Vierde kindje?

13-05-2014 16:29 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik ben moeder van 3 heerlijke kinderen van 4, 2 en een half jaar.

We hebben altijd gedacht 3 kinderen te willen maar zijn er nu allebei niet zeker van dat we nu klaar zijn.

Maar 4 kinderen is wel gelijk veel! Ik kom zelf uit een groot gezin en heb dat (zeker op latere leeftijd) altijd erg leuk gevonden.

En toch ben ik bang dat ik het zelf emotioneel te druk zou vinden.

Lukt het mij wel om 4 kinderen aandacht te geven?

En is het eerlijk dat nummer 4 een ieniemienie kamertje krijgt waar niet eens een fatsoenlijk bed in past (verhuizen is helaas geen optie). En is het voor mijn oudste wel eerlijk, steeds minder aandacht en steeds meer drukte in huis?

Ik ben op zoek naar ervaringen van moeders die met dit vraagstuk hebben geworsteld en van ervaringen van moeders met 4 kinderen.
Count your blessings! Drie gezonde kids die je alles kan geven...

Drie past mooi op elke achterbank, denk ik dan!
Hier zes kinderen (en met de twee van mijn man erbij acht). de zes kinderen zijn vrij kort op elkaar gekomen. Overigens stuk voor stuk wel gepland hoor. Toen de vierde geboren werd was de oudste net vier en ging dus net naar school. Aan die combinatie baby/schooltijden/werk moest ik wel even wennen, dat was wel een extra drukke factor. Maar toch niet druk genoeg om uiteindelijk nog voor een vijfde en een zesde gegaan.

Het gevoel dat het gezin compleet was kreeg ik overigens pas toen de jongste vier jaar was. Had er zelf na de zesde er nog wel een bij willen hebben. Maar mijn man dacht er anders over en gezien mijn leeftijd vond ik uiteindelijk zelf ook wel dat het goed zo was.

Behalve het gedoe met op een neer naar school vond ik het niet echt wezenlijk drukker met een vierde erbij. Moet ik er eerlijkheid halve wel bij zeggen dat ik van een fulltime baan toen teruggegaan was naar een parttime baan. Dus feitelijk had ik ineens veel meer tijd met maar een kind extra erbij. Dus ik wet niet hoe ik het ervaren had al ik gewoon fulltime was blijven werken.

Maar bij ieder volgend kindje lijkt het allemaal veel gemakkelijker te verlopen. Hoe de kinderen het uiteindelijk gaan ervaren weet je van te voren nooit dus dat is weinig zinvol daar over te wikken en wegen. denk wel dat je er zelf vol overtuiging achter moet staan en is echte twijfel een aanwijzing dat je er (nog) niet aan toe bent.
Ik zou er vier willen, maar puur om het eerlijk te verdelen (meisje-jongen) Heb er nog geen dus het lijkt me niet een haalbaar.

Zou er wel 3 willen, maar dan is het oneven qua geslacht....
quote:Ksenija, 2 minuten geleden

Ik zou er vier willen, maar puur om het eerlijk te verdelen (meisje-jongen) Heb er nog geen dus het lijkt me niet een haalbaar.

Zou er wel 3 willen, maar dan is het oneven qua geslacht....Ik zoek me rot naar de rollende ogen- of koekoek-smiley op mijn mobiel...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 13 mei 2014 @ 18:42:quote:Ksenija, 2 minuten geleden

Zou er wel 3 willen, maar dan is het oneven qua geslacht....Ik zoek me rot naar de rollende ogen- of koekoek-smiley op mijn mobiel...Die smilies zou ik ook wel willen!!
Ik ken iemand die had er 3, wilde er nog 1 .... Dat werden er drie!! Spontaan zonder medische toestanden. Dat was dus wel even slikken... Tis natuurlijk wel uitzonderlijk naar wil het je toch even meegeven..!
Joh als je het wilt moet je het doen. Niet ieder kind hoeft trouwens een eigen kamer hoor. Er zijn zat mensen die met zn tienen in een huis wonen. Whatever makes you happy. Als jij gelukkig bent zul je dat heel zeker ook meegeven aan je kinderen. Er zijn geen betere ouders dan gelukkige ouders.
Fijn alle reacties!

Het helt me te zien bij welke meningen ik me het beste aansluit!

Grappig Ksenija, heb je er nooit aan gedacht dat je ook gewoon drie keer hetzelfde geslacht kan hebben?
Ik denk inderdaad dat ik het even de tijd geef en over een half jaar/ drie kwart jaar de knoop ga doorhakken.
quote:misssusa schreef op 13 mei 2014 @ 18:52:

Fijn alle reacties!

Het helt me te zien bij welke meningen ik me het beste aansluit!

Grappig Ksenija, heb je er nooit aan gedacht dat je ook gewoon drie keer hetzelfde geslacht kan hebben?

Tsja, dan doorgaan tot het aantal gelijk is

Ik snap je punt, hoor. 4 keer zwanger raken betekent niet automatisch 2 van beide soorten. Al zou dat wel ideaal zijn.

Maar dan zou ik na 2 stoppen bij een j en m. 3 is sowieso niet eerlijk verdeeld. Maar ja, stel het is jongen-meisje-meisje, straks is de vierde ook een meisje! Dat is wel een dik risico, ja!
Ik ben zelf de jongste van 4 kinderen en zelfs toen was het al zo dat de meeste kinderen uit mijn klas uit een gezin met 2 kinderen kwamen. Ik had dus ook het kleinste kamertje waar maar net een bureau en bed in pasten, niet eens een kledingkast. Behalve dat ik heel graag een grotere kamer zou hebben gehad heb ik het altijd leuk gevonden als kind. Als volwassenen zijn we nog altijd heel hecht met elkaar en is het altijd reuze gezellig als we bij elkaar zijn. Ik zou het echt niet leuk vinden als ik bijvoorbeeld maar 1 zus zou hebben.
quote:misssusa schreef op 13 mei 2014 @ 18:54:

Ik denk inderdaad dat ik het even de tijd geef en over een half jaar/ drie kwart jaar de knoop ga doorhakken.Als het financieel haalbaar is en je vindt het leuk dan zou ik het gewoon snel achter de jongste aan doen. Mijn broer is anderhalf jaar ouder dan mij en we hebben altijd heel veel met elkaar opgetrokken. Als kinderen en ook als puber, dan gingen we samen uit en organiseerden we thuis feestjes. We hoopten altijd op mooi weer in het weekend want dan gingen mijn ouders met de boot weg. Nog belangrijker dan aandacht krijgen is een sfeer voor je kinderen te creëren waarin ze de mogelijkheid hebben om een hechte band met hun broers en zussen op te bouwen. Ik ben mijn moeder hier zeer erkentelijk voor.
quote:. Ik zou het echt niet leuk vinden als ik bijvoorbeeld maar 1 zus zou hebben.Dan had je niet beter geweten, dan wist je niet hoe het was om er een van een kwartet te zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Ksenija schreef op 13 mei 2014 @ 18:57:

[...]

Tsja, dan doorgaan tot het aantal gelijk is

Ik snap je punt, hoor. 4 keer zwanger raken betekent niet automatisch 2 van beide soorten. Al zou dat wel ideaal zijn.

Maar dan zou ik na 2 stoppen bij een j en m. 3 is sowieso niet eerlijk verdeeld. Maar ja, stel het is jongen-meisje-meisje, straks is de vierde ook een meisje! Dat is wel een dik risico, ja!Waarom moet dat gelijk zijn?
quote:riannerianne schreef op 13 mei 2014 @ 19:17:

[...]

Waarom moet dat gelijk zijn?Het lijkt mij het mooist, ook voor de kinderen. Jongen met 2 zussen is ook prachtig, maar dan zou ik het leuk vinden dat hij er een broertje bij heeft. Of dat een meisje een zusje krijgt en niet aleen tussen de jochies zit. Maar het is überhaupt mooi om broers of zussen te hebben, hoor. Alleen gefantaseerd lijkt dit me erg ideaal.
Ksenija, je kan ook jongen-jongen krijgen of meisje-meisje. Tenzij je geslachtsbepaling doet en het 'verkeerde' geslacht laat aborteren. Dan beinvloed je het achteraf, na de conceptie.

Een vriendin van mij heeft 4 kinderen. Heel leuk gezin. 2 slapen op 1 kamer, maar er wordt regelmatig met matrassen gesleept voor andere overnachtingsindelingen. Zij was ook bang dat het met 4 nog niet compleet zou voelen, maar dat doet het wel. De ouders maken wel bewust tijd voor ieder kind apart, op regelmatige basis.
quote:Ksenija schreef op 13 mei 2014 @ 19:23:

[...]

Het lijkt mij het mooist, ook voor de kinderen. Jongen met 2 zussen is ook prachtig, maar dan zou ik het leuk vinden dat hij er een broertje bij heeft. Of dat een meisje een zusje krijgt en niet aleen tussen de jochies zit. Maar het is überhaupt mooi om broers of zussen te hebben, hoor. Alleen gefantaseerd lijkt dit me erg ideaal.

Volgens mij kan je beter met barbies blijven spelen ipv aan kinderen beginnen. Ik kom trouwens uit een gezin van 9, 8 meiden en 1 jongen En nee, hij is niet de jongste. M'n ouders wilden gewoon veel, m'n broer heeft nooit een broer gemist geloof ik.

Verder on topic: Ik vind veel zussen en een broer hebben heerlijk! Zou zelf nooit voor een groot gezin gaan. Heeft meer te maken m.i. met wat je als ouders te bieden hebt.
O, maar dat zou ik niet doen.

Er zijn wel tips om het vooraf te beïnvloeden, maar daar geloof ik niet zo in.

Laat de natuur maar kiezen.
quote:sarana schreef op 13 mei 2014 @ 19:35:

[...]

Volgens mij kan je beter met barbies blijven spelen ipv aan kinderen beginnen. Ik kom trouwens uit een gezin van 9, 8 meiden en 1 jongen En nee, hij is niet de jongste. M'n ouders wilden gewoon veel, m'n broer heeft nooit een broer gemist geloof ik.

Verder on topic: Ik vind veel zussen en een broer hebben heerlijk! Zou zelf nooit voor een groot gezin gaan. Heeft meer te maken m.i. met wat je als ouders te bieden hebt.ik denk dat jouw ouders meer met poppen hadden moet spelen, mijn god! Arme knul.
Ik heb er vier. De oudste twee zijn zeven (tweeling), nummer drie is vijf en de jongste is twee.

Na de geboorte van onze jongste zoon hadden we het gevoel compleet te zijn, maar de natuur besliste anders. Tijdens de zwangerschap van onze jongste was ik doodsbang: vier kinderen. Zou ik iedereen genoeg aandacht kunnen geven? Zou het niet idioot druk worden? (drie kleintjes vond ik persoonlijk niet heel druk) Zou ik uberhaupt wel vier kinderen kunnen opvoeden?

Onze dochter werd dus twee jaar geleden geboren en wat is het een feest sindsdien! Onze zoons zijn dol op hun kleine zusje en we zijn nu in evenwicht. De jongens zitten allemaal op school, maar na schooltijd willen ze het liefst bij ons thuis afspreken met vriendjes, want ze hebben het gezellig met elkaar.

Er hing er altijd eentje buiten toen we nog drie kinderen hadden. Zelden speelden ze met z'n allen; meestal was het een tweetal dat met elkaar speelde en eentje die het vijfde wiel aan de wagen was. Sinds we vier kinderen hebben, is dat eigenlijk niet meer voorgekomen. Ze spelen twee aan twee en de samenstelling van de tweetallen wisselt. (momenteel speelt mijn middelste zoon het meeste met onze dochter bijvoorbeeld)

Hoe meer kinderen je hebt, hoe makkelijker het gaat. Onze jongste werd geboren, schoof aan en deed mee. Natuurlijk moeten we rekening houden met haar slaapjes, maar verder draaide en draait ze gewoon mee.

Persoonlijk zou ik niet meer terug willen naar drie kinderen. Ik wou dat ik van tevoren had geweten hoe heerlijk het is om er vier te hebben!

(en een vijfde komt er nooit. We zijn compleet en houden het zo)
quote:Ksenija schreef op 13 mei 2014 @ 19:43:

[...]

ik denk dat jouw ouders meer met poppen hadden moet spelen, mijn god! Arme knul.Haha! Maar je zegt toch zelf lekker doorgaan voor een paartje van beide? Ik ben blij dat ik geen broertje voor m'n broer had moeten zijn, maar dat ik als meid ook prima was. Hoeveel kinderen hadden ze moeten krijgen om een broertje erbij te maken?? M'n broer was de 3de, nummer 4 t/m 9 allemaal meiden :-)
Oh, nog even een aanvulling.

Met vier kinderen heb je inderdaad minder tijd voor elk kind afzonderlijk. Het fijne is dat ze elkaar wel die aandacht geven en dat is ook wat waard! Mijn dochtertje wordt bijvoorbeeld liever door haar broertjes voorgelezen dan door mij als we allemaal thuis zijn!

Ik probeer wel elke week met een van de jongens afzonderlijk iets gezelligs te doen, al is het maar samen ergens gaan lunchen. Het hoeft niets hoogdravends te zijn, maar een uurtje lunchen met me eens in de zoveel weken vinden ze wel altijd heel gezellig!.
Ik heb er drie en overal ongeveer drie jaar verschil tussen.. Qua drukte en financieel vind ik het goed zo. Maar de kriebels blijven bij elke baby die ik zie.. Maar verstand dan maar even boven gevoel zetten. Mijn ouders hebben er acht gekregen, 4 jongens en 4 meiden. Puur toeval. Maar zou het ze niet graag nadoen.. En zo'n groot aantal betekent ook niet altijd dat het gezellig is.. Ook niet als je volwassen bent.. Onderling is er regelmatig heibel..
3 vind ik al te milieubelastend. 1 oke 2 prima maar meer dan 2 vind ik al onverantwoord, laat staan 4.
Been there, done that, got the T-shirt.
gewoon doen, iemand moet de pensioenen voor ons betalen later.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven