Oude eigenaar wil langskomen..

25-05-2014 23:20 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een hele moeilijke beslissing en daarom wil ik graag advies en tips.

Ruim 1,5 jaar geleden hebben wij een hond ( teefje ) in huis genomen omdat haar oude eigenaar niet meer voor haar kon zorgen.

De afspraak was dat als de situatie van de eigenaar binnen een half jaar zou veranderen dat wij de hond zouden terug geven.

De situatie veranderde niet. Dus mochten wij de hond houden.

Het teefje was toen ze bij ons kwam net 1 jaar. Ze is zeker 3 maanden van slag geweest toen ze bij ons kwam. Zocht telkens naar haar vorige eigenaar en kon haar draai niet zo goed vinden in huis ( plaste binnen , jankte heel de buurt bij elkaar als wij de deur uit gingen , wou liever niet naar buiten)

Nu 1,5 jaar later zit ze prima in haar vel en draait goed mee bij ons thuis.

Eigenlijk hebben ik en de oude eigenaar weinig contact gehouden. Ik stuurde wel eens foto''s via whatsapp maar kreeg daar bijna nooit antwoord op.

Nu is het zo , De oude eigenaar wil langskomen om te kijken hoe het met haar gaat. Persoonlijk vind ik dat geen probleem en is hij welkom. Maar hoe zou dit voor de hond zijn ? Zou zei hem nog herkennen ? Zou ze weer van slag kunnen raken ?

Hoe denken jullie hier over ?
Waarom zou je hier tijd en energie aan besteden?

Hond heeft het nu goed en iedereen happy.
quote:Doreia schreef op 25 mei 2014 @ 23:32:

Geef duidelijk je grenzen aan. Eigenaar mag een uurtje komen kijken. Bereid je vast voor dat ie het erop gaat gooien de hond weer mee te willen nemen vanwege gewijzigde omstandigheden en ga uit van worst case scenario. Geef aan dat het eenmalig is het bezoek en dat er hierna geen nieuwe bezoeken meer volgen. Ook is het gedaan met de foto's op WA, want zo blijf je het zelf ook voeden in mijn optiek.Dit. Die hond is al langer dan jullie dan dat ze ooit bij de oude eigenaar was. Ik zou hem/haar hierna ook niet meer op de hoogte houden van het wel en wee van de hond. Of wil je dat de rest van het leven van de hond blijven doen? Dit lijkt me een mooie afsluiting.
Wij hebben gefokt met honden en daarvoor hebben we redelijk vaak een hond voor een half jaartje terug in huis gehad. En zo hebben we soms ook oudjes terug moeten nemen omdat de eigenaar in omstandigheden zat er niet meer voor te kunnen zorgen. Mijn ervaring is dat honden heel lang hun oude baasjes blijven herkennen en ook dolenthousiast zijn ze terug te zien. Maar ook weer gewoon over gaan tot de orde van de dag als de baasjes weer uit zicht zijn. Als er goed voor een hond gezorgd wordt went die in het algemeen heel snel.

Ik heb er nooit geen probleem van gemaakt als mensen hun hondje terug wilde zien.

Bedenk me nu dat ik zelf ook weleens afstand heb gedaan van een teefje. Die kon absoluut niet met de teven van mijn man destijds door een deur. Aanvankelijk hebben we ze gescheiden gehouden maar dat was ook niet ideaal. Dus toen zich de perfecte nieuwe eigenaar aandiende heb ik afstand van haar gedaan. Nieuwe baas met hond is al die jaren bij mij in de praktijk blijven komen. Maakte de nieuwe baas een afspraak buiten de reguliere spreekuren om zodat we nog even konden spelen. Ik denk zelfs dat het een van de weinige honden was die het echt leuk vond om naar een dierenartsenpraktijk te komen.
Ik denk dat het slim is om de ontmoeting op neutraal terrein te laten plaatsvinden, dus niet in of rond jullie huis. Spreek ergens bij een park af ofzo, dan kan ze haar eigen gang gaan!
Ik begrijp je probleem.

De reakties hierboven gaan beide kanten op, als je een poll had toegevoegd zou de uitslag misschien 50 ja en 50 nee zijn.

De eerste eigenaar van mijn tweede hond is éénmaal op bezoek geweest, toen ik de hond 3 weken had. Hij was erg blij haar te zien. Zij vond dat hij 'volwassener' was geworden (??).

Daarna is zij niet meer op bezoek gekomen, vond ik niet erg.

Wel heb ik haar nog een mooie foto van hem gegeven toen ik haar een keer bij AH tegenkwam.

Ik denk dat het erg belangrijk is wat de beweegredenen van de persoon in kwestie zijn. Als hij gaat zeuren dat hij de hond terug wil kan het natuurlijk vervelend worden.

Heb je daar enig idee van?

Als dat niet het geval is zou ik het een keer toestaan en eventueel bij een volgdend verzoek zeggen dat de hond er niet bij gebaat is.

Geef eventueel een echte goede foto op papier mee, als aandenken.
quote:Als dat niet het geval is zou ik het een keer toestaan en eventueel bij een volgdend verzoek zeggen dat de hond er niet bij gebaat is.Wees dan eerlijk en zeg gewoon dat je zelf geen behoefte hebt om regelmatig contact te houden. Die hond zal 't een worst zijn (en 't wellicht zelfs leuk vinden)
Onze hond (teckel) werd helemaal gek toen wij de dochter van haar oude baasje tegen kwam. Mijn ouders hadden haar toen al vijf jaar
Frankly my dear, I don"t give a damn
Het is voor je hond niet erg; jij bent duidelijk zijn nieuwe "roedel" en de oude baas is een bekende passant. Voor die baas kan het een afsluiting zijn.
Ik heb twee maanden bij mijn zus in het buitenland gewoont een tijd terug, en als ik haar hond dan na meer dan een jaar weer zag werd hij helemaal gek. Maar op een leuke manier. Ik denk dat het geen kwaad kan, jij bent waarschijnlijk de belangrijkste voor hem nu. Maar voor die oude baas kan het een fijne afsluiting zijn, ik zou het gewoon nog 1 keer doen

En dat katten zich aan de omgeving hechten in plaats van aan mensen is echt onzin.
Als jullie hond er in het begin zo'n verschrikkelijke moeite mee had, zou ik dat niet doen. Ik denk dat het te verwarrend is.

Ik heb zelf mijn hond ergens anders ondergebracht. met haar nieuwe baasjes heb ik nog contact via facebook en zij heeft het vanaf het begin altijd goed gedaan Want wie haar eten geeft is haar beste vriend;-). Na bijna een jaar ben ik nog langs geweest. Ze wist nog precies wie ik was, werd superblij. en toen ik weer naar huis ging sprong ze snel voor mijn neus mijn auto in, zo van: ok, leuk logeerpartijtje van een jaar, maar nu ga ik dus weer naar huis. ze snapte er eigenlijk geen bal van dat ze mijn auto weer uit moest. dat vond ze niet leuk, terwijl ze het zo supergoed heeft nu bij haar nieuwe eigenaren. Een hond is en blijft heel erg loyaal en trouw......ook na zo'n lange tijd...
Och tantetilly dat lijkt me een vreselijk moeilijk moment...

Echt rot voor jullie beiden!
Een kennis van mij heeft een keer na lange tijd een hond bezocht, die van haar was geweest. De hond was tijdens en nog lang na haar bezoek compleet van slag, terwijl hij juist zo goed op zijn plekje zat bij die andere mensen. Ze had erg veel spijt van haar bezoek, dat vooral voor haar eigen gemoedsrust was geweest...

xYella.
Hij is nu langer bij jullie dan bij de oude eigenaar, jij kent je hond het beste. En je hoeft niet toe te stemmen hè?
Maar een hond is een dier en geen mens hè. Hij denkt niet als wij. En niemand denkt aan de vorige eigenaar. Misschien wil hij met eigen ogen zien dat het goed is zo.

Vier jaar geleden zijn mijn katten door omstandigheden verhuisd. Ik wist dat ze het goed hadden en toch bleef het aan me knagen en wilde ik ze eigenlijk nog 1 keer zien.

De nieuwe eigenaresse vond dat goed en ik ben na ruim een half jaar bij ze gaan kijken. De katten vonden me niet zo boeiend en ik merkte dat ik ook afstand van ze had genomen in mijn hart, daar was ik me niet bewust van tot ik ze zag. En het was goed zo. Ik voelde me niet meer schuldig, maar ben wel blij dat ik ze nog 1 keer gezien heb.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Ik vind het prima dat een oude eigenaar nog even komt kijken. Hij moest per slot zijn hond opgeven aan onbekenden en hij moet maar afwachten hoe het met haar is. Ik zou het als ex eigenaar erg raar en verdacht vinden als ik niet langs mocht komen. Hij wil gewoon even zeker weten dat het echt goed gaat.
quote:michelledekleine schreef op 26 mei 2014 @ 00:49:

Ik zou het niet doen. Een hond hecht zich aan de baas en een kat aan de omgeving. Een hond zal nooit zijn eerste baasje vergeten. De kans dat de hond hierdoor van slag raakt is echt groot. Heb het nog even aan dochter gevraagd die werkt bij dierenasiel en ziet dit maar al te vaak. En inderdaad vreemd als iemand nu oppeens de hond wil zien. Wellicht dat hij hem stiekem terug wil.Wat een onzin. Ik heb een aantal opvang honden gehad waarvan er één uiteindelijk gebleven is. Haar eigenlijke baas kon er niet voor zorgen en heeft geprobeerd een huis voor haar te vinden. Door verkeerde baas keuzes was de hond gefrustreerd en onhandelbaar geworden zodoende kwam ze bij mij. In de vakanties zorgde een wederzijdse kennis wel voor haar maar ze is nooit van slag geraakt omdat ze haar "oude" baas weer zag. Ze zal blij zijn maar net zo blij als ze iedere andere bekende ziet.
quote:baukje schreef op 26 mei 2014 @ 07:55:

Wij hebben gefokt met honden en daarvoor hebben we redelijk vaak een hond voor een half jaartje terug in huis gehad. En zo hebben we soms ook oudjes terug moeten nemen omdat de eigenaar in omstandigheden zat er niet meer voor te kunnen zorgen. Mijn ervaring is dat honden heel lang hun oude baasjes blijven herkennen en ook dolenthousiast zijn ze terug te zien. Maar ook weer gewoon over gaan tot de orde van de dag als de baasjes weer uit zicht zijn. Als er goed voor een hond gezorgd wordt went die in het algemeen heel snel.

.Precies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven