Filmpje uithuisplaatsing kind

12-06-2014 21:38 3053 berichten
Alle reacties Link kopieren
OSS - Jeugdzorg heeft het volgens ingewijden binnen jeugdzorg laten afweten bij de uithuisplaatsing van de zesjarige Hans uit Oss. Op een filmpje dat zijn moeder maakte en op internet zette, is te zien hoe het jongetje uit huis wordt geplaatst. In plaats van dat de hulpverlener van Jeugdzorg het woord voert en bepaalt wat er gebeurt, is dat hier de politie.

Normaal wordt politie alleen ingeschakeld wanneer een dreigende situatie kan ontstaan bij uithuisplaatsing. In dat geval treedt de politie bij een escalatie op als beveiliging.

Wie heeft de regie?

In dit geval is te zien hoe de agenten het woord voeren over de uithuisplaatsing en daarover ook in discussie gaan met moeder. Dat is de taak van Jeugdzorg.

"De opname geeft maar beperkt weer wat de situatie was", reageert Ellen Roskes van Bureau Jeugdzorg in Oss op de kritiek op de hulpverlener. "De kritiek op de hulpverlener is onterecht, want die had wel degelijk de regie in handen. Mensen kennen alleen de achtergrond niet."

Situatie duurt onnodig lang

Daarnaast duurt de hele situatie, met de jongen schreeuwend op de achtergrond, onnodig lang. De situatie wordt op die manier erger en werkt traumatiserend, zo vertellen ingewijden binnen jeugdzorg aan Omroep Brabant.

"Snelheid is belangrijk, maar het is nog belangrijker dat alles in overleg gaat", vertelt Roskes. Volgens Jeugdzorg was de zesjarige Hans weer rustig op het moment dat hij in de auto stapte. Vanwege de privacy gaat Jeugdzorg niet dieper in op deze zaak.

Hysterische taferelen in omgangshuis

Ook op een tweede filmpje laten hulpverleners het afweten. Daarop is te zien hoe Hans in een omgangshuis op bezoek moet bij zijn vader, maar dat duidelijk niet wil.

Er ontstaat een kwartier durende strijd waarin de medewerkers van Jeugdzorg niet ingrijpen. Ook in dit geval vinden ingewijden binnen Jeugdzorg dat de hulpverleners de traumatiserende situatie zo snel mogelijk had moeten beëindigen door actief op te treden.

Op Facebook wordt opgeroepen om Hans terug te brengen naar zijn moeder. Op de Facebookpagina reageren veel mensen vol afschuw op het filmpje.

filmpje

Bron: omroepbrabant.nl

Ook is er een filmpje dat kind naar vader (Wat kind mishandeld heeft) MOET alleen jeugdzorg doet niets. En moeder lijkt de boeman in dit verhaal omdat zij zich aan de afspraak probeert te houden.

Zie dit filmpje hier .

Ik vind het echt hartverscheurend. Natuurlijk is dit 1 kant van het verhaal maar in mijn ogen zit BJZ hier echt fout. Moeder zit met handen in het haar. Dit kind is voor het leven getekend, ik heb verschrikkelijk met het kind te doen. Ik had overigens bij het bezoek mijn goede wil laten zien. Maar na 5 minuten met kind naar huis gegaan.

Wat vinden jullie hier van?

edit Juniormoderator: dit topic is vol, deel 2 vind je hier.
Consuela: begeleide omgang kan ook plaatsvinden als er langere tijd geen contact is geweest en in vechtscheidingen om het vertrouwen weer op te bouwen. Het wil dus niet per definitie zeggen dat vader een verschrikkelijke man is.
quote:consuelabananahammok schreef op 13 juni 2014 @ 13:09:

[...]

Oh maar wat ik eerder al schreef besef ik heus wel dat langs de zijlijn roepen " makkelijk" is .

Feit dat er al in een omgangshuis contact met de vader plaats moet vinden zegt toch ook al iets over de vader?

Kennelijk is er een veilige situatie nodig voor het kind.

Ik vind het echt een lastige kwestie, ik zie alleen wel dat eenkind in een situatie gezet wordt waar je maag 10 keer van omdraait, en ik kan dit toch niet met wat dan ook verantwoord krijgen dat met 3 volwassenen erom heen die allemaal in het belang van een kind zouden moeten handelen, allemaal niet in staat zijn om welke reden dan ook dit niet voor elkaar krijgen.

Zegt dat wat over de vader? Dat weet ik zo net nog niet.

Moeder heeft twijfels over de omgang met vader. Kind reageert heftig. Dan snap ik wel dat er in het belang van het kind gekozen wordt voor een neutrale ontmoetingsplek al dan niet onder begeleiding.

Totdat jeugdzorg met eigen ogen heeft kunnen zien hoe de vader met het kind omgaat (zonder moeder), kunnen zij er ook geen oordeel over vellen en alleen uitgaan van de subjectieve woorden van moeder.
Ik snap de ophef over dit filmpje wel. Heb er zelf niet naar gekeken, niet nodig vond ik. Maar toch is het een feit dat dit "gekleurde" info is. JZ mag zich niet verdedigen, kan geen info geven vanwege de privacy maar moeder knalt zo haar kind op internet. Niemand weet waarom het kind uit huis geplaatst wordt, dat doen ze niet zomaar. Dat het triest is en dat het haast tegennatuurlijk voelt om een kind weg te halen bij ouders werkt dit soort massa verontwaardiging alleen maar in de hand.

JZ zal fouten maken, maar als een kind uit huis geplaatst moet worden ligt dat in eerste instantie aan de ouders die hun verantwoordelijkheid niet kunnen of willen nemen. Ik heb geen idee wat hier verder speelt, en dus ook geen oordeel.
quote:nina1966 schreef op 13 juni 2014 @ 12:34:

[...]

Precies. Hoe kan men nu verwachten dat de moeder haar kind van zich af duwt. Die verantwoording moeten ze door jz of personeel van het omgangshuis laten nemen. Kind mag toch niet gaan denken dat de moeder hem nu kwijt wil ofzo. En dan de moeder het ook nog in de schoenen schuiven dat ze niet meewerkt, terwijl ze er zelf naar toe is gekomen. Echt te triest voor woorden.Omdat je mag verwachten dat een moeder het beste met haar kind voor heeft en in dit geval was dat rustig overhandigen aan de agenten. Als jou kind een operatie moet ondergaan moet hij ook met de dokter mee. Niet leuk, maar je hebt geen keuze. Je zegt dan tegen het kind. Ik kom vanavond op bezoek en over .... dagen/ weken ben je weer thuis.
quote:consuelabananahammok schreef op 13 juni 2014 @ 13:09:

[...]

Oh maar wat ik eerder al schreef besef ik heus wel dat langs de zijlijn roepen " makkelijk" is .

Feit dat er al in een omgangshuis contact met de vader plaats moet vinden zegt toch ook al iets over de vader?

Kennelijk is er een veilige situatie nodig voor het kind.

Ik vind het echt een lastige kwestie, ik zie alleen wel dat eenkind in een situatie gezet wordt waar je maag 10 keer van omdraait, en ik kan dit toch niet met wat dan ook verantwoord krijgen dat met 3 volwassenen erom heen die allemaal in het belang van een kind zouden moeten handelen, allemaal niet in staat zijn om welke reden dan ook dit niet voor elkaar krijgen.Dat zegt niks over de vader. Het zegt iets over de verstoorde verhouding tussen moeder en vader en het feit dat moeder aangifte heeft gedaan> volgens mij is vader niet veroordeeld.
"Feit dat er al in een omgangshuis contact met de vader plaats moet vinden zegt toch ook al iets over de vader?

Kennelijk is er een veilige situatie nodig voor het kind."

Daar is het omgangscode niet persé voor hoor. Als moeder het kind netjes naar de vader had laten gaan voor omgang was er geen omgangshuis nodig geweest. Het omgangshuis is een laatste redmiddel voor gevallen als deze, waarbij de moeder (of de vader) jarenlang de omgang frustreert. Vaak zijn er al trajecten geweest van ondertoezichtstelling, onderzoek RvdK, vrijwillige omgang etc. Nu dit laatste redmiddel ook niet werkt omdat moeder het kind totaal overstuur laat worden ipv het kind rustig te begeleiden blijft er maar 1 optie over: uithuisplaatsing naar een neutrale omgeving zodat van daaruit omgang kan worden opgebouwd.
Waar iedereen maar aan voorbij schijnt te gaan is dat de moeder nu haar kind kwijt is omdat ze niet zou meewerken maar ze werkte wel mee want ze is gewoon op de afspraak verschenen in het omgangshuis. Dat ze haar kind niet met geweld van zich afduwt is toch zeer begrijpelijk lijkt mij. Er hadden idd gewoon 2 mensen bij haar moeten zijn. Een die de moeder meeneemt en een die het kind meeneemt. Maar er is niemand die het kind meeneemt. De moeder moet het doen en dat is onmenselijk.
en uit de telegraaf begrijp ik dat vader en moeder verwikkeld zitten in een omgangsconflict. Beiden willen nl. volledige ouderschap. Maar ja, dat zegt de Telegraaf
quote:nina1966 schreef op 13 juni 2014 @ 13:23:

Waar iedereen maar aan voorbij schijnt te gaan is dat de moeder nu haar kind kwijt is omdat ze niet zou meewerken maar ze werkte wel mee want ze is gewoon op de afspraak verschenen in het omgangshuis. Dat ze haar kind niet met geweld van zich afduwt is toch zeer begrijpelijk lijkt mij. Er hadden idd gewoon 2 mensen bij haar moeten zijn. Een die de moeder meeneemt en een die het kind meeneemt. Maar er is niemand die het kind meeneemt. De moeder moet het doen en dat is onmenselijk.je weet niet wat de reden is van de uithuisplaatsing. Daar gaat nogal wat aan vooraf
quote:nina1966 schreef op 13 juni 2014 @ 13:23:

Waar iedereen maar aan voorbij schijnt te gaan is dat de moeder nu haar kind kwijt is omdat ze niet zou meewerken maar ze werkte wel mee want ze is gewoon op de afspraak verschenen in het omgangshuis. Dat ze haar kind niet met geweld van zich afduwt is toch zeer begrijpelijk lijkt mij. Er hadden idd gewoon 2 mensen bij haar moeten zijn. Een die de moeder meeneemt en een die het kind meeneemt. Maar er is niemand die het kind meeneemt. De moeder moet het doen en dat is onmenselijk.

"Kind met geweld van zich af duwt"

Of "Kind tegen beter weten in aanmoedigt in zijn angst/ verdriet" daartussen zit nog een hele wereld.
Nina noem je dat meewerken??

Je kind treiteren, gek maken en oja manipuleren noem ik dat.

Dat kind voelt en hoort uit alles dat mama het er niet mee eens is denk je dat hij nu nog rustig te krijgen is.

'Aait hem over de bol & knuffelt hem en dan hem lostrekken en 'neem hem maar mee'.

Ze had ook kunnen zeggen 'en nu rustig, mama blijft heel de tijd hier en ik zie je zo'.

Ik ken geen kind wat rustig zal blijven als mamma zegt 'neem hem maar mee'.

O en ondertussen maar filmen... Ti's toch geen fucking spel. Kinderachtig en schijnheilig gedrag.
Ze had haar kind ook kunnen kalmeren, of thuis kunnen voorbereiden, misschien een foto laten zien van papa, uitleggen wat er gaat gebeuren en waarom etc. Misschien heeft ze dat wel gedaan maar als ik zie hoe ze op de filmpjes reageert naar haar kind vermoed ik dat de voorbereiding iets anders is gegaan.
Nogmaals, deze vrouw is een hysterische, uitgekookte dramaqueen! Ik heb vannacht al een reactie geplaatst hierover...

Ik ben nl. actrice en zie wat zij doet. Zij speelt een toneelstukje met haar kind. Én ze zijn goed op elkaar ingespeeld. Bekijk het filmpje van het bezoekhuis eens zonder geluid, dan zie je duidelijk het 'spel'. Actions speak louder than words!

Het kind huilt en krijst....zij 'beloond' hem door hem constant over zijn hoofd en geeft hem zelf schouderklopjes voor het gedrag. Ze moedigt hem aan om door te gaan....wat hij ook doet.

(geluid weer aan)

Ondertussen zet ze zelf een misselijkmakend, zogenaamd geruststellend stemmetje op. (zooooooooo nep!!!). Vind je het gek dat het kind overstuur raakt! Ik ben ook overstuur door het gekmakende gedrag van haar! En heeeeeeeeeel Nederland trapt erin.

Ik dacht dat Nederlanders zo nuchter waren? Elk verhaal heeft 2,3,4 of zelf 5 kanten. Wacht even het HELE verhaal af, het is vaak gruwelijker dan je je kan bedenken....

En het arme kind is nu geexposeerd voor de hele wereld, dit zal hem zijn levenlang achtervolgen. Als hij later gaat solliciteren, als hij relaties krijgt... De videos worden lukraak gedeeld en gedeeld....Niemand denkt aan het kind!
quote:ambrosia9 schreef op 13 juni 2014 @ 13:17:

Ik snap de ophef over dit filmpje wel. Heb er zelf niet naar gekeken, niet nodig vond ik. Maar toch is het een feit dat dit "gekleurde" info is. JZ mag zich niet verdedigen, kan geen info geven vanwege de privacy maar moeder knalt zo haar kind op internet. Niemand weet waarom het kind uit huis geplaatst wordt, dat doen ze niet zomaar. Dat het triest is en dat het haast tegennatuurlijk voelt om een kind weg te halen bij ouders werkt dit soort massa verontwaardiging alleen maar in de hand.

JZ zal fouten maken, maar als een kind uit huis geplaatst moet worden ligt dat in eerste instantie aan de ouders die hun verantwoordelijkheid niet kunnen of willen nemen. Ik heb geen idee wat hier verder speelt, en dus ook geen oordeel.Eens. Sowieso moeilijk om je hier tegen te verdedigen, ook voor vader. Je bent dan namelijk gedwongen om net als moeder je hele hebben en houden op straat te gooien. En daarmee wil ik niet zeggen dat JZ hier geen fout kan hebben gemaakt of dat vader gelijk heeft, maar wij hebben gewoon geen idee.
Facebookpagina "Help Hans terug naar zijn moeder" kun je een bedrag storten voor de advocaatkosten
quote:waterval70 schreef op 13 juni 2014 @ 13:15:

Consuela: begeleide omgang kan ook plaatsvinden als er langere tijd geen contact is geweest en in vechtscheidingen om het vertrouwen weer op te bouwen. Het wil dus niet per definitie zeggen dat vader een verschrikkelijke man is.Nee dat is waar, misschien impliceer ik er idd me dat vader een verschikkelijke man is, maar dat weten we idd ook allemaal niet. Feit is dat op een normale manier omgang om welke reden dan ook, geen mogelijkheid is. Waar de angel dan ook zit en daarmee misschien ook alleszeggend dat moeder er niet achter kan staan. Dan lijkt het mij wel te verwachten dat moeder moeizaam mee werkt.
Ik hoorde er net ook over op de radio.
Tja...

Een kijkje in het erg zware beroep van de jeugdzorg werker.

Een kind uithuisplaatsen is heftig. Het is een uiterst, laatste middel. Zeker als moeder van te voren niet op de hoogte was. Een kinderrechter zal geen beschikking afgeven voor een uhp, zonder medeweten van de ouders als daar geen heel erg goede reden voor is.

Moeder zegt niet te weten waarom dit nu gebeurt. De jeugdzorg werker heeft dit wsl wel uitgelegd. Dat de agent het woord neemt vind ik logisch, de jeugdzorg werker zal voor moeder nog meer olie op het vuur zijn.

Moeder handelt zeker niet in belang van het kind.

Oa door dit online te zetten, een situatie waar het jongetje heel erg kwetsbaar is, een traumatische gebeurtenis meemaakt.

Moeder zou zich boven zichzelf uit moeten tillen en het belang van haar zoon op nr. 1 moeten zeggen. Dit had ze kunnen doen door zijn tas in te pakken, zijn knuffel, een tandenborstel. Hij mag zeker zien dat ze verdriet heeft, maar ze had hem ook toestemming kunnen geven om te gaan. Moeder rekt dit nodeloos lang, door haar gedrag wordt het trauma des te groter. Het telkens iemand willen bellen, schreeuwen, schelden, duwen tegen de agent etc.

Heftig en door moeder extra aangezet, arm arm kind....
quote:fem71 schreef op 13 juni 2014 @ 13:51:

Nogmaals, deze vrouw is een hysterische, uitgekookte dramaqueen! Ik heb vannacht al een reactie geplaatst hierover...

Ik ben nl. actrice en zie wat zij doet. Zij speelt een toneelstukje met haar kind. Én ze zijn goed op elkaar ingespeeld. Bekijk het filmpje van het bezoekhuis eens zonder geluid, dan zie je duidelijk het 'spel'. Actions speak louder than words!

Het kind huilt en krijst....zij 'beloond' hem door hem constant over zijn hoofd en geeft hem zelf schouderklopjes voor het gedrag. Ze moedigt hem aan om door te gaan....wat hij ook doet.

(geluid weer aan)

Ondertussen zet ze zelf een misselijkmakend, zogenaamd geruststellend stemmetje op. (zooooooooo nep!!!). Vind je het gek dat het kind overstuur raakt! Ik ben ook overstuur door het gekmakende gedrag van haar! En heeeeeeeeeel Nederland trapt erin.

Ik dacht dat Nederlanders zo nuchter waren? Elk verhaal heeft 2,3,4 of zelf 5 kanten. Wacht even het HELE verhaal af, het is vaak gruwelijker dan je je kan bedenken....

En het arme kind is nu geexposeerd voor de hele wereld, dit zal hem zijn levenlang achtervolgen. Als hij later gaat solliciteren, als hij relaties krijgt... De videos worden lukraak gedeeld en gedeeld....Niemand denkt aan het kind!Nou je durft nogal te oordelen over iemand die je helemaal niet kent. En wat jij ziet als waarheid over haar gedrag te stellen .
quote:zebra schreef op 13 juni 2014 @ 14:03:

Tja...

Een kijkje in het erg zware beroep van de jeugdzorg werker.

Een kind uithuisplaatsen is heftig. Het is een uiterst, laatste middel. Zeker als moeder van te voren niet op de hoogte was. Een kinderrechter zal geen beschikking afgeven voor een uhp, zonder medeweten van de ouders als daar geen heel erg goede reden voor is.

Moeder zegt niet te weten waarom dit nu gebeurt. De jeugdzorg werker heeft dit wsl wel uitgelegd. Dat de agent het woord neemt vind ik logisch, de jeugdzorg werker zal voor moeder nog meer olie op het vuur zijn.

Moeder handelt zeker niet in belang van het kind.

Oa door dit online te zetten, een situatie waar het jongetje heel erg kwetsbaar is, een traumatische gebeurtenis meemaakt.

Moeder zou zich boven zichzelf uit moeten tillen en het belang van haar zoon op nr. 1 moeten zeggen. Dit had ze kunnen doen door zijn tas in te pakken, zijn knuffel, een tandenborstel. Hij mag zeker zien dat ze verdriet heeft, maar ze had hem ook toestemming kunnen geven om te gaan. Moeder rekt dit nodeloos lang, door haar gedrag wordt het trauma des te groter. Het telkens iemand willen bellen, schreeuwen, schelden, duwen tegen de agent etc.

Heftig en door moeder extra aangezet, arm arm kind....

Het is zeker een zwaar beroep, je loopt altijd op glad ijs. Dat is iets wat het filpmje wel heel duidelijk maakt.

Zou aan mij zeker niet besteed zijn.

Ik vind wel dat er best makkelijk over moeder gepraat wordt dat ze zo reageert.

Nogmaals , als ik als moeder dit voor mijn kiezen zou krijgen zou ik echt in alle staten zijn.

Natuurlijk wil je als moeder in het belang van je kind handelen, maar dit gaat toch elk moederhart te boven ?

Het op het net gooien, heb ik overigens weer geen begrip voor.
Idd Zebra...moeder handelt zéker niet in het belang van het kind....

Maar ik maak me meer zorgen over de ongelooflijke naïviteit van een grote groep Nederlanders....zucht.... Totaal verblind door het uiterlijk van deze "mooie' blonde dame....

Helaas heb ik van dichtbij meegemaakt in wat voor staat het kind is na zo'n uithuisplaatsing. Totaal gebroken komen de kinderen aan bij mijn moeder, ze is crisisopvangmoeder... De kinderen zijn angstig, moe en in zichzelf gekeerd.... Dat duurt zo'n 3 a 4 dagen... Door veel liefde, geduld, gezelligheid, lekker eten (pannekoeken/patat etc...), verhaaltjes voorlezen, filmpjes kijken komt het kind weer tot rust.

En dan....komen de verhalen.. Het geweld, manipulaties door de ouders, de gesprekken die de kinderen hebben gehoord terwijl moeder aan de telefoon zit te klagen en te schelden met haar vriendinnen, de leugens die verteld worden (kinderen zijn slim!). Als crisismoeder hoor en zie je veel meer dan wie dan ook.

Het ergste is als ze na een aantal weken weer het kind komen ophalen.....om terug te brengen naar dezelfde situatie!!!! Dan kijk je naar zo'n moeder en denk je.... "Dat had ik totaal niet van jou verwacht! Je ziet er zo aardig uit..."

Ben bang dat dit ook zo'n verhaal is... Wait and see!
quote:consuelabananahammok schreef op 13 juni 2014 @ 14:06:

[...]

Nou je durft nogal te oordelen over iemand die je helemaal niet kent. En wat jij ziet als waarheid over haar gedrag te stellen .Inderdaad, dat durft ik! Ik zie wat ik zie en ik weet wat ik weet.....De meeste mensen (inclusief jij!) verzinnen er van alles bij... Ik kan er niks aan doen dat ik al 30 jaar acteerervaring heb en dat het herken. Ik zie wat ze doet....het verbaast me dat er zoveel mensen hier in trappen! Doe je oogkleppen af en laat je niet zo verblinden door deze 'dame'... Het gaat om het kind!
Eens met je post Fem,

Heel veel weet 'Nederland' niet over hoe het er aan toe kan gaan. Gelukkig ook maar, eigenlijk. En aan de buitenkant van ouders zie je het niet. Je kan je soms niet voorstellen hoe vreselijk ouders zich tov hun kinderen gedragen.

En ja. Hij zal er last van hebben en de vraag is in hoeverre de situatie daadwerkelijk zal veranderen voor hem.
quote:fem71 schreef op 13 juni 2014 @ 14:26:

[...]

Inderdaad, dat durft ik! Ik zie wat ik zie en ik weet wat ik weet.....De meeste mensen (inclusief jij!) verzinnen er van alles bij... Ik kan er niks aan doen dat ik al 30 jaar acteerervaring heb en dat het herken. Ik zie wat ze doet....het verbaast me dat er zoveel mensen hier in trappen! Doe je oogkleppen af en laat je niet zo verblinden door deze 'dame'... Het gaat om het kind!

Ik verzin er niets bij als feit, ik vraag mij enkel dingen af. Ben mij heel bewust van het feit dat niemand hier incl. ik op de hoogte is van de hele geschiedenis en de gang van zaken.

Dat maakt het heel lastig een mening te vormen.

En al heb je 30 jaar acteerervaring dat maakt je nog niet het orakel. Persoonlijk zou ik wat terughoudender zijn om over deze dame te oordelen op basis van twee filmpjes.

Dat ze het net gebruikt voor haar situatie vind ik ook geen goede keuze. Al besef ik ook dat een kat in het nauw rare sprongen maakt.

Ik vind het juist lastig erover te oordelen. Wat ik zie is een kind dat tussen een hoop machtstrijd staat en niemand het stopt en ik geloof meteen dat dit te makkelijk is langs de zijlijn te vertellen hoe het wel had gemoeten.

Wie waarvoor verantwoordelijk is gaat denk ik ook onze pet te boven . Hartbrekend is het wel .
Deze 'dame' heeft zélf de filmpjes geplaatst! Zij WILT beoordeeld worden op deze beelden... Verder weten we helemaal niks van haar. Pure manipulatie!!!!

En nee...ik ben geen orakel....wel een goede actrice...moeder ook!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven