Stufi word leenstelsel

28-05-2014 16:23 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor net op het nieuws dat het er nu toch echt door is vanaf het jaar 2015/2016 krijgen de studenten geen stufi meer en word alles leenstelsel.

Aangezien ik er hier eentje van 16 en deze graag wil gaan studeren is dat voor ons iets om over na te denken.

Hebben jullie al iets geregeld voor de studie van de kinderen ?
quote:diaa schreef op 28 mei 2014 @ 17:59:

Nee manon jou bedoel ik juist niet. Jij werkt er keihard voor, hebt enorme.pech gehad. Ik bedoel meer het slag wat niet wenst bij te dragen integreren of liever blijft hangen in allerlei regelingen want dat is makkelijker. Die worden ook minima genoemd en krijgen alle kansen terwijl ze er erg weinig voor willen.doen.

Jij lijkt.me het tegenbeeld van die "minima" ook al val je inkomenstechnisch daar nu ook onder.

Daar heb je gelijk in.. ik begrijp denk ik wel welke groep je bedoelt.

Ik heb net zitten lezen, de regels zijn hoe ze zijn en je moet het er maar mee doen. Voor zover ik nu denk is: Ik spaar, dan zal mijn dochter via een leenstelsel een studie volgen en aan dit leengebeuren zal ik dan zo veel mogelijk geld in stoppen.

Het voelt een beetje als achter de feiten aanrennen, maar ik zal haar proberen elke kans te geven, al moet ik elk dubbeltje omdraaien. En wie weet is haar vader dalijk helemaal op krachten en draagt hij ook zijn steentje bij.
quote:impala schreef op 28 mei 2014 @ 18:10:

Is het nou zo dat de student in totaal minder geld gaat krijgen dan nu, zoals de reacties hier doen vermoeden?

Of moet er alleen wat meer terug betaald worden, onder zeer schappelijke voorwaarden?

De studiebijdrage wordt nu een volledige lening, dus men krijgt minder geld.

Het percentage wat het maandelijkse aflossingsbedrag moet gaan worden wordt aanzienlijk lager, echter moet je nu 30 jaar lang terug gaan betalen waar voorheen na 15 jaar je klaar was en mocht je nog een restant schuld hebben, werd dit na 15 jaar kwijtgescholden.

Het is er niet beter op geworden.
quote:lientje69 schreef op 28 mei 2014 @ 16:41:

Zag net bij de andere pijler waar t per ongeluk geplaatst is al een paar "leuke" reacties. De mama brigade die alleen aan kinderen begint als ze alles financieel perfect op de rit hebben, gaf aan dat je dit al jaren aan kon zien komen en dat je daarvoor gespaard zou moeten hebben.

Ik ben ook heel erg bang dat we weer terug gaan naar vroeger, waar studeren alleen voor kinderen van bemiddelde ouders mogelijk zal zijn...Wat een onzin (allebei de alinea's). Bemiddelde ouders hoeven geen lening aan te gaan, die betalen de studie gewoon zelf. En zo erg is een lening voor een studie aangaan niet. Als je gewoon netjes je studie af zal maken, betaal je de lening tijdens je werkende leven terug.
quote:maree schreef op 28 mei 2014 @ 17:33:

[...]

Nee, op de site van DUO staat dat de aanvullende beurs een gift is mits de student binnen 10 jaar zijn/haar diploma haalt. Zo niet, dan is het wel een lening.Okee dank je wel Maree daar was ik nog niet van op de hoogte. Voor mij een enigszins geruststellend idee. Toch ben ook ik van mening dat ik het het liefst zelf allemaal betaal voor mijn kinderen, hoop dat ik over een paar jaar beter in mijn geld zit zeg maar. Onze financiële situatie is na jarenlang om te huilen te zijn geweest langzaam aan het verbeteren. Bovendien is ook over een x aantal jaar onze hypotheek afgelost, dus er is hoop.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
quote:ardni schreef op 28 mei 2014 @ 17:17:

Ik heb altijd gewerkt naast mijn studie anders kon ik gewoon niet rond komen.

Nu er een leenstelsel is vraag ik me af wat het doet met de ambitie. Studenten zullen meer moeten werken, dus ook voor een minder zware studie gaan denk ik.

.Of juist voor een serieuze studie omdat ze graag zeker willen weten of ze alles wel terug kunnen betalen.

Gehandicapte kinderen die verwachten later geen baan te krijgen zullen juist minder gaan studeren.
quote:consuelabananahammok schreef op 28 mei 2014 @ 18:18:

[...]

Het percentage wat het maandelijkse aflossingsbedrag moet gaan worden wordt aanzienlijk lager, echter moet je nu 30 jaar lang terug gaan betalen waar voorheen na 15 jaar je klaar was en mocht je nog een restant schuld hebben, werd dit na 15 jaar kwijtgescholden.

Het is er niet beter op geworden.

Als de gift een lening wordt, waarom moeten ouders dan meer bijdragen? Student beschikt toch over zelfde budget, er moet alleen meer terugbetaald worden. En dan ook alleen maar als je meer dan het miniumumloon verdient en dan ook nog met een max van 4% van je loon.

Ik snap het probleem echt niet.
.
quote:Gravinnetje schreef op 28 mei 2014 @ 18:14:

[...]

Ja denk je? Wie gaat dan de huur van de kamer betalen? Weegt dat dan nog wel op tegen de voordelen?Tja, zo doen ze het over de grens dus ook. Ouders betalen je collegegeld en je kamer, en studenten hebben een bijbaantje of werken in de zomer fulltime om daarna wat extra tijdens het collegejaar te kunnen uitgeven.
quote:impala schreef op 28 mei 2014 @ 17:38:

Ik vind het helemaal geen slecht plan, en ook niet zo ingrijpend als men doet voorkomen.

De maximale afbetalingstermijn gaat naar 35 jaar. Je hoeft pas af te betalen als je meer verdient dan het minimumloon en dan ook nog met een maximum van 4 procent van je maandelijkse inkomen.

Nou, dat is toch goed te doen?Eens.
quote:impala schreef op 28 mei 2014 @ 18:20:

[...]

Als de gift een lening wordt, waarom moeten ouders dan meer bijdragen? Student beschikt toch over zelfde budget, er moet alleen meer terugbetaald worden. En dan ook alleen maar als je meer dan het miniumumloon verdient en dan ook nog met een max van 4% van je loon.

Ik snap het probleem echt niet.

Voor ouders is er ook geen probleem. De student zal dit gaan merken.

Hoewel....

Het is natuurlijk ook wel prettig dat je nu minder hoge lasten hebt om het af te lossen. Immers is het percentage van 12% teruggebracht naar 4%/ dat scheelt nogal een hoop. Echter ben je nu wel 30 jaar bezig, dat is wel twee keer zo lang.
En oh ja minder kinderen die later het onderwijs, de verpleegkunde of de wetenschap in gaan, want die enorme schuld moet wel worden terugbetaald, en die sectoren verdienen nu eenmaal niet zo heel veel.
quote:saartjuhzes schreef op 28 mei 2014 @ 18:28:

En oh ja minder kinderen die later het onderwijs, de verpleegkunde of de wetenschap in gaan, want die enorme schuld moet wel worden terugbetaald, en die sectoren verdienen nu eenmaal niet zo heel veel.

Hoe hoog je schuld ook is, je gaat nooit meer dan 4% van je loon terugbetalen.

Nogmaals, ik snap de ophef en het probleem niet.

Ik vind dat mensen hier beginnen te janken terwijl ze niet eens geslagen worden.
.
quote:consuelabananahammok schreef op 28 mei 2014 @ 18:18:

[...]

Het is er niet beter op geworden.Moet? Niemand zal je tegenhouden als jij het bedrag binnen vijf jaar wil betalen neem ik aan? Of staan daar boetes op?
quote:impala schreef op 28 mei 2014 @ 18:20:

[...]

Ik snap het probleem echt niet.Ik begrijp ook niet dat ouders die het niet zo breed hebben nu krom gaan liggen om te sparen en heel sober gaan leven voor het feit dat een student nu alles terug moet betalen maar.... nu voor 4% per maand in plaats van 12% .
quote:consuelabananahammok schreef op 28 mei 2014 @ 18:32:

[...]

Ik begrijp ook niet dat ouders die het niet zo breed hebben nu krom gaan liggen om te sparen en heel sober gaan leven voor het feit dat een student nu alles terug moet betalen maar.... nu voor 4% per maand in plaats van 12% .Ook dat ja. Neem gewoon die lening. En wees blij dat je die kan krijgen, onder deze voorwaarden.
.
quote:Star schreef op 28 mei 2014 @ 18:32:

[...]

Moet? Niemand zal je tegenhouden als jij het bedrag binnen vijf jaar wil betalen neem ik aan? Of staan daar boetes op?

Ik neem aan dat je wel snapt wat ik bedoel toch?

Het aflossingstermijn is verlengd, waar je het voorheen binnen 15 jaar moest doen, is het nu 30 jaar. Korter mag altijd, dat blijft onveranderd maar het lijkt mij logisch dat de regering niet gaat zeggen,nee piet je moet het echt binnen 30 jaar doen, dus hou je zak geld maar.
Het zou wel mooi zijn als er tegenover stond dat het jeugdloon wat hoger werd, maar dat is teveel gevraagd lijkt mij
De gemiddelde studieschuld vorig jaar was 16.000

Als je dat over 30 jaar uitspreidt kom je op vier tientjes per maand.
Ik bedenk me opeens, is die 4% over je bruto of je nettoloon?

Dat maakt nog wel wat uit natuurlijk.

Maar het blijft te doen.
.
Hoezo vind je mijn reactie onzin Star?

Natuurlijk betalen bemiddelde ouders de studie voor hun kind zelf (ik wou dat ik ook die mogelijkheid had). Dat schrijf ik ook juist, dat studeren makkelijker (en misschien zelfs wel alleen maar voor) voor kinderen van bemiddelde ouders wordt.

En lenen voor een studie is op zich niets mis mee, maar nu moet voor mensen die niet hebben kunnen sparen voor hun kind, alles terugbetaald worden, waar eerst een deel basisbeurs "gekregen "werd.

Wie heeft de garantie op later een goede baan na de studie? Er kan nog zo'n crisis komen als nu. Als je dan geen baan vind, wordt terugbetalen lastig. En zoals anderen schreven, geen hypotheek mogelijk enz.
Ik vind het walgelijk dat in een Westers ontwikkeld land als het onze dit überhaupt een punt van discussie is. Onderwijs zou altijd door de staat gefinancierd dienen te worden, in elk geval gedeeltelijk. Dit is wederom een teken van de achteruitgang van Nederland.
quote:Star schreef op 28 mei 2014 @ 18:35:

Als je dat over 30 jaar uitspreidt kom je op vier tientjes per maand.De studieschuld gaat nu wel groter worden natuurlijk met de nieuwe regeling.
@saartjuhes...idd als AIO (promovendus) verdien je in het 1ste jaar net 2000 euro bruto en na 4 jaar pas 2600 euro bruto, Daarvoor heb je dus wel een WO studie moeten afronden...

en ja 2000 euro bruto om van rond te komen (want ja die toeslagen je zit net op het randje...)je krijgt amper wat, sociale huurwoning hoef je in het 2de jaar van je aio schap ook niet te proberen want boven de grens, ben je gebonden aan particuliere..en dan moet je ook nog een studielening af betalen.

Kijk zo'n lening afbetalen gaat best als je 70.000> verdiend..maar hoeveel mensen zijn dat....................niet veel.

Het grootste gedeelte zal rond de 40.000 bruto blijven steken en dat is juist de groep die nergens recht op heeft kwa toeslagen
quote:lientje69 schreef op 28 mei 2014 @ 18:37:

Hoezo vind je mijn reactie onzin Star?

Natuurlijk betalen bemiddelde ouders de studie voor hun kind zelf (ik wou dat ik ook die mogelijkheid had). Dat schrijf ik ook juist, dat studeren makkelijker (en misschien zelfs wel alleen maar voor) voor kinderen van bemiddelde ouders wordt.

En lenen voor een studie is op zich niets mis mee, maar nu moet voor mensen die niet hebben kunnen sparen voor hun kind, alles terugbetaald worden, waar eerst een deel basisbeurs "gekregen "werd.

Wie heeft de garantie op later een goede baan na de studie? Er kan nog zo'n crisis komen als nu. Als je dan geen baan vind, wordt terugbetalen lastig. En zoals anderen schreven, geen hypotheek mogelijk enz.

1. Niet de ouders maar het kind moet de lening terugbetalen

2. Als kind na de studie geen baan krijgt of een slecht betaalde hoeft-ie niet te betalen (want geen minimumloon).

3. Als je hypotheek op 4% van je loon hangt, is-ie sowieso te hoog.
.
quote:Star schreef op 28 mei 2014 @ 18:35:

Als je dat over 30 jaar uitspreidt kom je op vier tientjes per maand.Daar heb je gelijk in, dat is heel goed te doen. Maar daar ging nog de basisbeurs af he? Ik denk dat de gemiddelde lening/ studentenschuld wel hoger zal worden nu.
quote:consuelabananahammok schreef op 28 mei 2014 @ 18:35:

[...]

Ik neem aan dat je wel snapt wat ik bedoel toch?

Het aflossingstermijn is verlengd, waar je het voorheen binnen 15 jaar moest doen, is het nu 30 jaar. Korter mag altijd, dat blijft onveranderd maar het lijkt mij logisch dat de regering niet gaat zeggen,nee piet je moet het echt binnen 30 jaar doen, dus hou je zak geld maar.Nou vier tientjes is goed te doen. Of als je dat niet hebt vier procent van je loon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven