Gezondheid alle pijlers

te dik

04-06-2014 23:45 259 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laatst zag ik een moeder blij toe kijken hoe haar 2 te dikke kinderen een wafel met een berg slagroom zaten te eten. Ik kan dit echt niet aan zien, die kinderen zijn als ze groot zijn ongelukkig omdat ze te dik zijn. Zien die ouders niet in dat ze hun kinderen te dik maken waardoor ze ongelukkig worden? Natuurlijk mag je je kind af en toe is verwennen maar dan hoef je ze toch niet dik te laten worden? Wat vinden jullie?
quote:amarna schreef op 05 juni 2014 @ 15:13:

[...]

Zelfs nóg erger, want je laat de ouders duidelijk merken dat ze falen in jouw ogen. Echt, ik vind dat bijzonder arrogant!Heb je dan helemaal geen medelijden met kinderen die van kleins af veel te dik zijn terwijl ze er niks aan kunnen doen omdat hun ouders hun dat hebben aangedaan?
quote:lekkerappeltje schreef op 05 juni 2014 @ 15:15:

[...]

Misschien hebben de "slanke" medelijden met de kinderen die inderdaad een oneerlijke start kennen door de ouders.

Misschien moet er dan iets gedaan worden aan de veroordeling waar die dikke kinderen mee te maken krijgen, zodat ze geen oneerlijke start meer hebben, maar gewoon gelijkwaardig behandeld worden.

Scheelt de helft van het probleem. Natuurlijk moet dat samen gaan met gezond eten en overgewicht aanpakken, maar wanneer de term dikke kinderen nog steeds in één zin met 'wordt gepest' genoemd wordt, alsof dat logisch is, zit ook daar een probleem.
quote:tallyho schreef op 05 juni 2014 @ 15:14:

[...]

Nelleke Noordervliet heeft daar eens een zeer interessante column over geschreven. Als ik mij goed herinner is het jaloezie van dunne mensen ten aanzien van dikke mensen. De dunne mens zit zich de hele dag te verbijten en alles te ontzeggen om maar dun te blijven uit angst voor sociale uitstoting. Terwijl de dikke mens gewoon doet waar hij zin in heeft en wel toegeeft aan zijn behoeftebevrediging. Die voortdurende onthouding, want die dunne mens hunkert net zo goed naar datgene wat de dikke mens opeet, geeft dunne mensen een dusdanig rotgevoel dat dunne mensen zich afreageren op dikke mensen. Het advies van Nelleke was dat die verbeteten dunnerds ook maar eens aan hun onderdrukte verlangens moesten toegeven en vaker een kroketje moesten eten. Whaha, wat een bullshit.
quote:Semafoor schreef op 05 juni 2014 @ 15:11:

@tallyho

Ik heb geen probleem met dikke mensen, maar ik ken voldoende dikke mensen die hun dikzijn een probleem vinden en die slanker willen worden.

Wat ik wel helemaal geweldig vind is als dikkere vrouwen heel zelfverzekerd zijn en hele leuke kleding dragen en sexy overkomen

Desalniettemin, ben ik wel van mening dat dik zijn op jonge leeftijd een verhoogd gezondheidsrisico met zich mee brengt en daarnaast vind ik het oneerlijk als kinderen dikker zijn door toedoen van hun ouders. En over het algemeen leef ik mee met mensen en kinderen, dus als kinderen een oneerlijke start krijgen vind ik dat wel een probleem.Het ene kind wordt in een rijk gezin geboren en een ander kind in een bijstandsgezin. Is ook oneerlijk. Geven wij daarom het bijstandsgezin meer geld? Nee natuurlijk niet, wij geven de ouders de schuld dat ze niet meer geld hebben. Lijkt mij heerlijk als je zo simpel van verstand bent.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
quote:Liv_1 schreef op 05 juni 2014 @ 15:19:

[...]

Whaha, wat een bullshit.Jij lust geen kroketje?
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Medelijden uit zich bij mij kennelijk anders, en niet in veroordeling, uitsluiting en ter verantwoording roepen.

Daarbij: van mij mag iedereen zijn eigen keuzes maken, ook foute keuzes. Ik kan dat wel zielig vinden ja, kinderen die veel te ongezond te eten krijgen. Net als kinderen die gedwongen worden veel te gezond te eten omdat moeders altijd bezig is met lijnen en afvallen en de angst om dik te worden er op 6 jarige leeftijd al flink in zit. Of kinderen die nooit een liefdevolle relatie tussen ouders zien, maar alleen ruzie. Of kinderen die geen oprechte aandacht krijgen van hun ouders.

Maar dat wil niet zeggen dat ik er één van die groepen uit pik om extra onder de aandacht te brengen. Gek genoeg gebeurt dat wel regelmatig met te dikke kinderen. Terwijl ik het kind waartegen dagelijks geschreeuwd wordt minstens zo belangrijk vind of het kind met een eetstoornis uit angst om dik te worden.

Er gaat veel fout bij opvoeden, alleen omdat overgewicht de meest zichtbare fout is is het ook meteen degene die het hardst wordt aangepakt. Onterecht.
quote:Thordis schreef op 05 juni 2014 @ 15:23:

Medelijden uit zich bij mij kennelijk anders, en niet in veroordeling, uitsluiting en ter verantwoording roepen.

Daarbij: van mij mag iedereen zijn eigen keuzes maken, ook foute keuzes. Ik kan dat wel zielig vinden ja, kinderen die veel te ongezond te eten krijgen. Net als kinderen die gedwongen worden veel te gezond te eten omdat moeders altijd bezig is met lijnen en afvallen en de angst om dik te worden er op 6 jarige leeftijd al flink in zit. Of kinderen die nooit een liefdevolle relatie tussen ouders zien, maar alleen ruzie. Of kinderen die geen oprechte aandacht krijgen van hun ouders.

Maar dat wil niet zeggen dat ik er één van die groepen uit pik om extra onder de aandacht te brengen. Gek genoeg gebeurt dat wel regelmatig met te dikke kinderen. Terwijl ik het kind waartegen dagelijks geschreeuwd wordt minstens zo belangrijk vind of het kind met een eetstoornis uit angst om dik te worden.

Er gaat veel fout bij opvoeden, alleen omdat overgewicht de meest zichtbare fout is is het ook meteen degene die het hardst wordt aangepakt. Onterecht.Eens, maar net zo onterecht/oneerlijk/niet logisch/vervelend als al het bovenstaande wat jij beschrijft en toch gebeurt het.
quote:tallyho schreef op 05 juni 2014 @ 15:21:

[...]

Het ene kind wordt in een rijk gezin geboren en een ander kind in een bijstandsgezin. Is ook oneerlijk. Geven wij daarom het bijstandsgezin meer geld? Nee natuurlijk niet, wij geven de ouders de schuld dat ze niet meer geld hebben. Lijkt mij heerlijk als je zo simpel van verstand bent.

Ik wil niet per se met je in discussie gaan, maar ja, in Nederland bieden we kinderen uit bijstandsgezinnen ook meerdere mogelijkheden aan om zichzelf te ontplooien en leuke dingen te doen om die achterstand weg te werken(denk bv aan subsidies bij sportclubjes, een stadspas, zelfs vakanties die worden aangeboden aan bijstandsgezinnen)

Daarnaast is het arm of rijk zijn niet een bewuste keuze van mensen.. bepalen wat je kinderen te eten krijgen is dat wel...
quote:lekkerappeltje schreef op 05 juni 2014 @ 15:18:

[...]

Heb je dan helemaal geen medelijden met kinderen die van kleins af veel te dik zijn terwijl ze er niks aan kunnen doen omdat hun ouders hun dat hebben aangedaan?

Nee, ik heb over het algemeen geen medelijden met dikke mensen.

Niet ieder dik kind groeit op tot een volwassene met dodelijk overgewicht. Laten we hopen dat die kinderen als ze na gaan denken zélf het licht gaan zien.

Het is trouwens erg eenzijdig om alleen verkeerd eten als oorzaak aan te geven. Veel kinderen van tegenwoordig zitten alleen voor de tv of spelcomputer en worden door de ouders met de auto gehaald en gebracht. Mijn generatie speelde nog buiten en fietste of liep naar school, vriendjes of sport-/hobbyclub.
quote:Thordis schreef op 05 juni 2014 @ 15:23:

Er gaat veel fout bij opvoeden, alleen omdat overgewicht de meest zichtbare fout is is het ook meteen degene die het hardst wordt aangepakt. Onterecht.Is ook het allermakkelijkst te veroordelen. Want als je zelf slank bent heb je automatisch gelijk dat dikke kinderen slecht door hun ouders verzorgd worden. Of je je kinderen vervolgens wel goed opvoedt zonder ze allerlei trauma's te bezorgen is uiterlijk niet aantoonbaar dus daar kom je wel mee weg.
[quote]Semafoor schreef op 05 juni 2014 @ 15:11:

Wat ik wel helemaal geweldig vind is als dikkere vrouwen heel zelfverzekerd zijn en hele leuke kleding dragen en sexy overkomen

quote]

Maar ja, wat is "leuke kleding". En wat is "sexy"?

Wel eens naar Hotter than my daughter gekeken.

Vaak dames met een maatje meer en loeistrakke speelpakjes.

Maar ze voelen zich daarin, naar hun zeggen, heel zelfverzekerd en sexy.......

ik vind dat dus niet helemaal geweldig. Maar dat is mijn mening.

En die zal heus niet iedereen delen.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Armana wat wil je daar precies mee zeggen? In je laatste zin klinken namelijk ook opvoedkundige aspecten door.
Amarna, dat lijkt mij een beetje generaliserend. Ik zat vroeger alleen maar met een boek op de bank. Buitenspelen deed ik niet zoveel, ik las. Veel.

Mijn kinderen zijn geen dag binnen. Die zijn de hele dag aan het rennen, fietsen, skeeleren en spelen. Als het regent zijn ze binnen en dan hangen ze idd weleens een ochtend voor de tv, maar ook maar beperkt. Ik heb geen eens regels omtrent de tv omdat ze het gewoon niet zo boeiend vinden.

En ik zie bij vriendjes weinig anders. Ze doen allemaal aan sport en ze spelen met z'n allen buiten, en ja, er zitten er wel een paar bij die bij voorkeur gamen, maar wat ik van de moeders hoor mogen ze dat niet elke dag of de hele dag.

En ik zie in de klas van mijn kinderen ook geen écht te dikke kinderen. Is misschien het soort school hoor, maar zwaar overgewicht zie ik niet. Ook bij de ouders maar sporadisch.

Dat was bij de buurtscholen in mijn oude buurt wel anders ( waar we bewust niet voor gekozen hebben) want daar zag ik regelmatig kinderen met een zak chips door de straat wandelen of een peuter met een fles cola in de buggy zitten. Maar dat waren mensen die over het algemeen nogal wat issues hadden op het gebied van geld, werk, opvoeding, psychische klachten en dergelijke en ik vermoed zomaar dat de kennis qua voeding daar heel wat minder was.

Ik lees weleens verhalen over marsen mee naar school, maar ik zie op onze school vooral fruit, brood, en een incidentele liga of vergelijkbaar. Snoep is verboden.

Dus ik zie eigenlijk een hele grote groep ouders die bewust met voeding bezig zijn, met actieve en gezonde kinderen.

En ook wel een andere groep dus, maar daar is overwicht maar een klein onderdeel van het probleem.
quote:tallyho schreef op 05 juni 2014 @ 15:35:

[...]

Is ook het allermakkelijkst te veroordelen. Want als je zelf slank bent heb je automatisch gelijk dat dikke kinderen slecht door hun ouders verzorgd worden. Of je je kinderen vervolgens wel goed opvoedt zonder ze allerlei trauma's te bezorgen is uiterlijk niet aantoonbaar dus daar kom je wel mee weg.

Alsof alle slanke ouders hun kinderen dan wel op een andere manier schade toebrengen?

Ik snap wat je bedoelt en moet zeggen dat ik het daar ook wel mee eens ben, maar in hemelsnaam waarom mag er geen oordeel geveld worden zonder dat daar iets anders slechts tegenover moet staan wat het weer vergoelijkt?

Ik mag geen oordeel hebben over dikke mensen die teveel eten, want misschien zijn ze daar wel heel gelukkig mee.

Ik mag geen oordeel hebben over te dikke kinderen die een wafel met een laag slagroom weg eten, want misschien was hun konijntje wel net dood.

Ik mag dikke kinderen niet zielig vinden, want ik breng mijn eigen kinderen vast ook schade toe.

Ik heb soms wél een oordeel. Ik wil daar niemand mee kwetsen of lastig vallen, dus ik benoem het niet. Maar het feit dat ik een oordeel heb, betekent toch niet dat ik per definitie fout zit?
Niet per definitie. Maar wat is de meerwaarde van jouw oordeel?

Daarbij: je spreekt het hier wél uit.

En TO beschrijft het ook nog zo dat die moeder BLIJ zat toe te kijken. Alsof ze lachend haar kinderen aan het mishandelen was.

Enige nuance kan gewoon geen kwaad. Kritisch zijn naar je eigen oordeel ook niet. Niemand is oordeel vrij, maar jezelf daar wat in temperen, andere kanten zien en relativeren helpen wel.
quote:amarna schreef op 05 juni 2014 @ 15:34:

[...]

Nee, ik heb over het algemeen geen medelijden met dikke mensen.

Niet ieder dik kind groeit op tot een volwassene met dodelijk overgewicht. Laten we hopen dat die kinderen als ze na gaan denken zélf het licht gaan zien.

Het is trouwens erg eenzijdig om alleen verkeerd eten als oorzaak aan te geven. Veel kinderen van tegenwoordig zitten alleen voor de tv of spelcomputer en worden door de ouders met de auto gehaald en gebracht. Mijn generatie speelde nog buiten en fietste of liep naar school, vriendjes of sport-/hobbyclub.

Als die dikke kinderen zelf het licht zien, dan is het vaak al te laat. Dan kunnen ze meestal een levenslange strijd tegen de overtollige kilo's voeren. Het is wetenschappelijk bewezen, dat vetcellen al in je allervroegste jeugd worden gekweekt. Als ouder is het je taak om je kinderen gezonde voeding aan te bieden. Een kind van 6 dat al te zwaar is, vind ik toch echt de schuld van de ouders. Zij bepalen immers wat er gekocht en gegeten wordt.

Ik heb het natuurlijk niet over kinderen die dik zijn door een ziekte en medicijngebruik. Het gros van de (jonge) kinderen die te dik zijn, eten gewoon verkeerd en/of bewegen te weinig.
Er zijn ouders die hun kind chips als ontbijt geven en in een tv-programma zag ik pas een moeder van een jong kind die als ontbijt patat met gebakken kip aten. Dan spoor je dus niet in mijn ogen en ik heb daar in ieder geval een oordeel over.
Nu ik erover nadenk heb ik wel een oordeel over mensen die geen interpunctie gebruiken. Zie. Niets menselijks is mij vreemd.
quote:sirup schreef op 05 juni 2014 @ 15:38:

Armana wat wil je daar precies mee zeggen? In je laatste zin klinken namelijk ook opvoedkundige aspecten door.Zo bedoel ik het niet. Slechts een constatering, geen waardeoordeel.
quote:Thordis schreef op 05 juni 2014 @ 15:49:

Niet per definitie. Maar wat is de meerwaarde van jouw oordeel?

Daarbij: je spreekt het hier wél uit.

En TO beschrijft het ook nog zo dat die moeder BLIJ zat toe te kijken. Alsof ze lachend haar kinderen aan het mishandelen was.

Enige nuance kan gewoon geen kwaad. Kritisch zijn naar je eigen oordeel ook niet. Niemand is oordeel vrij, maar jezelf daar wat in temperen, andere kanten zien en relativeren helpen wel.

Mijn oordeel heeft geen meerwaarde, evenals het feit dat ik vind dat het slecht weer is vandaag, of dat de buren een mooie groene auto hebben.

En ik zie zeker ook de nuances en zie ook andere kanten. Die heb ik ook meerdere malen in mijn posts benoemd. Maar het stoort me dat voor alles wel een verklaring of nuance gevonden moet worden.

Ja ik spreek het hier uit, daar heb je inderdaad gelijk in.
quote:jollie schreef op 05 juni 2014 @ 15:51:

[...]

Ik heb het natuurlijk niet over kinderen die dik zijn door een ziekte en medicijngebruik. Het gros van de (jonge) kinderen die te dik zijn, eten gewoon verkeerd en/of bewegen te weinig.Ik ben het echt wel met je eens, overgewicht is ongezond en dat zou je ten alle tijde moeten proberen te voorkomen. Waar mij het om gaat is dat TO niet kan aanzien dat een dik kind wat ongezonds zit te eten. Ik vind dat echt verschrikkelijk kortzichtig. Dát is waar dit topic om draait volgens mij.
Maar voor alles ís ook een verklaring of nuance....

Dingen zijn nou eenmaal vrijwel nooit zwart wit. Mensen geven hun kinderen niet bewust teveel eten denk ik, omdat ze ze een leven met overgewicht gunnen. Vaak weten mensen weinig van voeding, hebben ze hun aandacht en energie nodig voor andere problemen waardoor voeding erbij inschiet. Of ze verwarren aandacht en liefde geven met eten geven.

Daar kun je best wat tegen doen en dat moet ook. Maar dan wel vanuit een gelijkwaardige positie en niet 'jij bent fout, hoe kun je dat nou zo doen, ik zal je weleens vertellen hoe het moet'. Daar help je niemand mee.

Dus mensen belachelijk maken, uitsluiten en veroordelen heeft gewoon weinig zin. Want ze zijn dan wel dik, maar ik vermoed dat dikke mensen ook emoties hebben eigenlijk.
quote:tallyho schreef op 05 juni 2014 @ 15:23:

[...]

Jij lust geen kroketje?Ik eet geen vlees
Waar de discussie in dit topic ook over mag gaan, of welke nuances allemaal wel of niet van toepassing kunnen of moeten zijn:

Ik vind dat je een oordeel mag hebben, maar die mag nooit belangrijker zijn dan de eigenwaarde van de ander of het wederzijds respect. TO mag het niet om aan te zien vinden, maar de manier waarop het benoemd werd, is allerminst vriendelijk.

Had ze dit topic niet moeten openen? Lastige vraag.
quote:Thordis schreef op 05 juni 2014 @ 16:01:

Maar voor alles ís ook een verklaring of nuance....

Dingen zijn nou eenmaal vrijwel nooit zwart wit. Mensen geven hun kinderen niet bewust teveel eten denk ik, omdat ze ze een leven met overgewicht gunnen. Vaak weten mensen weinig van voeding, hebben ze hun aandacht en energie nodig voor andere problemen waardoor voeding erbij inschiet. Of ze verwarren aandacht en liefde geven met eten geven.

Daar kun je best wat tegen doen en dat moet ook. Maar dan wel vanuit een gelijkwaardige positie en niet 'jij bent fout, hoe kun je dat nou zo doen, ik zal je weleens vertellen hoe het moet'. Daar help je niemand mee.

Dus mensen belachelijk maken, uitsluiten en veroordelen heeft gewoon weinig zin. Want ze zijn dan wel dik, maar ik vermoed dat dikke mensen ook emoties hebben eigenlijk.

In mijn kennissenkring heb ik meegemaakt dat ouders (die zelf ook te zwaar waren) er tijdens een bezoekje aan het consultatiebureau op gewezen werden, dat hun jonge kind toch wel wat te zwaar werd. De ouders waren diep beledigd en waren het er totaal niet mee eens.

Ik heb het over ouders die echt niet dom zijn, maar in dit geval toch wel erg kortzichtig. Blijkbaar ligt kritiek op het gewicht van jonge kinderen toch erg gevoelig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven