Gezondheid alle pijlers

Hoge bloeddruk

05-05-2014 10:57 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal....ik heb sinds een aantal maanden te kampen met een te hoge bloeddruk. Nu gebruik ik een tweetal tabletten (hydrochloorthiazide 12,5 mg ) en metropol 25 mg. Nu heb ik veel last van bijwerkingen (ontzettend moe en voel mijn hartslag in de keel). Volgens de huisarts zijn dit al hele lage doseringen en toch echt nodig om mijn bloeddruk laag te houden. Heeft hier iemand ervaring met hetzelfde probleem en wellicht nog tips om bij te dragen aan een lagere bloeddruk (bv door middel van voeding).

alvast bedankt voor jullie reactie! groetjes
Hoe oud ben je? Heb je overgewicht? Ben je erg zenuwachtig als je bloeddruk wordt gemeten?

Ik heb verder niet zoveel advies voor je, behalve dan het standaard bewegen en let op je eten riedeltje. Maar zelf heb ik alleen bij de arts een hoge bloeddruk.. ik ben een beetje hypochondrisch, en maak me dan zo druk dat ik iets aan m'n hart heb als bloeddruk wordt gemeten, dat hij van de stress vanzelf omhoog schiet :P Mijn onderdruk blijft dan wel laag, ze zeiden tegen mij eens dat de bovendruk vooral reageert op (acute ) stress.

Veel sterkte in ieder geval, hoop dat je je snel beter voelt!
Er zijn wel honderd verschillende medicijnen, allemaal met een kleine kans op bijwerkingen. Mijn man hoestte door het ene medicijn, door het andere kreeg hij uitslag, hij heeft intussen een keer of zes andere medicijnen gekregen.

Als je last hebt van zgn. "witte boorden hypertensie" kun je misschien beter zelf een goed apparaat aanschaffen. Het opmeten bij de ha is een momentopname.
verba volant, scripta manent.
Ik slik sinds een week alleen de hydrochloorthiazide 12,5 mg . Ik heb tot nu toe nog geen last van de bijwerkingen. Bij mij is de onderdruk al een hele tijd te hoog.
Afvallen heeft mij heel goed geholpen. Met het vasten dieet.
Bij mij in de huisartsenpraktijk krijg ik jaarlijks een bloeddrukkastje om, die meet 24 uur mijn bloeddruk. Zo neem je de kans weg van een momentopname van je bloeddruk opmeten.

Maar als je last hebt van de medicijnen kun je toch andere vragen? Ik gebruik zelf micardisplus
Ik word vooral heel moe van bloeddrukverlagers. Ik heb inmiddels veel verschillende soorten gehad en gebruik nu hydrochloorthaizide en losartan. Ivm een nierziekte is het noodzakelijk dat mijn bloeddruk niet te hoog wordt dus ik moet er maar mee leren leven. Onlangs is de hct verlaagd van 25 naar 12,5 ivm afwijkende bloedwaarden en voor mijn gevoel is mijn bloeddruk nu echt weer hoger en houd ik meer vocht vast.

Waarschijnlijk is het gewoon een kwestie van verschillende medicijnen proberen tot je bij een middel uitkomt waar je geen/weinig last van hebt.
Van de hydrochloorthyazide zul je niet veel last hebben. Metoprolol gaf bij mij ook veel bijwerkingen. Mijn zus raadde me aan om Labetalol te vragen. Dat heeft dezelfde werking maar beduidend minder bijwerkingen (en wordt ook aan zwangere vrouwen voorgeschreven). Die heb ik nu een paar maanden, mijn bloeddruk blijft keurig beneden de 140/90 en ik heb geen last van bijwerkingen.
Van labetalol werd ik depressief. Ik reageerde er zo snel op dat ik van mijn arts geen bètablokkers meer mag gebruiken, ook andere soorten niet. Tijdens mijn zwangerschap heb ik methyldopa gebruikt.

Iedereen reageert anders op medicijnen, je zult het zelf moeten ervaren.
Wat apart toch, dat mensen daar zo verschillend op reageren. Methyldopa heb ik volgens mij ook wel eens gehad. Dat is toch een vaatverwijder? Ik ben er na twee dagen mee gestopt omdat ik er helemaal ziek van werd.

Aan de bètablokkers heb ik ook wel even moeten wennen. Ik heb ze mede voor mijn snelle hartslag (> 100 zonder medicatie). Na de eerste pil zakte mijn hartslag naar 60, en daar werd ik erg traag van. Ik kwam de eerste dagen ook maar met moeite een aantal trappen op.
Dat is wel een enorm verschil in hartslag. Toen ik met die labetalol was begonnen belde de arts me na een paar dagen om te vragen hoe het met andere klachten ging. Die waren wel een stuk minder erg geworden, maar hij hoorde gewoon aan mijn stem dat er iets niet klopte. Na een paar minuten was zijn conclusie heel duidelijk dat bètablokkers niet geschikt zijn voor mij. Zowel mijn moeder als mijn vriend gebruiken ze overigens zonder problemen.

Iedereen reageert anders op medicijnen, maar ook je eigen reactie op medicijnen verandert in de loop van de tijd. De medicijnen die voor mijn zwangerschap goed werkten, werken nu niet meer. Een soort dat ik al jaren slik gaf me ineens een allergische reactie.
hallo allemaal....bedankt voor jullie tips. Het blijft moeilijk om een geschikt middel te vinden dat bij je past. waar ik zo van baal is dat ik al maanden hiermee bezig ben en eigenlijk nog geen vooruitgang merk. ik ben nu gestopt met de hydrochloorthyazide, ik voel daardoor constant mijn hart in de keel kloppen. dacht in eerste instantie dat dat spanning was maar nu neig ik er meer naar dat dit door de hydrochloorthyazide komt pfff. door de betablokker ben ik ook erg moe! liefs chanty
ps ik ben 40 jaar en heb geen overgewicht
Chanty18, ik slik metoprolol 50 mg 1 tablet en 1 tablet hydrochloorthyazide 12,5 per dag. Eerst heb ik een tijd alleen de metoprolol geslikt maar omdat dat niet genoeg resultaat gaf heeft de ha er sinds kort hydrochloorthyazide bij gedaan. Ik merk dat ik nu af en toe duizelingen heb die ik eerst helemaal niet had. Maar wellicht dat de bloeddruk nu juist lager wordt en dat het lichaam daar aan moet wennen? Misschien geldt dat ook voor de kloppingen die je in je keel voelt? Hoelang slik je de hydrochloorthyazide al?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven