftelijke toezegging gehad van het UWV. Daarnaast hebben zij mij in een telefoongesprek in december nogmaals toegezegd dat ik per 1 februari uitkering zou krijgen.

Mijn ontslagdatum was 27 december 2013.

In januari heeft het UWV mijn vaststelovereenkomst opgevraagd. Ze hadden namelijk vanaf januari een ander standpunt ingenomen over wanneer de wachttijd in zou moeten gaan. En dan ging het daarbij specifiek om de voorwaarden of er in de vaststelovereenkomst een zinsnede stond dat de bank tot aan mijn ontslagdatum passend werk zou zoeken voor mij. Omdat dat er in stond is mij. Wachttijd pas gaan lopen op 27 december. Een collega bij wie dit er niet in stond heeft wel al vanaf 1 februari een uitkering.

UWV heeft mij ook aangegeven dat daar het verschil zat. Uiteraard ben ik het hier niet mee eens. Ik heb tenslotte tot twee maal toe een toezegging gehad. Ik heb middels mij. Rechtsbijstandsverzekering bezwaar aangetekend. Ik hoop komende week uitsluitsel hierover te krijgen.
quote:registreren schreef op 30 april 2014 @ 14:35:

Miss112, wat Nummerzoveel schrijft, dat het geen invloed heeft werd mij ook net uitgelegd door het UWV.

Maar dank voor je tip. Ik laat zeker alles nakijken door een advocaat voor ik ook maar iets teken.

Hoe kan ik er achter komen wat een redelijke ontslagvergoeding is? Juridisch is hij mij niks verplicht.

Ik heb 23 jaar gewerkt en voor de dienstjaren tot aan mijn 35 kreek ik factor 0,5. Voor de gewerkte jaren vanaf 35 tot aan ontslagdatum factor 1. Daardoor kwam mijn totaal,op 15,5 dienstjaren. Omdat ik ervoor koos om na ontslagdatum direct afscheid te nemen en niet in een traject van 10 maanden te stappen waarin zij mij nog door zouden betalen en zouden zoeken naar passend werk, kreeg ik vervolgens 15,5 keer mijn bruto maandsalaris en dat dan maal 1,25.

Als ik wel in het begeleidingstraject zou zijn gestapt en ze zouden werk voor mij vinden dan was het 15,5 keer brutomaandsalaris keer 0,6. En als ze geen werk zouden vinden 15,5 keer brutomaandsalaris keer factor 1.

Op zich dus best een goede vergoeding ben alleen nu door de wachttijd dadelijk uiteindelijk bijna 5 maanden aan het leven van die vergoeding.
quote:Tijger32 schreef op 30 april 2014 @ 15:05:

[...]

Ik krijg ook een ontslagvergoeding (5 maanden) maar mijn ww gaat gewoon per einde dienstverband in. Of ben jij op papier nog tot in mei in dienst?

Nee per 27 december uit dienst. Maar wettelijke wachttijd van 4 maanden. Omdat ik ontslagvergoeding heb gehad kan ik nergens aankloppen om de maanden te overbruggen waarin ik niets krijg. Daar is dan de ontslagvergoeding voor.

Het zat hem bij mij puur in een foute zinsnede in overeenkomst. Andere collega's daarbij is de wachttijd wel al gaan lopen vanaf datum tekenen vaststelovereenkomst.

Wellicht is jouw wachttijd korter doordat ik een arbeidsverleden heb van meer dan 15 jaar is deze 4 maanden. Maar soms is die maar 1 maand
quote:miss112 schreef op 30 april 2014 @ 17:09:

[...]

Wellicht is jouw wachttijd korter doordat ik een arbeidsverleden heb van meer dan 15 jaar is deze 4 maanden. Maar soms is die maar 1 maandIk wist eerlijk gezegd niet eens van het bestaan van een wachttijd af. Maar ik lees dat bij een dienstverband van korter dan 5 jaar de wachttijd slechts 1 maand is. En de werkgever hanteerde in mijn geval een opzegtermijn van 2 maanden, dat is langer dan mijn wachttijd. Jouw werkgever had dan toch ook een opzegtermijn, of geldt dit niet bij een vaststellingsovereenkomst? Bij ons is de minimale opzegtermijn in het sociaal plan opgenomen.
Waar het om gaat is dat de wettelijke opzegtermijn in acht moet worden genomen. In die periode moet de werkgever doorbetalen en pas daarna neemt het UWV het over. Kom je met elkaar overeen dat de overeenkomst eerder eindigt, dan is dat prima, maar gaat het UWV dus nog niet betalen omdat de werkgever dat eigenlijk nog zou moeten doen.
Ok, duidelijk. En best logisch.

Maar dat staat dan toch los van een ontslagvergoeding? Iemand schreef omdat ze ontslagvergoeding kreeg, haar ww later inging. Mijn ontslagvergoeding heeft geen invloed op mijn ww.
Klopt, een ontslagvergoeding is niet van invloed op de WW. (Er zijn wel plannen om dat te veranderen voor grotere vergoedingen).

Wat bijv kan zijn gebeurd, is dat men afsprak "we ontbinden nu, maar je hebt recht op 4 mnd opzegtermijn en dat nemen we mee in de ontslagvergoeding". Dan gaat zo'n overeenkomst dus per direct in en wordt in de opzegtermijn niet het salaris doorbetaald. In dat geval dien je de vergoeding dus te gebruiken om die periode te overbruggen.
quote:NummerZoveel schreef op 30 april 2014 @ 15:41:

Als hij nu een aanvraag doet, is de kans klein dat de vergunning er is voordat jouw verlof ingaat. En dus schuift het idd door tot na jouw verlof + 6 weken. Echter, dat loopt voor hem flink in de papieren, dus acht ik de kans groot dat hij in dat geval naar de rechter zal stappen. En dan kan het veel sneller gaan allemaal. Echter, dan moet jij ook verweer aanvoeren en kun je een vergoeding bedingen. (Laat je in dat geval bijstaan door een goede advocaat!)[...]

Waarom loopt dat voor de werkgever flink in de papieren? Hij is toch verzekerd en krijgt het salaris tijdens zwangerschapsverlof terug via de WAZO? Dat betekent dat het maar max. 6 weken salaris kost. Of snap ik het niet?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

*
anoniem_149961 wijzigde dit bericht op 01-05-2014 13:56
Reden: niet relevant
% gewijzigd
Merano, mocht ik er niet uitkomen met werkgever, dan zal hij met ontslag moeten wachten tot 6 weken na bevallingsverlof. Dan zitten we inmiddels op eind november. Er vanuitgaande dat hij dan de vergunning voor ontslag binnen heeft van UWV en mij ontslaat voor het einde van de maand, ben ik pas per eind januari uit dienst (2 maanden opzegtermijn). Hij zal mij dan dus nog 3 maanden salaris moeten betalen als ik het goed heb.

Doe ik mezelf te kort wanneer ik akkoord ga met ontslag en 3 maandsalarissen eis als ontslagvergoeding? Die is hij anders toch kwijt en scheelt hem (en mij!) veel rompslomp. Mijn nadeel is dan wel dat ik na belastingaftrek van de ontslagvergoeding minder overhoud dan van salaris.

Uiteraard is dit hopelijk i.c.m. nieuwe baan maar vind ik hierin eigenlijk niet meetellen.

Ik laat het overigens ook door een advocaat uitzoeken op het moment maar volgens mij sta ik juridisch gezien niet sterk en zal ik er samen met werkgever uit moeten komen.

Mochten jullie nog tips hebben, heel erg welkom!

Helaas dus geen collega's met wie ik kan sparren hoe we dit gaan aanpakken.
Ik vind dit een net voorstel, maar of het verstandig is kan ik je niet vertellen.

Waarom ik reageer is, is dat je ontslagvergoeding niet zwaarder wordt belast dan je salaris. Het wordt alleen zwaarder belast als je hierdoor in 2014 met je gehele inkomen in een hogere belastingschijf terecht komt. Het kan wel zijn dat je werkgever meer inhoudt, echter wordt dit weer gelijk getrokken met je aangifte inkomstenbelasting over 2014.

http://www.ontslag.nl/wer ... oeding-betaald-worden%3F-
Dahlia, die website had ik inderdaad gezien. Echter is het uiteindelijke netto bedrag wat ik overhoud van een maandsalaris hoger dan wanneer er van hetzelfde bruto bedrag het belastingtarief wordt afgetrokken. Of maak ik nu een denkfout?
Ik snap je opmerking geloof ik niet. Misschien een ander wel?
Even fictieve cijfers gebruikt;

Stel ik verdien 3000 euro bruto per maand. Ik hou hier maandelijks netto zo'n 2150 euro aan over.

Wanneer van hetzelfde bruto bedrag, de 3000 euro, 42% wordt afgetrokken hou ik hier 1740 euro aan over.

Oftewel, bij een ontslagvergoeding hou ik er netto minder aan over dan wanneer ik salaris doorbetaald zou krijgen.

Dan heb ik het nog niet eens over vakantiegeld en zelfs eventueel reiskosten van die 3 maanden.

Maar wellicht maak ik een denkfout. Hopelijk snap je hem nu.
Je denkfout zit in de termijn: de balstingdienst gaat ervan uit dat als jij in mei 3000 euro verdiend, dit de andere maanden ook zo zal zijn. En op basis daarvan wordt belasting afgedragen. Als je een 'extra' betaling krijgt, zoals vakantiegeld of dit, wordt die een tarief hoger belast, omdat de kans groot is dat je daarmee over gaat naar de volgende schaal (over het hele jaar gezien). Als nou aan het einde van het jaar blijkt dat dat helemaal niet zo is (omdat je bv 3 maanden helemaal geen inkomen had), had je dus achteraf teveel belasting betaald, en krijg je er weer terug. Je betaalt dus in eerste instantie wel even meer, maar dat krijg je weer terug.

In cijfers:

Situatie 1

Werk januari-mei, 3000 per maand is totaal 15000. Vertrekpremie van drie maanden = 9000. Daarna geen inkomen meer. Dan betaal je grofweg 30% over die 15000 = 4500, en 42% over die 9000 = 3780. Totaal dus 8280.

Situatie 2

Werk januari-mei, zelfde inkomen dus 15000 waarvan 4500 belasting. Dan nog drie maanden doorbetaald, is 9000, waarover 30% belasting = 2700. Totaal betaald: 7200.

Maar in situatie 1 komt bij je aangifte naar voren dat je niet een heel jaar gewerkt hebt. Je hebt dus niet 12x3000 = 36000 verdiend, zoals waar ze vanuit gegaan waren, maar slechts 24000. Daarover had je 30% moeten betalen, is 7200. En dan krijg je dus de resterende 1080 weer terug.

De daadwerkelijke bedragen zijn natuurlijk anders, en de percentages niet exact (hangt af van inkomen, ander aftrekposten etc), maar dit is wel hoe het werkt met extra betalingen. Mensen denken heel vaak dat ze daar meer belasting over betalen, maar dat is echt niet zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven