Verlichting?

14-06-2014 18:35 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben gisteren te horen gekregen dat we het mooiste, beste en goedkoopste huis van Amsterdam centrum mogen gaan huren jeeeej! En geluksvogels als we zijn mogen we er al over 2 weken in.

Met als gevolg dat we nu aan het nadenken zijn over de inrichting, en voor het eerst in mijn leven over de verlichting.

Want in ons huidige huisje (klein, donker, geen lichtinval door blinde muren rondom ons huis) was het credo vooral véél en fél.

Maar nu, nu gaan we in een ruim appartement wonen met hoge plafonds, alle kamers voorzien van grote en veel ramen, op de derde verdieping met omliggende huizen op een respectabele afstand en zeeën van lichtinval.

De woning heeft 3 kamers: woonkamer op het zuiden, twee slaapkamers met ramen op het oosten en een keuken met ramen op het noorden. Allemaal groot en licht en witte muren (en we zijn lui dus die blijven ook wit).

Wat voor verlichting kies je bij zoiets?

Ik zat te denken aan een grote industriële lamp boven de eettafel en een speciaal lampje voor de piano, maar dan heeft je zitgedeelte met banken nog geen verlichting en wij hebben heel veel boeken, is het verstandig om de boekenkasten ook te verlichten?

En voor de slaapkamer neem je natuurlijk een lampje op je nachtkastje en de kaptafel, maar wat verder? Een plafonnière? Staat niet zo sfeervol vind ik.

En hoe verlicht je een studeerkamer? Een bureaulamp? Staande lamp? Hoe doe je zoiets strategisch?

En wat is handig in de keuken?

Ik ben echt een nitwit op het gebied van verlichting (dit wordt ook ons eerste zelfstandige huis) dus wie vindt het leuk om mij te helpen?
Wij hebben ook een ruim en licht appartement met veel zon inval.

De plafonnière hebben we zelden aan bij het zitgedeelte. Dat is veel te ongezellig 's avonds. In plaats daarvan hebben we een staande lamp die dimbaar is. Dimbaar is wel heel fijn, want dan kun je nog eens onderscheid maken tussen licht bij het lezen en licht bij het tv kijken bijvoorbeeld.

De lamp boven de eettafel gaat wel vaak aan in de winter, dus kies daar een gezelligere lamp. Wel voldoende wattage, want je wil kunnen zien wat je eet. Helaas is die bij ons niet dimbaar, dat zou ik eigenlijk wel willen.

En verder zou ik, als ik jou was, nog niks kopen. Ga eerst maar ervaren of je te kort komt en zo ja, bij welke ruimte dan. Dus nog niks met die boekenkast bijvoorbeeld.
Ik vergeet de overige kamers,

Studeren doe je niet perse bij gezellig licht, een plafonnière met een bureaulampje lijkt me meer dan voldoende.

Voor de slaapkamer idem dito, maar dan een nachtlampje ipv bureaulamp.

En in de keuken heb ik gewoon vol licht nodig in de winter. Vaak heb je van de afzuigkap ook nog flink licht.

Gefeliciteerd!
In elk geval alles wat je neem dimbaar maken. Het hoeft niet fel te zijn, maar veel lichtpunten met gedimd licht staat wel gezellig.

Je kunt ook indirecte verlichting kiezen voor op je boekenkast bijv. Een mooie staande lamp ergens in 'n hoek.
Een plafonnière kan best in de slaapkamer, twee leuke nachtlampjes doen de rest. Op het bureau een notarislampje. Boven de eettafel heb ik halogeen, echtgenoot wil graag zien wat hij op zijn bord schept. Boven de salontafel heb ik een antieke plafonnière, erfstuk. Niet dat hij ooit brandt, alleen als ik een knoop moet aanzetten of iets dergelijks.
verba volant, scripta manent.
Oké dimbaar da's wel een goeie, dat zal ik iig doen! En wel en en goed idee inderdaad om alles eerst in te richten en dan te kijken waar er licht 'mist'.

En doen jullie 'geel' licht of gewoon wit of een ander kleurtje over dat peertje? Was laatst bij iemand die had een rood peertje ingedraaid (ik wist niet dat je ze met een kleurtje kon kopen), maar dat gaf een beetje een.. Ehh... Aparte sfeer in de slaapkamer
In mijn slaapkamer heb ik matglas peertjes in 4 wandlampjes en 2 nachtkastlampjes, alles uiteraard dimbaar. Geen plafonneire, daar hou ik persoonlijk niet van.
Ik weet niet hoe je karakter is maar ik vind het leuk om overal vol in te duik en vergeet dan vaak van alles. Toen ik verhuisd ben heb ik alles meegenomen wat ik al had en heb toen langzaam dingen veranderd. De woonkamer is al zo vaak overhoop gehaald en een jaar later is het bijna zoals het moet zijn.

Vaak had ik een idee over iets en dat bleek later compleet de plank mis te slaan. Er was veel uitgeprobeerd met kringloop en Ikea spul. Alles wat wel aansloeg daarvan werd later een betere versie gekocht.

Maar wel heel erg leuk dat je gaat verhuizen. Veel plezier met alles en volgens mij heeft Action de goedkoopste verhuisdozen.
Misschien heb je hier wat aan:

http://www.lightmatters.eu/lightmatters/lichtplan.html
@Blijebij: nee dat valt wel mee, mijn huidige inrichting had ik alleen maar op papier uitgedacht en met best aanwezige & gedurfde kleurencombinaties maar daar ben ik nog elke dag heel blij mee en krijg ik veel complimenten over, dus ik ben niet zo bang om de plank mis te slaan, maar ik weet gewoon niet zo goed wat voor licht ik wil omdat ik altijd alleen maar peertjes hebt bedekt (van studentenhuis naar eigen-verdieping-in-studentenhuis naar nu voor het eerst naar een echt appartement; in een studentenhuis is het tenslotte al heel wat als er een lamp over het peertje heen zit haha!).

Ik ga eens naar lightmatters kijken frambloosje, dankje!

EN: Jij houdt dus ook niet van plafonnières? Ik heb er dus ook echt niets mee. Hoe heb je dat in de woonkamer opgelost als ik vragen mag?
En bedankt voor de tip van de verhuisdozen, top!
Wij hebben een booglamp (dimbaar) boven de eettafel. Spotjes boven de ingang van de keuken. Schilderij verlichting, staande lamp in het zitgedeelte. Een hanglamp (dimbaar) boven de salontafels. Op de vensterbank een lamp

Met gekleurd licht van Philips (dimbaar) en een grote schaal kaarsen.

De slaapkamers hebben hanglampen en verlichting boven de nachtkastjes
quote:voetjesinhetzand schreef op 14 juni 2014 @ 20:32:

EN: Jij houdt dus ook niet van plafonnières? Ik heb er dus ook echt niets mee. Hoe heb je dat in de woonkamer opgelost als ik vragen mag?In de woonkamer heb ik een wandlamp en 'n staande lamp en 4 spotjes. Alles dimbaar. Verder nog wat losse sierlampen. En in de donkere maanden maak ik ook nog veel gebruik van allerlei kaarsjes, maar da's niet zozeer voor 't licht maar voor de sfeer.
Ja misschien moet ik dat ook maar gewoon doen...

Boven de tafel wel een grote hanglamp en dan bij de zithoek een mooie staande lamp voor wat effect en misschien nog wat boekenkastverlichting als het nodig is en een paar kleinere lichtjes in donkere hoeken.. Maar daarvoor moet ik het eerst zien natuurlijk.

Indirecte verlichting vind ik er ook errug mooi uit zien, daar ga ik eens over nadenken, of ik dat ergens kan integreren
Licht moet je in lagen aanbrengen met veel diversiteit. Dus zowel een plafond lamp als een staande lamp en een schemerlamp of een leeslamp. Als alles dan ook nog dimbaar is heb je voor elk moment het goede licht.

Verder helpt het om lampen als onmisbare meubels/accessoires te zien. Ik vond lampen altijd enorm moeilijk maar heb ontdekt dat er prachtige lampen bestaan die ook echt je hele inrichting een lift geven.

Plafonnieres vind ik persoonlijk afschuwelijk. Ik heb hanglampen aan het plafond, hangen aan ongeveer 20 cm draad.

Boven een eettafel zijn 1 of 2 hanglampen altijd prima. Hang ze niet te dicht op het plafond maar echt boven je tafel.

Schemerlampen kunnen geweldig zijn als je voor een mooie lampenvoet kiest. Vaak zie je op een dressoir of sidetable aan allebei de kanten dezelfde lamp. Ik vind dat mooi.

Wat is ongeveer je smaak en hoe is je budget? Dan wil ik wel mee zoeken naar lampen.
Even een vraagje! Wij hebben 2 lampen die wel meegaan, 1 tafellakens en 1 staande lamp, maar op die lampen zit geen dimmer... Kun je dan zo'n ding voor in het stopcontact ervoor kopen? Met zo'n afstandsbediening? Of werkt dat alleen voor lampen die van zichzelf al dimbaar zijn?
Dit bedoel ik met twee schemerlampen op een kastje/tafel.

Wat ook mooi is, is om naast je bank aan elke kant een laag bijzet tafeltje te hebben (handig ook voor je glas) en daarop aan weerszijden 2 dezelfde schemerlampen.
Ik vind persoonlijk deze lampen van Ikea erg leuk, kom je ook veel tegen in woontijdschriften:

Qua inrichting ben ik denk ik van de Scandi met kleur; ruimtelijk en licht, maar niet per sé alleen maar wit (al is huis dat nu wel, maar banken zijn bijvoorbeeld donkergrijs ivm katten en daar liggen dan gekleurde kussens op), ik hou verder wel van metalen meubels en van die oude massieven houten kasten in een donkere kleur.

Ben niet zo van de accessoires en de fröbels; hou niet zo van 'onnodige' dingen in huis zeg maar.

Qua lampen vind ik dit bijvoorbeeld mooi: Maar liever wat donkerder van kleur

Maar vind dit simpele Ikealampje ook schattig.

En ik heb zoiets al: Tafellamp

Het lijkt er heel erg op maar mijne is volgens mij net anders.

Die andere kan ik zo snel geen plaatje vinden, maar die lijkt nog het meeste hier op, maar dan kan je de stang verstellen (dus de lamp meedraaien met waar je licht wil hebben) en is de lampenkap wit.. Deze lamp

Beide 'moeten' mee want de eerste was van een dierbare die ik helaas moet missen en tweede was een cadeau van een dierbare die vriend helaas moet missen.
Oh die turquoise lampen vind ik helemaal fantastisch! Dat is mijn lievelingskleur! Waar koop je die? We hebben een schouw, kunnen ze niet leuk daarop? Of op bijzettafeltjes bij de bank inderdaad, hebben we nu geen ruimte voor, we hebben alleen een salontafel.

Van die andere lampen vind ik die staande ook leuk maar die sneeuwbal en die andere zijn niet echt mijn smaak.

Oh en budget, hmmm ja niet ál te gek, maar het mag wel iets boven Ikea zijn.
Die turquoise lampen komen van een Amerikaanse site, dus niet zomaar te koop. En het zijn ook geen goedkope lampen.

Je zou op marktplaats bij retro lampen kunnen zoeken, daar zitten veel aardewerken voeten bij.
In de woonkamer heb ik vooral veel afwisseling: lampen aan de muur, in het plafond, spotjes die je kunt richten, tafellampen en een staande lamp.

Ook afwisseling in de kleur: wit licht en wat geliger licht.

En vooral afwisseling in de hoogte, het licht moet van mij een mooie lijn of vorm in de kamer maken.

Ik zou beginnen met een aantal neutrale lampen: bollen (of andere vormen) van rijstpapier geven mooi licht, en een paar van die kleine (knijp)spotjes van Ikea. Als je dan de plaats en de hoeveelheid licht goed hebt, vervang je het stap voor stap door stijlvolle lampen.

Wit licht is fijn om bij te werken. Geel licht is wat warmer en vriendelijker. De goede combinatie van wit en geel komt in de buurt van daglicht.

Blauw licht is erg industrieel, rood zou ik in A'dam centrum niet doen.

Als je een mooi peertje hebt, kun je erover denken om dat op te hangen met dik, gekleurd elektriciteitsdraad, bijvoorbeeld strijkijzersnoer.
Oh da's jammer ze zijn super
quote:voetjesinhetzand schreef op 15 juni 2014 @ 10:15:

Even een vraagje! Wij hebben 2 lampen die wel meegaan, 1 tafellakens en 1 staande lamp, maar op die lampen zit geen dimmer... Kun je dan zo'n ding voor in het stopcontact ervoor kopen? Met zo'n afstandsbediening?Ja, dat kan. Heb ik ook gedaan.
Zara home heeft wel aparte schemerlampen. Dan wordt een frutsel toch functioneel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven