Filmpje uithuisplaatsing kind

12-06-2014 21:38 3053 berichten
Alle reacties Link kopieren
OSS - Jeugdzorg heeft het volgens ingewijden binnen jeugdzorg laten afweten bij de uithuisplaatsing van de zesjarige Hans uit Oss. Op een filmpje dat zijn moeder maakte en op internet zette, is te zien hoe het jongetje uit huis wordt geplaatst. In plaats van dat de hulpverlener van Jeugdzorg het woord voert en bepaalt wat er gebeurt, is dat hier de politie.

Normaal wordt politie alleen ingeschakeld wanneer een dreigende situatie kan ontstaan bij uithuisplaatsing. In dat geval treedt de politie bij een escalatie op als beveiliging.

Wie heeft de regie?

In dit geval is te zien hoe de agenten het woord voeren over de uithuisplaatsing en daarover ook in discussie gaan met moeder. Dat is de taak van Jeugdzorg.

"De opname geeft maar beperkt weer wat de situatie was", reageert Ellen Roskes van Bureau Jeugdzorg in Oss op de kritiek op de hulpverlener. "De kritiek op de hulpverlener is onterecht, want die had wel degelijk de regie in handen. Mensen kennen alleen de achtergrond niet."

Situatie duurt onnodig lang

Daarnaast duurt de hele situatie, met de jongen schreeuwend op de achtergrond, onnodig lang. De situatie wordt op die manier erger en werkt traumatiserend, zo vertellen ingewijden binnen jeugdzorg aan Omroep Brabant.

"Snelheid is belangrijk, maar het is nog belangrijker dat alles in overleg gaat", vertelt Roskes. Volgens Jeugdzorg was de zesjarige Hans weer rustig op het moment dat hij in de auto stapte. Vanwege de privacy gaat Jeugdzorg niet dieper in op deze zaak.

Hysterische taferelen in omgangshuis

Ook op een tweede filmpje laten hulpverleners het afweten. Daarop is te zien hoe Hans in een omgangshuis op bezoek moet bij zijn vader, maar dat duidelijk niet wil.

Er ontstaat een kwartier durende strijd waarin de medewerkers van Jeugdzorg niet ingrijpen. Ook in dit geval vinden ingewijden binnen Jeugdzorg dat de hulpverleners de traumatiserende situatie zo snel mogelijk had moeten beëindigen door actief op te treden.

Op Facebook wordt opgeroepen om Hans terug te brengen naar zijn moeder. Op de Facebookpagina reageren veel mensen vol afschuw op het filmpje.

filmpje

Bron: omroepbrabant.nl

Ook is er een filmpje dat kind naar vader (Wat kind mishandeld heeft) MOET alleen jeugdzorg doet niets. En moeder lijkt de boeman in dit verhaal omdat zij zich aan de afspraak probeert te houden.

Zie dit filmpje hier .

Ik vind het echt hartverscheurend. Natuurlijk is dit 1 kant van het verhaal maar in mijn ogen zit BJZ hier echt fout. Moeder zit met handen in het haar. Dit kind is voor het leven getekend, ik heb verschrikkelijk met het kind te doen. Ik had overigens bij het bezoek mijn goede wil laten zien. Maar na 5 minuten met kind naar huis gegaan.

Wat vinden jullie hier van?

edit Juniormoderator: dit topic is vol, deel 2 vind je hier.
Dank je Sensey.. De meeste ouders zijn murw en moe van het strijden om hun kind de gepaste hulp te laten krijgen. En laten in vele gevallen alles maar over zich heen komen. Óók dat heb ik in levende lijve gezien. en zulke mensen durven niets meer te zeggen.

Gelukkig heb ik in die vier jaar geleerd om mijn mond open te trekken als ik het ergens niet mee eens ben. Ook als ik in een rapportage over mijn kinderen fouten ontdek/dingen die niet waar zijn.

En inderdaad ik brand Jeugdzorg niet af, ze doen heus ook hele goede dingen.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
quote:Thordis schreef op 12 juni 2014 @ 21:53:

Dit soort dingen delen vind ik sowieso ongepast.Een wanhoopsdaad. Heel triest en intens zielig. Ze voelt zich vast radeloos en alleen en laat de wereld weten dat ze het er niet mee eens is, dit niet wil, en dat haar kind dit ook niet wil.

Ik vraag me af "waarom?". Het kind roept meermaals: "ik wil bij mama blijven". Dat had hij vast niet geroepen als ze slecht voor hem was.

Het is zeker niet te vergelijken maar toch....Op de een of andere manier moet ik denken aan Lucia de B die ook door een hel ging, alle ellende machteloos moest doorstaan, en bijna niemand die haar hielp of geloofde.

Had men nu niet één deskundig persoon mee kunnen sturen om de moeder op te vangen? Bij te staan, in plaats van te zeggen "als hansje weg is bel je maar je vrienden".
LOEP ME MAAR aub.
Misschien ligt het aan mij hoor maar waarom is er hier in godsnaam een discussie over?

Denken jullie nou echt dat BJZ een kind uit huis plaatst alleen maar omdat vader, moeder mishandelde en moeder op een geheim adres zit? Nee hoor zo werkt het helemaal niet.

Toen ik 13 was ben ik ook tijdelijk uit huis geplaatst en ben in een tehuis terecht gekomen, heb daar een week gezeten en toen bij mijn meerderjarige broer ingetrokken ( is ook mijn voogd geworden, ook al was hij pas 19 dat was geen enkel probleem). Ze plaatsen kinderen echt niet zomaar uit huis.
Natuurlijk mag iedereen, ook LB, kritiek hebben op BJZ. Het heeft alleen niet zo heel veel nut met rara fietsbel ed te komen wanneer het iets betaamt waar BJZ helemaal niks over te zeggen heeft, noch iets aan kan doen. Dan zul je echt bij de provincie moeten zijn die zorg inkoopt voor kinderen. Straks gaat dat naar de gemeente en zullen veel meer gezinnen tegen hetgeen aanlopen wat LB aan der lijve heeft ondervonden. Heel erg, maar trek dan aan de bel bij degene die ervoor verantwoordelijk is.
quote:kiki1987 schreef op 13 juni 2014 @ 23:48:

Misschien ligt het aan mij hoor maar waarom is er hier in godsnaam een discussie over?

Denken jullie nou echt dat BJZ een kind uit huis plaatst alleen maar omdat vader, moeder mishandelde en moeder op een geheim adres zit? Nee hoor zo werkt het helemaal niet.

Toen ik 13 was ben ik ook tijdelijk uit huis geplaatst en ben in een tehuis terecht gekomen, heb daar een week gezeten en toen bij mijn meerderjarige broer ingetrokken ( is ook mijn voogd geworden, ook al was hij pas 19 dat was geen enkel probleem). Ze plaatsen kinderen echt niet zomaar uit huis.Triest voor je.

Jij was 13 jaar. Dat is meer dan het dubbelle van 6jaar. Jij besefte het vast dat het beter was.

Evengoed had de moeder beter opgevangen en voorbereid moeten worden. Wat een trauma.
LOEP ME MAAR aub.
Waarvan akte, Frizzy..
quote:missie_m schreef op 13 juni 2014 @ 23:53:

[...]

Evengoed had de moeder beter opgevangen en voorbereid moeten worden. Wat een trauma.+1
In dat eerste filmpje zie je toch overduidelijk dat ze rustig zijn, en dat die moeder begint met drama maken. Als zij gewoon normaal haar kind afstaat, is er niets aan de hand. BJZ doet dit echt niet zomaar...kennelijk kan die moeder niet voor haar kind zorgen. Kinderroof
quote:missie_m schreef op 13 juni 2014 @ 23:48:

[...]

Een wanhoopsdaad. Heel triest en intens zielig. Ze voelt zich vast radeloos en alleen en laat de wereld weten dat ze het er niet mee eens is, dit niet wil, en dat haar kind dit ook niet wil.

Ik vraag me af "waarom?". Het kind roept meermaals: "ik wil bij mama blijven". Dat had hij vast niet geroepen als ze slecht voor hem was.

Het is zeker niet te vergelijken maar toch....Op de een of andere manier moet ik denken aan Lucia de B die ook door een hel ging, alle ellende machteloos moest doorstaan, en bijna niemand die haar hielp of geloofde.

Had men nu niet één deskundig persoon mee kunnen sturen om de moeder op te vangen? Bij te staan, in plaats van te zeggen "als hansje weg is bel je maar je vrienden".wat een rare vergelijking. Het kind is 6 en kinderen van 6 doen, in onzeker situaties, alleen maar wat er van hen verwacht wordt. In dit geval is dat zeggen dat hij niet mee wil (dat had moeder immers al voorgedaan) en waarom moet een deskundige moeder opvangen? Het gaat hier om het kind en moeder had het kind moeten steunen door de overdacht zo soepel mogelijk te laten verlopen, daarbij had ze haar eigen emoties opzij moeten zetten. Dat deed ze niet
Ook al plaatsen ze kinderen uit huis,dat wil niet zeggen dat alle ouders verkeerd opvoeden. Het probleem kan ook bij het kind liggen.. Dat is het geval bij mijn dochter en zoon. Dat is ook door verschillende hulpverleners bevestigd aan mij..
quote:missie_m schreef op 13 juni 2014 @ 23:48:

[...]

Een wanhoopsdaad. Heel triest en intens zielig. Ze voelt zich vast radeloos en alleen en laat de wereld weten dat ze het er niet mee eens is, dit niet wil, en dat haar kind dit ook niet wil.

Had men nu niet één deskundig persoon mee kunnen sturen om de moeder op te vangen? Bij te staan, in plaats van te zeggen "als hansje weg is bel je maar je vrienden".

Er zijn ook kinderen die hysterisch worden als ze naar het kinderdagverblijf gaan. Of roepen dat ze bij hun moeder of vader willen blijven als ze naar school moeten.

Natuurlijk roept dat kind dat. Wel kind wil nu zelf uithuisgeplaatst worden op die leeftijd? Ook mishandelde kinderen niet hoor. Die willen ook bij hun ouders blijven. Kinderen van die leeftijd zijn geen bron.

En daarom is er BJZ en AMK en de RvdK en zijn er kinderrechters.

Wat had BJZ bij moeder kunnen doen?
Klopt Lichtbron. Ik heb bijv te maken gehad met meisjes (uit huis geplaatst) met loverboy-problematiek. Ook worden kinderen wel uit huis geplaatst omdat gevreesd wordt dat ze afglijden en meestal aan het afglijden zijn (in criminaliteit, drugs). Dat ligt niet per definitie (alleen) aan de ouders.
quote:angelwings19 schreef op 13 juni 2014 @ 23:57:

In dat eerste filmpje zie je toch overduidelijk dat ze rustig zijn, en dat die moeder begint met drama maken. Als zij gewoon normaal haar kind afstaat, is er niets aan de hand. BJZ doet dit echt niet zomaar...kennelijk kan die moeder niet voor haar kind zorgen. Kinderroof Het lijkt me alles-behalve "gewoon-normaal" dat een moeder onverwachts haar kind moet afstaan. Mocht het nodig zijn dan had men haar rustig vooraf kunnen overtuigen "waarom het beter is en voor hoelang ongeveer". In zekere zin is zij ook slachtoffer (want haar kind word weggehaalt) en slachtoffers moet je geruststellen.
LOEP ME MAAR aub.
quote:lichtbron schreef op 13 juni 2014 @ 23:57:

Ook al plaatsen ze kinderen uit huis,dat wil niet zeggen dat alle ouders verkeerd opvoeden. Het probleem kan ook bij het kind liggen.. Dat is het geval bij mijn dochter en zoon. Dat is ook door verschillende hulpverleners bevestigd aan mij..Dat kan ja, maar ik heb niemand hier dat horen tegenspreken hoor
Godallemachtig, ik zie nu net het filmpje. Mijn maag draait er van om. Ik ken het verhaal en de achtergrond niet, maar het kan toch niet dat je kind zomaar uit huis wordt geplaatst... Dit druist tegen al mijn moedergevoelens in.

De moeder is duidelijk overstuur, maar naar omstandigheden nog bij zinnen. Ik zou door het lint gaan. Zeker omdat ze de dame die erbij is (´sekreet´') de dag ervoor viermaal heeft gebeld.

Ben echt even van mijn stuk...
even verder kijken dan je neus lang is
quote:waterval70 schreef op 14 juni 2014 @ 00:00:

[...]

Er zijn ook kinderen die hysterisch worden als ze naar het kinderdagverblijf gaan. Of roepen dat ze bij hun moeder of vader willen blijven als ze naar school moeten.

Natuurlijk roept dat kind dat. Wel kind wil nu zelf uithuisgeplaatst worden op die leeftijd? Ook mishandelde kinderen niet hoor. Die willen ook bij hun ouders blijven. Kinderen van die leeftijd zijn geen bron.

En daarom is er BJZ en AMK en de RvdK en zijn er kinderrechters.

Wat had BJZ bij moeder kunnen doen?Het kind vroegtijdig van school ophalen en tegelijkertijd iemand naar zijn moeder sturen om in te lichten en haar gerust te stellen
LOEP ME MAAR aub.
quote:missie_m schreef op 14 juni 2014 @ 00:03:

[...]

Het lijkt me alles-behalve "gewoon-normaal" dat een moeder onverwachts haar kind moet afstaan. Mocht het nodig zijn dan had men haar rustig vooraf kunnen overtuigen "waarom het beter is en voor hoelang ongeveer". In zekere zin is zij ook slachtoffer (want haar kind word weggehaalt) en slachtoffers moet je geruststellen.

5 jaar rechtszaken etc, dan kun je niet spreken van onverwachts. En welke ouder van een jong kind overtuig je dat een gedwongen uithuisplaatsing beter is? Bijvoorbeeld verstandelijk gehandicapten ouders zullen ook zeggen dat het kind beter af is bij hen, ook al wordt dat kind verwaarloosd etc.

Hoe overtuig je mensen van iets wat ze pertinent niet willen? En bij dwang is overtuigen nutteloos. Dan kun je allen maar hopen dat er een beetje wordt meegewerkt.
quote:missie_m schreef op 14 juni 2014 @ 00:08:

[...]

Het kind vroegtijdig van school ophalen en tegelijkertijd iemand naar zijn moeder sturen om in te lichten en haar gerust te stellenIk kan je verzekeren dat de reactie van het kind dan echt niet anders is dan "ik wil mama/papa' en dat die ook uit pure paniek bestaat. En als het de bedoeling is dat een kind op de school blijft dan sterkt het niet het vertrouwen van kind in de school/juf/meester.

Niet al te gemakkelijk denken over wederom andere beroepskrachten het werk maar te laten doen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:sabbaticalmeds schreef op 13 juni 2014 @ 23:57:

[...]

wat een rare vergelijking. Het kind is 6 en kinderen van 6 doen, in onzeker situaties, alleen maar wat er van hen verwacht wordt. In dit geval is dat zeggen dat hij niet mee wil (dat had moeder immers al voorgedaan) en waarom moet een deskundige moeder opvangen? Het gaat hier om het kind en moeder had het kind moeten steunen door de overdacht zo soepel mogelijk te laten verlopen, daarbij had ze haar eigen emoties opzij moeten zetten. Dat deed ze nietHaar emoties opzij zetten.... .Ik zag het filmpje, ik ken de mensen niet.... maar ik ben er toch flink door geraakt. Stel... stel dat het jouw kind was...Had jij je emoties zo makkelijk opzij gezet?
LOEP ME MAAR aub.
Ook ernstig mishandelde kinderen willen bij hun ouders blijven, de loyaliteit aan de ouder is enorm
quote:missie_m schreef op 14 juni 2014 @ 00:13:

[...]

Haar emoties opzij zetten.... .Ik zag het filmpje, ik ken de mensen niet.... maar ik ben er toch flink door geraakt. Stel... stel dat het jouw kind was...Had jij je emoties zo makkelijk opzij gezet?Ja natuurlijk. In het belang van mijn kinderen doe ik alles, zeker mijn eigen emoties opzij zetten. Dat mogen mijn kinderen van mij verwachten.
quote:sabbaticalmeds schreef op 14 juni 2014 @ 00:14:

Ook ernstig mishandelde kinderen willen bij hun ouders blijven, de loyaliteit aan de ouder is enorm

Altijd.

Het maakt niet uit wat de reden is , kinderen willen papa en mama.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Missie er zijn ook zat ouders die hun kind heel netjes een kus en een koffertje geven en beloven vanavond voor het naar bed gaan nog even te bellen.

Of ouders die gewoon meewerken zodat het kind binnen het netwerk geplaatst kan worden, zodat het naar de eigen school kan blijven gaan.

Dat deze moeder het zo anders doet is heel erg, maar wel haar eigen verantwoordelijkheid. Je gunt elke moeder en kind dat ze afscheid van elkaar kunnen nemen.
Meds, mijn reactie is een primair moedergevoel, zoals ik al zei ben ik vrij van enige kennis van de zaak, maar de paniek van moeder en kind gaat door merg en been.

Wat de toedracht ook is, ik vind het bizar dat een uithuisplaatsing zo onaangekondigd kan plaatsvinden. Dat lijkt me in niemands belang.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven