gemis aan eigen plekje

09-06-2014 15:54 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
X
anoniem_160994 wijzigde dit bericht op 08-11-2016 23:34
Reden: Verouderd
% gewijzigd
Ga op jezelf wonen.
Mijn god ga gewoon op jezelf wonen. Dan maar niet zo hard sparen.
Knap dat je al zo lang leeft op deze manier.

Het klinkt alsof je inderdaad veel behoefte aan een eigen plekje hebt, wat trouwens erg logisch is.

Een huurwoning kost wel wat geld, maar hoeft niet heel erg duur te zijn. Ben je ingeschreven bij de woningbouw? Dit scheelt vaak veel geld met particuliere huur woningen. als je bijv. een woning

En weetje, sparen is belangrijk, maar geluk en fijn wooncomfort zijn ook wat waard. Is het mogelijk dat je hier een middenweg in vind?

edit: Ga dus gewoon op jezelf wonen!
I've got nothing to do today but smile.
Tja, je woont nu niet meer bij je moeder, die het voor het zeggen heeft, maar op de slaapkamer bij je schoonouders die het voor het zeggen hebben. Kun je nog wel 100x zo goed sparen, als het tijd is om een plekje voor jezelf te vinden, kun je beter nu daarnaar op zoek gaan. Anders zit je wellicht tot je 30e bij je schoonouders op een kamertje, omdat je geen vaste baan hebt, geen baan kunt vinden, net te veel/te weinig verdient voor een huurwoning en ga zo maar door.

Je hebt dus 2 opties:

1. Sparen, maar dan ook niet miepen dat je geen eigen plek hebt.

2. Een eigen plek zoeken en door middel van meer inkomen hogerop komen in jullie woon carrière.
Sparen is leuk, je thuis voelen is leuker. Echt, ik woon al jaren op mezelf, met studiefinanciering, met lening, bijbaan etc. Maar ik voel me thuis en dat is zo fijn! (en het is ook fijn als je dan eindelijk een baan hebt en je thuis ruim kan betalen, en zo te lezen heb je een baan, dus ik zou zeggen: zelf een flatje oid gaan huren).
Probeer anders voor jezelf, samen met je vriend, een doel voor ogen te hebben. Bijvoorbeeld dat je nog maximaal een half jaar hierb blijft en dan zoveel mogelijk spaart en dan toch echt samen gaan wonen. Wellicht maakt t idee dat je iets hebt om naar uit te kijken het wonen bij je schoonfamilie draagelijker.

Ik zou t nog geen week volhouden bij ouders en/of schoonouders dus vind t wel knap van je
Voor mij is een fijne plek om te wonen essentieel, en dat zou niet bij m'n (schoon)ouders in huis zijn, hoe lief ik ze allemaal ook vind. Ik denk ook dat je op jezelf moet gaan wonen als het enigszins financieel haalbaar is, en dan inderdaad maar minder te sparen. Langdurig bij je (schoon)ouders inwonen zal je natuurlijk veel spaargeld opleveren, maar gezien je het nu eigenlijk al zat bent, hoe lang had je het dan nog vol willen houden?
Ligt het aan mij; of komen er steeds vaker klaagtopics van mensen van midden twintig die goedkoop nog bij hun ouders of schoonouders wonen om maar te sparen?

Twee opties:

1) Jullie hebben financiele problemen en dit is in overleg met schoonouders een tijdelijke oplossing: nog even de tanden op elkaar.

2) Jullie zijn aan het sparen voor een flatscreen, een grote bank of een koophuis; je zit in een luxe positie en dit 'probleem' kan je zo oplossen door het nest te verlaten.
Er zit nog een optie tussen daar blijven wonen en samen elders gaan wonen. Namelijk, op jezelf, ongeacht wat je vriend doet.

En dat is hard nodig, natúúrlijk heb je behoefte aan die volgende stap.
Waarop wachten jullie?

Op een vast contract, een hogere salarisschaal?

Sta(an) jij/jullie al ingeschreven bij een woningstichting? Of moeten jullie meettijd opbouwen?

Of zijn jullie aan het wachten totdat je iets moois kunt huren cq kopen?

Als je beiden bent afgestudeerd, is het tijd zelfstandig te worden. Dan maar een paar jaar samen bikkelen in een klein appartement, daar wordt als het goed is je relatie sterker door. Ik zou in overleg met je vriend een termijn stellen aan het inwonen bij je schoonouders. Fijn voor alle partijen.

Wat was de woonsituatie toen jullie studeerden, woonden jij en je vriend nog thuis of zelfstandig?
De toekomst is niet meer wat het was
quote:theia schreef op 09 juni 2014 @ 16:11:

Er zit nog een optie tussen daar blijven wonen en samen elders gaan wonen. Namelijk, op jezelf, ongeacht wat je vriend doet.

En dat is hard nodig, natúúrlijk heb je behoefte aan die volgende stap.Dit. Waarom ga jij niet op kamers of zo, terwijl je vriend daar blijft. Kun jij jezelf terugtrekken als je dat wilt, kan hij flink sparen en jij ook nog een beetje, want een plekje voor 1 persoon hoeft niet duur te zijn.
mijn broertje had dit excuus om het huis niet uit te gaan ook. Eerst sparen. Maar ik dacht telkens voor wat? Een huis kopen? Meubelen? Vakantie? Toekomst kinderen? Huwelijk? Zelf ben ik gewoon huis uitgegaan en in het nu gaan leven. buitenshuis kan je namelijk ook gewoon nog sparen en tegelijk genieten van je volwassen leven.

Mijn schoonbroer doet dit nu ook. al een jaar een vaste baan 3 jaar een relatie maar eerst moet er gespaard worden en dan vraag ik me telkens af waarvoor?
quote:occio schreef op 09 juni 2014 @ 16:30:

Mijn schoonbroer doet dit nu ook. al een jaar een vaste baan 3 jaar een relatie maar eerst moet er gespaard worden en dan vraag ik me telkens af waarvoor?Goede vraag, waarvoor sparen jullie precies en hoeveel denken jullie nodig te hebben? Of is er geen plan/bedrag en zijn jullie maar gewoon aan in het algemeen het sparen. Met twee mensen die werken en hele lage vaste lasten zal dat wel redelijk vlot gaan denk ik of niet?
borderwalk, 50 minuten geleden

Ligt het aan mij; of komen er steeds vaker klaagtopics van mensen van midden twintig die goedkoop nog bij hun ouders of schoonouders wonen om maar te sparen? 

Neuh. Ligt niet aan jou.

Valt mij ook steeds meer op dat het gelijk een huis met tuin en auto voor de deur moet zijn.

Studio of appartement is niet meer goed genoeg.

Verwende nesten.

Al tig topics voorbijgekomen afgelopen weken.
Huts!
quote:klunsje schreef op 09 juni 2014 @ 15:54:

Ik wil gewoon op mezelf kunnen gaan wonen.

Financieel zie ik dit niet zitten. Vriend vindt dit ook een goede manier van sparen

Als je een baan hebt kun je toch een appartement, studio of kamer gaan zoeken? Ga eerst wat huren en leer zelfstandig worden. Nu pas je je aan aan je schoonfamilie en je vriend. Van iemand die een studie heeft voltooid mag je toch meer verwachten?

Jij mag ook meer eisen voor jezelf, maar je zult het wel zelf moeten doen en zelf moeten betalen. Dat lijkt me ook geen probleem als je een baan hebt.
Eens met @Borderwalk en @BellatrixVanDetta:

Veel meer dan vroeger willen twintigers gelijk goed bijzitten, bijna vergelijkbaar met hun ouders. Het liefst met huis, auto en nieuwe meubels en genoeg financiële ruimte om leuke dingen als vakanties,uitgaan en gadgets niet op te geven.

Ik signaleer het ook bij studenten die vaker dan vroeger thuis blijven wonen om niet ' te hoeven afzien'.

Wat is er mis met alleen of samen iets opbouwen? Naar iets toe te werken? Genieten als je je het eindelijk kunt veroorloven iets leuks te kopen voor je huis of weer eens op vakantie te gaan?

Het zal niet meevallen als jonge starter op de arbeidsmarkt, onder huidige omstandigheden. Ik heb respect voor hen die het wel opbrengen om van onderaf te beginnen, op je kleine appartement drie hoog achter, met wekelijks budgetteren.
De toekomst is niet meer wat het was
Zoek een kamer of studio. Als je vriend mee wil dan is dat leuk anders blijft hij maar bij zijn paps en mams wonen. ik vind het belachelijk om als zelfstandige volwassenen bij je (schoon)ouders in te wonen
Ook niet leuk voor je schoonfamilie trouwens: vanuit de goedheid van hun hart laten ze je inwonen en wat ze terugkrijgen is ontevredenheid.

Huur je eigen woonruimte, daarmee koop je ook het recht om ontevreden te zijn als het niet aan je wensen voldoet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik zou ook kiezen voor een eigen flatje of studio. Niet te duur beginnen, gewoon gaandeweg opbouwen. Ik vind een stel dat inwoont bij ouders eigenlijk vrij ongezond. Op een bepaalde leeftijd heb je gewoon privacy nodig. Dit gaat resulteren in ergernis en dat is ook niet goed voor de relatie met vriend en schoonouders.
Maak de balans op, wat is je meer waard. Je vrijheid en eigen verantwoordelijkheid. Of geld sparen voor...... voor wat? En wanneer is het genoeg? En hoe lang is het plan om door te sparen? Eén jaar, drie jaar? Kunnen jullie je met twee inkomens geen flatje veroorloven? Of een huurhuisje?

Staar je niet blind op een huis met alles erop en eraan. Straks heb je genoeg geld, maar ben je uit elkaar gegroeid door alle ergernissen.
Kom op zeg, jullie zijn nota bene al afgestudeerd en werken nu gewoon! Prima als je vriend bij zijn ouders wil blijven wonen, maar als ik jou was zou ik zo snel mogelijk zelfstandige woonruimte gaan zoeken. Sowieso ook wel goed voor je zelfstandigheid aangezien je al vanaf zo'n jonge leeftijd een relatie hebt.

Willen je schoonouders jullie trouwens niet eens weg hebben?
quote:mrssippie schreef op 09 juni 2014 @ 17:44:

Ik zou ook kiezen voor een eigen flatje of studio. Niet te duur beginnen, gewoon gaandeweg opbouwen.

Neeeeeeeee dat willen ze juist niet! Ze willen een 2 onder 1 kap met een nieuwe auto, flatscreen van minimaal 40 inch met een dolby surround sound systeem, een Jan de Bouvrie ingericht huis en een tuin met waterpartij en loungehoek.

Daar sparen ze voor en dan is het bij de goedbedoelende schoonouders (die OOK hun privacy niet meer hebben, heb je daar wel eens aan gedacht?) nog wel even uit te houden met alle irritaties.

Jullie zijn gewoon stinkend verwend!
Ik was 19 toen ik mijn zolderkamer van 3 bij 3,5 meter zonder uitzicht in een groot studentenhuis inrichtte met een slaapbank van Ikea (want geen ruimte voor bank en bed en ik wilde perse gezellig mensen kunnen ontvangen).

God, het was een paleis en wat een heerlijke vrijheid had ik.
quote:SilverShadow schreef op 09 juni 2014 @ 18:19:

[...]

Neeeeeeeee dat willen ze juist niet! Ze willen een 2 onder 1 kap met een nieuwe auto, flatscreen van minimaal 40 inch met een dolby surround sound systeem, een Jan de Bouvrie ingericht huis en een tuin met waterpartij en loungehoek.

Daar sparen ze voor en dan is het bij de goedbedoelende schoonouders (die OOK hun privacy niet meer hebben, heb je daar wel eens aan gedacht?) nog wel even uit te houden met alle irritaties.

Jullie zijn gewoon stinkend verwend!

Nou, nou dat kan ook wel wat minder he?

TO: je zult toch een keuze moeten maken. Of je slikt dit allemaal of je gaat op zoek naar een eigen plekje. Ik zou je het laatste aanraden want het is zo ongelooflijk fijn om je eigen plekje te hebben waar jij aan niemand verantwoording schuldig bent.

Sta je ergens ingeschreven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven