Lijf & Lijn alle pijlers

Starten met hardlopen

09-07-2013 18:11 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vandaag ben ik begonnen met Start to Run. Ik ben op zoek naar mensen die hier ook (net) mee gestart zijn om elkaar te motiveren, ervaringen/tips uit te wisselen en gewoon om gezellig te kletsen. Ik heb op het forum wel een paar hardlooptopics gevonden, maar dit zijn mensen die al super ver kunnen lopen en ik ben al super blij dat ik 2 minuten achter elkaar volhoud haha.

Hopelijk zijn er mensen die zich hier willen aansluiten!
Zo, heb wel meegelezen maar had nog geen tijd om te reageren. Heb een super leuk weekend gehad. Het was goed weer (helemaal vergeleken met het weer in Nederland), dus lekker geshopt en op terrasjes gezeten. Was al eens eerder in Berlijn geweest, dus geen toeristische dingen gedaan maar gewoon lekker genoten van de stad!

Gisteravond weer gelopen bij de hardloopvereniging. Hebben veel oefeningen gedaan en daarna nog een pittige duurlooptraining. Je mocht op eigen tempo lopen, dus ik heb even flink doorgelopen. Had vanavond wel weer willen lopen eigenlijk, maar toch even een rustdag en dan mag ik morgen weer!

@ Lexie: balen dat je je verstapte zeg, lijkt me heel vervelend als je dan kramp krijgt. Maar je hebt hem wel uitgelopen en kunt nu op naar je volgende loop!!

@ Moonlight: jouw collega's zijn echt stom, waar bemoeien ze zich mee. Inderdaad gewoon je gespierde kuiten laten zien, dat zal ze leren

@ Twilight: wat een druk programma! Goed dat je toch je les gelopen hebt.

@ Liss: ik sluit me aan bij Baukje; je kunt niet ineens sneller lopen op een lange afstand die je nog bijna niet hebt gelopen. Geduld is een schone zaak, langzaam opbouwen tot een afstand en dan je snelheid opbouwen. Echt, als je geduld hebt en goed doortraint (3x per week, waarvan 1x per week een intervaltraining) dan zul je zien dat je steeds verder vooruit gaat. Wat betreft eten: ik eet 2 uur van te voren niets meer, want ik krijg anders heel snel last van mijn maag. Daarna gewoon de volgende maaltijd die ik zou eten. Verder niets bijzonders. Ik denk pas dat ik dat zou doen als ik echt langere afstanden (bijvoorbeeld 10 mijl) zou gaan lopen.

@ Dorisdoos: jouw volgende loopjes komen er ook al weer snel aan. Hoe gaat het met je Renate-trainingen?

@ Moos: wat balen van je klachten. Kun je misschien terug gaan met die zooltjes? Want het lijkt alsof het je niet helpt.

Voor de meiden die vanavond nog gaan lopen; veel plezier!
Vanavond les 15 gelopen. Wat een heerlijk weer was het. Ik had af en toe wel wat wind tegen.

De les bestond uit 4-6-8-6-4 minuten lopen met tussendoor 1 minuut dribbelen.

Ik ben doorgelopen tot ik op 6K zat in 34:30.

Dus ik ben fier op mezelf

@moon, ja, ik herken dat van die kuiten. Maak ze op je werk maar helemaal gek met je mooie strakke benen

@lexie, mijn nichtje zit niet bij een loopgroep. Ze loopt af en toe met mijn zus mee, maar die loopt net zo snel als ik, dus veel te langzaam voor haar

Ze is wel een sportmeisje, heeft cios gedaan.

En voetbalt, maar als ze echt zou gaan trainen zou ze nog veel sneller worden.

Sterkte met je herstel en dat je maar snel weer lekker kan trainen voor de 10K.

@sneeuwwitje, lekker hoor, er even tussen uit in een leuke stad.

En ik kan me voorstellen dat je na zo'n training een rustdag neemt.

Mijn trainingen met Renate gaan lekker!

Heb er nu 15 gedaan en nog 6 te gaan.

Zondag een 5K loopje.
Never regret something that once made you smile.
@Twilight, fijn dat het goed ging op de loopband en dat je sportmaatje wel een mp3 mee had met daarop Evy. Veel plezier vandaag met het buiten lopen.

@Sneeuwwitje, je weekendje Berlijn klinkt heerlijk! En lekker dat het weer daar beter was dan hier. Je training klinkt ook erg pittig, maar wel erg fijn. Veel plezier vandaag met je rondje!

@Doris, jouw einde van Renate is ook alweer in zicht, lekker zeg! En al enig idee wat je daarna gaat doen? En 6K in 34 min, top zeg! Daar mag je zeker fier op zijn. En wat goed dat je nichtje zo snel is vanhaar zelf, wow!!

Ik heb gisteren een klein rondje gedaan en kreeg halverwege weer last van mijn kuit... Dus na 15min even gewandeld en gestrekt enzo en toen verder gelopen tot 30min, iets meer dan 4km gelopen. Morgen ga ik met een (sportieve) vriend lopen, dus ben benieuwd hoe dat gaat, op de planning staat 5km...

Veel plezier en succes voor de meiden die vandaag gaan lopen!
Dank voor al jullie reacties! Ik ga ondertussen gewoon door met lopen en kan inderdaad wel steeds een stukje verder lopen, dat klopt. Ook ben ik inderdaad bezig met intervaltrainingen. Dat is niet mijn hobby (al is dat die van niemand, denk ik..), maar probeer dit wel eens in de week te doen, als derde training bij Evy. Ik heb deze trainingen niet vanaf het begin braaf gedaan (in de reeks van 5 tot 10 km), omdat ik er wat andere lopen tussen had zitten en het gewoon net even niet zo uit kwam. Heb toen de lessenreeks weer ergens opgepakt wat leek op wat ik toen liep, maar dus niet vanaf het begin weer met interval gelopen. Ik denk erover deze lessen gewoon uit te lopen (ben er over zo ong. twee weekjes) en dan daarna gewoon is opnieuw te beginnen met deze serie. Dan bouw ik wellicht vanzelf wel wat snelheid op omdat het weer wat kortere stukken zijn en er weer interval in zit. Voorlopig dus de focus op de afstand en daarna snelheid :-)

@ baukje: mijn maximale hartslag heb ik nooit laten meten of naar laten kijken. Ik weet deze dus ook niet. MEt de formule die overal op internet staat, zou ik op ongeveer 80% van de maximale hartslag zitten die bij mijn leeftijd hoort. Wanneer ik daarop let en probeer niet hoger te gaan met de hartslag, loop ik niet erg snel; ongeveer 7,5 min per km/iets sneller (ik denk max 75 minuten voor 10 km). Veel praten en hele gesprekken voeren, lukt niet goed een uur lang denk ik, maar lucht tekort heb ik ook absoluut niet; zou ik dan nog te snel lopen? (voor mijn gevoel ga ik al zo langzaam)
Aan die formules heb je als individu helemaal niets omdat je zomaar 20 of meer slagen per minuut kunt afwijken van andere leeftijdsgenoten. Daarnaast is zoals eerder gezegd voor een beginnende loper vaak onmogelijk om op een bepaald percentage te blijven lopen en daarbij nog een zodanig tempo hebt dat er technisch gezien ook nog een normale loophouding kunt blijven behouden. als je van rustig hardlopen in joggen vervalt dan zie je namelijk vaak dat het joggen meer sjokken wordt zonder een actieve loophouding die je juist nodig hebt.

Een uur aan een stuk lopen praten hoeft natuurlijk niet. In een normaal gesprek krijg je tenslotte ook nog wel eens antwoord en mag je dus zelf even je mond houden. Het is meer dat het mogelijk is gewoon een gesprekje te voeren. En bedenk snelheid is relatief, het is weinig zinvol met andere te vergelijken, het is vooral belangrijk voor jezelf een lekker tempo te vinden om mee op te bouwen.

Bij de interval training mag je natuurlijk best wel een beetje buiten adem geraken. En geloof me er zijn heel veel lopers (waaronder ik) die juist de interval training zo leuk vinden. Juist omdat het iedere keer een uitdaging is. dus wie weet ga je er op een gegeven moment ook wel aardigheid in krijgen. De valkuil is doordat je als beginnend loper vaak geen goede richttempo's hebt en het maar korte stukken betreft je de neiging hebt tot sprinten. En een 200m sprint is op zich al lang maar als je intervallen hebt over langere afstanden en met herhalingen begrijp je dat dat niet gaan werken of te wel alleen maar frustratie oplevert en trainingstechnisch gezien nauwelijks iets oplevert. Houd dus gewoon aanvankelijk een tempo van iets vlotter dan normaal aan. Als dan blijkt dat je de gehele sessie prima uit kunt voeren weet je dat je de volgende keer de lat misschien iets hoger mag leggen. Begin daarbij dan met enkel de laatste intervallen wat sneller te lopen.

Zo blijft het leuk, uitdagend en blijft het voldoening geven met uiteindelijk het meeste rendement.
Net les 5 gelopen! Ging prima. begonnen met 2 minuten. De andere stukkies waren allemaal 3 minuten. Prima uitgelopen.

Denk dat ik toch mijn tempo iets moet verhogen, ik zweette haast niet... Maar was wel telkens moe na de 3 minuten.
Het zal vast wel vaker gevraagd zijn, maar 80 pagina's doorworstelen is me iets te gortig.

De app hardlopen met evy... Daar moet je voor betalen per keer?? Klopt dat? Of heb ik de verkeerde?

Welke app is handig, en gratis? Een app met leuke muziek bestaat denk nog niet hè?
@lexie, ik denk dat ik met Renate blijf lopen en dan vanaf week 3 of 4. Kijken of de snelheid nog beter kan.

Ja... nichtje is onwijs snel. Scheelt natuurlijk ook dat ze nog erg jong is

@twilight, goed gedaan! je snelheid komt vanzelf wel.

@maylo, de meeste loopsters hier gebruiken niet de de app van Evy, maar de mp3 bestanden. Voor de app moet je inderdaad de lessen betalen.

Je hebt ook wel gratis apps in de playstore als je zoekt op 5K, maar geen idee of dat wat is.
@twight: zweten ben ik ook pas gaan doen na meer dan half uur lopen (aan een stuk) en merk het pas echt goed wanneer ik ong. een uur loop.

@baukje: dank weer. Ja, dat is ook zo. Ik ben geen idee van mijn max hartslag buiten die formule. Wel lukt het mij toch redelijk stabiel op hartslag te blijven met lopen, eerste minuten niet, maar daarna hou ik die hartslag toch wel stabiel vol. Wel loop ik ook al eventjes (met wat tussenpozen denk ik twee jaar en nu constant zo'n drie keer per week sinds eind 2013. Dat tempo (zonder joggen) mis ik dus nog wel.. vind het lastig om echt steeds op houding te letten, al helemaal omdat je jezelf niet kan zien lopen (voor mijn gevoel slenter/jog ik meer met dit tempo).

En voor die intervalls: ja, dan ga ik ook hard van start, zoals Evy zegt. Gelijk voluit en meer echt sprinten ipv alleen versnellen. Zal die tip meenemen voor volgende intervaltraining, dan is die vast beter vol te houden :-)
Waarom heb ik zin om te lopen als ik niet mag (rustdag) en als ik dan mag, moet ik mezelf naar buiten slepen Haha, frustrerend is dat soms en als ik mijn schoenen aan heb dan heb ik wel wat meer zin. Gisteren 8 kilometer gelopen in 49 minuten (gemiddeld 6;06 min/km). Zeer tevreden over mijn tijd, maar blijf het soms lastig vinden om door te lopen. Dan denk ik, pfff het lukt echt niet, terwijl ik gewoon weet dat ik het kan. Vandaag heb ik een rustdag en morgen wil ik 9 kilometer lopen en dan zondag 10. Dan heb ik nog een week tot mijn wedstrijd. Qua tempo gaat het nu best goed, dus denk wel dat ik de 10 rond het uur kan lopen

@ Liss: misschien kun je bij een hardloopvereniging gaan? Zij geven tips over je schema en met allerlei oefeningen werk je aan je houding.

@ Maylo: je betaalt in 1x voor de hele serie (dus bv. voor de 0-5). Door te lopen bouw je punten op en die kun je dan weer gebruiken om de volgende serie te kopen.

@ Twilight: ik zou gewoon proberen om je stukken goed uit te lopen, richt je nog niet te veel op het tempo. Als je na die 3 minuten moe bent, dan loop je volgens mij vlot genoeg.

@ Dorisdoos: haha, je mag zeker fier zijn op jezelf!

@ Lexie: wat balen dat je nog last hebt van je kuit. Hou het goed in de gaten. Ik hoop dat het vandaag weer wat beter gaat met lopen.

Vandaag dus een rustdag en dan ga ik morgen voor de 9 kilometer!
Ik ken de hele lessen van evy niet behalve dan van horen zeggen. Maar is dat serieus dat ze bij de intervallessen zegt gelijk voluit en meer echt sprinten? Want sprinten is nu juist niet de bedoeling. Niet voor niets is de 400m de langste officiële sprintafstand en geloof me die sprinters zijn na een rondje zodanig verzuurt dat ze dan niet een paar minuten later een tweede rondje kunnen sprinten.

De bedoeling van intervaltraining is juist dat je rondom je omslagpunt traint. Dus daar waar je net op de grens zit van aerobe en anaerobe verbranding. Door de herhaling en de korte pauzes begin je dan uiteindelijk toch langzaam te verzuren maar dat is dan gedoseerd en vaak is het dan enkel de laatste paar intervallen een kwestie van even echt doorbijten.

Wat betreft je houding daar hoef je denk ik niet steeds bij stil te staan. Maar in een heel langzaam tempo mis je vaak je knie en arm inzet. Dus als je indien je bewust wat reactiever gaat lopen waardoor je iets versnelt en je ervaart dat als veel lichtvoetiger dan is dat waarschijnlijk een beter tempo om op te bouwen. Niet dat het tempo dus echt uitmaakt waarin je opbouwt maar wel de foutieve/passieve houding die vaak met een heel laag tempo gepaard gaat. En dat is wel jammer dat je dat steeds vaker terugziet bij beginnende lopers doordat ze vanaf dag een met een hartslagmeter lopen en te bang zijn voor een iets te hoog oplopende hartslag.

Bij mij duurde het echt veel langer hoor voordat ik echt in de verschillende zone's kon trainen. Echt pas na een paar jaar een 50-70km per week trainen. Wil niet zeggen dat je van te voren al niet heel serieus en gericht kunt trainen alleen moet je dan die hartslag als slechts als een vage richtlijn zien en niet als een doel op zich om precies binnen een bepaalde zone te blijven.

En wat sneeuwwitje zegt, een atletiekvereniging kan echt uitkomst bieden met tips en adviezen.
ik voel dat ik verkouden word.

lopen jullie ook wel als je verkouden bent?

of zou het dan alleen maar erger worden?
quote:marloes1987 schreef op 15 mei 2014 @ 21:30:

ik voel dat ik verkouden word.

lopen jullie ook wel als je verkouden bent?

of zou het dan alleen maar erger worden?

Een vrij algemene stelregel is dat zolang je geen koorts hebt en de verkoudheid vanaf je nek of hoger zit zonder algehele malaise je door kunt trainen. Dus bij klachten van hoesten zou je eigenlijk niet moeten gaan trainen. Moet eerlijk bekennen dat ik zelf die regel van koorts en algehele malaise wel aanhoud maar hoesten me niet weerhoud om te trainen. Maar het wordt dus wel afgeraden. En misschien terecht want ik ben weleens gaan trainen met een verkoudheid waarvan ik dacht dat moet prima kunnen en de training ging nog niet eens slecht maar gelijk na de training wel echt ziek geworden. Een keer zelfs met longontsteking aan toe. en dat wil je echt niet. Want het kost je maanden daar echt van te herstellen.

Aan de andere kant heb ik ook regelmatig bij verkoudheden gewoon doorgetraind zonder problemen terwijl het hele gezin gevloerd werd door waarschijnlijk toch hetzelfde verkoudheidsvirusje.
Dank weer voor de tips! Een hartloopvereniging zit hier niet in de buurt. Wel gaat er soms een groepje hartlopen vaaf de sportschool. Ik zal eens vragen of ik daar zomar een keer me mee kan gaan en hoe hard zij lopen.

Ik zal qua lopen inderdaad eens proberen wat sneller tegaan en niet op de hartslag te lete, kijken of dat inderdaad wat 'lichtvoetiger' gaat. Dat zou wel fijn zijn :-) (en dan gaat gelijk dat #km p.u. omhoog, al is dat ook geen doel op zich nu in het begin)

Evy zegt echt dat je alles eruit moet halen en tot de max. moet gaan, ja. Maar met deze tip (gewoon harder gaan, maar nie te hard zodat je de les gewoon kan volhouden, helpt het wel; al klinkt dat ook logisch..).
Zo... vandaag een 5K wedstrijdje gelopen. Maar wat was het warm.

De start was om 12.00 uur. Gelukkig was er een gedeelte door een park en had je lekker schaduw (maar geen wind).

Het was afzien, maar toch met een mooie tijd geëindigd.

Namelijk 28:36

Mocht je nog gaan lopen, sterkte

Doe het rustig aan en neem water mee.
@dorisdoos: Wauw mooie tijd hoor! En knap met die warmte zo midden op de dag.

Vandaag les 6 gelopen. Ben er net weer. Nu was het nog lekker warm, maar niet meer overdreven warm.

Wel vette dorst toen ik klaar was.
Vandaag meegedaan aan de Marikenloop 5K. Ik zal niet zeggen dat ik van al mijn blessureleed af ben, maar de zooltjes helpen echt zoooo goed. Had ik veel eerder moeten kopen! Morgen afspraak gemaakt bij een zeer goede hardloop-blessurebegeleider. Aan de hand wat hij zegt wellicht beginnen met een nieuw opbouwschema oid. Hoop iig niet dat hij het hardlopen helemaal af raad, haha. Enniewees, ik heb de wedstrijd in 34:26 gelopen. Ben geen 1x gestopt en gewoon blijven lopen. Was zeer trots op mezelf, want wat was het warm! Lees dat jij daar dus ook last van had Doris. Wauw zeg wat een jaloersmakende tijd!

Heb even een tijdje niet gereageerd, maar wat een flauwe collega's zeg Moonlight. Echt te lullig voor woorden hun opmerkingen. Zegt eerder iets over hun dan over jou (gewicht) hoor. Misschien tikkeltje jaloers? Komende dagen genoeg mooi weer voor jurkjes/rokjes en het showen van je mooie gespierde benen:).

En Lexie hoe gaat het met jou na je race van vorige week? Balen dat je last kreeg van je kuit, maar wel supergoed dat je toch door bent gaan zetten en de race bent gaan uitlopen.

Sneeuwwitje, jij bent weer helemaal in vorm lees ik. Heb je snel opgepakt na je ziek zijn! Leuk ook om te lezen dat Berlijn weer zo'n succes was. Ik ga zeker ook nog eens terug (en zeer wrs dan meer om te shoppen:)).

Succes allemaal met hardlopen komende dagen. Want met deze temperaturen is het best afzien.
Ik voelde me vrijdag helemaal niet fit en het was best warm, dus heb een extra rustdag genomen en ben gisteren gaan lopen. Het was best warm, dus had van te voren goed gedronken. Wilde 10 kilometer lopen als laatste lange training voor mijn 10 km van volgende week. Het was zwaar, maar heb het uitgelopen in een best snelle tijd; 1 uur, 1 minuut en 40 seconden (6;10 min/km, 10 seconden sneller vergeleken met 2 weken geleden). Ik heb dus stiekem goede hoop op een 10 km onder het uur voor volgende week. Maar moet natuurlijk niet te snel starten dan, want dan stort ik in. Ik wil dinsdag een snelle 8 km lopen om te kijken hoe ik dat vol hou.. Moet wel even kijken wanneer ik dan ga lopen, want het wordt dan vrij warm.

@ Moos: gefeliciteerd met je prestatie. En wat fijn dat je zooltjes helpen en dat je niet 1x gestopt bent!!

@ Dorisdoos: super tijd, ondanks de warmte!

@ Marloes: ik loop meestal niet als ik me niet helemaal fit voel. Soms probeer ik het wel, maar het valt altijd tegen. Neem dan een extra rustdag.

Morgen heb ik nog een rustdag en dan ga ik dinsdag lopen. Ik denk aan het eind van de avond, zodat het wat afgekoeld is.
Ik heb gisteren gelopen, dus eigenlijk vandaag rustdag.

Maar dinsdag en donderdag heb ik echt geen tijd om te lopen.

Dus ik denk dat ik vandaag les 7 gewoon ga lopen. Want dan kan ik dan woensdag ook weer. En zaterdag.

@sneeuwwitje: volgens mij moet dat lukken onder het uur. Helemaal als je weer fit bent!
@twilight, dank je wel! Het was inderdaad een warme dag om te lopen. Kan me voorstellen dat je dorst had na je les.

En succes met je les 7. is het je meegevallen 2 dagen achter elkaar te lopen?

@moos, gefeliciteerd met je mooie tijd! Ik zag dat bij de Marikenloop ook een mooi medaille werd uitgedeeld. Dat vind ik toch altijd wel extra leuk. Wordt niet bij alle wedstrijden gedaan.

En wat super dat je zooltjes goed werken. Welke had je gekocht?

@sneeuwwitje, dank je wel. Ik was ook heel tevreden met deze tijd. Jij hebt ook mooie tijd gelopen! Gaat helemaal goed komen met je wedstrijd.
@Doris, wat een mooie tijd, super zeg! En dat met die warmte! Nu op naar je 4mijl run leuk!

@Moos, wat goed dat je toch nog mee hebt gedaan ondanks je blessure en goede tijd heb je neergezet zeg en geen 1x gelopen! Top!! En wat fijn dat de zooltjes zo goed werken. En nu verder trainen voor de WOTN?

@Sneeuwwitje, goed dat je een extra rustdag hebt genomen en zo te lezen heeft dat ook geholpen, want een mooie tijd heb je de 10km gelopen, super! Die 10km onder het uur gaat je lukken tijdens je wedstrijd! Vandaag niet met de vereniging lopen? Succes morgen met je snelle 8!

@Twilight, lekker bezig zeg! Heb je vandaag nog gelopen?

Ik heb donderdag met een vriend gelopen, maar hij loopt een stuk sneller dan ik, dus ging veeels te snel van start en dan ook nog praten.. dus we hebben ook nog stukjes gewandeld, was toen ook al warm. Gelukkig geen last van mijn kuit gehad, yeah! Zou het weekend lopen, maar vond het te warm en had andere leuke dingen te doen... Dus vanochtend om half 6 de wekker gezet en heerlijk een rustig rondje gelopen. Erg traag 4km in 30min, maar geen last van mijn kuit. Ik moet die snelheid echt gaan loslaten en nu echt weer mijn kilometers gaan uitbreiden.Wil liever de 10km van WOTN en de Damloop uitlopen zonder te wandelen met een langzame tijd dan proberen een snelle tijd neer te zetten, maar er ondertussen achter komen dat ik mij kapot heb gelopen en moet gaan wandelen of nog erger de race niet uitloop...
Viel me mee, 2 dagen achter elkaar. Bij één stukje voelde ik mijn kuiten en soms schenen wat. De andere stukjes niet.

Ik sta nog steeds van mezelf te kijken, ik en hardlopen!

Woensdag weer vrolijk verder!
ik baal zo!

ik heb al vanaf vorige week woensdag niet meer hardgelopen.

fikse keelontsteking en verkouden

dus deze week ook maar niet trainen:(

zou ik wel weer flink merken in de conditie.

als jullie een tijdje niet hebben getraind begin je dan wat bij lessen terug? of pak je gewoon de les op welke je eigenlijk zou moeten doen?
Hallo dames,

Ik lees gezellig mee de laatste weken want ook ik heb mijn hardloopschoenen uit de kast getrokken de mp3 van evy2006 gedownload en van start gegaan. Nu zit ik bij les 20 maar ik word af en toe gek van mijn rechter kuit en scheenbeen. Soms zo erg dat ik maar een of twee keer in de week kan lopen anders komt de "pijn" weer snel terug. Vandaag aan het einde een heel raar gevoel in mijn rechtervoet.alsof ik op watten liep. Bij het uitlopen verdween het gevoel wel. Maar ga nu dan pas weer zondag want denk niet dat het donderdag al beter gaat. Heb ook het strand geprobeerd maar dat verergerde het ipv minder te maken. Iemand ideeën of tips wat ik kan doen?

Dank en voor een ieder hier veel loopplezier

Gr. Jumper
Jumper, welkom! Ik denk dat we hetzelfde probleem hebben, althans het lijkt erop. Ook ik heb vaak last van de rechterkant van mijn voet. Ik had speciale zooltjes gekocht (van Footlogics) en moet zeggen dat het een stuk verbeterde. Nu ben ik gisteren naar een speciale harloopblessurefysio geweest en die rade juist weer aan niet met zooltjes te gaan lopen. Dit omdat mijn blessure dmv wat oefeningen aangepast zou kunnen worden. Iig hierbij de tips die ik kreeg:

Strekken: je achterkuit strekken door je been naar achteren te plaatsen / haal je been iets terug en buig door je knie door ook je andere spier te strekken.

Koop een balletje en plaats deze onder je voet zodat je, je voet kunt masseren

Leg een handdoek op de grond en plaats er iets zwaars op (bv dik boek). Plaats je voeten op de handdoek en probeer dmv je tenen in te trekken de handdoek naar je toe te trekken.

Bovenstaande tips zijn allemaal ter bevordering van je spier die vanaf je voet naar boven loopt. Deze kan door het hardlopen (over)belast zijn geraakt. Verder is het raadzaam om niet te snel te starten en ook nog geen lange afstanden te maken. Probeer zo rond de 3 - 3,5 km te blijven totdat al je klachten weg zijn.

Maar goed dat is tegen mij gezegd, wil niet zeggen dat het voor jou ook geld, bij echt heel veel pijn zou ik je adviseren om ook langs de fysio te gaan. Sommige hebben speciale sportblessurespreekuren. Succes iig met alles!

@Twilight, goed bezig!!! Maar hoewel het ging 2x achter elkaar hardlopen is het wel raadzaam om rustdagen in te lassen.

@Marloes, beterschap! Enorm balen. Als ik jou was zou ik 2 of 3 lessen terug weer starten als je begint met hardlopen. Je bent niet je hele niveau kwijt, maar moet wel weer opbouwen.

@Lexie, fijn dat het lopen weer ging en je geen last had van je kuit. En wat betreft je snelheid, het is ook enorm warm hoor. Maar beter idd om langzamer te lopen dan te snel. En had jij ook niet je eerste werkweek?

@Sneeuwwitje, zo te lezen moet het je gaan lukken zondag onder dat uur te blijven. Alvast heel veel succes!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven