Werk & Studie alle pijlers

Onderneming naast fulltime baan

20-06-2014 13:56 6 berichten
Ik heb een fulltime baan van 36 uur. Mijn vriend werkt als ZZP-er. Nu heb ik een goed idee bedacht voor een onderneming. In de praktijk houdt dit in dat mijn vriend deze onderneming zal runnen. We zijn nu aan het nadenken over een constructie om de onderneming te starten. De onderneming past waarschijnlijk niet onder de activiteiten die horen bij de huidige onderneming van mijn vriend. Het is daarnaast ook een heel ander gebied dan de werkzaamheden die ik verricht bij mijn werkgever. Dit houdt in dat we een nieuwe onderneming op moeten starten. De vraag is nu, doen we dat als een eenmanszaak op de naam van mijn vriend? Starten we gezamenlijk een VOF? Of zetten we het alleen op mijn naam? We zijn niet getrouwd of fiscaal aan elkaar verbonden en hebben alle vertrouwen in elkaar, toch willen we het juridisch goed regelen. Zijn er nog meerdere opties die ik over het hoofd zie. Bijvoorbeeld dat ik een aandeelhouder word? Of is dat alleen passend bij een BV? Wellicht is er ook een mogelijkheid tot het afsluiten van een contract?

Ik ben benieuwd of hier mensen ervaring mee hebben, met name met betrekking tot de belastingdienst. Wat zou de meest gunstige constructie zijn?
Ik weet niet wat de meest gunstige constructie is. Dat hangt van veel factoren af. Het beste advies zou zijn om eens met een fiscalist/accountant te gaan praten, nadat je je plannen goed op papier hebt gezet.

Naar mijn mening, maar goed, ik ben nog niet zo heel erg lang ondernemer, hangt de vorm waarin je de boel giet erg af van de financiele risico's die je loopt en je grootte en opbouw van je startkapitaal. Begin je een hoveniersbedrijf en is je enige investering een busje dat je met eigen vermogen betaald en wat gereedschap dan zou ik de boel eenvoudig houden. Gaat er veel kapitaal door je handen en heb je vreemd geld nodig, dan zou ik mezelf wat meer beschermen en een bv starten.

Maar hoogstwaarschijnlijk komen hierna ervaringsdeskundigen die een heel andere mening hebben. Het beste wat je dus kunt doen is kennis vergaren over de materie en praten met mensen wiens vak het is.

En voordat iemand begint te roepen over de kvk: ik denk dat er betere partijen zijn om je kennis vandaan te halen.
Google eens op coöperatie. Da's tegenwoordig helemaal hip.

Wat breng jij in? Alleen het idee? Of ook nog geld, kennis, iets anders?
Bedankt voor de tips, zal eens op coöperatie googlen. We hebben weinig startkapitaal en investeringen nodig om de onderneming op te starten, daarin zijn we gelijk. Ik denk met name mee in het creatieve proces en zal straks mijn connecties (niet aan mijn huidige baan/werkveld gerelateerd) en een stuk PR op me nemen.
Alle reacties Link kopieren
Wat staat er in je contract met je huidige werkgever over nevenfuncties?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
"Nevenfuncties

Het is de werknemer niet toegestaan een al dan niet gehonoreerde nevenfunctie te vervullen of al dan niet gehonoreerde nevenwerkzaamheden te verrichten welke redelijkerwijs geacht kunnen worden onverenigbaar te zijn met zijn functie dan wel met de belangen of het aanzien van de instelling."

De enige omzet die vanuit de onderneming naar voren zal komen zijn adverteerders opbrengsten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven