water in meterkast

10-05-2014 22:42 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij vertellen, hoe een water lek in de meterkast ontstaat?

Dank.
Door een kapotte leiding, bij jou of bij de bovenburen (als je die hebt).
verba volant, scripta manent.
Kan tal van oorzaken hebben. En dat is een calamiteit waar direct een monteur bijgehaald moet worden.
Er zit wel water, maar hoe kom ik erachter of dit door een leiding komt?
Waar komt het water vandaan dan? uit het plafond gelekt? Zie je op een plasje op de grond na verder niets? Of is het bijvoorbeeld ook mogelijk dat het door de brievenbus komt gewaaid door de regen/sterke wind (moest ik meteen aan denken, bij mijn ouders komt de brievensleuf uit in de meterkast)
Je weet toch wat voor leidingen er door je meterkast lopen? Hier is dat elektriciteit, warm en koud water en stadsverwarming. Als één van die leidingen nat is zit daar het lek (geldt niet voor elektriciteit). Lekkage in de meterkast betekent risico op kortsluiting.
Misschien is dat de laagste plek bij je bovenburen, waar het water dus heen stroomt. En daar zitten er gaten waar de buizen door de woningen gaan.
Niet zelf gaan zoeken, tenzij je het risico wil lopen dat je geëlektrocuteerd wordt? Dit soort zaken zijn URGENT en niet iets waar je op je gemak over gaat kletsen op een forum. Schakel een deskundige in en laat die NU - ja vannacht- nog komen. Je kunt in deze situatie zelf onder stroom komen te staan, je kunt kortsluiting krijgen waardoor al je apparatuur naar de maan gaat, of je huis kan in brand vliegen.
Brandweer bellen. Het kan hemelwater zijn na het weer van de afgelopen twee dagen maar ik zou geen risico nemen.
quote:NummerZoveel schreef op 10 mei 2014 @ 23:12:

Schakel een deskundige inEens, tenzij je dus een beetje inwaaiende regen via de brievenbus in de meterkast hebt.
Een aantal van de reacties zijn licht hysterisch, maar er zit wel een kern van waarheid in, electriciteit + water is geen fijne combinatie.

Voor je brandweer of wat dan ook belt, een paar dingen:

*heb je een "moderne" installatie, dus met aardlekschakelaars e.d? Dat is dan fijn, als er echt was mis is, zou het uitschakelen.

*waar is het water en waar komt het vandan? Kijk eens goed, eventueel met een zaklamp.

* is je huis zo geplaatst dat het water uit een ander pand kan komen (boven, naast)? Dan daarheen om te kijken wat er aan de hand is.

Afhankelijk van wat je constateert kun je verder besluit nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven