Is moederschap een baan?

10-05-2014 13:03 395 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uit de Telegraaf..

Het is bijna Moederdag. Tijd voor de Partij MoederCAO om weer eens te pleiten voor een basissalaris voor alle moeders. 'Moeder zijn is net zo goed een fulltime baan'. Dit hoort beloont te worden, vindt de partij.

Dit idee kwam op FB ook voorbij. Moederschap als baan met een hele lijst van taken om deze baan te illustreren . Zelf kreeg ik er een naar gevoel van. Mijn kinderen zijn niet mijn werk maar eigenlijk het liefste in mijn leven. Ze hebben me gemotiveerd om hard te werken om ze een zo goed mogelijk leven te geven maar zij zijn niet mijn werk.

Ik woon in Australie waar je bij geboorte van een kind $5000 krijgt en dan maandelijks een aanzienlijk bedrag. Het aantal tienermoeders is ongelooflijk hoog en het zet hele volksstammen 'unemployable people' aan het baren. Die gaan voor de mooiste baan ter wereld: het moederschap.
Je bedoelt die ongeveer ¤500 netto per jaar? Dat is nogal mager tegenover de ¤6000 per jaar die dat vrouwtje nog bovenop de alimentatie ontvangt, vind je niet? (Ik gok van niet, trouwens)
quote:Kier_V schreef op 10 mei 2014 @ 13:23:

[...]

Dat mannetje mag betaalde alimentatie aftrekken van de belasting die ontvangt al genoeg gratis geld op die manier, dacht ik zelf.De aap komt uit de mouw........[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-05-2014 14:14
Reden: Op de man spelen
% gewijzigd
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
quote:Amand schreef op 10 mei 2014 @ 13:19:

[...]

Alleenstaande ouderkorting

Inkomensafhankelijke combinatiekorting

Kinderbijslag

Kindgebonden budget

Al gauw zo'n 6 á 7 duizend euro per jaar.Aha zo, met co-ouderschap is dat alweer anders natuurlijk.
Iets warms graag. Met borstharen. (Loesje)
Inkomensafhankelijke combinatiekorting is toch voor de minst verdienende partner als je samenleeft? Of krijgen alleenstaanden ook zoiets?
En gelden veel van die kortingen niet voor lagere inkomens en gaat de regelgeving vanaf 2015 niet veranderen?
quote:Amand schreef op 10 mei 2014 @ 13:26:

Je bedoelt die ongeveer ¤500 netto per jaar? Dat is nogal mager tegenover de ¤6000 per jaar die dat vrouwtje nog bovenop de alimentatie ontvangt, vind je niet? (Ik gok van niet, trouwens)Wees blij dat je exen een bijstandsuitkering hebben, wordt alles er lekker vanaf getrokken.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Dat gemiep altijd over het ouderschap.

Men doet soms alsof het een chronische, ernstige ziekte is.

Het is niet altijd makkelijk het ouderschap, maar het leven is niet altijd makkelijk.

Als je kinderen als werk ziet, doe je iets verkeerd en heb je hulp nodig.
Het enige verschil bij co-ouderschap volgens de regels van de belastingdienst is dat de andere ouder ook recht heeft op de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Meer niet.
@ Frettie, inderdaad. Frustratie verblindt
quote:Amand schreef op 10 mei 2014 @ 13:15:

[...]

Dat is in NL niet anders hoor; degene die het kind op haar adres in de GBA ingeschreven heeft, krijgt massa's gratis geld.Daar gaan we weer? Vertel mij eens wat voor massa's GRATIS geld ik dan zou krijgen? Want blijkbaar mis ik iets, als alleenstaande, parttime werkende moeder.
@frettie dat dacht ik ook dat veel regelingen gaan veranderen.
Iets warms graag. Met borstharen. (Loesje)
Ik dan ook volgens mij,Zoettie...
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Gratis geld? Waar?!
quote:Amand schreef op 10 mei 2014 @ 13:26:

Je bedoelt die ongeveer ¤500 netto per jaar? Dat is nogal mager tegenover de ¤6000 per jaar die dat vrouwtje nog bovenop de alimentatie ontvangt, vind je niet? (Ik gok van niet, trouwens)

Vanwaar die aanname?

Jij stelt dat het mager is.

Ik stel dat het kolder is dat betaald geld voor je eigen kinderen, teruggehaald kan worden.

Die financiele regelingen voor de verzorgende ouder zijn er niet voor niets, al vind ik eea ook wel overtrokken.

Maar ik zie het niet als 'effe cashen' want ik heb koters.

Want die heb ik dus NIET, ontvang ook geen alimentatie.

Dus wat dat betreft mag je de aanname weer terugnemen.
Jij laat je ook niet hinderen door de feiten lees ik, kier. Nog los van het feit dat ouders zelf verantwoordelijk gehouden moeten worden voor het onderhouden van hun eigen kind, vind ik,
sinnombre schreef op 10 mei 2014 @ 13:33

Gratis geld? Waar?![/quote]

in Australie.

lijkt me wel wat, veel zon.
wij slapen nooit.
Overigens vind ik moeder zijn veelomvattender dan welke baan dan ook.

En heel eerlijk, ik krijg kinderbijslag (is een schijntje wat een kind daadwerkelijk kost) en alleenstaande ouderkorting en dat noemt Armand massa's gratis geld? Ik betaal nog steeds meer belasting, dan dat ik überhaupt krijg van de belasting/overheid. Dus dat zijn fabeltjes. Armand, hou toch eens op met je tunnelvisie over (alleenstaande) moeder's. Die frustraties over je exen, daar moet je anderen niet mee lastig vallen. Niet alle mama's over een kam scheren. Staat zo ontzettend kortzichtig. Hou er toch eens mee op, man.
quote:Amand schreef op 10 mei 2014 @ 13:33:

Jij laat je ook niet hinderen door de feiten lees ik, kier. Nog los van het feit dat ouders zelf verantwoordelijk gehouden moeten worden voor het onderhouden van hun eigen kind, vind ik,

Feiten?

Jij schetst een situatie vanuit jouw ogen vind ik en dat beeld is nogal gekleurd...

Er zijn legio vrouwen die allemaal die kortingen/toeslagen ontvangen en dat gaat echt allemaal op aan de kinderen.

Niet elke ouder heeft een bepaald verantwoordelijkheidsgevoel richting de kinderen (ook financieel niet) Je zult maar als ouder, de andere ouder dusdanig tegenover je hebben staan, dat je er financieel alleen voor staat.

Dan zijn die toeslagen een noodzaak.
quote:sinnombre schreef op 10 mei 2014 @ 13:29:

Dat gemiep altijd over het ouderschap.

Men doet soms alsof het een chronische, ernstige ziekte is.

Het is niet altijd makkelijk het ouderschap, maar het leven is niet altijd makkelijk.

Als je kinderen als werk ziet, doe je iets verkeerd en heb je hulp nodig.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
MoederCAO

Moederschap is in mijn ogen geen baan. Je hebt er veel werk aan om kinderen te hebben, dat geloof ik best, maar je kiest er zelf voor.

Een toeslag voor moeders omdat ze een kind op de wereld hebben gezet lijkt me dan ook geen goed idee. Het zou vrouwen kunnen doen besluiten een kind te nemen omdat het ze geld oplevert en niet omdat ze gewoon graag moeder willen worden. Bovendien zijn er al genoeg mensen op de wereld zoals het nu gaat.

Als je graag een kind wilt, dan moet je ook accepteren dat er veel bij komt kijken. Elke moeder zal weleens balen van al het wassen en strijken, maar dat hoort allemaal bij het leven dat ze koos. Bovendien is er in veel gevallen ook nog een vader. Taken kunnen verdeeld worden zoals een stel dat graag wil.

Als een kind hebben een baan was, dan zou ik bij wijze van spreken even fijn een kind kunnen nemen tegen mijn werkloosheid. Dat is fijn, want dan ben ik direct van mijn sollicitatieplicht af.
quote:valentinamaria schreef op 10 mei 2014 @ 13:36:

sinnombre schreef op 10 mei 2014 @ 13:33

Gratis geld? Waar?![/quote]

in Australie.

lijkt me wel wat, veel zon.

Veel slangen en spinnen ook brrrr.

Maar goed, hoe worden de vakanties en vrije dagen geregeld? En pensioen?
Ik zie het ouderschap meer als een dure hobby met een hoop verantwoordelijkheid.

Vrouwen die het moederschap "fulltime baan" noemen, zien zichzelf graag als slachtoffer, waarbij de vader het ontzettend makkelijk heeft, want die is na 8 uur werken per dag klaar.
Mensen krijgen geen kinderen om een ander van dienst te zijn, ze nemen ze voor hun eigen plezier. Het hoort dus zeker niet betaald te worden, net zoals alle andere persoonlijke liefhebberijen.
quote:saartje- schreef op 10 mei 2014 @ 13:48:

Ik zie het ouderschap meer als een dure hobby met een hoop verantwoordelijkheid.

Vrouwen die het moederschap "fulltime baan" noemen, zien zichzelf graag als slachtoffer, waarbij de vader het ontzettend makkelijk heeft, want die is na 8 uur werken per dag klaar.Precies!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven