Kat met HCM
vrijdag 16 mei 2014 om 13:49
Zijn hier meer mensen met een kat met HCM? Hoe doet die van jullie het?
Onze kater is inmiddels bijna 2 en heeft volgens de dierenarts 'ernstige HCM'. Vooralsnog heeft hij geen last van een versnelde hartslag, en hij is ook gewoon opgewekt en actief. Een jaar geleden is er een hartecho gemaakt waarop te zien was dat de hartkamers niet goed sloten (o.i.d.). Ik krijg nu ieder half jaar een oproep voor een nieuwe echo, maar die laten we voorbij gaan omdat er verder toch niets aan te doen is. Vandaag vond de dierenarts wel dat hij snel ademde, en dat ik weer terug moest komen als zijn ademhaling in rust hoger is dan 30. Meneer ligt nu weer ontspannen op de bank met een ademhaling van ca. 26 per minuut, dus dat is gelukkig prima.
Onze kater is inmiddels bijna 2 en heeft volgens de dierenarts 'ernstige HCM'. Vooralsnog heeft hij geen last van een versnelde hartslag, en hij is ook gewoon opgewekt en actief. Een jaar geleden is er een hartecho gemaakt waarop te zien was dat de hartkamers niet goed sloten (o.i.d.). Ik krijg nu ieder half jaar een oproep voor een nieuwe echo, maar die laten we voorbij gaan omdat er verder toch niets aan te doen is. Vandaag vond de dierenarts wel dat hij snel ademde, en dat ik weer terug moest komen als zijn ademhaling in rust hoger is dan 30. Meneer ligt nu weer ontspannen op de bank met een ademhaling van ca. 26 per minuut, dus dat is gelukkig prima.
vrijdag 16 mei 2014 om 14:00
Mijn lieve (maine coon) kater is hier helaas op 4-jarige leeftijd aan overleden..Een ras waar het schijnbaar vaker voorkomt bij katers. Naar mijn weten kunnen ze hoogstens 5 jaar halen.
veel verstand heb ik er niet van en aan mijn reactie heb je mss ook niet veel, maar geniet van je lieve kat zolang hij er nog is.
ik dacht trouwens dat je pas vanaf twee jaar daarop kon laten testen?. Heb er hier nog eentje rondlopen van een jaar.
veel verstand heb ik er niet van en aan mijn reactie heb je mss ook niet veel, maar geniet van je lieve kat zolang hij er nog is.
ik dacht trouwens dat je pas vanaf twee jaar daarop kon laten testen?. Heb er hier nog eentje rondlopen van een jaar.
vrijdag 16 mei 2014 om 14:09
Hier ook een katertje met hartruis wat waarschijnlijk al HCM is. Hij is gewoon actief en beweegt ook goed. Wanneer hij lichamelijk vreemd gedrag (slepend pootje e.d.) gaat vertonen race ik naar de DA. Dat was overigens ook de insteek van mijn DA. Tot die tijd kijk ik het aan en maak ik me vooralsnog geen grote zorgen.
vrijdag 16 mei 2014 om 14:21
Ik heb ook een kat (gewoon huis-tuin-en-keukenkat) gehad die (ernstige) HCM had. Ik geloof dat ze rond een jaar oud was, toen het d.m.v. een echo ontdekt werd. (Ik had toen keer gezien dat ze zomaar omrolde/door haar pootjes zakte. Ook hield ze vocht vast (bol kopje vooral).
Ze heeft toen met dagelijkse medicijnen nog anderhalf jaar geleefd. Ze was op zich een vrolijke blije poes, maar wel snel kortademig, even spelen of de trap oprennen en dan moest ze echt uithijgen/ zat ze 'pompend' adem te halen. Je zag haar langzaam achteruitgaan en heeft nog een keer een soort van 'aanval' gehad, dat ze zo van de stoel rolde en zich duidelijk niet goed voelde. Na weer een dierenartsbezoekje ging het weer (kan me niet meer herinneren wat die er toen aan gedaan had.) Toen ze ongeveer tweeenhalf jaar was lag ze op een dag dood op de grond naast de stoel waar ze altijd sliep. Erg jammer want het was een erg leuke en lieve poes, maar voor haar was het denk ik wel beter zo.
Wij hebben ook geen extra echo's enzo meer gedaan hoor, heeft idd geen zin. Wij hebben haar elke dag haar medicijnen gegeven (gewoon door het voer, dat lukte meestal en als het niet lukte, lukte het een keer niet, ik wilde er niet aan beginnen om haar dagelijks in de houdgreep te nemen en ze in haar mond te proppen, vond ik teveel gestress voor haar.)
Sterkte met jouw kat, hopelijk houdt ie het nog lang en (daarbij redelijk happy) vol.
Ze heeft toen met dagelijkse medicijnen nog anderhalf jaar geleefd. Ze was op zich een vrolijke blije poes, maar wel snel kortademig, even spelen of de trap oprennen en dan moest ze echt uithijgen/ zat ze 'pompend' adem te halen. Je zag haar langzaam achteruitgaan en heeft nog een keer een soort van 'aanval' gehad, dat ze zo van de stoel rolde en zich duidelijk niet goed voelde. Na weer een dierenartsbezoekje ging het weer (kan me niet meer herinneren wat die er toen aan gedaan had.) Toen ze ongeveer tweeenhalf jaar was lag ze op een dag dood op de grond naast de stoel waar ze altijd sliep. Erg jammer want het was een erg leuke en lieve poes, maar voor haar was het denk ik wel beter zo.
Wij hebben ook geen extra echo's enzo meer gedaan hoor, heeft idd geen zin. Wij hebben haar elke dag haar medicijnen gegeven (gewoon door het voer, dat lukte meestal en als het niet lukte, lukte het een keer niet, ik wilde er niet aan beginnen om haar dagelijks in de houdgreep te nemen en ze in haar mond te proppen, vond ik teveel gestress voor haar.)
Sterkte met jouw kat, hopelijk houdt ie het nog lang en (daarbij redelijk happy) vol.
vrijdag 16 mei 2014 om 14:53
Het verloop van de ziekte is niet voorspelbaar, maar de afloop is bekend. We hopen maar dat dat zo lang mogelijk duurt en dat hij geen klachten krijgt. Voor kater is het natuurlijk 'het best' als hij van het ene op het andere moment dood neervalt, en niet langzaam aftakelt. Het enige wat we nu aan hem merken is dat hij niet groot is, soms wordt hij nog voor kitten aangezien. En hij is best wel mager, je ziet zijn heupbotjes zitten, terwijl hij wel meer eet dan de aanbevolen hoeveelheid (ik mag hem van de da onbeperkt eten geven). Vanmorgen bij de da was hij 3,9 kilo.
vrijdag 16 mei 2014 om 15:03
Mijn kat is inmiddels een jaar of 16 en heeft het ook. Half jaar geleden soort van aanval gekregen (lucht happen). Naar de dierenarts geraced en in een zuurstofcabine. Later op de dag teruggekomen en het beestje was weer helemaal de oude. Desondanks raadde de dierenarts ons aan om haar te laten inslapen. Echter hebben wij dit niet gedaan. Medicijnen bij haar is een crime dus hebben we besloten om te genieten zo lang het nog kon. Bij een volgende aanval zouden we haar laten inslapen.
Nu al bijna een half jaar later leeft ze nog steeds! Af en toe moeilijk momentje (zwaar/ snel ademen). Maar het lijkt alsof ze begrijp dat ze rustiger aan moet doen en der ademhaling onder controle moet krijgen. 2 minuten daarna springt ze weer van de schutting af...
Ik houd alleen m'n hart vast voor de komende week, als het warmer is krijgt zij het ook moeilijker..
Nu al bijna een half jaar later leeft ze nog steeds! Af en toe moeilijk momentje (zwaar/ snel ademen). Maar het lijkt alsof ze begrijp dat ze rustiger aan moet doen en der ademhaling onder controle moet krijgen. 2 minuten daarna springt ze weer van de schutting af...
Ik houd alleen m'n hart vast voor de komende week, als het warmer is krijgt zij het ook moeilijker..
vrijdag 16 mei 2014 om 15:21
Geen HCM, herken wel eea, maar vertik het om doktertje te gaan spelen enz. Zolang kater hier nog goed eet, drinkt piest en poept ga ik me ook niet meer zenuwen maken. Misschien struisvogelpolitiek..
Sterkte met kattenkind, geniet er van zolang het kan.
Misschien is op een kattenforum kijken, wie weet vind je daar nog meer info.
Sterkte met kattenkind, geniet er van zolang het kan.
Misschien is op een kattenforum kijken, wie weet vind je daar nog meer info.
vrijdag 16 mei 2014 om 22:45
vrijdag 16 mei 2014 om 22:57
Ik heb ook een mooie Maine coon kater verloren aan HCM maar wij wisten het niet. We waren op vakantie en toen vond mijn vriendin hem dood op bed. Hij was net 2 geworden. Het werd geen leuke vakantie meer en die vriendin wilde nooit meer oppassen. Die heeft er echt een trauma aan over gehouden. We hebben sectie laten uitvoeren.
Sterkte! Het is een klote ziekte!
Sterkte! Het is een klote ziekte!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
zondag 18 mei 2014 om 14:27
Dat is wel triest, boannan. En ook een beetje mijn angst, dat hij dood gaat als wij net op vakantie zijn. Dat kan, want hij zou in theorie zomaar om kunnen vallen. Of dat het gebeurt als hij buiten is, dat lijkt me ook heel naar.
Ik heb vaak discussies met mijn dochter die kater het liefst binnenshuis houdt. Kater is zo ongeveer buiten geboren en wordt helemaal gek als hij niet naar buiten mag, dus het is lastig laveren. Het beste voor hem is als hij rustig binnen op de bank ligt, maar daar wordt hij diepongelukkig van. Dus dan maar een kort en heftig leven, hopelijk niet te kort en bewijst hij ieders ongelijk door gewoon 10 te worden.
Ik heb vaak discussies met mijn dochter die kater het liefst binnenshuis houdt. Kater is zo ongeveer buiten geboren en wordt helemaal gek als hij niet naar buiten mag, dus het is lastig laveren. Het beste voor hem is als hij rustig binnen op de bank ligt, maar daar wordt hij diepongelukkig van. Dus dan maar een kort en heftig leven, hopelijk niet te kort en bewijst hij ieders ongelijk door gewoon 10 te worden.
zondag 18 mei 2014 om 14:45