king charles cavelier

12-05-2014 00:46 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten er aan te denken om een king charles cavelier hond aan te schaffen. We zijn nu vooral bezig om ons in te lezen over dit ras en zijn benieuwd naar verhalen van mensen die een king charles cavelier hebben!
Ik reageer maar niet op de vorige posts......

Een king charles is een ras met een super! lief karakter.

Ze zijn zo lief dat ik er pas 1 zou nemen als ik 65+ ben en achter de geraniums zit

Er is ook een variant met lange neus, mocht je je druk maken om doorgefokte caveliers.

King charles cavelier = lange neus

King charles = korte neus

Die korte neus is ontstaan door het infokken van mopsen in het ras.
Wat erg, wist ik niet. Wij hebben ook zo'n hondje gehad, wat een lief beest, nog nooit zo'n lief hondje meegemaakt en een dropje om te zien maar idd heel rustig. Werd ziek toen ze 8 was ze had suikerziekte.
.
quote:Desperate_Housewive schreef op 12 mei 2014 @ 08:11:

Het is trouwens een cavalier, geen cavelier @ Desperate Housewive, het is trouwens HOUSEWIFE, met een F dus, meervoud is Housewives...
Wij hebben er twee.( nu 6 en 2) We hebben bewust gekozen voor dit ras vanwege het karakter en heel lang gezocht naar een fokker die bezig was om het ras weer gezond te krijgen.

het is inderdaad waar dat er veel ziekten in voorkomen, oa het hart. Het is geen kwestie of ze een hartafwijking krijgen, maar wanneer.

de medicatie daarvan is kostbaar, denk aan zo'n 20-30 euro per maand per hond, afhankelijk van het type en aantal dat het dier moet gebruiken. Dus dat is zeker een factor waar je rekening mee moet houden.

Ondanks dat wij een goede fokker hadden, kreeg een van onze honden toch een vreemsoortige aandoening. Wij hadden vlak daarvoor een cavalier verloren aan hetzelfde type aanval. We zijn daarop naar Utrecht gegaan, omdat onze eigen dierenarts er ook geen raad mee wist en geschokt was door de onverwachte dood van onze vorige hond.

onze jongste (nu nog levende hond) werd verdacht van episodic falling. Dit bleek het uiteindelijk niet te zijn. Wat het dan wel is geweest; we weten het nog steeds niet. zowel man als ik denken aan een afwijking in de hersenen, maar dit kan pas na de dood worden vastgesteld. Onze jongste hond maakt door deze a typische epileptische aanval deel uit van een groot landelijk onderzoek naar cavaliers en hun afwijkingen.

dat heeft ons doen besluiten, om geen cavaliers meer te 'adopteren'. Althans, geen pups.We willen niet meer meewerken aan het instant houden van het ras, hoe goed onze fokster ook is, en hoe fantastisch ze ons ook geholpen heeft. Feit blijft, dat het ras is doorgefokt.

Waar we nog wel misschien ooit voor willen gaan, (maar dat zal echt afhangen van de omstandigheden van dat moment) ; is een afstandshond uit het asiel, ( mogelijk met cavalier trekken. Ook hier zal het oppassen geblazen blijven; de cavalierachtigen in het asiel zijn vaak het gevolg van de broodfok en ook zij zullen lijden aan allerlei kwalen. Een andere optie is een afstandshond via de rasvereniging, maar ook daar geldt: kwalen liggen op de loer.)

Ik vind echter dat volwassen, oudere afstandshonden van welk ras dan ook, een huis verdienen en daarom zou ik overwegen deze nog wel op te nemen,wetende waar ik aan begin. Pups echter,van welk ras dan ook, zijn wat mij betreft niet meer een mogelijkheid.

ik zou het je dus afraden.
quote:Beter.Laat schreef op 12 mei 2014 @ 10:01:

[...]

@ Desperate Housewive, het is trouwens HOUSEWIFE, met een F dus, meervoud is Housewives...

Volgens mij weet ze dat wel hoor.

Het doet bovendien niet zo ter zake in dit topic, de schrijfwijze van het ras waar TO naar op zoek is daarentegen wel, kan nogal wat extra zoekresultaten opleveren als ze het goed schrijft.
quote:Cadou schreef op 12 mei 2014 @ 09:57:

Ik reageer maar niet op de vorige posts......

Een king charles is een ras met een super! lief karakter.

Ze zijn zo lief dat ik er pas 1 zou nemen als ik 65+ ben en achter de geraniums zit

Er is ook een variant met lange neus, mocht je je druk maken om doorgefokte caveliers.

King charles cavelier = lange neus

King charles = korte neus

Die korte neus is ontstaan door het infokken van mopsen in het ras.

Volgens mij is het ras voortkomend uit de Tibetaanse spaniel. En dát zou nog een optie kunnen zijn voor de ts. Want dit zijn betrekkelijk gezonde hondjes (afgezien van de korte neus) die een respectabele leeftijd kunnen bereiken.

Maar de cijfers liegen er niet om, de meeste van de ckc spaniëls hebben een neurologische aandoening en heel veel last van hoofdpijn. Verder heel vaak hartproblemen. Eigenlijk zouden ze opnieuw moeten worden gefokt.

Mixen uit een cocker spaniel en een mopshond, of Tibetaanse spaniel. Het zachtmoedige zou je met de laatstgenoemde er in kunnen houden.
Hartelijk bedankt voor al jullie reacties. Wij zullen er nog eens goed over nadenken! Inderdaad erg sneu voor de arme beestjes. Cavalier inderdaad. Dit wist ik, maar was hier op het forum een typfoutje.
Drie typefoutjes, bedoel je?
Dit ras komt ook in beeld in de BBC documentaire 'Pedigree dogs exposed'.

Hier kun je die bekijken.

Het is helaas geen rooskleurig beeld, maar aangezien de documentaire uit 2008 is, zou het kunnen zijn dat integere fokkers ondertussen heel veel goed werk gedaan hebben.

Zoek in ieder geval naar zoveel mogelijk informatie, en als je toch voor dit ras wilt kiezen, ben dan heel erg kritisch op de fokker!
quote:Beter.Laat schreef op 12 mei 2014 @ 10:01:

[...]

@ Desperate Housewive, het is trouwens HOUSEWIFE, met een F dus, meervoud is Housewives... Dat weet ik en dat is bewust zo
quote:Desperate_Housewive schreef op 13 mei 2014 @ 12:55:

[...]

Dat weet ik en dat is bewust zo Waarom?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik haal mijn dieren altijd uit het asiel en vooral dieren die geen bepaald ras in zich hebben.Ze leven het langst en mankeren het minst.Ik wil ook op geen enkele manier fokkers sponsoren door daar een hond/kat te halen.Ze zijn net zo leuk en lief als rasdieren.
quote:emmetje2 schreef op 13 mei 2014 @ 13:07:

Ik haal mijn dieren altijd uit het asiel en vooral dieren die geen bepaald ras in zich hebben.Ze leven het langst en mankeren het minst.Ik wil ook op geen enkele manier fokkers sponsoren door daar een hond/kat te halen.Ze zijn net zo leuk en lief als rasdieren.

En liefmeissie, ik hoop dat jullie er niet alleen over 'gaan nadenken', maar gewoon afzien van dit ras. Je kiest toch niet doelbewust voor een hondje waarvan voor zijn of haar geboorte al bekend was dat het altijd pijn zal hebben?
Wij hebben twee cavaliers gehad. De oudste had een lekkende hartklep en hoe ouder hij werd des te meer ellende. Dat uitte zich in veel hijgen, hoesten en vrezen voor zijn leven op warme dagen. Vaak zaten we s nachts met hem buiten om verkoeling te zoeken aangezien het er op leek dat hij er zomers binnenshuis in bleef. Het was wel een schat van een beest en in z'n jonge jaren actief, deed behendigheid met hem. Uiteindelijk moest ik daarmee stoppen toen hij pas vier was. Ook had hij een glaucoom achter z'n oogje, die steeds boller werd. Dreigde z'n oogje kwijt te raken maar dat is gelukkig niet meer gebeurd. Hij overleed toen hij pas 9 jaar was. Helemaal uitgemergeld, kale plekken, rotte stank en hoestend. Tegelijkertijd had ik nog een cavaliertje die volgend mij nooit echt plezier in het leven heeft gehad. Hij had een soort van pijnaanvallen,..meestal s ochtend hij gilde dan alles bij elkaar. Ook eten deed hij dan niet. Van alles geprobeerd, dierenarts, doorgestuurd naar een kliniek, echo's van z'n darmen gemaakt,..niets op te zien. Die pijnaanvallen leken onverklaarbaar. Met de info die nu te verkrijgen is denk ik dat ook hij last van z'n hersentjes heeft gehad, maar niemand die het ons kon vertellen toen. Ook had hij een knieprobleem (patella luxatie) is ook erfelijk.

Hij werd 10 jaar. Beide hondjes hebben nooit echt een normaal hondenleven kunnen hebben, lekker ravotten. Ze hadden er wel lol in om lekker bij ons als baasje te zijn liggen maar men ...wat een problemen.

Ik zou je een cavalier dan ook niet aanraden!!!!

Heb nu een buitenlands asbakkenrasje en zie nu pas hoe gelukkig een hond echt kan zijn.
Ik heb een hele poos terug ook een topic geopend over dit ras aanschaffen, hier heb ik dan ook wat negatieve reacties gehad.

Idd, deze honden worden te ver doorgefokt waardoor ze bepaalde ziektes kunnen krijgen.

Echter hebben wij nu WEL een cavalier, een herplaatser trouwens, maar dan zonder stamboom.

In onze woonplaats lopen meerdere cavaliers, en als je vergelijkt, onze heeft dan echt een veel bredere schedel.Ook is hij helemaal gezond, ondanks dat hij al wat ouder is.(maar dat kan uiteraard ook "ons geluk" zijn, wellicht lopen er ook genoeg cavaliers zonder stamboom, die alsnog de ziektes hebben gekregen)

Maar ik moet eerlijk zeggen, dat ik mede door de reacties destijds en me eens goed in dit ras verdiept te hebben, dus echt geen pup van een fokker zou halen.
Gewoon lekker naar het asiel en een dumpert nemen.
Op 11 december 2010 is er door Zembla een documentaire geweest met als titel: ""Einde van de rashond".

Kun je nu nog gewoon bekijken, zeer aan te raden!
Ach gossie, wat sneu Bollie :(

Ik zit nu die rassenwijzer door te lezen en had van sommige rassen echt geen idee dat ze in de gevarenzone zaten. Ik dacht dat de labrador en golden retriever gezonde rassen waren, nou niet dus.
Some flies are too awesome for the wall
Ik zou nooit een cavalier nemen, 90% heeft syringomyelie.
Neem een leuk hondje uit het asiel. Daar kunnen ze je ook precies vertellen hoe het karakter is van zo'n beestje en of dat dus bij je past.
Cum non tum age
Wij hebben al 8,5 jaar een cavalier king charles spaniel en op het feit na dat hij speciale brokken moet hebben in verband met zijn gevoelige darmpjes, hebben wij nog nooit problemen met het beestje gehad. Hij is poeslief en ontzettend verwend.
Nous : omdat ik wife teveel op wijf vind lijken en dat woordje was op het moment van mijn nickchange niet favoriet bij me
quote:liefmeissie schreef op 13 mei 2014 @ 12:28:

Hartelijk bedankt voor al jullie reacties. Wij zullen er nog eens goed over nadenken! Inderdaad erg sneu voor de arme beestjes. Cavalier inderdaad. Dit wist ik, maar was hier op het forum een typfoutje.Zoals ik al zei, als je valt op dat type hond, en op het karakter, google eens op Tibetaanse spaniel.
quote:Desperate_Housewive schreef op 13 mei 2014 @ 14:06:

Nous : omdat ik wife teveel op wijf vind lijken en dat woordje was op het moment van mijn nickchange niet favoriet bij me Ah ok. Ik weet dat er iets was met die nickchange maar geen idee meer wat.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Een fittie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven