Entertainment alle pijlers

Indrukwekkende documentaires...

21-09-2009 21:47 3362 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar kijk ik graag naar.

Welke documentaire vond jij heel aangrijpend of heeft je diep ontroerd? Tips zijn erg welkom, het liefst die ik online kan bekijken.

Thanks!
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
quote:twijfelaarstertje schreef op 04 juni 2014 @ 00:10:

Tjah. Ik ben de enige, maar kon me niet voorstellen dat het serieus is. Kees komt zo gemaakt over.Het is serieus. Kees Momma is al sinds de jaren tachtig of negentig bekend als één van de eerste "bekende" voorbeelden van een niet verstandelijk gehandicapte maar juist hoogbegaafde autist (in de Nederlandse media bekend). Hij heeft ook boeken geschreven.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 juni 2014 @ 00:18:

Kees is niet verwend, Kees is gewoon erg autistisch. En moeder wil het beste voor haar kind. Dat is alleen maar begrijpelijk.Ik begrijp die moeder ook wel. Maar of Kees niet verwend is? Ik zou het eerder gehospitaliseerd noemen. Thuis gehospitaliseerd - hoe paradoxaal dat ook klinkt, gehospitaliseerd zijn zonder ooit in een instelling te hebben gewoond.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 juni 2014 @ 00:18:

Kees is niet verwend, Kees is gewoon erg autistisch. En moeder wil het beste voor haar kind. Dat is alleen maar begrijpelijk.Niet mee eens, Kees is wel verwend. Hij wenst/wil/eist en ouders regelen. Bij ieder niet-autistisch kind zou dit het toppunt van verwennen zijn en is daar niet eens een discussie over. Als jij vindt dat de hele wereld zich aan moet passen aan jou en dat door je ouders bevestigd wordt, ben je gewoon verwend.
quote:mamavk schreef op 04 juni 2014 @ 00:35:

[...]

Niet mee eens, Kees is wel verwend. Hij wenst/wil/eist en ouders regelen. Bij ieder niet-autistisch kind zou dit het toppunt van verwennen zijn en is daar niet eens een discussie over. Als jij vindt dat de hele wereld zich aan moet passen aan jou en dat door je ouders bevestigd wordt, ben je gewoon verwend.

De hele maatschappij van tegenwoordig is dwingend: de hele wereld moet zich eraan aanpassen en ouders moeten dat bevestigen.

Mensen met een stoornis in het autistisch spectrum kunnen dat niet. Ik vind het nogal wat om dat verwend te noemen.

Als je geen benen hebt, kan je niet lopen. Daar moet ook de maatschappij zich aan aanpassen. Al was het maar door je een rolstoel of een prothese te geven en openbare gebouwen toegankelijk te maken voor mensen zonder benen.

Is daarmee de mens zonder benen verwend? Of is de mens zonder benen gewoon gehandicapt?

Zijn de 'gewone' mensen, die de normen stellen (de norm waaraan iedereen zou moeten voldoen om mee te draaien in onze huidige prestatiemaatschappij) en dus 'normaal' zijn niet heel dwingend en verwend?

" Bij ieder niet-autistisch kind zou dit het toppunt van verwennen zijn en is daar niet eens een discussie over. "

Kan je iemand die gehandicapt is zomaar 1-op-1 gelijk stellen aan iemand die niet gehandicapt is, zoals jij hier doet?

[...]

Niet mee eens, Kees is wel verwend. Hij wenst/wil/eist en ouders regelen. Bij ieder niet-autistisch kind zou dit het toppunt van verwennen zijn en is daar niet eens een discussie over. Als jij vindt dat de hele wereld zich aan moet passen aan jou en dat door je ouders bevestigd wordt, ben je gewoon verwend.maar Kees is autistisch hij is niet in staat de wereld om hem heen te bevatten. daarom is hij gehandicapt.
Eens Dana. Mensen die roepen dat hij verwend is snappen niks van Autisme
quote:Dana schreef op 04 juni 2014 @ 00:51:

[...]

De hele maatschappij van tegenwoordig is dwingend: de hele wereld moet zich eraan aanpassen en ouders moeten dat bevestigen.

Mensen met een stoornis in het autistisch spectrum kunnen dat niet. Ik vind het nogal wat om dat verwend te noemen.

Als je geen benen hebt, kan je niet lopen. Daar moet ook de maatschappij zich aan aanpassen. Al was het maar door je een rolstoel of een prothese te geven en openbare gebouwen toegankelijk te maken voor mensen zonder benen.

Is daarmee de mens zonder benen verwend? Of is de mens zonder benen gewoon gehandicapt?

Zijn de 'gewone' mensen, die de normen stellen (de norm waaraan iedereen zou moeten voldoen om mee te draaien in onze huidige prestatiemaatschappij) en dus 'normaal' zijn niet heel dwingend en verwend?

" Bij ieder niet-autistisch kind zou dit het toppunt van verwennen zijn en is daar niet eens een discussie over. "

Kan je iemand die gehandicapt is zomaar 1-op-1 gelijk stellen aan iemand die niet gehandicapt is, zoals jij hier doet?

Ik heb het niet over de maatschappij, ik heb het over de ouder-kind relatie... Het is van de zotte dat vader niet weet hoe snel hij de tv uit moet zetten (en zich nog verontschuldigd ook omdat die nog aanstaat) als Kees binnenkomt en eist dat die tv uit gaat. Dat noem ik verwend. Als deze gepensioneerde man even het nieuws wil kijken, dan doet hij dat gewoon in zijn eigen huis, kijkend naar zijn eigen tv en dan gaat Kees maar even met zijn treintjes spelen.

Dat de maatschappij zich aanpassingen doet en rekening houdt met mensen met een beperking is naar mijn mening niet meer dan normaal, dat is rekening houden met elkaar en heeft niks met verwennen te maken.
quote:mamavk schreef op 03 juni 2014 @ 23:46:

De moeder van Kees is echt vreselijk! Arme man, er had zoveel in kunnen zitten voor hem en nu stopt zijn leven als zijn arrogante, egoïstische moeder dood gaat. Beschermd wonen met begeleiding is vrijwel onmogelijk, er valt niet te voldoen aan zijn wensen en eisen voor begeleiding en hij is te oud om zich aan te passen. Dat wordt dus of constante uitbarstingen of zware medicatie, wat beide neit wenselijk of leuk is. Jammer hoor.....Wat een kortzichtige post. "er had zoveel voor hem in kunnen zitten"? Deze man heeft een ernstige handicap. Leuk hoor dat hij Japans kan, maar dat maakt hem niet minder gehandicapt. Hij is niet in staat menselijke emoties te begrijpen, hij is niet in staat zichzelf in een brede context te zien, hij is niet in staat de wereld om hem heen te begrijpen en daar in te bewegen en zal dat ook nooit kunnen. De ouders vertelden dat hij vroeger agressief was en in de hal plaste. Dat is Kees, daar komt hij vandaag, en daar had hij ook nog kunnen zijn als hij niet dankzij de toewijding van zijn beide ouders in een beschermde omgeving zich heeft kunnen ontwikkelen.
quote:mamavk schreef op 04 juni 2014 @ 01:14:

[...]

Ik heb het niet over de maatschappij, ik heb het over de ouder-kind relatie... Het is van de zotte dat vader niet weet hoe snel hij de tv uit moet zetten (en zich nog verontschuldigd ook omdat die nog aanstaat) als Kees binnenkomt en eist dat die tv uit gaat. Dat noem ik verwend. Als deze gepensioneerde man even het nieuws wil kijken, dan doet hij dat gewoon in zijn eigen huis, kijkend naar zijn eigen tv en dan gaat Kees maar even met zijn treintjes spelen.

Dat de maatschappij zich aanpassingen doet en rekening houdt met mensen met een beperking is naar mijn mening niet meer dan normaal, dat is rekening houden met elkaar en heeft niks met verwennen te maken.Jij snapt er echt duidelijk niks van. De kern van autisme zoals Kees dat heeft is dat hij niet in staat is zich aan te passen. Zijn brein begrijpt dat niet. Vader kan de televisie best aan laten maar dan zal de angst en spanning bij Kees alleen maar toenemen. dan krijg je een ernstige escalatie. Iedereen nog veel ongelukkiger.
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 juni 2014 @ 01:11:

Eens Dana. Mensen die roepen dat hij verwend is snappen niks van Autisme

Mensen die vinden dat het normaal is hoe Kees zich gedraagt tegenover zijn ouders, onderschatten mensen met een stoornis uit het autistisch spectrum met de mogelijkheden en het niveau van Kees. Kees is zo omdat zijn ouders dit gedrag toelaten en zich totaal aanpassen aan alles wat hij wil.

Eigenlijk is Kees ook niet verwend, hij gedraagt zich alleen verwend. Kees is gewoon heel zielig, omdat straks zijn leven in duigen valt als zijn moeder overlijdt en er geen goed vangnet is voor hem.
Dat zeg ik. Kees is niet verwend hij is autistisch.

Zijn gedrag heeft te maken met zijn autisme.

En zijn ouders willen alleen maar dat hij gelukkig is. Zolang zij hem dat kunnen geven is dat fantastisch, maar de tragiek is dat de rest van de samenleving hooguit een zorgplicht accepteert maar niet de ambitie heeft mensen gelukkig te maken.
Een verwende autistische man dan.
[quote]Dana schreef op 04 juni 2014 @ 00:51:

[...]

quote]

Dat hangt van hun gedrag af. Ik ken 2 mensen die in een rolstoel zitten. De een heeft een baan en is verder heel zelfstandig. De ander wil niks, kan niks en vind dat ze overal recht op heeft en de mensen moeten met haar rekening houden want ze zit in een rolstoel.
Heeft iemand gisteren de docu "De Regels van Matthijs" gezien? Ook een docu over een autistische man. Ik wel en ben er behoorlijk door geraakt...zelfs een beetje van slag van...

Heb zelf 2 autistische kinderen.
Horen, zien en .... reageren
Ik heb het laatste half uur gezien maar ben nog steeds stil van de laatste beelden.
Ja, gezien. Dat vond ik echt een triest verhaal. En hier zelf ook een autistisch kind...
Ik loop er zelf ook mee... het einde...

Eerlijk gezegd tel ik mijn zegeningen.. mijn kinderen zijn beiden op hun manier gelukkig.
Horen, zien en .... reageren
Ik heb hem gezien de vorige keer dat hij op tv was. Dit is er een die ik echt niet snel zal vergeten. Wat een drama.
Kees is zo geworden omdat zijn ouders het van de wereld ook maar zelf moesten uitzoeken. In die tijd dacht men dat autistisch gedrag een gevolg was van de kille houding van moeder (koelkastmoeders), pure kolder, maar het zou je maar gezegd worden....'het is je eigen schuld en we gaan je kind in een instelling stoppen'.

Bedenk daarbij dat gehandicaptenzorg toen nog het ondergeschoven kindje van de psychiatrie was. (En in de psychiatrie was de zorg ook niet geweldig). Ik zou mijn kind ook bij me gehouden hebben.

ouders hebben geen hulp of begeleiding gehad, ze deden wat hun hart hun ingaf, daar heb ik respect voor. Echt laag mogelijk om dan moeder even na te trappen wat ze allemaal fout heeft gedaan. Ik heb verdorie een spw opleiding en jarenlange ervaring met autisme (zowel op mijn werk en thuis, vroeger en nu) en nog weet ik niet alles.

In mijn ogen laat deze docu zien hoe belangrijk goede ouderbegeleiding met is, niets meer of minder.

Hoe Kees terecht komt als hij er alleen voor staat weet niemand. Ik heb echter gezien hoe autisten tot meer instaat zijn dan iedereen dacht. Konden ze ineens wel zelfstandig wonen etc.

Ik denk dat kees gewoon in zijn chalet kan blijven, met af en toe een ambulant werker die hem helpt met boodschappen etc.

[...]

Als jij vindt dat de hele wereld zich aan moet passen aan jou en dat door je ouders bevestigd wordt, ben je gewoon verwend.

Dat klopt dus niet. Als er een aantal events achter elkaar plaatsvinden die een autist niet begrijpt of niet aankan qua prikkels, dan kan de spanning heel erg oplopen en daarna escaleren. Deze ouders begrijpen dat. (waarschijnlijk door ervaring)

Omdat hij zo intelligent is wordt hij op dat gebied erg overschat. Ook hier dus.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:twijfelaarstertje schreef op 04 juni 2014 @ 00:10:

Tjah. Ik ben de enige, maar kon me niet voorstellen dat het serieus is. Kees komt zo gemaakt over.

Duh. Hij is een autist.

Die zijn nogal meganisch als het ware.

Na deze docu samen met Vrind tot de conclusie gekomen n dat loslaten grote liefde is, ik ben 'blij' dat we onze autist hebben kunnen loslaten. Zodat hij, als wij dood zijn later niet gewend is dat we altijd alles kunnen doen voor hem.

Sneu verhaal. Intens verdrietig, ook voor zijn ouders, die gewoon hebben gedaan wat zij dachten dat het beste zou zijn...
quote:Starshine schreef op 04 juni 2014 @ 08:42:

In die tijd dacht men dat autistisch gedrag een gevolg was van de kille houding van moeder (koelkastmoeders), pure kolder, maar het zou je maar gezegd worden....'het is je eigen schuld en we gaan je kind in een instelling stoppen'.

Wat erg.
Er zijn btw nog steeds heel veel mensen die denken dat autisme een niet bestaande ziekte is, maar dat het aan de opvoeding ligt (of het gebrek daaraan). Opmerkingen als : 'geef hem maar een weekje aan mij mee, dan is het zo over.' getuigen daarvan.
quote:Maleficent schreef op 04 juni 2014 @ 08:51:

[...]

Dat klopt dus niet. Als er een aantal events achter elkaar plaatsvinden die een autist niet begrijpt of niet aankan qua prikkels, dan kan de spanning heel erg oplopen en daarna escaleren. Deze ouders begrijpen dat. (waarschijnlijk door ervaring)

Omdat hij zo intelligent is wordt hij op dat gebied erg overschat. Ook hier dus.

Naar mijn bescheiden mening is dit een EN-EN verhaal. Deze jongen is ziek, maar ook verwend. Het feit dat hij zo slim is, impliceert dat hij in staat is om zaken op te pikken. Als voor jou, autistisch of niet, een heel leven lang de kolen uit het vuur wordt gehaald, dan is er toch geen drive meer?

Natuurlijk moet een gezin zich aanpassen aan de autist. Je bent immers zo sterk als de zwakste schakel... maar dan nog! Deze man is toch niet volslagen idioot?
quote:mamavk schreef op 04 juni 2014 @ 01:14:

[...]

Dat de maatschappij zich aanpassingen doet en rekening houdt met mensen met een beperking is naar mijn mening niet meer dan normaal, dat is rekening houden met elkaar en heeft niks met verwennen te maken.

Autisme bestaat in gradaties. Er zijn autisten die zich (min of meer) kunnen aanpassen aan de maatschappij. De rest heeft te maken met dit soort vooroordelen.

Heb je de film "Rainman" wel eens gezien? Over een man die met zijn autistische broer op reis gaat. Op een gegeven moment belt hij aan bij wildvreemde mensen, zodat zijn broer naar zijn favoriete serie op TV kan kijken. Dat is het enige wat hij kan doen om een paniekaanval te voorkomen.

In de documentaire over Matthijs hoorde ik de rechter gisteren zeggen "dat hij zijn autisme als excuus gebruikte". Je ziet wat het resultaat is van dit onbegrip.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven