Entertainment alle pijlers

Indrukwekkende documentaires...

21-09-2009 21:47 3362 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar kijk ik graag naar.

Welke documentaire vond jij heel aangrijpend of heeft je diep ontroerd? Tips zijn erg welkom, het liefst die ik online kan bekijken.

Thanks!
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Oh die Kees.. Heeft met alles en iedereen moeite, maar volgens mij vooral met zichzelf. Iedereen ophoepelen, ik ga eten..

Ik ken autisten die veel minder spraak/communicatie/ inleving hebben als Kees. Maar als het "even wachten, als D. heeft gegeten, dan gaan we naar huis" is, dan is dat zo. Die haalt het echt niet in z'n hoofd om met de weinige woorden die hij uitspreekt iemand zo te behandelen.
Geniet van elke dag!
quote:ZaraZara100 schreef op 03 juni 2014 @ 13:31:

Het beste voor Kees: Ik vond het een indringend, aangrijpend portret. Ik kreeg het er benauwd van want zelfs na de hoofdtumor van de moeder was ze niet in staat om Kees los te laten als hij de mogelijkheid zou krijgen elders te kunnen wonen.

Dat van het uit-eten-verhaal viel mij ook op; daar hoor je glas-, bestekgetik en gesmak om je heen.

De pijnlijke stilte toen de ouders aan hun zoons vroegen of zij de vertrouwenspersoon voor Kees wilden zijn als zij waren overleden...Kon mij het goed voorstellen. Met name moeder heeft Kees altijd als symbiotisch bij zich gehouden, heeft hem op geen enkele wijze voorbereid op een "zelfstandig" leven in de samenleving en hem grenzeloos gelaten. Als dan het einde nadert krijgen die broers Kees als een ongewenst pakketje in hun mik geschoven en wordt van hen verwacht dat zij net zulke dienaren voor Kees zullen zijn als de ouders. Ik zou er heel snel klaar mee zijn.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
quote:ZaraZara100 schreef op 03 juni 2014 @ 13:31:

De pijnlijke stilte toen de ouders aan hun zoons vroegen of zij de vertrouwenspersoon voor Kees wilden zijn als zij waren overleden...De "opvoeding" van Kees gaat plaats vinden na de dood van zijn ouders. De broers houden tot die tijd wijselijk hun mond. Maar no way, dat zij Kees net zo gaan pamperen als de ouders gedaan hebben.
En die suggestie van euthanasie van moeder en Kees vond ik walgelijk. Zo van "wij krijgen onze zin niet met dat vrijstaande huis en die bedienden en dan heeft Kees geen toekomst meer dus euthanasie". Alsof er een dokter/ psychiater is in Nederland die daar aan mee zal werken. Waarom niet het ouderlijk huis bestemmen voor Kees en zijn bedienden? Het is er perfect voor, vrij gelegen, lekker groot voor de treinbaan van Kees en een voor hem welbekende woonomgeving.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Die stilte kon ik mij ook goed voorstellen!

De ouders, met name de moeder, hebben te weinig grenzen gesteld naar hun zoon. Ze wilden hun zoon alle geluk geven die er voor hem mogelijk was, maar zijn daar helaas in doorgeschoten.

Het was m.i. een utopie te verwachten dat het woonproject voor oudere autisten zou bestaan uit louter vrijstaande huizen. Ik denk dat geen enkele woningcorporatie dat in deze tijden van crisis kan realiseren.
Kees is naast autistisch (volgens moeder was hij er bijna vanaf (?)) ook nog eens hoogbegaafd met een fotografisch geheugen.
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:ZaraZara100 schreef op 03 juni 2014 @ 13:51:

Het was m.i. een utopie te verwachten dat het woonproject voor oudere autisten zou bestaan uit louter vrijstaande huizen. Ik denk dat geen enkele woningcorporatie dat in deze tijden van crisis kan realiseren.Kees is niet in staat samen te wonen met andere autisten. Die villa met personeel zou dus alleen voor hem moeten zijn.
Ik vond hem op de snelweg met die Duitser voor zich wel geniaal
Ik vind ook niet dat je van je andere kinderen mag verwachten dat zij de zorg op zich nemen, ze hebben een eigen leven, werk, gezin. Die ouders willen het beste voor Kees maar willen zij ook het beste voor de twee andere kinderen?
verba volant, scripta manent.
Haha, zijn autisme bijna over. Ze lijkt mijn schoonmoeder wel.

Ik zie een behoorlijk stereotiepe autist die helaas voor hem en zijn omgeving geen enkele vorm van opvoeding gehad heeft. Juist kinderen met dergelijke stoornissen hebben baat bij een zeer duidelijke opvoeding.

In de tijd dat zijn stoornis bekend werd was er natuurlijk veel minder bekend over dergelijke stoornissen, maar die ouders hadden zelf ook wel kunnen bedenken dat hem maar gewoon in alles tegemoetkomen ook niet de oplossing was.
Ik zit 'm te kijken maar mán wat erger ik me dood aan die ouders. Alles draait om kees. Mijn zoon is ook een autist maar die moet zich echt leren aanpassen aan een ander hoor. Bepaalde geluiden kan hij idd niet hebben maar die geluiden dan maar niet meer maken???? echt niet. Daar heeft hij dan een koptelefoon voor. Denk echt dat kees een beter leven gehad zou hebben als zijn ouders hem wat beter opgevoed hadden.

Ze zijn er ook helemaal in meegegaan, zien het gewoon niet meer.
Het uitknippen van "nare " berichten zodat hij het blad kan lezen, het afzetten van het journaal maar wel het weer vertellen. Laat hem lekker op de computer zelf het weer opzoeken als het journaal te veel is. En leer zo'n man de pagina omslaan als iets hem te veel prikkels geeft ipv de prikkels weghalen.
quote:StoraHuntur schreef op 03 juni 2014 @ 14:15:

Ik vond hem op de snelweg met die Duitser voor zich wel geniaal

Oh, dat mag, zo grenzeloos schelden op een Duitser?

Denk je bij "Duitser"" aan iets anders, bijvoorbeeld "zwarte man" of "asielzoeker", dan had je waarschijnlijk een hele andere reactie gegeven.
quote:dubbeltje4 schreef op 03 juni 2014 @ 15:31:

[...]

Oh, dat mag, zo grenzeloos schelden op een Duitser?

Denk je bij "Duitser"" aan iets anders, bijvoorbeeld "zwarte man" of "asielzoeker", dan had je waarschijnlijk een hele andere reactie gegeven.Nee, hoor ik ben een principieel racist
Ach, hij ging ook als een idioot tekeer tegen de documentairemaakster. Haar rokje was tekort en hij raakte van slag van vrouwenbenen, haar laarzen waren te lomp.

Mijn zoon moet het niet flikken om op een dergelijke manier tegen iemand te praten (nou ja, praten...) een stoornis hebben is geen vrijbrief om ongebreideld tekeer te gaan, integendeel.
Ik vond Het Beste voor Kees ook heel bijzonder. Vanavond komt De Regels van Mattijs; ook over autisme, maar een andere kant van het spectrum.

Een andere goede docu over autisme is die van Louis Theroux. (youtube: Extreme Love Autism). Deze docu laat ook verschillende kanten van autisme zien (maar ook weer niet alles).

De docu over Dex vond ik ook aangrijpend. Niet alleen wat hun zoon heeft, maar ook het geregel er om heen.
quote:StoraHuntur schreef op 03 juni 2014 @ 15:37:

[...]

Nee, hoor ik ben een principieel racist Wat was er geniaal aan dan, want ik begrijp het niet.
quote:StoraHuntur schreef op 03 juni 2014 @ 15:37:

[...]

Nee, hoor ik ben een principieel racist
Ik vond dat in de auto ook net een sketchje, moest er ook om lachen. Net-na-de-oorlog-anti-Duits-sentiment
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:Lughnasadh schreef op 03 juni 2014 @ 15:43:

Ach, hij ging ook als een idioot tekeer tegen de documentairemaakster. Haar rokje was tekort en hij raakte van slag van vrouwenbenen, haar laarzen waren te lomp.

Mijn zoon moet het niet flikken om op een dergelijke manier tegen iemand te praten (nou ja, praten...) een stoornis hebben is geen vrijbrief om ongebreideld tekeer te gaan, integendeel.Helemaal mee eens! De van mij moet het ook echt niet wagen om zo tegen mij te praten zoals kees tegen zijn ouder doet. Hij probeert het nu af en toe, pubertijd Het blijft buiten een stoorniskind ook nog gewoon een kind wat moet leren wat wel en niet kan.
quote:calvijn1 schreef op 03 juni 2014 @ 16:08:

Ik vond dat in de auto ook net een sketchje, moest er ook om lachen. Net-na-de-oorlog-anti-Duits-sentimentIdd, zat een beetje half te kijken en schoot toch echt wel in de lach.
jezus… heb de docu ook gekeken.

Ik zie nog meer een verwend kind dan het autisme.

Ouders zijn liefhebbend maar hebben niet door ze compleet doorgeslagen zijn.

Ook autisten, juist autisten moet je beperken en begrenzen..Je moet voor hen overzichtelijk maken en vooral reguleren en normaliseren.

Daarnaast is deze meneer Kees ook behoorlijk welbespraakt en vermoed ik dat hij ook een hogere intelligentie heeft dan de gemiddelde mens.

T valt me ook op dat ouders op de tenen lopen en dat leven vooral voor vader veel verdriet lijkt te doen.
Ik vond het een vervelende extreem verwende etterbak.

Die ouders, vooral de moeder geeft hem overal zijn zin in. Vader heeft niets te zeggen.

Wat hier iemand ook al zei.... In het restaurant heeft hij nergens last van.
quote:lammy schreef op 03 juni 2014 @ 18:00:

Ik vond het een vervelende extreem verwende etterbak.

+1

Het valt dan ook te vrezen, dat geen enkele betaalde kracht voor Kees wil gaan zorgen als de ouders dood zijn.
quote:MarianneDavids schreef op 03 juni 2014 @ 13:00:

Vanavond "de regels van Matthijs", net als gisteren ook over iemand met een autistische stoornis.Prachtige en indringende documentaire. Heb 'm twee keer gezien maar blijft heftig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven