Gezondheid alle pijlers

TOS ervaringen gevraagd

03-05-2014 12:03 11 berichten
Gister te horen gekregen dat ik TOS heb. Een vernauwing tussen m'n oksel en rib waardoor mijn bloedvaten en zenuwbanen bekneld raken.

Ik had de dag ervoor 95% uitval in m'n hand, ik zat net in een consult met een client en wilde niets laten merken maar was redelijk panikerende van binnen.

Heeft iemand hier ervaring mee? En wat kan ik doen om het beter/niet erger te maken?
Alle reacties Link kopieren
In de meeste gevallen helpt fysiotherapie, maar dat moet een fysiotherapeut bij jou onderzoeken (weet niet of hier de diagnose gesteld is?). Vaak zit er een bewegingsbeperking rondom de schoudergordel en/of ribben of is er sprake van verhoogde spierspanning en/of verkorting van spieren waardoor de zenuw- en bloedbanen beknelt raken (wat dus voor uitval zorgt omdat de doorstroom naar je arm beperkt wordt).

Ben je al onder behandeling ergens?
Dank je voor de informatie.

Ik ben er pas net achter en heb over twee weken een nieuwe afspraak bij dezelfde fysiotherapeut die TOS constateerde. Na wat meer onderzoek erover weet ik dat ze inderdaad gelijk heeft helaas.

Maar ik snap niet hoe ik hier aan kom. Ik heb een nekhernia (C5-C6) dus dacht dat de klachten daarvandaan kwamen steeds.

Ik hoop er achter te komen hoe ik hier van af kom....
humz jah, zo'n hernia kan natuurlijk ook de nodige uitstraling en uitval geven. Wel dubbel pech dan hoor!

Misschien dat je een andere houding hebt gekregen a.g.v. de hernia (schouders optrekken, anders bewegen om pijn oid te ontwijken), maar goed dat kun je het beste met je eigen fysio bespreken!

Hoop dat je er snel vanaf komt! Probeer op je (zit)houding te letten in de tussentijd ;).
Dank je!

Ik zal inderdaad op mijn houding letten!
Bij mij is het ooit geconstateerd in het zh, nav consult en onderzoeken orthopeed. Mensendieck wordt vaak geadviseerd. Nu weinig klachten.

Ook voor nekhernia wordt mensendieck vaak geadviseerd.
Dank je, ik zit nu ongeveer twee jaar bij een manueel therapeut voor m'n hernia die niet beter wordt.

Is het je gelukt om van de klachten af te komen door oefeningen? Ik ben natuurlijk net pas bezig maar het lijkt wel erger te worden.. M'n hand en bovenkant arm zijn continu slapend..
weet je wel zeker dat je klachten van nu door TOS komen en niet doordat je hernia toeneemt...?
Ik had ook TOS. Na jaren lang een verkeerde werkhouding achter de computer kon ik een jaar niet werken ;-( Kon niet eens mijn tandenpoetsen met die arm.

Mijn korte borstspier knelde een zenuw af.

Mensendiecktherapie heeft me 'gered'. Die therapeute was bekend met drukpuntentechniek (shiatsu) en kon in 1 minuut de hele beknelling wegwerken. Mijn zaagspier (rechtsonder schouderblad) was de boosdoener. Gelukkig kan ik zelf bij dat punt dus kan ik in nood zelf 'drukken' op dat punt.

Ik doe nu sinds 5 jaar trouw iedere ochtend mijn rekoefeningen om mijn schouders en nek en rug soepel te houden. Als ik dit 1x vergeet voel ik het meteen.

Bij Mensendieck leer je bewust te worden van je houding en ademhaling, dit is echt belangrijk als je ervan af wilt.

Shiatsu kan ik ook zeker aanraden!
Ik had ook TOS. Fysio wil goed helpen. Ik kreeg oefeningen mee en alles werd gekraakt en gemasseerd. Het hielp bij mij echter maar een paar weken en daarna kwam het terug. Mijn houding is verkeerd, dus cesartherapie helpt denk ik dan het beste. Ik weet niet of bij het bij jou met de hernia te maken heeft, maar als je houding verkeerd is, zal dat waarschijnlijk moeten veranderen.

Succes!
Ik heb 5 jr RSI, waarschijnlijk begonnen als TOS en toen verder uitgebreid. Fysio of Cesar wordt meestal als eerste aangeraden en kan vaak helpen. Ik had ook veel aan dry-needling (fysio op triggerpoints, met naaldjes), daar werd ik losser van (tot ik allergisch reageerde op de naalden).

Ik heb helaas uit de begintijd veel ervaring met wat niet helpt: keihard doorgaan, ontkennen, het onzin vinden, dingen met je andere hand overnemen (krijg je daar ook problemen), veel pijnstillers en geen rust nemen. Fout... Serieus nemen dus! Beterschap!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven