Gezondheid alle pijlers

te dik

04-06-2014 23:45 259 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laatst zag ik een moeder blij toe kijken hoe haar 2 te dikke kinderen een wafel met een berg slagroom zaten te eten. Ik kan dit echt niet aan zien, die kinderen zijn als ze groot zijn ongelukkig omdat ze te dik zijn. Zien die ouders niet in dat ze hun kinderen te dik maken waardoor ze ongelukkig worden? Natuurlijk mag je je kind af en toe is verwennen maar dan hoef je ze toch niet dik te laten worden? Wat vinden jullie?
@Thordis: daar zijn we het aardig over eens. Heb mijn eigen post nog even gequote.quote:sirup schreef op 05 juni 2014 @ 14:49:

[...]

Eens; al denk ik niet dat je je eigen gedachten kunt vergelijken met die van 'die' ouders. Ouders zien vast dat hun kind (een beetje) te zwaar is, maar kunnen ook eten geven uit medelijden 'hij wordt gepest omdat hij te zwaar is, moet ik hem nu ook al zijn wafel weigeren?' of 'Hij heeft vanmorgen een 10 gehaald voor een vak wat hij zo moeilijk vindt, dan mag hij toch zeker wel een wafel?' Of'; Een wafel is toch alleen wat bloem en suiker en slagroom is zuivel. Zo slecht kan het toch niet zijn? Dan kook ik vanavond wel weer gezond.

Talloze redenen die niet gericht zijn op de gevolgen van het eten dat ze geven, maar wel op de reden waarom een kind beloond, getroost of gevoed moet worden.

In het programma "help ons kind is te dik' zie je ook dat de ogen van ouders pas echt open gaan wanneer iemand het vet in een kind laat zien, het kind over 20 jaar schetst of de gezondheidsrisicos benoemt. En het feit dat die ouders dan altijd geemotioneerd zijn, zegt alles over hun intenties en liefde voor het kind.
quote:sirup schreef op 05 juni 2014 @ 16:08:

Waar de discussie in dit topic ook over mag gaan, of welke nuances allemaal wel of niet van toepassing kunnen of moeten zijn:

Ik vind dat je een oordeel mag hebben, maar die mag nooit belangrijker zijn dan de eigenwaarde van de ander of het wederzijds respect. TO mag het niet om aan te zien vinden, maar de manier waarop het benoemd werd, is allerminst vriendelijk.

Had ze dit topic niet moeten openen? Lastige vraag.TO is wel eerlijk. En als ik eerlijk ben dan heb ik ook wel eens mijn bedenkingen als ik een heel dik persoon op straat een vette hap zie eten of met een winkelwagen vol chips en frisdrank bij de kassa zie staan.
Jollie: dat heb ik ook wel eens, maar ik vind dat je dat nooit en te nimmer mag laten merken, want jouw en mijn mening/oordeel (wel of niet terecht) is nooit belangrijker dan iemands eigenwaarde.
quote:tallyho schreef op 05 juni 2014 @ 15:14:

[...]

Nelleke Noordervliet heeft daar eens een zeer interessante column over geschreven. Als ik mij goed herinner is het jaloezie van dunne mensen ten aanzien van dikke mensen. De dunne mens zit zich de hele dag te verbijten en alles te ontzeggen om maar dun te blijven uit angst voor sociale uitstoting. Terwijl de dikke mens gewoon doet waar hij zin in heeft en wel toegeeft aan zijn behoeftebevrediging. Die voortdurende onthouding, want die dunne mens hunkert net zo goed naar datgene wat de dikke mens opeet, geeft dunne mensen een dusdanig rotgevoel dat dunne mensen zich afreageren op dikke mensen. Het advies van Nelleke was dat die verbeteten dunnerds ook maar eens aan hun onderdrukte verlangens moesten toegeven en vaker een kroketje moesten eten.

Okee, dit beeld herken ik dus echt helemáál niet. Ik heb het idee dat er juist veel vaker (openlijk) commentaar wordt geleverd op het figuur en de eetgewoontes van slanke(/dunne) vrouwen. Tenminste, ik heb me vaak genoeg moeten verantwoorden hoeveel en wat ik eet tegenover andere vrouwen. Terwijl ik echt geen ondergewicht heb (niet dat BMI alles zegt, maar het is wel een richtlijn).

Ik heb hierbij ook het idee dat veel vrouwen een verkeerd beeld hebben van wat een "gezond" gewicht zou zijn. Iemand met een gezond BMI, maar wel aan de lage kant, wordt al snel "veel te mager" genoemd, terwijl iemand met een wat hoger, maar gezond, BMI, volgens mij minder snel "veel te dik" wordt genoemd.

Ik geloof best dat er ook wel kritiek wordt geleverd op dikke mensen hoor, maar volgens mij gebeurt dat dus pas als iemand echt behoorlijk overgewicht heeft. Maar dit kan ik natuurlijk verkeerd zien.
quote:jollie schreef op 05 juni 2014 @ 16:12:

[...]

TO is wel eerlijk. En als ik eerlijk ben dan heb ik ook wel eens mijn bedenkingen als ik een heel dik persoon op straat een vette hap zie eten of met een winkelwagen vol chips en frisdrank bij de kassa zie staan. misschien heeft diegene wel een eetstoornis
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:rosanna08 schreef op 05 juni 2014 @ 16:42:

[...]

misschien heeft diegene wel een eetstoornis

Dat kan. Of misschien weet diegene niet dat veel chips slecht voor je is, of misschien zijn de boodschappen wel voor een ander, of misschien heeft die persoon al wel alle dieten geprobeerd en hielp niets.

Maar misschien is diegene wél gewoon te dik door al die chips en cola en daar hartstikke gelukkig mee of juist helemaal niet. Het kan me eigenlijk geen fluit schelen, maar ik word zo moe van dat 'ge ja-maar misschien heeft ie wel een stoornis'
quote:sirup schreef op 05 juni 2014 @ 16:55:

[...]

Dat kan. Of misschien weet diegene niet dat veel chips slecht voor je is, of misschien zijn de boodschappen wel voor een ander, of misschien heeft die persoon al wel alle dieten geprobeerd en hielp niets.

Maar misschien is diegene wél gewoon te dik door al die chips en cola en daar hartstikke gelukkig mee of juist helemaal niet. Het kan me eigenlijk geen fluit schelen, maar ik word zo moe van dat 'ge ja-maar misschien heeft ie wel een stoornis' en ik word moe van al die bedenkingen die iedereen maar denkt te kunnen hebben
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:sinnombre schreef op 05 juni 2014 @ 07:37:

Lange mensen kunnen ook in een maat 36.

Het gaat om de lengte...

En als je lang bent en maat 40 hebt, ben je niet slank.

Een maat 40 is nooit een klein kledingstuk.

Ach man, paste ik nog maar in een maat 40... De laatste jaren ben ik aangekomen, waardoor ik nu op maat 44 (L/XL) zit. Hoop na mijn zwangerschap af te kunnen vallen.

Ik denk dat je ipv naar de kledingmaat, beter naar iemands BMI kunt kijken. Die rekenmethode is toch juist bedacht omdat variatie in lengte wel degelijk iets zegt in relatie tot gewicht?
niet iedereen heeft een modellen lichaam! Zolang je gelukkig bent met jezelf is dat t belangrijkste
We all gonna die, we bleed from similar veins..
quote:Anthonius schreef op 05 juni 2014 @ 11:31:

[...]

Ja maar misschien ook niet...

Houd je nou gewoon aan de feiten...

Hele gezin is te dik en ze eten iets dat erg ongezond is...

Dat zijn de feiten, meer niet!!!Wat zit jij nou te bitchen dat andere zich aan de feiten moeten houden terwijl je er zelf bijverzint dat het hele gezin te dik is! Volg je eigen advies en houdt je aan de feiten. TO zegt nergens dat de moeder overgewicht heeft.
quote:piccadilly_circus schreef op 05 juni 2014 @ 16:22:

[...]

Okee, dit beeld herken ik dus echt helemáál niet. Ik heb het idee dat er juist veel vaker (openlijk) commentaar wordt geleverd op het figuur en de eetgewoontes van slanke(/dunne) vrouwen. Tenminste, ik heb me vaak genoeg moeten verantwoorden hoeveel en wat ik eet tegenover andere vrouwen. Terwijl ik echt geen ondergewicht heb (niet dat BMI alles zegt, maar het is wel een richtlijn).

Ik heb hierbij ook het idee dat veel vrouwen een verkeerd beeld hebben van wat een "gezond" gewicht zou zijn. Iemand met een gezond BMI, maar wel aan de lage kant, wordt al snel "veel te mager" genoemd, terwijl iemand met een wat hoger, maar gezond, BMI, volgens mij minder snel "veel te dik" wordt genoemd.

Ik geloof best dat er ook wel kritiek wordt geleverd op dikke mensen hoor, maar volgens mij gebeurt dat dus pas als iemand echt behoorlijk overgewicht heeft. Maar dit kan ik natuurlijk verkeerd zien.Ik had behoorlijk veel overgewicht, officieel obesitas. Maar zelden kreeg ik opmerkingen over mijn te zware lichaam. Nu heb ik een gezond gewicht en ik krijg nu vaker naar mijn hoofd dat ik te mager zou worden.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Ik vind het altijd onzin dat men denkt dat dunne mensen dun zijn door weinig eten.

Ik kan je verklappen dat ik erg slank/dun ben en alles in mijn mik kan stoppen wat ik wil, zonder aan te komen.

Ik kan meer snoepen dan een dik persoon die soms niet eens veel eet of kan eten.

Ik ben altijd de persoon die in een café de bitterballen besteld en eet, terwijl de dikkere mensen dit moeten afslaan, want 'dat kan ik niet hebben'. Dus jaloezie, waar hebben we het over?!

De column zal wel door een dikke vrouw geschreven zijn die juist jaloers is op de dunne die geniet van haar eten.
quote:zas schreef op 05 juni 2014 @ 15:58:

[...]

Ik ben het echt wel met je eens, overgewicht is ongezond en dat zou je ten alle tijde moeten proberen te voorkomen. Waar mij het om gaat is dat TO niet kan aanzien dat een dik kind wat ongezonds zit te eten. Ik vind dat echt verschrikkelijk kortzichtig. Dát is waar dit topic om draait volgens mij.

Wat mij opvalt is het volgende. In de tijd dat de documentaires Rauw en Rauwer werden uitgezonden, viel heel Nederland over die moeder heen. De moeder in kwestie had hele bewust een bepaald voedingspatroon. En dat mocht blijkbaar, haar aanvallen. Heel Nederland deed het in elk geval.

Maar als ouders al dan niet bewust hun dikke kind iets ongezonds te eten geven, dan mag je daar niets van zeggen.

Waarom is dat verschil er?

En verder. Het feit dat ook steeds meer jonge mensen diabetes type 2 krijgen, komt natuurlijk niet omdat men af en toe een wafeltje eet. Dat komt doordat steeds meer mensen stelselmatig ongezond eten. En daar kun je alles van vinden, maar die zorgkosten worden wel door ons allen gedragen. Het feit dat ons zorgstelsel bijna niet meer te financieren is heeft een aantal oorzaken. Ongezond leven is daar één van.
Surface,

Ik vind het een behoorlijk verschil of je als moeder je kind geen gekookte, bewerkte, en weet ik allemaal voor producten ontzegt - of dat je kinderen dik zijn en je ze een wafel laat eten. Dat jochie mocht nog niet eens een bakje normale rijst met kip kerrie hebben, om maar even een voorbeeld te geven.

Wat mij betreft prima dat die moeder dat voedingspatroon had, maar je kunt een kind best melk, kaas, een bisquitje, een gekookte aardappel geven. Daar gaat ie echt niet dood aan.
Geniet van elke dag!
mrsnem, het gros van de kinderen is natuurlijk niet dik van de lucht. Het grootste deel is dik omdat er structureel niet gezond wordt gegeten. Wat is het verschil met "Rauw" waarin de jongen structureel rauw voedsel eet en ouders die hun kinderen al dan niet bewust structureel zo ongezond voeden dat ze er dik van worden? (Ik ben overigens geen voorstander van het eten van alleen rauw voedsel, ik geef alleen de tegenstelling aan).
quote:Surface2 schreef op 05 juni 2014 @ 20:36:

[...]

Wat mij opvalt is het volgende. In de tijd dat de documentaires Rauw en Rauwer werden uitgezonden, viel heel Nederland over die moeder heen. De moeder in kwestie had hele bewust een bepaald voedingspatroon. En dat mocht blijkbaar, haar aanvallen. Heel Nederland deed het in elk geval.

Maar als ouders al dan niet bewust hun dikke kind iets ongezonds te eten geven, dan mag je daar niets van zeggen.

Waarom is dat verschil er?.

De documentaire ken ik van horen zeggen, maar volgens mij deed die moeder niet anders dan haar kind (tegen zijn zin) dat eten te geven.

Het verschil zit hem in het feit dat die moeder waar TO het over had haar kinderen iets te eten gaf, waarvan je niet weet hoe vaak ze dat doet. Er wordt meteen een conclusie getrokken; die kinderen zullen altijd wel van dat soort ongezonde troep te eten krijgen. En dat die moeder er nog blij bij kijkt mag blijkbaar ook niet.
Op deze sites wat statistieken. Het aantal mensen met ondergewicht is afgenomen, evenals het aantal mensen met normaal gewicht. Het aantal te zware mensen, en het aantal mensen dat ernstig te zwaar is is echter toegenomen. Dat is toch een teken aan de wand? Veel mensen eten blijkbaar structureel ongezonder. En uiteindelijk hebben we daar allemaal last van.
Zas, die jongen in Rauw wilde zelf ook zo leven. Dus wat dat betreft geen probleem.

En dan blijf ik er nog steeds bij dat dikke kinderen over het algemeen dik zijn omdat ze ongezond eten krijgen. Dus dikke kinderen die een wafel eten, eten inderdaad misschien maar één keer per jaar een wafel. Maar de rest van het jaar eten ze ook troep. Anders wordt je niet dik. Een gemiddeld kind wordt niet dik van lucht, maar van stelselmatig ongezond voedsel. Net zoals die jongen in Rauw stelselmatig rauw spul at.
quote:Surface2 schreef op donderdag 05 juni 2014 21:04 Zas, die jongen in Rauw wilde zelf ook zo leven. Dus wat dat betreft geen probleem.

En dan blijf ik er nog steeds bij dat dikke kinderen over het algemeen dik zijn omdat ze ongezond eten krijgen. Dus dikke kinderen die een wafel eten, eten inderdaad misschien maar één keer per jaar een wafel. Maar de rest van het jaar eten ze ook troep. Anders wordt je niet dik. Een gemiddeld kind wordt niet dik van lucht, maar van stelselmatig ongezond voedsel. Net zoals die jongen in Rauw stelselmatig rauw spul at. Zucht... Nog maar eens een keer dan... Dat veel kinderen te dik zijn is niet goed. Mee eens. Ouders moeten daar wat mee doen. Eens. Kinderen worden niet dik van de lucht. Eens. Veel beweging en gezond eten is belangrijk. Ook mee eens. Maar ik vind het gewoon stuitend dat je, zoals TO, maar zo een mening hebt over een tafereeltje wat je ziet.
quote:sinnombre schreef op 05 juni 2014 @ 17:30:

Ik vind het altijd onzin dat men denkt dat dunne mensen dun zijn door weinig eten.

Ik kan je verklappen dat ik erg slank/dun ben en alles in mijn mik kan stoppen wat ik wil, zonder aan te komen.

Ik kan meer snoepen dan een dik persoon die soms niet eens veel eet of kan eten.

Ik ben altijd de persoon die in een café de bitterballen besteld en eet, terwijl de dikkere mensen dit moeten afslaan, want 'dat kan ik niet hebben'. Dus jaloezie, waar hebben we het over?!

De column zal wel door een dikke vrouw geschreven zijn die juist jaloers is op de dunne die geniet van haar eten.Hier sluit ik mij bij aan. Er was een tijd dat ik, als tiener en vroege twintiger, er over in zat of ik niet te zwaar werd als ik ongezonde dingen at. Ik was dus wel iemand die mezelf wel eens iets lekkers ontzegde, uit angst om aan te komen. Tot ik besloot het los te laten, te gaan eten waar ik zin in at. Friet, snoep, kaasjes, sauzen, kroketten etc. Wat was het effect? Helemaal niets! Ja, ik ben de ene keer een halve kilo lichter en dan weer eens een halve kilo zwaarder, maar het is niet zo dat het ongelimiteerd kunnen snaaien per se tot gevolg heeft dat de kilo's eraan vliegen. De strekking van dat artikel herken ik dus ook niet, ik zit mij niet in te houden of verbijten omdat dikkerds wel iets lekkers durven te nemen en ik het stiekem wel wil maar niet doe.
quote:zas schreef op 05 juni 2014 @ 21:23:

[...]

Zucht... Nog maar eens een keer dan... Dat veel kinderen te dik zijn is niet goed. Mee eens. Ouders moeten daar wat mee doen. Eens. Kinderen worden niet dik van de lucht. Eens. Veel beweging en gezond eten is belangrijk. Ook mee eens. Maar ik vind het gewoon stuitend dat je, zoals TO, maar zo een mening hebt over een tafereeltje wat je ziet.Maar dan vind je het vast ook stuitend dat iedereen over de moeder in "Rauw" viel? In beide gevallen wordt er stelselmatig voedsel aan kinderen gegeven die gemiddeld gezien niet als gezond wordt beschouwd/
Ander voorbeeld. Mijn kinderen krijgen af en toe behoorlijk verdunde ranja. Verder drinken ze vooral water door de dag. Word ik echt regelmatig op aangesproken. Vind je dat ook stuitend?
quote:Surface2 schreef op donderdag 05 juni 2014 21:35 Ander voorbeeld. Mijn kinderen krijgen af en toe behoorlijk verdunde ranja. Verder drinken ze vooral water door de dag. Word ik echt regelmatig op aangesproken. Vind je dat ook stuitend?Ja.
quote:zas schreef op 05 juni 2014 @ 21:49:

[...]

Ja.Dan ben je dus heel consequent. Heel eerlijk? Ik laat al dat soort kritiek over wat ik mijn kinderen te drinken dan wel te eten geef van me afglijden (en ik krijg dus echt best vaak kritiek). Ik neem aan dat dikke mensen die commentaar krijgen dat ook doen. Ik sta achter het voedsel dat ik mijn kinderen geef (en dat is dus ook af en toe een snoepje hoor!), ik ga er voor het gemak dat ouders van dikke kinderen ook achter hun leefwijze staan. Als je er niet achter staat verander je toch wat aan? Of misschien zie ik iets over het hoofd?
Stel, je hebt een drukke baan en sjeest tegen half zeven 's avonds het station binnen en je struikelt over de friettent, de pizzahut en nog dertig andere tentjes. In je tas zit nog een geplette banaan.

Ga je dan eerst naar huis, thuis koken, als je al boodschappen in huis hebt, of bezwijk je ter plekke voor de snelle, ongezonde hap?

Het sluipt er langzaam in, je kind van school halen met de auto twee straten verderop, omdat het regent.

Boodschappen doen met de auto, omdat je een zak aardappelen nodig hebt, enzovoort....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven