Kat
vrijdag 13 juni 2014 om 11:29
Zit er al langer aan te denken om een kat te nemen. Lijkt mij zo ontzettend gezellig. Hier in het complex hebben veel mensen een kat en dit lijkt prima te gaan.
Mijn enige twijfel is of mijn huisje niet te klein is. Ongeveer 30 vierkante meter (incl douche) en dan nog ongeveer 8 vierkante meter aan tuin. Maar ik neem aan dat de meeste katten overdag gewoon vrij buiten lopen? Dat zal geen probleem vormen, aangezien ik op de begane grond zit.
Raden jullie mij een kleine kitten aan of al een "volwassen" kat bijvoorbeeld uit het asiel? Lijkt mij het leukste om een kleine kitten te nemen en vanaf het begin af aan mee te maken, maat dat vergt denk ik wel wat qua opvoeding etc?
Graag hoor ik jullie ervaringen en tips.
Bedankt!
Mijn enige twijfel is of mijn huisje niet te klein is. Ongeveer 30 vierkante meter (incl douche) en dan nog ongeveer 8 vierkante meter aan tuin. Maar ik neem aan dat de meeste katten overdag gewoon vrij buiten lopen? Dat zal geen probleem vormen, aangezien ik op de begane grond zit.
Raden jullie mij een kleine kitten aan of al een "volwassen" kat bijvoorbeeld uit het asiel? Lijkt mij het leukste om een kleine kitten te nemen en vanaf het begin af aan mee te maken, maat dat vergt denk ik wel wat qua opvoeding etc?
Graag hoor ik jullie ervaringen en tips.
Bedankt!
zaterdag 14 juni 2014 om 10:34
quote:marilyn82 schreef op 13 juni 2014 @ 16:47:
Een kat moet wel echt de ruimte hebben, een kitten ook.
Als je huis niet zo groot is maar ze kan wel naar buiten (en de buurt vindt dat ook niet erg) dan kan je het prima doen.
Ik weet niet of je veel ervaring hebt met katten, om eerlijk te zijn zou ik dan geen kitten nemen. Die lijken zo schattig en dat zijn ze ook, maar het is veel meer werk dan je denkt.
(ze moeten nog opgevoed worden enz. das niet zo makkelijk als het lijkt. ik heb er een paar gehad..., en op een gegeven moment moeten ze gestelliriseerd/gecastreerd worden enzovoort.
Als je niet zo veel ervaring hebt zou ik een makkelijke kat nemen. Bijvoorbeeld een cyperse kat. Een schildpad of lapjes dame zou ik dan echt niet aan beginnen. (dat zijn namelijk vaak behoorlijke pittige beestjes...
Ik vind dat geweldige beesten, maar ik heb mijn hele leven al katten.
Als je trouwens bijna nooit thuis bent zou ik er helemaal neit aan beginnen. Die beestjes hebben wel aandacht nodig...
Als het er eentje wordt dan is het wel handig om speeltjes te hebben en een krabpaal. (anders zijn je gordijnen de klos als poes zich verveelt)
Verder leuk dat je een kat wil, gezellig!!
(alhoewel ik vanmorgen zeer kwaad aangekeken werd door katerlief omdat ik geen zin had om op te staan om hem eten te geven... )Tsjonge, ik had ook amper ervaring met katten en heb een kitten van een vrij bewerkelijk ras genomen. Nu blijk ik wel een echte poezenmoeder te zijn. Liefde op het eerste gezicht enzo, dus dat is echt helemaal goed gekomen.
Een kat moet wel echt de ruimte hebben, een kitten ook.
Als je huis niet zo groot is maar ze kan wel naar buiten (en de buurt vindt dat ook niet erg) dan kan je het prima doen.
Ik weet niet of je veel ervaring hebt met katten, om eerlijk te zijn zou ik dan geen kitten nemen. Die lijken zo schattig en dat zijn ze ook, maar het is veel meer werk dan je denkt.
(ze moeten nog opgevoed worden enz. das niet zo makkelijk als het lijkt. ik heb er een paar gehad..., en op een gegeven moment moeten ze gestelliriseerd/gecastreerd worden enzovoort.
Als je niet zo veel ervaring hebt zou ik een makkelijke kat nemen. Bijvoorbeeld een cyperse kat. Een schildpad of lapjes dame zou ik dan echt niet aan beginnen. (dat zijn namelijk vaak behoorlijke pittige beestjes...
Ik vind dat geweldige beesten, maar ik heb mijn hele leven al katten.
Als je trouwens bijna nooit thuis bent zou ik er helemaal neit aan beginnen. Die beestjes hebben wel aandacht nodig...
Als het er eentje wordt dan is het wel handig om speeltjes te hebben en een krabpaal. (anders zijn je gordijnen de klos als poes zich verveelt)
Verder leuk dat je een kat wil, gezellig!!
(alhoewel ik vanmorgen zeer kwaad aangekeken werd door katerlief omdat ik geen zin had om op te staan om hem eten te geven... )Tsjonge, ik had ook amper ervaring met katten en heb een kitten van een vrij bewerkelijk ras genomen. Nu blijk ik wel een echte poezenmoeder te zijn. Liefde op het eerste gezicht enzo, dus dat is echt helemaal goed gekomen.
zaterdag 14 juni 2014 om 10:55
Nou zo moeilijk zijn katten nou ook weer niet.
Ik zoek in het asiel een binnenkat en kijk met welke kat het klikt.
Ik heb nu een kat die ook niet heel makkelijk is. Wel heel lief naar mij maar bij bezoek zit zij het liefst onder het bed en indien het bezoek wil kennismaken met de kat dan leidt dat tot veel geblaas en wanneer zij zich echt bedreigd voelt dan haalt zij ook uit.
Ik snap er niks van want bij mij is zij al sinds de eerste minuut alleen maar aan het kroelen. Zij vindt mijn moeder aardig en de kattenoppas na een paar dagen ook...maar verder moet zij niets van andere mensen hebben.
Ik zoek in het asiel een binnenkat en kijk met welke kat het klikt.
Ik heb nu een kat die ook niet heel makkelijk is. Wel heel lief naar mij maar bij bezoek zit zij het liefst onder het bed en indien het bezoek wil kennismaken met de kat dan leidt dat tot veel geblaas en wanneer zij zich echt bedreigd voelt dan haalt zij ook uit.
Ik snap er niks van want bij mij is zij al sinds de eerste minuut alleen maar aan het kroelen. Zij vindt mijn moeder aardig en de kattenoppas na een paar dagen ook...maar verder moet zij niets van andere mensen hebben.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 14 juni 2014 om 15:17
Maar dat kan hoor mevrouw, dat dieren je gewoon liggen.
Of dat je gewoon een makkelijke kat hebt.
Dat van die bakken wat Meds zei klopt.
Nu kunnen er helaas nog veel meer redenen zijn waarom een kat naast de bak plast.
Het kan medisch zijn of door stress. (waaronder dus wat meds zegt terratorium)
Je hebt inderdaad per kat een bak nodig + 1 extra.
Ik heb drie katten en vier bakken. (en dat is ook echt nodig)
Of dat je gewoon een makkelijke kat hebt.
Dat van die bakken wat Meds zei klopt.
Nu kunnen er helaas nog veel meer redenen zijn waarom een kat naast de bak plast.
Het kan medisch zijn of door stress. (waaronder dus wat meds zegt terratorium)
Je hebt inderdaad per kat een bak nodig + 1 extra.
Ik heb drie katten en vier bakken. (en dat is ook echt nodig)
zaterdag 14 juni 2014 om 15:26
Als je echt een specifiek karakter wil à la knuffelkat zou ik hem zeker uit het asiel halen! Ze hebben daar in ieder geval een idee van hoe het beestje is, maar zij willen vooral graag dat elke kat ergens terecht komt waar hij past. Heel soms heb ik het idee dat mensen die hun eigen kat weg moeten doen om welke reden dan ook je misschien niet alle dingen vertellen. Uiteraard zijn ze vanuit het asiel ook altijd gewoon gechipt en zijn ze vrijwel altijd in ieder geval onderzocht op eventuele ziektes, dus je komt wat minder snel voor verassingen te staan!
Overigens kunnen katten prima naar buiten, maar het hangt wel af van de buurt waar je woont. Een kat alleen maar binnen houden is een stuk grotere uitdaging omdat ze dan veel sneller overgewicht krijgen met alle bijkomende problemen.
Overigens kunnen katten prima naar buiten, maar het hangt wel af van de buurt waar je woont. Een kat alleen maar binnen houden is een stuk grotere uitdaging omdat ze dan veel sneller overgewicht krijgen met alle bijkomende problemen.
zaterdag 14 juni 2014 om 15:30
Ik heb 2 jaar geleden een kitten gekocht. Ik wilde hem ook graag binnen houden en dacht dat als hij nooit naar buiten gaat en het gewend is binnen te zijn, hij ook niet naar buiten wilt. Alleen.. was hij toen hij groter werd vastbesloten om naar buiten te gaan. Bij ons kon dat dus dat was geen probleem gelukkig. Het is een lieverd en echt mijn schat, maar wel wilder en veel meer buiten dan ik vooraf had verwacht. Of het een huiskat is of niet weet je pas als ze ouder worden. Dus dan is naar een asiel gaan fijner als je echt een voorkeur hebt. Daarnaast is een kitten opvoeden niet altijd even makkelijk
zaterdag 14 juni 2014 om 15:33