Gezondheid alle pijlers

‘We zijn te veel bezig met gezond eten’

27-05-2014 14:13 351 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezond eten is tegenwoordig een echte hype. De winkelschappen liggen voortaan goed gevuld met bijvoorbeeld chiazaad en açaizaad. Ook in mijn omgeving zie ik dat steeds meer vrienden hier mee bezig zijn. Ze lezen voedingstips op internet of in tijdschriften. Maar draven we nu niet een beetje door… ?

Zo las ik een interview met Ignaas Devisch over het maniakaal bezig zijn met voedsel. Volgens Ignaas zijn we tegenwoordig volledig geobsedeerd door onze gezondheid. Onze gezondheid werd in dit interview gekoppeld aan verschillende aspecten als welvaartziekten, schoonheidsideaal en de medische zorg waar we met z’n allen zo naar verlangen.

Ik ben het hier mee eens. We beginnen massaal aan het powerfood, waar we foto’s van maken en via het social media met elkaar delen. Zo kunnen we de rest van de wereld laten zien, dat we gezond eten. Dat allemaal voor het streven naar dat schoonheidsideaal! Maken we elkaar op deze manier niet helemaal gek?

En dan nog de gezondheidzorg die om de hoek komt kijken. Omdat we zo geobsedeerd zijn door het gezonde eten, willen we ook zeker weten dat we gezond zijn. Ook in het interview kwam naar voren dat er in bepaalde ziekenhuizen dure apparaten worden aangeschaft. Tussen deze ziekenhuizen ligt nog geen afstand van vijftien kilometer. Dit is toch te belachelijk voor woorden? Omdat wij gezonde eters zo graag zekerheid willen hebben over onze gezondheid. De vraag naar zekerheid wordt steeds groter, waardoor een verwijzing naar het ziekenhuis voor een CT-scan steeds makkelijker wordt gegeven.

Naar mijn mening slaan we met deze ‘gezonde’ levensstijl compleet door.
Gezond eten lijkt alleen duurder. Je kan gewoon diepvriesgroenten pakken in plaats van verse groenten. Zijn vaak nog verser dan verse groenten en goedkoper. Of groenten van het seizoen. Boerderijwinkels zijn vaak niet duurder dan supermarkten, wel betere producten met minder toevoegingen. En eten met mate is sowieso goedkoper.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:MrsStanleyWalker schreef op 27 mei 2014 @ 17:05:

[...]

Niet persé, ik heb het ook en ik sport en leef al jaren zowat hetzelfde. Toch heb ik sinds mijn medicatie een serieus gewichtsprobleem en ik eet echt geen zooi en hang zelden voor de TV.

Het kan echt, alles goed doen en overgewicht hebben.En daarom blijf ik in dit soort topics roepende.. om een sprankje vooroordeel van de 'gezond etende en sportende slanke'-medemens een beetje af te zwakken, zeg maar
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 27 mei 2014 @ 16:46:

[...]Ik krijg trouwens van dit soort topics altijd ongezonde trek, raar is dat. Heb net een bakje noten op en zit aan het bier (ik heb gewoon weekend.. )

Zijn noten tegenswoordig ook al ongezond dan?

Ik hou me gewoon aan de schijf van vijf zoals die er in de jaren tachtig uit zag: elke dag groente en fruit, niet te veel vet maar ook zeker niet vetvrij, gewone boterhammen en vlees of een vervanger daarvan. Af en toe doe ik eens gek en ga me te buiten aan een saucijzenbroodje of een frikandel. En ik ben werkelijk nooit ziek, dus het zal wel goed wezen. Maar als andere mensen het leuk vinden om hun maaltijd aan te vullen met chiazaadjes en andere superfood-dingen moeten ze dat vooral zelf weten: kwaad zal het ook wel niet kunnen mits gebruikt als aanvulling en niet als hoofdbestanddeel (want dat lijkt me dan ook weer niet gezond, zoals alles waar 'te' voor staat).
quote:MrsStanleyWalker schreef op 27 mei 2014 @ 17:07:

Gezond eten lijkt alleen duurder. Je kan gewoon diepvriesgroenten pakken in plaats van verse groenten. Zijn vaak nog verser dan verse groenten en goedkoper. Of groenten van het seizoen. Boerderijwinkels zijn vaak niet duurder dan supermarkten, wel betere producten met minder toevoegingen. En eten met mate is sowieso goedkoper.Ben ik met je eens hoor, maar ook ik kreeg pas later het 'lightbulbmoment' dat een nectarine misschien duurder fruit is, maar misschien wel net zo duur als de kitkat.. en misschien ook wel net zo lekker
Later is nu
quote:Lady-Voldemort schreef op 27 mei 2014 @ 17:08:

[...]

Zijn noten tegenswoordig ook al ongezond dan?

Ik hou me gewoon aan de schijf van vijf zoals die er in de jaren tachtig uit zag: elke dag groente en fruit, niet te veel vet maar ook zeker niet vetvrij, gewone boterhammen en vlees of een vervanger daarvan. Af en toe doe ik eens gek en ga me te buiten aan een saucijzenbroodje of een frikandel. En ik ben werkelijk nooit ziek, dus het zal wel goed wezen. Maar als andere mensen het leuk vinden om hun maaltijd aan te vullen met chiazaadjes en andere superfood-dingen moeten ze dat vooral zelf weten: kwaad zal het ook wel niet kunnen mits gebruikt als aanvulling en niet als hoofdbestanddeel (want dat lijkt me dan ook weer niet gezond, zoals alles waar 'te' voor staat).

Ze waren gezouten

Foutje in de aanschaf, want dat vind ik neit eens lekkerderder..
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 27 mei 2014 @ 17:08:

[...]

En daarom blijf ik in dit soort topics roepende.. om een sprankje vooroordeel van de 'gezond etende en sportende slanke'-medemens een beetje af te zwakken, zeg maar Och mens, ik beweeg me het apenzuur (bijna twee uur fietsen per dag, fysiek werk), eet niet overdreven veel en maar heel af en toe snacks, en toch heb ik mijn zwangerschapsvet van tien jaar geleden er nog steeds niet af. Jammer dan hoor.
Beter dat mensen te veel bezig zijn met gezond eten dan dat ze er helemaal niet mee bezig zijn. Ik vind die hele superfood-hype zwaar overdreven, maar als mensen zich er lekker bij voelen: prima. Het is alleen een beetje zoals met religie: mensen moeten doen waar ze zich goed bij voelen, zolang ze mij maar niet vermoeien met hun superfood/koolhydratenzijndeduivel-evangelie.
quote:Nellebelletje, 3 minuten geleden

Ik heb niet alles gelezen.

Mijn zoon van 9 jaar heeft kanker...en raad eens wat hij nu allemaal niet mag eten?

Zoek eens op kiemarm eten, dat zegt genoeg dat al die E-nummers en niet verse producten nog lang zo slecht niet hoeven te zijn in sommige gevallen.

Wat vreselijk!

Maar kiemarm betekent dat het weinig tot niet gevoelig is voor bacteriegroei, gisten en schimmels. Dat heeft voordelen bij een lage weerstand, maar is niet persé gezond te noemen. Alleen in specifieke situaties heeft het de voorkeur.
quote:Dreamer schreef op 27 mei 2014 @ 17:10:

[...]

Ze waren gezouten

Foutje in de aanschaf, want dat vind ik neit eens lekkerderder..Vreselijk. Dat wordt een balansweek .
quote:Lady-Voldemort schreef op 27 mei 2014 @ 17:11:

[...]

Och mens, ik beweeg me het apenzuur (bijna twee uur fietsen per dag, fysiek werk), eet niet overdreven veel en maar heel af en toe snacks, en toch heb ik mijn zwangerschapsvet van tien jaar geleden er nog steeds niet af. Jammer dan hoor.

Bij mij was álle zwangershapsvet + nog wat meer eraf en het zit er, terwijl ik lekker gezond bezig was, allemaal weer aan

*frustratiepuntje*

Leuk je weer te zien, Ladyvolmetsnot!
Later is nu
quote:Dreamer, 4 minuten geleden

Ben ik met je eens hoor, maar ook ik kreeg pas later het 'lightbulbmoment' dat een nectarine misschien duurder fruit is, maar misschien wel net zo duur als de kitkat.. en misschien ook wel net zo lekker Lekkerder!
Insgelijks Drammer
quote:MrsStanleyWalker schreef op 27 mei 2014 @ 17:15:

[...]

Lekkerder!Kitkat is vies.
Kitkat is inderdaa gewoon smerig.
Tsk.. Kitkat is hemels en tenminste het hele jaar verkrijgbaar, dit itt een nectarine.

Zo
Later is nu
quote:Nellebelletje schreef op 27 mei 2014 @ 17:04:

Ik heb niet alles gelezen.

Mijn zoon van 9 jaar heeft kanker...en raad eens wat hij nu allemaal niet mag eten?

Zoek eens op kiemarm eten, dat zegt genoeg dat al die E-nummers en niet verse producten nog lang zo slecht niet hoeven te zijn in sommige gevallen.

sterkte xxx
quote:MrsStanleyWalker schreef op 27 mei 2014 @ 17:05:

[...]

Niet persé, ik heb het ook en ik sport en leef al jaren zowat hetzelfde. Toch heb ik sinds mijn medicatie een serieus gewichtsprobleem en ik eet echt geen zooi en hang zelden voor de TV.

Het kan echt, alles goed doen en overgewicht hebben.

