Fietshelm

15-06-2014 14:12 30 berichten
Laatst waren vriend en ik in de duinen aan het wandelen, zagen we een gezinnetje met vader en moeder op de fiets, met fietskar. De ouders hadden allebei een fietshelm op (waarschijnlijk toeristen?), en tot onze verbazing ging de fietskar open en kwam daaruit een peutertje met óók een fietshelm op. We hebben daar stiekem toch wel hard om gelachen.

Gisteren waren we weer aan het wandelen, zagen we een peutertje met een fietshelm, op een driewieler!

Het is natuurlijk veel veiliger om te fietsen met fietshelm, maar dit lijkt me toch wel heel erg overdreven en doorgeschoten. Mijn kinderen hebben een fietshelm gehad toen ze leerden fietsen met zijwieltjes, en in het begin zonder zijwieltjes toen ze net in het verkeer meefietsten. Ik denk dat ze (15 en 9 jaar) me nu heel hard zouden uitlachen als ik voorstel dat ze er weer eentje opzetten.

Hoe doen jullie dat? Heeft jullie kind in de fietskar ook een helmpje op?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou willen dat het verplicht werd zoals dat in andere landen ook het geval is.
Idd in andere landen is het verplicht, een goede zaak, zeker bij kinderen.
Zet je (arme) kind lekker een helm op als jij dat nodig vindt, maar ga het mij niet verwijten dat ik het niet doe.

Heb vroeger vaak van control freaks de "weet je wel hoe gevaarlijk het is preek" gekregen.

Natuurlijk is het veiliger een helm te dragen, het is nog veiliger helemaal niet te fietsen, of wacht, helemaal niet aan het verkeer deel te nemen!

En nu we het er toch over hebben, ouders die verwachten dat ik 4 stoeltjes in mijn auto zet als ik zo vriendelijk ben kinderen van 7 jaar naar een klassenuitje te rijden.

Of ouders die een lijst ven E-nummers opnoemen die Pietje niet mag hebben als hij na schooltijd bij ons komt spelen.

Ik vind mijn eigen kinderen namelijk best leuk en probeer ze "heel" volwassen te laten worden. Maar er is ook nog zoiets als leren leven met de maatschappij zoals hij is en ze een beetje weerbaar te maken.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Als je ziet wat de schade van een hoofdje is bij het raken van een stoeprand, is een fietshelm zo gek nog niet.
http://www.veiligheid.nl/ ... fietsongevallen-0-19-jaar
In andere landen fiets je op de autoweg, hebben de wegen scheuren en gaten en zijn de steden gebouwd tegen bergen. Fietsen is daar veel gevaarlijker dan hier.Als je in Nederland valt met je stadsfiets dan ben je gewoon heel slecht aan het uitkijken, daar gaat geen helm je tegen beschermen. Op de racefiets snap ik het dan weer wel.
Hier altijd een fietshelm voor zoon. Wij wonen op 10 minuten fietsen van land B en D, in D is het verplicht in B zal het snel verplicht worden. Toen ik mensen zag worstelen om hun 4-jarige een fietshelm op te zetten dacht ik gewoon slim te zijn door zoon vanaf het eerste moment aan te wennen. Hij weet niet beter.
Op step, rolschaatsen en skateboardgeval ook helm op. Nichtje van vijf is eens keihard op de stoep gevallen met step (hard gaan en dan alleen met handrem remmen= over de kop) buitenkant helm was gespleten. Dan ben je toch wel blij dat je de zeurtante bent die het kind een helm op het koppie zet.
Vandale, doe jij het toch lekker niet.

Het heeft niks te maken met overbezorgd zijn en alles met gezond verstand. Veel NAH kan bij fietsongevallen voorkomen worden. Heeft ook niks te maken met zelf onvoorzichtig zijn. Je kan ook ten val komen door anderen.
Hier alleen gebruikt bij de eerste fietslessen. Op je kop in een droge sloot met brandnetels is nog minder fijn als je geen helmpje hebt.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Mijn zoon wil er hetzelde uit zien als ik, dus als ik een helm draag, wil hij dat ook. Dus geen overbeschermende ouders, maar kind wil dat.
In Nederland nooit een fietshelm opgehad tijdens het fietsen ook niet als kind. Nu ik in Engeland zit vind ik het wel een stuk veiliger om met een fietshelm op te fietsen, puur omdat ze hier niet zo ingespeeld zijn op fietsers en het feit dat de heuvels in combinatie met slechte wegen het fietsen ook gevaarlijker maakt.
Vooral Duitse toeristen hebben een fietshelm op. Achterop bij mij, of in de bakfiets, doen we geen fietshelm op. Op de eigen fiets wel.
Op de gewone fiets vind ik het lastig... ik snap dat het veiliger kan zijn maar als kind wil je niet door andere kinderen er op aan gekeken worden dat je helm op hebt..

In buitenland heb ik meestal wel helm op als ik daar woon en een fiets heb..

Op de racefiets ben je "knettergek" als je geen helm draagt.. door de houding op die fiets is de kans op hoofdletsel vele malen groter.. je speelt dan echt met je leven door zonder helm te fietsen..Heb van racefietsers genoeg helmen gezien die aan gruzelementen lagen en dan ben ik blij dat het niet hun schedel was..
Ik dacht er net zo over als Van Dale, maar toch fietst mijn vijfjarige zoon met fietshelm op. Mijn man heeft me voldoende overtuigd met hetzelfde argument als tekenis.

En er zullen ongetwijfeld mensen denken: wat overdreven en eigenlijk moet ik daar schijt aan hebben, lukt nog niet helemaal.
Maar er is bijv ook dit onderzoek

http://www.fietsersbond.net/vogelvrijef ... l/helm.pdf

Ik vind het lastig, hoor.
quote:rikst schreef op 15 juni 2014 @ 15:44:

Maar er is bijv ook dit onderzoek

http://www.fietsersbond.net/vogelvrijef ... l/helm.pdf

Ik vind het lastig, hoor.Dit dus..schijnveiligheid ten top. Onzinnig en geen helmpjes hier.
Dochter heeft een fietshelm sinds ze zelf fietst. Laatst is hier een meisje gevallen, hoofd op het wegdek en het was afgelopen. En dat hoor/lees je vaker. Met zo'n helm voorkom je echt niet alles, dat weet ik best, maar zo'n kwetsbaar hoofdje wat meer beschermen kan geen kwaad.
Zou een hoop verkeersdoden schelen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 15 juni 2014 @ 15:59:

Zou een hoop verkeersdoden schelen.Lees de link van de fietsersbond hierboven even, het scheelt helemaal niks.
Fietserbond:

De helm geeft een vals gevoel van

veiligheid. Nogmaals, helmen bieden

geen enkele bescherming bij een

botsing met een auto. En ook bij een

eenzijdig ongeval werken ze vaak niet

goed, omdat ze niet goed op hun hoofd

zitten. We zien liever dat men

investeert in een veiliger infrastruc

-

tuur. Bij kruisingen bijvoorbeeld, waar

fietsers auto’s tegenkomen. Want daar

gebeuren vooral veel ernstige onge

-

lukken. Veilige fietsinfrastructuur redt

levens. Scholieren helmen opzetten

vergroot de veiligheid niet. Was het

maar zo simpel.’
"omdat ze niet goed op hun hoofd zitten"

Dus als ze wel goed zitten, scheelt het wel?

Ik denk dat vroeg aanleren van het dragen van een fietshelm daar wel aan kan bijdragen?
quote:soley79 schreef op 15 juni 2014 @ 16:14:

"omdat ze niet goed op hun hoofd zitten"

Dus als ze wel goed zitten, scheelt het wel?

Ik denk dat vroeg aanleren van het dragen van een fietshelm daar wel aan kan bijdragen?

Ik zou het hele stuk even lezen, ook als ze goed op hun hoofd zitten helpt het niet bij een botsing en ook niet bij een goede val, hersenletsel heeft niks met die helm te maken.

Het is echt onzin die helmpjes.
Ben zelf altijd heel slordig met fietshelmen. (lees ik gebruik hem zelden tot nooit). Maar ik kijk er zeker niet van op als ik andere mensen een fietshelm zie dragen. Sterker nog ik denk dat als ik nog jonge kinderen had ik ze nu wel een fietshelm op zou zetten. En laats ging mijn 18 jarige zoon mountainbiken en toen heb ik hem wel mijn eigen fietshelm meegegeven en op het hart gedrukt die toch echt te gebruiken.

Helaas kun je niet alle gevaren uitsluiten, maar als risico's door iets simpels goed zijn te beperken waarom dan niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven