Geld & Recht alle pijlers

fraude WIA

06-06-2014 20:33 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve lezers,

Een buurvrouw van mij die zit in de WIA uitkering ze is soort van geestelijk niet zo in orde. Echter is dit niet het geval en functioneert zei prima, en werkt zwart daarbij in de avond. Dit is niet de enigste manier waarmee ze fraudeert. Nog meerdere instanties denk aan verzekeringen etc die zei oplicht. Ik kan hier heel slecht tegen en wil dit graag meldde bij het UWV bedrijf. Ik heb helaas niet haar volledige gegevens zoals geboortejaar enz wel naam,straat en postcode is dit voldoende.

Iemand tips zodat de zaak serieus wordt opgepakt want het is een vlotte tante die zich met alles eruit lult. Tips voor eventuele bewijsstukken.

Groetjes.

Voor de mensen die tegen mij gaan uit vallen dat dit niet mijn zaak is mag je vertellen waarom:)...
quote:wappie82 schreef op 08 juni 2014 @ 15:06:

[...]

Als iemand klaagt over veel pijn, en daardoor in de wia zit...dan kun je gewoon niet elk weekend tot diep in de nacht op feestjes zijn. Zeker als je slecht slaapt vanwege de pijn. Dan kun je niet 2 dagen per week de stad in om te shoppen, of je tuin gaan verbouwen. Want ja dat kan ze allemaal wel, maar een paar uur per dag werken dat kan niet...nou sorry hoor, daar geloof ik niets van.

Maar goed, ik ga het echt niet melden ofzo hoor. Ik maak me er niet druk om, maar het is wel degelijk zo dat er altijd mensen zullen zijn die zo'n uitkering wel heel goed uitkomt. En het lullige is dat de echte zieken daardoor soms verkeerd beoordeeld worden, wat niet terecht is. Er zijn genoeg mensen die terecht een (wia) uitkering ontvangen.Je kan daar echt niet over oordelen.
quote:nina1966 schreef op 08 juni 2014 @ 16:15:

[...]

Dus als je niet kan werken moet je maar de hele dag thuis in bed liggen?

Ik kan heel moeilijk staan. Ook zitten in één houding lukt niet. Langzaam lopen wel Dus ja ik kan idd wel een dagje naar de efteling, met pillen veel zitten en daarna 3 dagen nodig om bij te komen. maar een hoop soorten werk kan dus niet en zeker niet voor een baas waar je je toch aan bepaalde uren moet kunnen houden. Je kunt dus echt niet zomaar zeggen dat iemand wel kan werken als je eens een dagje wel wat kunt doen. Een ander ziet niet dat je pijn hebt en maakt niet mee hoeveel moeite het kost.

Ja maar jij hebt het over 'eens een dagje' weg...de mevrouw in kwestie waar ik het over heb gaat meerdere dagen per week op pad, in de zin van shoppen, feestjes tot diep in de nacht, helpen klussen in hun huis dat wordt verbouwd, boodschappen doen. Dus niet zo nu en dan eens een dagje iets doen, want iemand die ziek is hoeft echt niet hele dagen in bed te liggen.

Ik heb in m'n zwangerschap zware bekkeninstabiliteit gehad, ik had daar zo last van dat ik geen halve dag kon shoppen. Als je in de wia zit wegens veel pijn dan geloof ik nog steeds niet dat je bovengenoemd activiteiten meerdere dagen per week wel kan uitvoeren.

Als je in een dergelijk topic kritiek levert dan wordt het direct afgeschreven omdat ik daarmee alle mensen die terecht een wia ontvangen verkeerd zou beoordelen. Dat is dus onzin, maar het mag best gezegd worden dat er wel degelijk mensen zijn die onterecht een wia uitkering ontvangen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 08 juni 2014 @ 17:59:

[...]

Je kan daar echt niet over oordelen.Waarom niet?
quote:wappie82 schreef op 08 juni 2014 @ 19:17:

[...]

Ja maar jij hebt het over 'eens een dagje' weg...de mevrouw in kwestie waar ik het over heb gaat meerdere dagen per week op pad, in de zin van shoppen, feestjes tot diep in de nacht, helpen klussen in hun huis dat wordt verbouwd, boodschappen doen. Dus niet zo nu en dan eens een dagje iets doen, want iemand die ziek is hoeft echt niet hele dagen in bed te liggen.

Ik heb in m'n zwangerschap zware bekkeninstabiliteit gehad, ik had daar zo last van dat ik geen halve dag kon shoppen. Als je in de wia zit wegens veel pijn dan geloof ik nog steeds niet dat je bovengenoemd activiteiten meerdere dagen per week wel kan uitvoeren.

Als je in een dergelijk topic kritiek levert dan wordt het direct afgeschreven omdat ik daarmee alle mensen die terecht een wia ontvangen verkeerd zou beoordelen. Dat is dus onzin, maar het mag best gezegd worden dat er wel degelijk mensen zijn die onterecht een wia uitkering ontvangen.

Ik ken je buurvrouw niet maar stel (hypothetisch) dat de buur denkt, ik ga mijn buren niet vertellen waarom ik ben afgekeurd wegens ..... reden. Ik kan maar beter zeggen dat het om ............... die en ................. die reden is.

Met een buuf als jou zou ik mij kunnen voorstellen dat je liever maar wat leugentjes verzint dan het verhaal van a tot z gaat vertellen.

Maar verder....... blij dat je mijn buuf niet bent
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Zij is niet mijn buurvrouw, zij zit in mijn directe kennissenkring. Ik heb vriendinnen die ook in haar vriendinnen groep vallen, dus ik weet meer van de situatie dan alleen een buurvrouw,

Ze vertelt me zelf over haar situatie, en dat ze bewust slonzig naar de uwv arts gaat zodat ze er 'lekker slecht' uitziet en hij wel met haar verhaal mee moet gaan (letterlijk haar woorden).

Ik kan niemands pijn voelen, laat staan beoordelen. Maar als iemand zegt veel pijn te hebben in haar nek en daardoor geen enkel werk kan doen...maar vervolgens wel allerlei activiteiten kan doen die net zo zwaar zijn voor die nek...dat klopt dus niet. En dan heb ik het niet over zo heel af en toe eens een dagje weg...nee duh.

Maar nogmaals, ik oordeel niet over al die mensen die helaas niet geheel gezond zijn en dus terecht in de wia zitten. Dat gun ik niemand, en als iemand echt niet kan werken dan gun ik diegene ook van harte die wia uitkering. Maar het is toch een feit dat er altijd mensen zijn die de boel bedonderen, met welke uitkering dan ook. Ik benoem dat geval, en dat zegt niets over al die mensen die wel terecht een wia krijgen.
Tenerife,

Inderdaad Amen. Ik heb ook een WIA uitkering, en ben 100% afgekeurd. Ben gekeurd door een arts, voor alle twijfelaars hier. Ik kan mij hier zo boos over maken, zijn er artsen hier op dit forum?

En ja, ik wou dat ik kon werken. Doe vrijwilligerswerk1 dag in de week, waar rekening gehouden wordt met mijn handicap. Ik ben van heel ver gekomen, en ja, hoevaak ik al wel niet gehoord heb: goh, ik zie niets aan jou? Moet dat dan? Weet men wat er in iemands hoofd omgaat? Of waarom men bepaalde beslissingen neemt.

Nee,we gaan lekker naar een ander kijken, en maar oordelen. Beseffen julllie wel, hoe gezegend jullie zijn, dat jullie gezond zijn.

Ik zeg altijd, je mag wel 1 uur in mijn hoofd zitten, dan praten we verder.

Alstublieft, laat iedereen in zijn waarde. En niemand heeft ervoor gekozen om ziek te zijn. En er is heus strenge controle.
quote:nik44 schreef op zondag 08 juni 2014 20:24 Tenerife,

Inderdaad Amen. Ik heb ook een WIA uitkering, en ben 100% afgekeurd. Ben gekeurd door een arts, voor alle twijfelaars hier. Ik kan mij hier zo boos over maken, zijn er artsen hier op dit forum?

En ja, ik wou dat ik kon werken. Doe vrijwilligerswerk1 dag in de week, waar rekening gehouden wordt met mijn handicap. Ik ben van heel ver gekomen, en ja, hoevaak ik al wel niet gehoord heb: goh, ik zie niets aan jou? Moet dat dan? Weet men wat er in iemands hoofd omgaat? Of waarom men bepaalde beslissingen neemt.

Nee,we gaan lekker naar een ander kijken, en maar oordelen. Beseffen julllie wel, hoe gezegend jullie zijn, dat jullie gezond zijn.

Alstublieft, laat iedereen in zijn waarde. En niemand heeft ervoor gekozen om ziek te zijn. En er is heus strenge controle. "Tenerife,

Alstublieft, laat iedereen in zijn waarde. En niemand heeft ervoor gekozen om ziek te zijn. En er is heus strenge controle.

Waarom nou toch zo over de klink raken als het gaat over gasten die de boel bedonderen? Het gaat toch niet over jou!? Of over die ander, die ook, net als jij, terecht een WIA-uitkering ontvangt? Ik begrijp echt niet waarom je je zo aangesproken voelt.

Het gaat hier over mensen die de kluit belazeren En echt, die zijn er!
Ik zeg toch ook niet dat jij onterecht een wia hebt? Als jij ziek bent ben je ziek en dat vind ik heel rot voor je. En je moet je niet aangesproken voelen als ik zeg dat er mensen zijn die de boel bedonderen, want idd die zijn er!
quote:sabbaticalmeds schreef op zondag 08 juni 2014 14:59 en stel dat blijkt dat er inderdaad gefraudeerd is, hoeveel van die kosten zijn er dan te verhalen op de fraudeur denk je?

Lijken me relevante vragen voor hen die zeggen dat ze anderen verlinken vanuit de gedachte dat er dan geld overblijft voor hen die het echt nodig hebben. Fraude opsporen kost idd geld. Geld wat wellicht niet te verhalen is. Ik ben er echter van overtuigd dat het veel meer geld kost als we fraude oogluikend toestaan.
quote:NummerZoveel schreef op 08 juni 2014 @ 21:35:

[...]

Fraude opsporen kost idd geld. Geld wat wellicht niet te verhalen is. Ik ben er echter van overtuigd dat het veel meer geld kost als we fraude oogluikend toestaan.

Volgens mij wordt fraude niet oogluikend toegestaan, en er wordt ook steekproefsgewijs gecontroleerd. Maar er is wel ergens een omslagpunt waarbij je je als maatschappij moet afvragen of je nog meer geld wilt steken in principes terwijl je weet dat je er nooit een cent van terugziet.

Iemand die WIA fraudeert wordt dan weliswaar de WIA uitgezet, maar wat denk je dat er dan gebeurt? Die staan natuurlijk meteen aan het loket voor een bijstandsuitkering want banen voor een frauderende arbeidsongeschikte zijn er niet.
Ongetwijfeld, Meds. Maar dan nog vind ik dat wij allemaal het signaal moeten geven dat fraude met uitkeringen onacceptabel is. Je ziet hier al dat de mensen die er van afhankelijk zijn zich persoonlijk aangesproken voelen door verdenkingen van fraude. Dat is toch verschrikkelijk? Die mensen zouden zich helemaal niet hoeven te verdedigen als iedereen zich gewoon aan de regels hield, en de algemene opinie zou zijn dat fraude zo goed als uitgesloten is. Daar kunnen we allemaal aan bijdragen door fraude gewoon niet te accepteren en te rapporteren als mensen stellen dat zij wel frauderen.
En dan zeg ik nogmaals.... Als je dan vindt dat je het signaal af moet geven dat fraude met uitkeringen onacceptabel is, ga dan eerst eens echt het gesprek aan met die buurvrouw, TO. Zeg haar wat je ervan denkt, dat ze de boel belazert. Hoor haar verhaal aan en als het werkelijk niet klopt, dan kun je daarna altijd nog contact opnemen met het UWV. Dan ben je in elk geval niet achterbaks aan het klikken, maar doe je het open en eerlijk, na verhaal te hebben gehaald. Dan kun je haar meteen uitleggen dat dit niet de bedoeling is.

Maar klikken en vervolgens je buurvrouw vrolijk gedag zeggen, zonder dat zij weet hoe en wat, tja..... ik vind dat ook niet echt ok, maar het zal wel aan mij liggen. Ik ben te straight voor deze wereld.
quote:NummerZoveel schreef op 08 juni 2014 @ 21:53:

Ongetwijfeld, Meds. Maar dan nog vind ik dat wij allemaal het signaal moeten geven dat fraude met uitkeringen onacceptabel is. Je ziet hier al dat de mensen die er van afhankelijk zijn zich persoonlijk aangesproken voelen door verdenkingen van fraude. Dat is toch verschrikkelijk? Die mensen zouden zich helemaal niet hoeven te verdedigen als iedereen zich gewoon aan de regels hield, en de algemene opinie zou zijn dat fraude zo goed als uitgesloten is. Daar kunnen we allemaal aan bijdragen door fraude gewoon niet te accepteren en te rapporteren als mensen stellen dat zij wel frauderen.Dat is een utopie. Er zullen altijd mensen zijn die misbruik maken van situaties. Dat is mens-eigen. Fraude zal er altijd zijn.
Ik geloof idd ook niet dat fraude zal verdwijnen. Die mensen zullen er altijd tussen zitten.
Toch nog even een reactie.

Krijg berichten dat ik mij niet zo aangesproken moet voelen. Inderdaad ik heb een wia uitkering, ben ondere andere afgekeurd omdat ik ass heb. Dan neem je zaken letterlijk. Mijns inziens, wordt je afgerekend omdat je een uitkering hebt, (ervaar ik vaak). Ik neem dingen letterlijk, dat ben ik. Ik weet dat er veel gefraudeerd wordt, en dat keur ik niet goed. Daar moet wat aan gedaan worden. Alleen dit topic bewijst maar weer eens, hoeveel vooroordelen er zijn. En dat door de mensen die gezond zijn. Wil alleen zeggen, je kunt niet in iemands hoofd kijken, je kent het verhaal niet. Dus blijf bij jezelf.

En ja, dit schoot mij in het verkeerde keelgat. Ooit had ik ook hetzelfde idee als jullie, dus begrijpelijk is het wel.
quote:zoetie schreef op zondag 08 juni 2014 23:08 En dan zeg ik nogmaals.... Als je dan vindt dat je het signaal af moet geven dat fraude met uitkeringen onacceptabel is, ga dan eerst eens echt het gesprek aan met die buurvrouw, TO. Zeg haar wat je ervan denkt, dat ze de boel belazert. Hoor haar verhaal aan en als het werkelijk niet klopt, dan kun je daarna altijd nog contact opnemen met het UWV. Dan ben je in elk geval niet achterbaks aan het klikken, maar doe je het open en eerlijk, na verhaal te hebben gehaald. Dan kun je haar meteen uitleggen dat dit niet de bedoeling is.

Maar klikken en vervolgens je buurvrouw vrolijk gedag zeggen, zonder dat zij weet hoe en wat, tja..... ik vind dat ook niet echt ok, maar het zal wel aan mij liggen. Ik ben te straight voor deze wereld. Het is helemaal niet aan TO om daar onderzoek naar te doen. Dat is haar rol niet. TO vertrouwt de dame op haar woord. Als de vrouw niet zo te boek wil staan, dan moet zij haar gedrag aanpassen.
quote:sabbaticalmeds schreef op zondag 08 juni 2014 23:14 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="NummerZoveel in "fraude WIA"" class="messagelink">NummerZoveel schreef op 08 juni 2014 @ 21:53</a>:</b>

Ongetwijfeld, Meds. Maar dan nog vind ik dat wij allemaal het signaal moeten geven dat fraude met uitkeringen onacceptabel is. Je ziet hier al dat de mensen die er van afhankelijk zijn zich persoonlijk aangesproken voelen door verdenkingen van fraude. Dat is toch verschrikkelijk? Die mensen zouden zich helemaal niet hoeven te verdedigen als iedereen zich gewoon aan de regels hield, en de algemene opinie zou zijn dat fraude zo goed als uitgesloten is. Daar kunnen we allemaal aan bijdragen door fraude gewoon niet te accepteren en te rapporteren als mensen stellen dat zij wel frauderen.</div></blockquote>Dat is een utopie. Er zullen altijd mensen zijn die misbruik maken van situaties. Dat is mens-eigen. Fraude zal er altijd zijn. Tuurlijk is dat een utopie. Maar ik draag graag mijn steentje bij om dat te realiseren. Met zijn allen stellen dat onderzoek te duur is en je de fraudeurs maar beter hun gang kunt laten gaan? Dat is de wereld op zijn kop!
Jij kunt dan alles wel letterlijk nemen, maar er is in dit topic niemand, maar dan ook helemaal niemand geweest die gezegd heeft dat alle mensen die een WIA uitkering hebben de boel belazeren, dat frauderen makkelijk is of dat zo'n keuring helemaal niks voorstelt.
quote:nik44 schreef op maandag 09 juni 2014 08:39 Toch nog even een reactie.

Krijg berichten dat ik mij niet zo aangesproken moet voelen. Inderdaad ik heb een wia uitkering, ben ondere andere afgekeurd omdat ik ass heb. Dan neem je zaken letterlijk. Mijns inziens, wordt je afgerekend omdat je een uitkering hebt, (ervaar ik vaak). Ik neem dingen letterlijk, dat ben ik. Ik weet dat er veel gefraudeerd wordt, en dat keur ik niet goed. Daar moet wat aan gedaan worden. Alleen dit topic bewijst maar weer eens, hoeveel vooroordelen er zijn. En dat door de mensen die gezond zijn. Wil alleen zeggen, je kunt niet in iemands hoofd kijken, je kent het verhaal niet. Dus blijf bij jezelf.

En ja, dit schoot mij in het verkeerde keelgat. Ooit had ik ook hetzelfde idee als jullie, dus begrijpelijk is het wel. Ik vind het echt vreselijk dat jij je zo voelt. Dat zou helemaal niet moeten! En juist daarom ben ik dus zo fel tegen frauderen en zal ik alles doen wat binnen mijn vermogen ligt om duidelijk te maken dat fraude onacceptabel is, en ten koste gaat van mensen zoals jou. Sterkte!
Nummer zoveel,

Als je goed gelezen had, dan had je geweten dat ik geschreven heb, dat mensen in mijn omgeving zo reageren.

En ja, als je dat steeds hoort, ga je dingen zien die er misschien niet zijn.

Dat heet autisme, als jij niet begrijpt wat dat is, dan laat je commentaar dan in het midden.
quote:NummerZoveel schreef op 09 juni 2014 @ 08:49:

[...]

Tuurlijk is dat een utopie. Maar ik draag graag mijn steentje bij om dat te realiseren. Met zijn allen stellen dat onderzoek te duur is en je de fraudeurs maar beter hun gang kunt laten gaan? Dat is de wereld op zijn kop!Dat zeg ik niet hoor, er is op dit moment fraudeaanpak en dat is prima maar dat heeft een keerzijde, namelijk de kosten. Je moet je als maatschappij afvragen wat belangrijker is: fraude aanpakken tot de laatste snik of zorgen dat er geld overblijft voor hen die het nodig hebben. Ik zeg dat laatste. er is een Break-even punt.
Ik vind jouw ‘moraal’ steeds weerzinwekkender worden.

Je hebt een (buur)vrouw in je kennissenkring die je thuis ontvangt en met wie je praat. Je zegt ‘het is niet alleen een buurvrouw, ze komt vaak ‘over de vloer’.’ Naar ik aanneem niet omdat zij haar voet tussen de deur zet en zich naar binnen wringt. Je hebt dus een bepaalde vriendschapsband met haar. Je bent van alles over haar te weten gekomen, zij fraudeert, zegt zij op alle mogelijke manieren.

Vervolgens word je ineens (tijdens het koffiedrinken?) zó verontwaardigd dat je de morele verplichting voelt om haar bij het UWV te gaan verlinken. Hoe het echt zit weet je niet, kun je niet weten. Je opent hier een topic.

Je maakt je buurvrouw/vriendin in je OP zo zwart mogelijk. Ze fraudeert op alle fronten en ze werkt er ook nog eens zwart bij. Je roept ons op om te helpen, zodat ‘‘de zaak’ serieus wordt opgepakt.’ Vraagt om tips voor eventuele ‘bewijsstukken’. Je schrijft: ‘ik weet min of meer wat wel en niet mag bij de WIA. (uit je uitingen blijkt dat het eerder ‘min’ is dan ‘meer’) ... Informatie is welkom’. Dus je wilt ‘de zaak’ tegen je buurvrouw/vriendin zo goed en grondig mogelijk dichttimmeren. Zodat je een succesvolle vervolger kunt zijn.

Maar, schrijf je, je hebt ‘.... geen hekel aan haar.’ Heb je haar je OP ook laten lezen? Om haar te waarschuwen? Omdat je geen hekel aan haar hebt?

(ben benieuwd hoe je je gedraagt tegenover mensen aan wie je wèl een hekel hebt, bloody hell).

(Anders dan ergens wordt opgemerkt, dat we met zijn allen veel geld betalen.... het is een werknemersverzekering. Ieder betaalt ook voor zichzelf, voor het geval je onverhoopt iets overkomt). Het UWV is een verzekeraar, en iedereen weet die niet zo gemakkelijk een claim honoreren. Deze organisatie is zich zéér bewust van mogelijke fraude. Dat blijkt uit al hun uitingen en regels. En er ís een controlesysteem.

Het is en blijft wèl vertrouwelijk wat ze je in jouw eigen huis, tijdens de koffie vertelt. Een mens mag daarvan uitgaan. Je hebt niets te maken met wat ze eventueel aan anderen vertelt. Hearsay.

Verder lezen we dat jouw buurvrouw/vriendin mensen in het dorp helpt om in een uitkering te komen. Zo hé, als dat ook zo, frauduleus, gaat lukken heb je nog véél meer mensen te verklikken, dat wordt nog een bijbaan voor je.

Je voegt er nog verontwaardigd aan toe dat ze haar zwart verdiende geld opspáárt,voor vakantie in het buitenland (en niet voor de broodnodige aanpassingen in huis of zoiets). Het wordt zwarter en zwarter. Trouwens volledig en duurzaam arbeidsongeschikt? En haar zusje ook ‘erin gerold’? Dankzij een beetje gewiekst toneelspel?

Maar nee, je gaat ‘niet iemand verklikken en het leven zuur maken die het niet verdient...’ Dus je bent je heel goed bewust van wat je eventueel gaat aanrichten. En jouw buurvouw/vriendin verdient het, vind jij.

Bij mensen die zich refereren aan ‘de maatschappelijke regels’ (of aan de regels van hun geloof, of aan wat voor ‘autoriteit’ buiten zichzelf dan ook) om vervolgens bij medemensen die zij kennen rampen aan te richten, of een bestraffing voor ze uit te lokken, of hen het leven zuur te maken, of erger, gaat heel vaak de wens om dit te doen vooraf. Gebeurt overal in de wereld, ook op grote schaal, en dan hebben zij volgens de ‘geldende regels’ het grootste gelijk. Maar menselijk is het niet.

Als morgen de regels veranderen, bijvoorbeeld: het is toegestaan om tot een zeker bedrag er (zwart) bij te werken, is je verontwaardiging dan ook meteen over?

Waar is jouw persoonlijke ethiek in dit verhaal?

Gewoon, je persoonlijke integriteit, en je verantwoordelijkheid die je als medemens hebt tegenover een mèns. In dit geval je buurvrouw/vriendin. Moraliteit is niet iets buiten je, wat uitsluitend is neergelegd in maatschappelijke codes. Die ontslaan je ook niet van zelf nadenken.

Ik vind dat je heel onzuiver bezig bent, dat je motieven niet deugen, en ik sluit me ook helemaal aan bij wat ZOETIE hierboven zegt.

Onderzoek je je motieven nog eens?
Lijkt me moeilijk te bewijzen.

Kijk als iemand mentaal iets mankeert is dat niet zichtbaar, en dan is dat ook makkelijker te simuleren dan een gebroken been. Dat is nu eenmaal zo, en ik ben er van overtuigd dat zo wel vaker wordt gedaan als of iemand ziek is. Sterker nog ik ken via via zulke mensen die zich maanden lang hebben verdiept in een bepaald ziekte beeld inclusief alle symptomen, en met succes een beoordelingsarts hebben overtuigd. Je moet maar zo denken 'als iemand kan verbergen dat hij mentaal niet in orde is, kan iemand ook simuleren dat hij mentaal niet in orde is.'

als ze bij particulieren thuis werkt zijn die misschien medeplichting aan fraude, misschien is daar je opening.
quote:fjorgyn schreef op 09 juni 2014 @ 12:46:

Ik vind jouw ‘moraal’ steeds weerzinwekkender worden.

En ik vind jouw moraal weerzinwekkend, fyorgyn.

En nu?
O ja, je hebt geen ongemakkelijke vragen gezien. Dus deze kun je gemakkelijk beantwoorden:

Je schrijft je hebt ‘.... geen hekel aan haar.’ Heb je haar je OP ook laten lezen? Om haar te waarschuwen? Omdat je geen hekel aan haar hebt?

Trouwens volledig en duurzaam arbeidsongeschikt? En haar zusje ook ‘erin gerold’? Dankzij wat gewiekst toneelspel?

Wat weet je er echt van?

Waar is jouw persoonlijke ethiek in dit verhaal?

Onderzoek je je motieven nog eens?

Het is een bekende tactiek van de lafaard om iemand eerst te isoleren en zo zwart mogelijk te maken en dan zoveel mogelijk opgestookte ‘medestanders’ te mobiliseren. Want iemand iets aandoen die zó door en door slecht is, daar kan je op los gaan, die kun je te pakken nemen, en het gebeurt dan uit de ‘edelste’ motieven, dus je bent 'gelegitimeerd'.

Waarom doe je dit? Hoe voelt dit voor je? Of denk je daar liever niet te diep over na?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven