Spaanse Vertaling
woensdag 21 mei 2014 om 15:12
Lieve Mensen,
Binnenkort ga ik een tattoo plaatsen, dit wil ik graag in het spaans laten zetten. Maar ik wil zeker weten of mijn zin wel goed is (ook grammaticaal.
Het gaat om deze zin
Life is beautiful, live every second in love & enjoy it
Zelf kwam ik met deze vertaling:
La Vida es bella, vivir cada sugundo en el amor. Disfrutar de ella
Nu hoop ik dat er mensen zijn die hier Spaans spreken en mij kunnen helpen.
Klopt deze zin, en,of zijn er meerdere manieren hoe je deze zin kan vertalen.
Alvast heel erg bedankt.
Binnenkort ga ik een tattoo plaatsen, dit wil ik graag in het spaans laten zetten. Maar ik wil zeker weten of mijn zin wel goed is (ook grammaticaal.
Het gaat om deze zin
Life is beautiful, live every second in love & enjoy it
Zelf kwam ik met deze vertaling:
La Vida es bella, vivir cada sugundo en el amor. Disfrutar de ella
Nu hoop ik dat er mensen zijn die hier Spaans spreken en mij kunnen helpen.
Klopt deze zin, en,of zijn er meerdere manieren hoe je deze zin kan vertalen.
Alvast heel erg bedankt.
woensdag 21 mei 2014 om 15:29
Google translate maakt dit ervan naar het Nederlands:
Het leven is mooi, live elke sugundo in de liefde. Geniet ervan
Als ik de eerste U in sugundo vervang door een E klopt het (volgens Google) beter: Het leven is mooi, leef elke seconde in de liefde. Geniet ervan.
Ik weet verder niets van Spaans en heb dezelfde vraag als Hartenvier: Why?!
Het leven is mooi, live elke sugundo in de liefde. Geniet ervan
Als ik de eerste U in sugundo vervang door een E klopt het (volgens Google) beter: Het leven is mooi, leef elke seconde in de liefde. Geniet ervan.
Ik weet verder niets van Spaans en heb dezelfde vraag als Hartenvier: Why?!
woensdag 21 mei 2014 om 15:38
woensdag 21 mei 2014 om 16:23
Nee, dat klopt niet. "Vivir" en "Disfrutar" zijn geen gebiedende wijs (imperitivo) en ik ga ervan uit dat je dat wel bedoelt. Bovendien is "bella" italiaans, en geen spaans.
Dus: La vida es linda/preciosa, vive cada segundo en amor y disfrutalo." (er vanuit gaande dat je met 'live' en 'enjoy' jij bedoelt, en niet u.)
Maar wat net als de anderen hier: por que?
Dus: La vida es linda/preciosa, vive cada segundo en amor y disfrutalo." (er vanuit gaande dat je met 'live' en 'enjoy' jij bedoelt, en niet u.)
Maar wat net als de anderen hier: por que?
anoniem_171862 wijzigde dit bericht op 21-05-2014 16:26
Reden: Oeps, foutje haha
Reden: Oeps, foutje haha
% gewijzigd
woensdag 21 mei 2014 om 16:59
@nino, & ikhierhuh
Thanksss alvast voor jullie extra hulp.
Het moet inderdaad vive zijn:
1) Vive is de jij-vorm gebiedende wijs, dus ‘Leef het leven’.
2) Viva is de u-vorm gebiedende wijs, dus ‘Leeft het leven’.
3) Viva is tevens de hij-vorm aanvoegende wijs, dus ‘Leve het leven’.
Ps. Waarom in het spaans:
Ik luister al 4 jaar naar spaanse muziek, en is de taal (ondanks ik de taal niet vloeiend spreek en begrijp) heel belangrijk voor mij geworden. Daarnaast ben ik ook van plan om de taal wel beter te beheersen, En spanje is mijn favo vakantie bestemming...Kortom, Ik hou van de Spaanse taal haha
Ik had de tekst ook in het chinees of latijns willen doen, maar goed dat beheers ik ook niet.
Nogmaals wil ik jullie wel bedanken voor jullie hulp, en hopelijk snappen jullie dat ik dit liever dubbel check dan 1 x te weinig omdat het om een tattoo gaat
Thanksss alvast voor jullie extra hulp.
Het moet inderdaad vive zijn:
1) Vive is de jij-vorm gebiedende wijs, dus ‘Leef het leven’.
2) Viva is de u-vorm gebiedende wijs, dus ‘Leeft het leven’.
3) Viva is tevens de hij-vorm aanvoegende wijs, dus ‘Leve het leven’.
Ps. Waarom in het spaans:
Ik luister al 4 jaar naar spaanse muziek, en is de taal (ondanks ik de taal niet vloeiend spreek en begrijp) heel belangrijk voor mij geworden. Daarnaast ben ik ook van plan om de taal wel beter te beheersen, En spanje is mijn favo vakantie bestemming...Kortom, Ik hou van de Spaanse taal haha
Ik had de tekst ook in het chinees of latijns willen doen, maar goed dat beheers ik ook niet.
Nogmaals wil ik jullie wel bedanken voor jullie hulp, en hopelijk snappen jullie dat ik dit liever dubbel check dan 1 x te weinig omdat het om een tattoo gaat
woensdag 21 mei 2014 om 17:01
Ik vind de laatste vertaling van Ikhierhuh ook het mooist. De Engelse zin is heel kort en bondig, het Spaans leent zich daar (in mijn ogen) iets minder voor maar met deze oplossing kom je een eind in de buurt.
Al ben ik ook strontnieuwsgierig waarom je in 's hemelsnaam een Spaanse tekst op je arm wilt...
(al is het natuurlijk niet raarder dan een Chinees teken terwijl heel veel mensen die dat hebben geen Chineens kennen!)
Al ben ik ook strontnieuwsgierig waarom je in 's hemelsnaam een Spaanse tekst op je arm wilt...
(al is het natuurlijk niet raarder dan een Chinees teken terwijl heel veel mensen die dat hebben geen Chineens kennen!)
woensdag 21 mei 2014 om 17:14
@kastanjez
Ik wil hem niet op me arm
Er zijn zoveel mensen met tattoos in een andere taal of tekens(kijk naar david Beckham, lijkt me niet dat hij hindi spreekt terwijl hij wel met een tattoo loopt in het Sanskriet.
Dit is maar een voorbeeld en denk dat het gewoon heel persoonlijk is. Ik luister elke dag nu al 4 jaar naar spaanse muziek en juist in de zware tijd die ik door hebt gemaakt, en is daarom is de taal belangrijk geworden
En mijn vraag was eigenlijk om dubbel te checken (natuurlijk vraag ik dit niet alleen op dit forum)
Dat ik de taal niet vloeiend beheers wil niet zeggen dat ik er niks mee heb,
Ik wil hem niet op me arm
Er zijn zoveel mensen met tattoos in een andere taal of tekens(kijk naar david Beckham, lijkt me niet dat hij hindi spreekt terwijl hij wel met een tattoo loopt in het Sanskriet.
Dit is maar een voorbeeld en denk dat het gewoon heel persoonlijk is. Ik luister elke dag nu al 4 jaar naar spaanse muziek en juist in de zware tijd die ik door hebt gemaakt, en is daarom is de taal belangrijk geworden
En mijn vraag was eigenlijk om dubbel te checken (natuurlijk vraag ik dit niet alleen op dit forum)
Dat ik de taal niet vloeiend beheers wil niet zeggen dat ik er niks mee heb,
woensdag 21 mei 2014 om 18:31
Wat betekent dat: live every second in love? Wees elke seconde van je leven verliefd? Leef elke seconde in liefde? Baad je voortdurend in liefde? Wat bedoel je ermee?
Ik snap ook niet dat mensen een taal op hun lichaam tatoeëren die ze zelf niet kennen. Je kan de tekst dan niet eens fatsoenlijk uitspreken en weet niet eens of er wel precies staat wat je denkt dat er staat.
Ik snap ook niet dat mensen een taal op hun lichaam tatoeëren die ze zelf niet kennen. Je kan de tekst dan niet eens fatsoenlijk uitspreken en weet niet eens of er wel precies staat wat je denkt dat er staat.
Ga in therapie!
woensdag 21 mei 2014 om 19:23
woensdag 21 mei 2014 om 19:28
disfrutar de ella klinkt al niet spaans. Bij een vertaalmachine van vertaalnu.nl krijg ik disfrutarlo. Aangezien ik een beetje basiskennis heb lijkt me dat een stuk beter klinken dan jouw eigen vertaling, TO.
Waarom zo moeilijk doen in een taal die je niet beheerst? Je wil toch niet worden opgescheept met zoiets als "leverworst is lekker en metworst ook?" Dom voorbeeld maar je snapt het vast wel!!!
Waarom zo moeilijk doen in een taal die je niet beheerst? Je wil toch niet worden opgescheept met zoiets als "leverworst is lekker en metworst ook?" Dom voorbeeld maar je snapt het vast wel!!!
donderdag 22 mei 2014 om 09:09
quote:tantejo schreef op 21 mei 2014 @ 19:23:
Eh, dat 'bella' zeggen we in Spanje helemaal niet, hoor (ik ben spaanse). Je hebt wel het woord 'belleza' voor schoonheid maar 'la vida es bella' zeggen we niet zo. Het is meer zuid Amerikaans. Wel 'la vida es preciosa'.
Verder zoals Ninox aangeeft.Bella segun la Real Academia Española.
Voor de letteren kan je niet beter zoeken dan hier.
Ik vraag me af of jij weet waar vandaan de Zuid-Amerikaanse taal vandaan komt? Is niet toevallig uit Spanje?
Bella is 100% Spaans.
Eh, dat 'bella' zeggen we in Spanje helemaal niet, hoor (ik ben spaanse). Je hebt wel het woord 'belleza' voor schoonheid maar 'la vida es bella' zeggen we niet zo. Het is meer zuid Amerikaans. Wel 'la vida es preciosa'.
Verder zoals Ninox aangeeft.Bella segun la Real Academia Española.
Voor de letteren kan je niet beter zoeken dan hier.
Ik vraag me af of jij weet waar vandaan de Zuid-Amerikaanse taal vandaan komt? Is niet toevallig uit Spanje?
Bella is 100% Spaans.
donderdag 22 mei 2014 om 09:11
quote:Carenza schreef op 21 mei 2014 @ 19:28:
disfrutar de ella klinkt al niet spaans. Bij een vertaalmachine van vertaalnu.nl krijg ik disfrutarlo. Aangezien ik een beetje basiskennis heb lijkt me dat een stuk beter klinken dan jouw eigen vertaling, TO.
Waarom zo moeilijk doen in een taal die je niet beheerst? Je wil toch niet worden opgescheept met zoiets als "leverworst is lekker en metworst ook?" Dom voorbeeld maar je snapt het vast wel!!!Disfrutar de ella refereer naar la vida. Van het leven genieten op iedere moment.
La vida eindig in A dus vrouwelijke woord, hierbij is correct: disfrutalá of disfrutarla
Waarom zo moeilijk doen in een taal die je niet beheerst? Je wil toch niet worden opgescheept met zoiets als "leverworst is lekker en metworst ook?" Dom voorbeeld maar je snapt het vast wel!!!Disfrutar de ella refereer naar la vida. Van het leven genieten op iedere moment.
La vida eindig in A dus vrouwelijke woord, hierbij is correct: disfrutalá of disfrutarla
donderdag 22 mei 2014 om 09:21
quote:Cadou schreef op 22 mei 2014 @ 09:12:
La vida es preciosa(bonita kan ook), vive todos momentos con amor y pasar bien.
Zou ik er van maken
Life is precious(beautiful), live every moment with love and have a good time.
'La vida es bonita' klinkt te zacht. Bella is een meer krachtige woord voor dit zin.
In iedere gevaal correct ou zijn: La vida es preciosa, bella, bonita, divina, fantastica, etc, vive todos sus momentos disfrutando con amor.
We kunnen nog 1000 zinnen van makken maar ik blijft en vind de beste dit: La vida es bella, vive amando cada segundo y disfrútala.
Disfrútala kan wel er af, want betekenis van de zin blijft hetzelfde, zin is hoe dan ook correct.
La vida es preciosa(bonita kan ook), vive todos momentos con amor y pasar bien.
Zou ik er van maken
Life is precious(beautiful), live every moment with love and have a good time.
'La vida es bonita' klinkt te zacht. Bella is een meer krachtige woord voor dit zin.
In iedere gevaal correct ou zijn: La vida es preciosa, bella, bonita, divina, fantastica, etc, vive todos sus momentos disfrutando con amor.
We kunnen nog 1000 zinnen van makken maar ik blijft en vind de beste dit: La vida es bella, vive amando cada segundo y disfrútala.
Disfrútala kan wel er af, want betekenis van de zin blijft hetzelfde, zin is hoe dan ook correct.
maandag 26 mei 2014 om 20:47
quote:feedyoursoulwithlove schreef op 26 mei 2014 @ 20:42:
@ikhierhuh
laatste vraagje,
Klopt deze zin ook:
la vida es bella, vive cada segundo en amor, disfrútala
Ja en nee. Een spaanjaar zou zeggen:
La vida es bella, vive cada segundo con (met) amor.
Als je en amor zegt beteken dan 'tussen liefde', dus niet uit je eigen liefde.
@ikhierhuh
laatste vraagje,
Klopt deze zin ook:
la vida es bella, vive cada segundo en amor, disfrútala
Ja en nee. Een spaanjaar zou zeggen:
La vida es bella, vive cada segundo con (met) amor.
Als je en amor zegt beteken dan 'tussen liefde', dus niet uit je eigen liefde.