Ja natuurlijk kan dat. Er zijn altijd uitzonderingen

Tegelijk, Zonder de betweter uit te willen hangen' Je lijf veranderd. Continue. De behoefte van je lijf dus ook. Door hormonen, ziekte, verandering van omgeving (of je nu in de tropen woont of op de Noordpool) medicatie, stress, whatever.

Dus kan je niet altijd blijven doen wat je altijd deed en hetzelfde resultaat verwachten. Ik kan echt niet meer eten (en vooral drinken) zoals op mijn 20e. FF twee weken rustig aan en weer een paar kilo eraf, daar kan ik alleen maar van dromen terwijl dat tot mijn 25e / 26e nog prima ging.

Zit nu in de pre-overgang en wanneer die bom echt barst zal ik weer eea aan moeten passen.
quote:Dreamer schreef op 27 mei 2014 @ 17:08:

[...]

En daarom blijf ik in dit soort topics roepende.. om een sprankje vooroordeel van de 'gezond etende en sportende slanke'-medemens een beetje af te zwakken, zeg maar Waarom ga je er vanuit dat ik een vooroordeel zou hebben?
quote:fitchick schreef op 27 mei 2014 @ 17:33:

[...]

Waarom ga je er vanuit dat ik een vooroordeel zou hebben?Omdat er geroepen werd dat al die mensen, op terras, die met hun dikke buik en onderkinnen niets wisten van gezond eten. Was jij dat?
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 27 mei 2014 @ 17:41:

[...]

Omdat er geroepen werd dat al die mensen, op terras, die met hun dikke buik en onderkinnen niets wisten van gezond eten. Was jij dat?Uuuuuuh nee
quote:fitchick, 10 minuten geleden

Ja natuurlijk kan dat. Er zijn altijd uitzonderingen

Tegelijk, Zonder de betweter uit te willen hangen' Je lijf veranderd. Continue. De behoefte van je lijf dus ook. Door hormonen, ziekte, verandering van omgeving (of je nu in de tropen woont of op de Noordpool) medicatie, stress, whatever.

Dus kan je niet altijd blijven doen wat je altijd deed en hetzelfde resultaat verwachten. Ik kan echt niet meer eten (en vooral drinken) zoals op mijn 20e. FF twee weken rustig aan en weer een paar kilo eraf, daar kan ik alleen maar van dromen terwijl dat tot mijn 25e / 26e nog prima ging.

Zit nu in de pre-overgang en wanneer die bom echt barst zal ik weer eea aan moeten passen.Ja hallo, ik doe heus niet exact hetzelfde als twintig jaar geleden. Duh. Je hangt wel een beetje de betweter uit als je het mij vraagt.
quote:kerriebredsjo schreef op 27 mei 2014 @ 14:23:

Neem een willekeurige zonnige dag op een terras in een willekeurige stad in Nederland, en zie dat er nog een lange weg te gaan is.

Qua gezonde voeding. Wat ik zie is nog veel obesitas, vetrollen, onderkinnen, te grote buiken in te kleine truitjes, te grote konten in te krappe broekjes, schurende bovenbenen. Ook bij jonge mensen!

Maakt mij niet uit hoor, ieder zn ding, maar de meerderheid is nog niet doordrongen van het gevaar van overgewicht.

Het kan nog veeeeeel gezonder. Zeker wat betreft vleesconsumptie.

Deze vooroordelen!

EN mogelijk gooide jij er ook nog ééntje tegenaan, Flitchick

En ja.. ik praatte net zo als jij, toen ik m'n 25 kg afgevallen was. Dat iedereen het kon, dat het toch een keuze was, enz. En dan ineens, na 5 jaar op gewicht blijven, kom je langzaam maar zeker aan, ga je meer bewegen, meer letten op je eten en kom je nog steeds aan. Ook alweer 5 jaar terug en nog geen overgang. Ik wil er niet aan denken..
Later is nu
quote:MrsStanleyWalker schreef op 27 mei 2014 @ 17:45:

[...]

Ja hallo, ik doe heus niet exact hetzelfde als twintig jaar geleden. Duh. Je hangt wel een beetje de betweter uit als je het mij vraagt.Dat was niet mn bedoeling, sorry
Wij eten redelijk gezond op een enkele keer na, altijd vers, geen pakjes, potjes en zakjes, nog niet eens om gezondheidsredenen maar omdat ik dat vies vind. Ik ga me echt niet tegen heug en meug volproppen met allerlei dingen die zogenaamd gezond zijn, dat is ook nog niet bewezen.
verba volant, scripta manent.
quote:fitchick schreef op 27 mei 2014 @ 17:33:

[...]

Waarom ga je er vanuit dat ik een vooroordeel zou hebben?Nou ja, een beetje zeikerig kom je wel over. Een beetje alsof je vindt dat mensen die ondanks een redelijk gezond leefpatroon toch niet überslank weten te blijven dat aan zichzelf te danken hebben omdat ze niet goed luisteren naar hun lichaam of zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven