Stufi word leenstelsel

28-05-2014 16:23 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor net op het nieuws dat het er nu toch echt door is vanaf het jaar 2015/2016 krijgen de studenten geen stufi meer en word alles leenstelsel.

Aangezien ik er hier eentje van 16 en deze graag wil gaan studeren is dat voor ons iets om over na te denken.

Hebben jullie al iets geregeld voor de studie van de kinderen ?
quote:oscarzetaacosta schreef op 28 mei 2014 @ 18:38:

Ik vind het walgelijk dat in een Westers ontwikkeld land als het onze dit überhaupt een punt van discussie is. Onderwijs zou altijd door de staat gefinancierd dienen te worden, in elk geval gedeeltelijk. Dit is wederom een teken van de achteruitgang van Nederland.Vind ik niet. Ik vind dat mensen er zelf ook wat voor over moeten hebben. Anders stimuleer je nutteloze studies en eindeloos studeren op niks af.
.
quote:lientje69 schreef op 28 mei 2014 @ 18:37:

Hoezo vind je mijn reactie onzin Star?

Natuurlijk betalen bemiddelde ouders de studie voor hun kind zelf (ik wou dat ik ook die mogelijkheid had). Dat schrijf ik ook juist, dat studeren makkelijker (en misschien zelfs wel alleen maar voor) voor kinderen van bemiddelde ouders wordt.

En lenen voor een studie is op zich niets mis mee, maar nu moet voor mensen die niet hebben kunnen sparen voor hun kind, alles terugbetaald worden, waar eerst een deel basisbeurs "gekregen "werd.

Wie heeft de garantie op later een goede baan na de studie? Er kan nog zo'n crisis komen als nu. Als je dan geen baan vind, wordt terugbetalen lastig. En zoals anderen schreven, geen hypotheek mogelijk enz.

Ik vind mensen die zeggen dat je als je koter twee jaar is je al een ton op de bank moet hebben voor de studie onzin.

En dat stukje over dat het alleen voor de rijkeren wordt ook. Om de lening hoef je het niet te laten, want die is goed te doen.
quote:oscarzetaacosta schreef op 28 mei 2014 @ 18:38:

Ik vind het walgelijk dat in een Westers ontwikkeld land als het onze dit überhaupt een punt van discussie is. Onderwijs zou altijd door de staat gefinancierd dienen te worden, in elk geval gedeeltelijk. Dit is wederom een teken van de achteruitgang van Nederland.

+1

Waarom kijkt men niet eens naar hoe onze scandinavische bovenbuurtjes het doen, stukken beter dan wij.
Het lijkt me geen probleem dat lenen, als de student dan klaar is , dat hij/zij dan wel een baan vindt. Liefst wat aansluit op zijn/haar opleiding. Anders begin je je leven al direct met een schuld, waarbij het volgens mij weer niet eenvoudiger gaat worden om dan nog een hypotheek te kunnen krijgen. Immers , je hebt dan al weer een behoorlijke schuld op je conto staan. Is daar al over gesproken met de banken etc? Ik denk niet dat het eenvoudiger gaat worden.
Impala, is het dan niet zo dat je studieschuld wordt gezien als schuld? Dus dat je dat minder zou kunnen lenen als hypotheek? Ik begrijp wel dat die 4% aflossing van bijv. 16000 euro. zoals Star schreef, er makkelijk af moet kunnen. Maar stel dat je 30000 euro studieschuld hebt, en je wilt 2 ton lenen, dan krijg je bijv. maar 170000 op je salaris omdat je al 30000 euro schuld hebt? Oprechte vraag hoor, misschien begrijp ik het verkeerd. (ik heb niet gestudeerd nl, maar dat was jullie vast al duidelijk )

Verder snap ik dat het kind de lening terug moet betalen, maar als ik de kans had gehad om meer voor kind te sparen voor studie, had deze ook minder hoeven lenen natuurlijk. Dat was wel ooit mijn ideaal plaatje zogezegd.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
quote:Star schreef op 28 mei 2014 @ 18:44:

[...]

Ik vind mensen die zeggen dat je als je koter twee jaar is je al een ton op de bank moet hebben voor de studie onzin.

En dat stukje over dat het alleen voor de rijkeren wordt ook. Om de lening hoef je het niet te laten, want die is goed te doen.

Dat dus.

Ik denk dat de mensen die het hier hebben over ouders die krom moeten liggen en kinderen die straks niet kunnen gaan studeren zelf niet gestudeerd hebben, want ze kunnen niet rekenen.

Het is niet zo dat ouders meer moeten gaan betalen.

En ook niet zo dat de kinderen met een onoverkomelijke aflossing blijven zitten.
.
quote:lientje69 schreef op 28 mei 2014 @ 18:48:

Impala, is het dan niet zo dat je studieschuld wordt gezien als schuld? Dus dat je dat minder zou kunnen lenen als hypotheek? Ik begrijp wel dat die 4% aflossing van bijv. 16000 euro. zoals Star schreef, er makkelijk af moet kunnen. Maar stel dat je 30000 euro studieschuld hebt, en je wilt 2 ton lenen, dan krijg je bijv. maar 170000 op je salaris omdat je al 30000 euro schuld hebt? Oprechte vraag hoor, misschien begrijp ik het verkeerd. (ik heb niet gestudeerd nl, maar dat was jullie vast al duidelijk )

Verder snap ik dat het kind de lening terug moet betalen, maar als ik de kans had gehad om meer voor kind te sparen voor studie, had deze ook minder hoeven lenen natuurlijk. Dat was wel ooit mijn ideaal plaatje zogezegd.Ik neem aan dat er bij de hypotheek gewoon wordt gekeken naar het geld dat je maandelijks te besteden hebt (inkomen - 4% voor aflossing van je schuld). Dat is nu ook zo volgens mij. Anders zou niemand met een studieschuld een hypotheek kunnen krijgen.
.
quote:ljos schreef op 28 mei 2014 @ 18:45:

[...]

+1

Waarom kijkt men niet eens naar hoe onze scandinavische bovenbuurtjes het doen, stukken beter dan wij.Ik las toevallig net een artikel over Zweedse studenten en schulden... College in Sweden is free but students still have a ton of debt
quote:consuelabananahammok schreef op 28 mei 2014 @ 18:32:

[...]

Ik begrijp ook niet dat ouders die het niet zo breed hebben nu krom gaan liggen om te sparen en heel sober gaan leven voor het feit dat een student nu alles terug moet betalen maar.... nu voor 4% per maand in plaats van 12% .Ik spaar voor mijn dochter haar studie zodat zij met de basisbeurs (die niet terugbetaald hoeft te worden) en een bijbaantje een leuk leventje kan hebben. Zodat zij geen schuld heeft na haar studie. Nu vervalt echter die basisbeurs, die moet ook terugbetaald worden. Ik wil niet dat zij een schuld heeft na haar studie dus ik weet niet hoe ik haar nu moet laten studeren. Ik kan haar collegegeld, boekengeld en ziektekostenverzekering betalen maar daarna houdt het op.
Okee Star, dan begrijpen we elkaar

Dacht dat je mijn reactie onzin vond, maar je bedoelde dus het citaat van een ander dat ik gaf
quote:Gravinnetje schreef op 28 mei 2014 @ 18:50:

[...]

Ik spaar voor mijn dochter haar studie zodat zij met de basisbeurs (die niet terugbetaald hoeft te worden) en een bijbaantje een leuk leventje kan hebben. Zodat zij geen schuld heeft na haar studie. Nu vervalt echter die basisbeurs, die moet ook terugbetaald worden. Ik wil niet dat zij een schuld heeft na haar studie dus ik weet niet hoe ik haar nu moet laten studeren. Ik kan haar collegegeld, boekengeld en ziektekostenverzekering betalen maar daarna houdt het op.

\\

Waarom is het erg als je kind straks maximaal 4% per maand van zijn of haar inkomen moet gebruiken om een studieschuld af te lossen?

En waarom is een schuld erg? Ga je ook een huis kopen voor je kind, of moet hij straks gewoon een hypotheek nemen?
.
quote:Gravinnetje schreef op 28 mei 2014 @ 18:50:

[...]

Ik spaar voor mijn dochter haar studie zodat zij met de basisbeurs (die niet terugbetaald hoeft te worden) en een bijbaantje een leuk leventje kan hebben. Zodat zij geen schuld heeft na haar studie. Nu vervalt echter die basisbeurs, die moet ook terugbetaald worden. Ik wil niet dat zij een schuld heeft na haar studie dus ik weet niet hoe ik haar nu moet laten studeren. Ik kan haar collegegeld, boekengeld en ziektekostenverzekering betalen maar daarna houdt het op.

Ze kan toch nog steeds gewoon studeren? Alleen onder andere voorwaarden.

Overigens kan je als ouder zoveel willen, maar als je kind het verzint gewoon te gaan lenen ondanks wat je als ouder betaald heeft je kind nog steeds een schuld. Ze kiezen ook zelf hun toekomst wat dat betreft.
Per april 2013 weegt een studieschuld minder zwaar bij het aanvragen van een hypotheek. Bij het berekenen van de maandlasten van iemand met een studieschuld wordt 0,75% van de oorspronkelijke lening berekend in plaats van 2%. Staatssecretaris Zijlstra (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) bepaalde dit omdat studieleningen andere rentes en voorwaarden hebben dan leningen die consumenten afsluiten voor de aankoop van goederen en diensten (consumptief krediet).

Vooral voor eenverdieners kan deze versoepeling maandelijks een paar honderd euro schelen en kan er duizenden euro's meer hypotheek worden geleend (maximale hypotheek). Als een consument in de tussentijd een deel van de studieschuld aflost, kan een hypotheekaanbieder dit meenemen in de berekening.
quote:lientje69 schreef op 28 mei 2014 @ 18:50:

Okee Star, dan begrijpen we elkaar

Dacht dat je mijn reactie onzin vond, maar je bedoelde dus het citaat van een ander dat ik gaf Nee hoor niet jouw reactie, de uberouders vind ik dus onzin
Mijn oudste kinderen (nu 14, havo en 13, TL) hebben niet zo'n mooi spaarpotje als de jongsten (5,4,2) straks hebben. Ik studeerde toen zij werden geboren en heb daarna nog jaren moeten rondkomen van inkomen onder het minimum. Sparen zat er, ook door ziekte, niet in helaas. ' voordeel '. Is wel dat ze in twee gezinnen opgroeien, dus we delen wel samen die lasten. Ik kom nu pas echter toe aan het terugbetalen van mijn studieschuld en dat is ook niet mals. Mijn man betaalt voor zijn studieschuld momenteel 54 euro per maand, (schuld van iets meer dan 3000 euro).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
En die hypotheekregeling wordt straks waarschijnlijk weer anders/soepeler, als deze nieuwe regeling ingaat.
.
quote:impala schreef op 28 mei 2014 @ 18:49:

[...]

Ik neem aan dat er bij de hypotheek gewoon wordt gekeken naar het geld dat je maandelijks te besteden hebt (inkomen - 4% voor aflossing van je schuld). Dat is nu ook zo volgens mij. Anders zou niemand met een studieschuld een hypotheek kunnen krijgen.Dat maakt het alweer wat duidelijker. En inderdaad, zoals iemand al schreef, mensen die zich nu zorgen maken hebben niet gestudeerd(ik in elk geval niet, laat ik even alleen voor mezelf spreken) Maar ik leer veel bij hoor, ik studeer aan het Viva-forum
Het is in ieder geval super dat de gratis OVkaart behouden blijft!
Hier trouwens een interessant plaatje ...

quote:consuelabananahammok schreef op 28 mei 2014 @ 18:56:

Het is in ieder geval super dat de gratis OVkaart behouden blijft!En dat de besparing wordt gestoken in verbetering van het onderwijs.
.
De basisbeurs voor thuiswonend is 100,25 per maand. Daar kan je dochter toch zelf voor werken dan Gravinnetje?
Of ze leent 100 euro extra. Dat is 1200 euro per jaar, keer laten we zeggen 4 jaar is 4800 euro. Terug te betalen over 35 jaar. Dat is toch peanuts,
.
quote:cosima schreef op 28 mei 2014 @ 18:49:

[...]

Ik las toevallig net een artikel over Zweedse studenten en schulden... College in Sweden is free but students still have a ton of debtTja de Zweden maken op andere vlakken dan weer vreemde keuzes, het lijkt me dat de studieschuld daar veel lager zou kunnen zijn als ze een wat andere mentaliteit hadden. En toch he, we zouden het allemaal zoveel beter kunnen verdelen. Ik heb in ieder geval wel het liefst dat we investeren in de toekomstige generatie door ze niet bij voorbaat al met een hoge schuld op te zadelen, tenzij ze natuurlijk zoveel geluk hebben dat pa en ma het kunnen betalen.
quote:ljos schreef op 28 mei 2014 @ 19:02:

[...]

Tja de Zweden maken op andere vlakken dan weer vreemde keuzes, het lijkt me dat de studieschuld daar veel lager zou kunnen zijn als ze een wat andere mentaliteit hadden. En toch he, we zouden het allemaal zoveel beter kunnen verdelen. Ik heb in ieder geval wel het liefst dat we investeren in de toekomstige generatie door ze niet bij voorbaat al met een hoge schuld op te zadelen, tenzij ze natuurlijk zoveel geluk hebben dat pa en ma het kunnen betalen.

De verklaring staat in het artikel:

In Sweden, young people are expected to pay for things (zoals huur, eten en bier) themselves instead of sponging off their parents.
.
En dan te bedenken dat deze plannen voor een belangrijk deel uit de koker van PVDA, D66 en Groen Links komen. Diezelfde "hippe" partijen die zo populair zijn/ waren onder studenten en zich opwerpen als hun belangenbehartigers.

Een ordinaire bezuinigingsmaatregel. Het kleine beetje dat studenten aan beurs ontvangen, wordt hen nu ook afgepakt.

Dit zal ertoe leiden dat de studentenaantallen zullen afnemen. De lagere klasse voor wie studeren nu eigenlijk al te duur is, zal dan afvallen. Ook voor studenten uit de middenklasse wordt studeren te duur. Op kamers wonen, is voor velen financieel niet meer haalbaar.

Je moet straks wel heel zeker van je zaak zijn als je begint met studeren. Falen gaat nu nog veel meer geld kosten.

Voor degenen die wel de eindstreep halen: zij worden opgezadeld met een enorme schuld die door rente flink toeneemt. Dit werkt t.z.t. ook weer door bij het wel/ niet kunnen verkrijgen van hypotheek. De rentelasten over de studieschuld drukken het besteedbare inkomen.

Het traject van direkt werken na middelbare school en dan t.z.t. als de situatie het toelaat in je vrije tijd naast je baan gaan studeren (met voordeel van belastingaftrek), zal hierdoor terecht populairder worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven