Stufi word leenstelsel

28-05-2014 16:23 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor net op het nieuws dat het er nu toch echt door is vanaf het jaar 2015/2016 krijgen de studenten geen stufi meer en word alles leenstelsel.

Aangezien ik er hier eentje van 16 en deze graag wil gaan studeren is dat voor ons iets om over na te denken.

Hebben jullie al iets geregeld voor de studie van de kinderen ?
Wat betreft studeren van de kinderen, zie ik het somber in..

Zelf een lage WAO uitkering, man verdiend redelijk. Samen komen we boven modaal (1,5-2 keer), maar betalen voor alles de hooste eigen bijdrage. Dat in combinatie met mijn ziekte/handicap wat een hoop geld kost (aangepaste auto nodig, bijdrage voor voorzieningen), verwacht ik dat de kinderen moeten gaan lenen. Geen bijdrage, want goed inkomen (ook hele hoge kosten door ziekte) dus..

Zucht..
quote:Gravinnetje schreef op 28 mei 2014 @ 17:19:

Tja, ik vind dat alweer: "Voor studenten met ouders met een inkomen minder dan 46.000 euro is er een aanvullende beurs. Voor ouders die minder verdienen dan 30.000 euro kan die beurs oplopen tot 365 euro per maand."

Kortom, de minima krijgen weer een tegemoetkoming en degene die zich de schompes werken om daar bovenuit te komen en dat ook net lukken, vissen weer eens achter het net.

Dat vind ik ook absoluut het kromme van NL, ben zelf student en de stufi is voor mij een welkome bijdrage voor de betaling voor mijn boeken en dergelijke.

Het bijbaantje naast de studie is ook niet altijd haalbaar, mijn studie is altijd vergelijkbaar geweest met een 40 urige werk week met veel (onregelmatige) contact uren en zelfstudie. Hierdoor was het niet mogelijk om een bijbaantje met vaste uren te hebben zoals bijvoorbeeld in een supermarkt.

In ieder geval ben ik blij met het feit dat de OV vergoeding blijft, maar het is maar de vraag wanneer ze daar ook aan gaan sleutelen.
Wij zagen dit inderdaad aankomen en hebben zo'n spaarpot, altijd vrij eenvoudig geleefd, voorzichtig geweest en veel gespaard. Maar nu zitten we beiden zonder (betaalde) baan, ik verdien wat bij met kranten/post/folders bezorgen, man heeft nog 53% ww tot september (probeert het ook als zzp-er, want als 51 jarige wordt je niet snel ergens aangenomen, ook al ben je hoog opgeleid en heb je veel ervaring). Qua inkomsten halen we 1000,- per maand niet, dat lukt natuurlijk niet met een eigen huis en 2 tieners en ook nog hoge ziektekosten. Dat betekent dat we moeten leven van spaargeld, dus ook het spaargeld wat voor de studie van de kinderen bedoeld was. Ze zijn nu 12 en 14, ik hoop dat er voor die tijd weer een fatsoenlijk inkomen komt maar de moed zakt me weleens in de schoenen. Met voorzichtig zijn en sparen lukt het dus ook niet altijd.
Het is jammer dat de vorige generatie studenten het heeft verpest voor de huidige generatie studenten door de studiefinanciering te verpesten nu zijn ze gedwongen de studie van hun kinderen te betalen of hun kinderen met een studieschuld op te zadelen.

Maar ik vroeg me ook af of instromers van 2014/2015 hun recht hebben op 4 jaar studiefinanciering..of alleen 1 jaar :/
quote:arcadia01 schreef op 28 mei 2014 @ 17:55:

Het is jammer dat de vorige generatie studenten het heeft verpest voor de huidige generatie studenten door de studiefinanciering te verpesten nu zijn ze gedwongen de studie van hun kinderen te betalen of hun kinderen met een studieschuld op te zadelen.

Maar ik vroeg me ook af of instromers van 2014/2015 hun recht hebben op 4 jaar studiefinanciering..of alleen 1 jaar :/Ja dat vraag ik mij dus ook af! En ook voor de mensen die nu eerstejaars zijn bijvoorbeeld, krijgen die gewoon hun 4 jaar lang durende studiefinanciering? Ik vind het heel verwarrend en kan eigenlijk nergens precies het antwoord vinden..
quote:impala schreef op 28 mei 2014 @ 17:38:

Ik vind het helemaal geen slecht plan, en ook niet zo ingrijpend als men doet voorkomen.

De maximale afbetalingstermijn gaat naar 35 jaar. Je hoeft pas af te betalen als je meer verdient dan het minimumloon en dan ook nog met een maximum van 4 procent van je maandelijkse inkomen.

Nou, dat is toch goed te doen?Werd voorheen de resterende schuld die nog openstond na 15 jaar niet kwijtgescholden?
Nee manon jou bedoel ik juist niet. Jij werkt er keihard voor, hebt enorme.pech gehad. Ik bedoel meer het slag wat niet wenst bij te dragen integreren of liever blijft hangen in allerlei regelingen want dat is makkelijker. Die worden ook minima genoemd en krijgen alle kansen terwijl ze er erg weinig voor willen.doen.

Jij lijkt.me het tegenbeeld van die "minima" ook al val je inkomenstechnisch daar nu ook onder.
quote:cookie93 schreef op 28 mei 2014 @ 17:57:

[...]

Ja dat vraag ik mij dus ook af! En ook voor de mensen die nu eerstejaars zijn bijvoorbeeld, krijgen die gewoon hun 4 jaar lang durende studiefinanciering? Ik vind het heel verwarrend en kan eigenlijk nergens precies het antwoord vinden..Gaat alleen gelden voor nieuwe studenten per sept 2015. Niet voor de huidige, of voor die sept 2014 starten. Die vallen onder het huidige stelsel.
Denk dat het per nieuwe studie afgeschaft wordt, dus als je momenteel eerstejaars Bachelor student bent, krijg je tijdens de rest van de Bachelor nog stufi maar wanneer zij zouden beginnen aan een Master geen recht meer op stufi meer hebben.

Althans dit was tijdens de eerdere plannen het geval en ik hoop dat ze dit ook toepassen met deze plannen.
quote:lientje69 schreef op 28 mei 2014 @ 16:41:

Zag net bij de andere pijler waar t per ongeluk geplaatst is al een paar "leuke" reacties. De mama brigade die alleen aan kinderen begint als ze alles financieel perfect op de rit hebben, gaf aan dat je dit al jaren aan kon zien komen en dat je daarvoor gespaard zou moeten hebben.

Nou, hier dus ook een 16 jarige die heel goed kan leren. En dus zal gaan studeren. En geen studiepotje daarvoor, want door (o.a) ziekte is de gelegenheid daarvoor niet geweest. Momenteel proberen wij zoveel mogelijk opzij te zetten, maar als je al van minimale middelen rondkomt is het niet makkelijk.

Zal dus zeker niet voldoende zijn voor studie kind. Deze zal dus bijbaan moeten zoeken ( is naarstig op zoek, zodat er alvast extra gespaard kan worden)

Ben dus niet echt blij met afschaffing van de basisbeurs, want hoewel deze niet toereikend zou zijn , was het toch een welkome aanvulling en verlichting op onze financiële druk t.z.t.

Ik ben ook heel erg bang dat we weer terug gaan naar vroeger, waar studeren alleen voor kinderen van bemiddelde ouders mogelijk zal zijn...

Ben hier ook bang voor.

Vervolgens mag je als ex-student ook nog heel lang bij je ouders blijven, want een huurwoning krijg je niet meer (want meestal verdien je dan weer net teveel) kopen kan niet want en je hebt een lening, en je moet de kosten koper tegenwoordig zelf financieren wat niet gaat, want je hebt al je geld al aan je studie gespendeerd. Studeren wordt dus echt voor de rijken en de elite. Daar gaat onze zogenaamde kenniseconomie, want denk dat er veel jongeren zullen kiezen voor niet studeren maar gelijk aan het werk gaan.

Wij beginnen nu al te sparen voor onze zoon van nu 1,5 jaar oud, maar er blijft echt geen 1000 euro per jaar voor hem over, hooguit een 300. Hoop dat dat tegen die tijd genoeg is, en anders zla hij toch moeten lenen en uiteraard een bijbaan nemen.
quote:Captain_Obvious schreef op 28 mei 2014 @ 18:02:

[...]

Gaat alleen gelden voor nieuwe studenten per sept 2015. Niet voor de huidige, of voor die sept 2014 starten. Die vallen onder het huidige stelsel.Oh dan ben ik echt HEEL erg blij dat ik 2014/2015 begin aan mijn studie..
Het lijkt in de toekomst een verstanidgere keuze te worden om een MBO opleiding te gaan doen, daarna gaan werken en vanuit een werkende situatie te gaan bijscholen en opklimmen.

In het WO is het dadelijk niet meer te betalen.
quote:cookie93 schreef op 28 mei 2014 @ 18:03:

[...]

Oh dan ben ik echt HEEL erg blij dat ik 2014/2015 begin aan mijn studie..http://nos.nl/artikel/653 ... eenstelsel-studenten.html

Laatste alinea
quote:cookie93 schreef op 28 mei 2014 @ 18:03:

[...]

Oh dan ben ik echt HEEL erg blij dat ik 2014/2015 begin aan mijn studie..Mijn zoon dus een jaar later. Sucks big time.
Arcadia t zijn niet zozeer de studenten die het verpest hebben maar de overheid. Die had al lang lang geleden de bijdrage inkomensafhankelijk moeten.maken. Nu krijgt roderick.uit wassenaar ook een.basis beurs terwijl dat geheel niet nodig is.

Zelfde geldt wat.mij betreft ook voor kinderbijslag, hypotheek rente aftrek etc..Vooral bij de hra is een.enorme bezuiniging te halen, maar dat durft dit kabinet niet. Dan maar bij de studenten.halen.
quote:Captain_Obvious schreef op 28 mei 2014 @ 18:05:

[...]

http://nos.nl/artikel/653 ... eenstelsel-studenten.html

Laatste alinea

En daar zitten man en ik samen net weer boven.

Het wordt steeds lonender om minder te gaan werken zo te lezen. Dan zouden we nu al meer kinderopvangtoeslag e.d ontvangen en straks ook nog meer studiebeurs. Klinkt misschien heel erg profiterend ,maar als je net boven de grens zit, kom je lager uit dan de mensen die er net onder zitten.
Is het nou zo dat de student in totaal minder geld gaat krijgen dan nu, zoals de reacties hier doen vermoeden?

Of moet er alleen wat meer terug betaald worden, onder zeer schappelijke voorwaarden?
.
Ik vind het zo belachelijk,die leen stelsel.

Dus als je een leen stelsel heb,en als je bent af gestudeerd.

Dan heb je een schuld van gemiddeld 15.000 euro als het niet meer is .

Dan kan je met die schuld in in de toekomst geen huis kopen.

Dus het studeren is alleen voor de rijken weg gelegd denk ik.

Op onderwijs moet je niet bezuinigen,want ieder kind heeft recht op een studie en onderwijs !!!!

Ik ben er tegen.
Ik vermoed zomaar dat het aantal NL studenten in Antwerpen, Gent en Leuven enorm gaat toenemen in september 2015 !
quote:diaa schreef op 28 mei 2014 @ 18:07:

Arcadia t zijn niet zozeer de studenten die het verpest hebben maar de overheid. Die had al lang lang geleden de bijdrage inkomensafhankelijk moeten.maken. Nu krijgt roderick.uit wassenaar ook een.basis beurs terwijl dat geheel niet nodig is.

Zelfde geldt wat.mij betreft ook voor kinderbijslag, hypotheek rente aftrek etc..Vooral bij de hra is een.enorme bezuiniging te halen, maar dat durft dit kabinet niet. Dan maar bij de studenten.halen.Al dat inkomensafhankelijke ben ik absoluut geen fan van, het enige wat je dan bewerkstelligd is dat mensen liever onder een bepaalde grens verdienen omdat dat meer loont dan zelf harder/meer te werken.
De regels voor het leenstelsel moeten ingaan in het studiejaar 2015-2016. De coalitie heeft de steun van andere partijen nodig voor een meerderheid in de Eerste Kamer.

Volgens mij is het nog afwachten of lees ik dit niet goed?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:cosima schreef op 28 mei 2014 @ 18:12:

Ik vermoed zomaar dat het aantal NL studenten in Antwerpen, Gent en Leuven enorm gaat toenemen in september 2015 !Ja denk je? Wie gaat dan de huur van de kamer betalen? Weegt dat dan nog wel op tegen de voordelen?
quote:impala schreef op 28 mei 2014 @ 18:10:

Is het nou zo dat de student in totaal minder geld gaat krijgen dan nu, zoals de reacties hier doen vermoeden?

Of moet er alleen wat meer terug betaald worden, onder zeer schappelijke voorwaarden?student krijgt minder geld, want wat voorheen een gift werd na het halen van diploma wordt nu een lening. En de meeste mensen kunnen echt geen hele studie van hun kind bekostigen.
quote:Gravinnetje schreef op 28 mei 2014 @ 18:14:

[...]

Ja denk je? Wie gaat dan de huur van de kamer betalen? Weegt dat dan nog wel op tegen de voordelen?Tegen de tijd dat mijn zoon gaat studeren (over 15 jaar oid) zal alles misschien wel weer veranderd zijn, maar naar een studie over de grens kijken zullen wij zeker doen. Belgie is veel goedkoper qua studiekosten schijnt.
quote:Shenandoah schreef op 28 mei 2014 @ 18:14:

[...]

student krijgt minder geld, want wat voorheen een gift werd na het halen van diploma wordt nu een lening. En de meeste mensen kunnen echt geen hele studie van hun kind bekostigen.

Dat bedoel ik niet.

Wat eerst gratis geld was, wordt nu een lening.

Maar het bedrag dat de student maandelijks krijgt overgemaakt blijft hetzelfde?

Dat terugbetalen is volgens mij onder de gestelde voowaarden geen enkel probleem en daar hebben de ouders ook geen last van.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven