Filmpje uithuisplaatsing kind

12-06-2014 21:38 3053 berichten
Alle reacties Link kopieren
OSS - Jeugdzorg heeft het volgens ingewijden binnen jeugdzorg laten afweten bij de uithuisplaatsing van de zesjarige Hans uit Oss. Op een filmpje dat zijn moeder maakte en op internet zette, is te zien hoe het jongetje uit huis wordt geplaatst. In plaats van dat de hulpverlener van Jeugdzorg het woord voert en bepaalt wat er gebeurt, is dat hier de politie.

Normaal wordt politie alleen ingeschakeld wanneer een dreigende situatie kan ontstaan bij uithuisplaatsing. In dat geval treedt de politie bij een escalatie op als beveiliging.

Wie heeft de regie?

In dit geval is te zien hoe de agenten het woord voeren over de uithuisplaatsing en daarover ook in discussie gaan met moeder. Dat is de taak van Jeugdzorg.

"De opname geeft maar beperkt weer wat de situatie was", reageert Ellen Roskes van Bureau Jeugdzorg in Oss op de kritiek op de hulpverlener. "De kritiek op de hulpverlener is onterecht, want die had wel degelijk de regie in handen. Mensen kennen alleen de achtergrond niet."

Situatie duurt onnodig lang

Daarnaast duurt de hele situatie, met de jongen schreeuwend op de achtergrond, onnodig lang. De situatie wordt op die manier erger en werkt traumatiserend, zo vertellen ingewijden binnen jeugdzorg aan Omroep Brabant.

"Snelheid is belangrijk, maar het is nog belangrijker dat alles in overleg gaat", vertelt Roskes. Volgens Jeugdzorg was de zesjarige Hans weer rustig op het moment dat hij in de auto stapte. Vanwege de privacy gaat Jeugdzorg niet dieper in op deze zaak.

Hysterische taferelen in omgangshuis

Ook op een tweede filmpje laten hulpverleners het afweten. Daarop is te zien hoe Hans in een omgangshuis op bezoek moet bij zijn vader, maar dat duidelijk niet wil.

Er ontstaat een kwartier durende strijd waarin de medewerkers van Jeugdzorg niet ingrijpen. Ook in dit geval vinden ingewijden binnen Jeugdzorg dat de hulpverleners de traumatiserende situatie zo snel mogelijk had moeten beëindigen door actief op te treden.

Op Facebook wordt opgeroepen om Hans terug te brengen naar zijn moeder. Op de Facebookpagina reageren veel mensen vol afschuw op het filmpje.

filmpje

Bron: omroepbrabant.nl

Ook is er een filmpje dat kind naar vader (Wat kind mishandeld heeft) MOET alleen jeugdzorg doet niets. En moeder lijkt de boeman in dit verhaal omdat zij zich aan de afspraak probeert te houden.

Zie dit filmpje hier .

Ik vind het echt hartverscheurend. Natuurlijk is dit 1 kant van het verhaal maar in mijn ogen zit BJZ hier echt fout. Moeder zit met handen in het haar. Dit kind is voor het leven getekend, ik heb verschrikkelijk met het kind te doen. Ik had overigens bij het bezoek mijn goede wil laten zien. Maar na 5 minuten met kind naar huis gegaan.

Wat vinden jullie hier van?

edit Juniormoderator: dit topic is vol, deel 2 vind je hier.
quote:missie_m schreef op 14 juni 2014 @ 00:03:

[...]

Het lijkt me alles-behalve "gewoon-normaal" dat een moeder onverwachts haar kind moet afstaan. Mocht het nodig zijn dan had men haar rustig vooraf kunnen overtuigen "waarom het beter is en voor hoelang ongeveer". In zekere zin is zij ook slachtoffer (want haar kind word weggehaalt) en slachtoffers moet je geruststellen. Onverwachts of NIET-onverwachts. ik ben vind het evengoed niet "gewoon-normaal" om je kind af te staan.
LOEP ME MAAR aub.
Hoe zou het volgens jou dan wel moeten Zoete?
quote:missie_m schreef op 14 juni 2014 @ 00:18:

[...]

Onverwachts of NIET-onverwachts. ik ben vind het evengoed niet "gewoon-normaal" om je kind af te staan.

Welkom in de wereld.

Ik vind het ook niet normaal dat kinderen mishandeld worden. Of misbruikt. Of ingezet worden als kindsoldaat. Of een ouder verliezen. Of noem maar op. Toch gebeuren die dingen.

Het is een gedwongen uithuisplaatsing. Dat gebeurt niet zonder reden. En het is maar goed in veel gevallen dat het gebeurt.
quote:sabbaticalmeds schreef op 14 juni 2014 @ 00:03:

[...]

Dat kan ja, maar ik heb niemand hier dat horen tegenspreken hoorDat zeg ik toch ook niet,Meds...
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
quote:Zoete schreef op 14 juni 2014 @ 00:16:

Meds, mijn reactie is een primair moedergevoel, zoals ik al zei ben ik vrij van enige kennis van de zaak, maar de paniek van moeder en kind gaat door merg en been.

Wat de toedracht ook is, ik vind het bizar dat een uithuisplaatsing zo onaangekondigd kan plaatsvinden. Dat lijkt me in niemands belang.als je het aankondigt kan de vogel gevlogen zijn. Wat vind je er van dat moeder haar kind in zo'n kwetsbaar moment filmt en op internet zet? wat vind je er van dat ze geld vraag om haar ex aan te pakken? wat vind je er van dat je ziet dat het kind rustig is totdat de moeder begin te schreeuwen? wat vind je er van dat moeder bij de overdracht niets doet om het kind gerust te stellen?
quote:lichtbron schreef op 14 juni 2014 @ 00:21:

[...]

Dat zeg ik toch ook niet,Meds...Je legt er zo de nadruk op dat ik het idee kreeg dat het hier gezegd zou zijn maar ik zag het nergens.
Ik schreef het al eerder 118.000 kinderen wordt mishandeld in Nl. Gemiddeld elke week sterft er een kind als gevolg van kindermishandeling. Ik ben blij dat het systeem OTS bestaat en helaas wordt er soms te voorzichtig ingegrepen.
quote:Enn schreef op 14 juni 2014 @ 00:12:

[...]

Ik kan je verzekeren dat de reactie van het kind dan echt niet anders is dan "ik wil mama/papa' en dat die ook uit pure paniek bestaat. En als het de bedoeling is dat een kind op de school blijft dan sterkt het niet het vertrouwen van kind in de school/juf/meester.

Niet al te gemakkelijk denken over wederom andere beroepskrachten het werk maar te laten doen.Ik had het niet over "andere beroepskrachten het werk laten doen". De mensen die het kind thuis ophalen zijn dezelfde beroepsmensen die het werk moeten doen als ze hem van school ophalen en hem brengen waar hij meteen kan zien "waar"hij naar toe gaat. Want hem thuis ophalen en niet weten waar hij naar toe gaat en een huilende moeder aan horen werkt traumatischer denk ik.
LOEP ME MAAR aub.

Meds, mijn reactie is een primair moedergevoel, zoals ik al zei ben ik vrij van enige kennis van de zaak, maar de paniek van moeder en kind gaat door merg en been.

Wat de toedracht ook is, ik vind het bizar dat een uithuisplaatsing zo onaangekondigd kan plaatsvinden. Dat lijkt me in niemands belang.

En dat primaire moedergevoel is wat het beeld van en door zovelen kleurt. Niet dat ik weet wat er precies speelt, maar door de hoogoplopende emoties bij degenen die de moeder steunen, wordt het wel een heel makkelijk eenzijdig verhaal. Ik zag het filmpje en had meteen mijn oordeel klaar (wat een hufters van een agenten en wat een onmenselijke manier van handelen!) en ik ben niet eens moeder!

De onaangekondigde UHP - zoals ik inmiddels begrepen heb - was nodig i.v.m. mogelijk vluchtgevaar.
quote:missie_m schreef op 14 juni 2014 @ 00:23:

[...]

Ik had het niet over "andere beroepskrachten het werk laten doen". De mensen die het kind thuis ophalen zijn dezelfde beroepsmensen die het werk moeten doen als ze hem van school ophalen en hem brengen waar hij meteen kan zien "waar"hij naar toe gaat. Want hem thuis ophalen en niet weten waar hij naar toe gaat en een huilende moeder aan horen werkt traumatischer denk ik.Een kind van school ophalen werkt ook traumatisch, want het kind zal dan de volgende keer niet meer naar school willen. Het beste is wanneer de ouders meewerken en gewoon tegen hun kind zeggen: het is voor vier weken, hier heb je je spulletjes, we bellen elke avond en ik zie je gauw.
quote:missie_m schreef op 14 juni 2014 @ 00:23:

[...]

Ik had het niet over "andere beroepskrachten het werk laten doen". De mensen die het kind thuis ophalen zijn dezelfde beroepsmensen die het werk moeten doen als ze hem van school ophalen en hem brengen waar hij meteen kan zien "waar"hij naar toe gaat. Want hem thuis ophalen en niet weten waar hij naar toe gaat en een huilende moeder aan horen werkt traumatischer denk ik.

Kan.

In de gevallen waar ik bij ben geweest was dat echt niet zo.

Een kind dat opgehaald wordt voelt zich echt niet goed en beter als papa en mama er niet bij zijn.

Maar je hoeft me verder niet te geloven.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Wat de toedracht ook is, ik vind het bizar dat een uithuisplaatsing zo onaangekondigd kan plaatsvinden. Dat lijkt me in niemands belang.+1
LOEP ME MAAR aub.
Het is natuurlijk hoe dan ook verschrikkelijk voor een kind. Om te zeggen dat het beter is om een kind van school te halen vind ik vrij onzinnig. Denk je eens in, dan raakt een kind helemaal in paniek. De enige manier om het nog enigszins draaglijk te maken is als moeder/vader het kind verzekert dat alles goed komt en ze elkaar snel weer zien. En daarbij rustig blijft. Dat hoor je als ouder te kunnen, vind ik. Is dat moeilijk? Ja vast, maar het gaat toch om het belang van het kind?!
quote:missie_m schreef op zaterdag 14 juni 2014 00:28 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Zoete in "Filmpje uithuisplaatsing kind"" class="messagelink">Zoete schreef op 14 juni 2014 @ 00:16</a>:</b>

Wat de toedracht ook is, ik vind het bizar dat een uithuisplaatsing zo onaangekondigd kan plaatsvinden. Dat lijkt me in niemands belang.</div></blockquote><span style=" color: #0C2A6B;">+1</span> De kern van het verhaal is nu juist dat een onaangekondigde uithuisplaatsing soms helaas wél nodig is. Niet dat dat fijn is, maar nodig dus wel.
quote:sabbaticalmeds schreef op 14 juni 2014 @ 00:26:

[...]

Een kind van school ophalen werkt ook traumatisch, want het kind zal dan de volgende keer niet meer naar school willen. Het beste is wanneer de ouders meewerken en gewoon tegen hun kind zeggen: het is voor vier weken, hier heb je je spulletjes, we bellen elke avond en ik zie je gauw.

Goh, Meds dat zou het ideale plaatje zijn, zeg!! Helaas werkt het zo niet.. E bij veel ouders niet denk ik.

We kunnen helaas niet allemaal zo nuchter op alles reageren zoals jij dat kan..
Dat het voor een ouder niet verschrikkelijk is zegt niemand. Maar soms moet je je even vermannen voor je kind om hem/haar door een moeilijke situatie te loodsen. Janken en schreeuwen kun je altijd nog, als kind de deur uit is.

De situatie nóg moeilijker maken voor je kind is nooit goed.
quote:lichtbron schreef op 14 juni 2014 @ 00:35:

[...]

Goh, Meds dat zou het ideale plaatje zijn, zeg!! Helaas werkt het zo niet.. E bij veel ouders niet denk ik.

We kunnen helaas niet allemaal zo nuchter op alles reageren zoals jij dat kan..nee helaas niet, maar ja veel van deze ouders hebben niet voor niets een OTS aan de broek hangen.
quote:nucky schreef op 14 juni 2014 @ 00:42:

Dat het voor een ouder niet verschrikkelijk is zegt niemand. Maar soms moet je je even vermannen voor je kind om hem/haar door een moeilijke situatie te loodsen. Janken en schreeuwen kun je altijd nog, als kind de deur uit is.

De situatie nóg moeilijker maken voor je kind is nooit goed.Precies. Advocaat bellen ook.
sabmeds: een UHP. Geen OTS. Verder met je eens hoor.
quote:waterval70 schreef op 14 juni 2014 @ 00:50:

sabmeds: een UHP. Geen OTS. Verder met je eens hoor.Zonder OTS geen UHP
en het was toch een voorlopige UHP?
Ben ik nou ook de enige die het raar vind dat binnen enkele uren na de uithuisplaatsing moeders gelijk op FB zat? Ik denk dat ik op zo'n moment wel wat beters te doen zou hebben.
laat maar
Ik ga niet meer reageren.. Het raakt me blijkbaar toch meer dan ik erg in had.
quote:lichtbron schreef op 13 juni 2014 @ 22:46:

Ik heb het eerste filmpje gezien en het tweede filmpje half.. Wat een traumatisch gebeuren, en ik spreek uit ervaring. Ik heb zelf om crisis-opvang gevraagd voor mijn zoon. Duurt alsnog drie dagen.. tot school contact opnam met de jeugdzorg,toen was er de volgende dag plek. rara,fietsbel..

En dan staan er de volgende dag twee medewerkers van BJZ en vier politie-agenten voor je deur.

De vierde kwam achterom binnen,hoe is me nog steeds een raadsel. Zoon boos en verdrietig,klampt zich aan mij vast (was op dat moment 16). en wil uiteraard niet mee. gelukkig, Zag hij zelf in dat het nodig was en is rustig mee gegaan.

En dan zie je je zoon afgevoerd worden naar een gesloten instelling ergens ver weg..

Mijn zoon was 16, dat jochie uit de film was vele jaren jonger. Natuurlijk gaat die krijsen en gillen om zijn moeder.. hoe moet je dat zo'n jochie uitleggen? hij moet mee, en weet niet wanneer hij zijn moeder en vader weer gaat zien.. en waar hij naar toe gaat. over die moeder vorm ik geen oordeel. maar kan me zomaar indenken en invoelen dat ze zich precies zo voelde als ik op dat moment..

Ga even stoppen.. grijpt me nog steeds aan dat mijn zoon zo is mee genomen.

Dat kan ik in heel goed voorstellen dat dat nog op je netvlies gebrand staat

Wat moet dat zwaar geweest zijn dat moment.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven