Geld & Recht alle pijlers

samenwonen, kostenverdeling

22-06-2014 09:56 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik zit met een nogal lastige vraag over samenwonen en de kosten verdelen. Mijn situatie is ongeveer als volgt: Ik heb een huis gekocht dat is afbetaald, in verband met verbouwen zit er nog een kleine lening op maar geen hypotheek dus. Mijn vriend trekt binnenkort in bij mij en ik weet niet zo goed wat ik nu aan hem moet vragen om bij te dragen.

We delen alle gemeenschappelijke kosten en ook de verzekering van het huis. Hij betaalt wat meer omdat hij meer verdient. Maar het huis heeft natuurlijk ook onderhoudskosten. Stel dat mijn dak instort, dan vind ik het niet eerlijk om hem de helft te laten betalen, maar hij kan best maandelijks iets inleggen voor dit soort kosten, zoals bij een VVE.

Mij is ook verteld dat hij een rente vergoeding zou moeten betalen. Het geld dat ik in het huis heb gestopt, daar zou hij de helft van 4% rente over moeten betalen. Dat vind ik een beetje raar omdat de rente nu helemaal niet zo hoog is (uitgaande van wat je op een spaarrekening zou krijgen). Daarbij wordt het dan inkomen voor mij en dat wordt weer lastig met de belastingdienst (ben zzp-er). Net als ik echt zou verhuren aan hem, dat vind ik ingewikkeld plus dan zijn het inkomsten.

De waarde van het huis is 135.000 dus we hebben niet enorm hoge onderhoudskosten.

Wat zouden jullie een goede oplossing vinden?
quote:pejeka schreef op 22 juni 2014 @ 17:06:

[...]

Nee. Maar de vriend van TO wordt toch geen huurder?

Zo wil TO hem wel bezien.

Ik vind het een lastige hoor. Ik zou ieder een x bedrag per maand op ieders eigen spaarrekening storten en dat naar rato gebruiken voor onderhoud.
quote:pejeka schreef op 22 juni 2014 @ 17:02:

[...]

Het dak in goede staat houden is geen woningverbetering. Als het dakleer aan het einde van de levensduur moet worden vervangen, is dat geen woningverbetering. Als een versleten deur vervangen moet worden, is dat geen woningverbetering. Dat is gewoon instandhouding van de woning.Ik denk dat daar inderdaad een groot verschil in zit. De kosten om de woning in stand te houden, daar wil ik wel dat hij aan bijdraagt. Niet zoveel als ik omdat het mijn huis is, maar wel wat.
quote:betjebig schreef op 22 juni 2014 @ 17:09:

Iemand heeft jou dus verteld dat het oneerlijk is dat jij een lening hebt, en hij niet? Diegene had ongelijk, want jij hebt de lening omdat je ook dat huis hebt. Jouw vriend heeft straks geen huis, maar wel een dak boven zijn hoofd. Gaat de relatie uit, dan heeft hij nog steeds geen huis. Wel 'gratis' gewoond, maar dat is dan zijn voordeel (waarvoor jij geen enkel financieel nadeel hebt gehad).

Exact. Stel dat die vriend een mooie dure nieuwe auto heeft en TO heeft geen auto. Die auto staat straks bij hen voor de deur en TO gebruikt hem ook af en toe. Moet zij haar vriend dan autohuur gaan betalen, omdat zij niks heeft bijgedragen aan de aanschaf (de eigendom) van die auto?

Of de vader van haar vriend heeft een megagrote moestuin en voorziet hen van voldoende groente en fruit voor dagelijks gebruik. Moet zij haar vriend dan een vergoeding gaan betalen, omdat ze dankzij hem geen geld hoeft uit te geven aan groente en fruit en dus haar kosten van levensonderhoud dalen dankzij haar vriend?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:betjebig schreef op 22 juni 2014 @ 17:09:

Iemand heeft jou dus verteld dat het oneerlijk is dat jij een lening hebt, en hij niet? Diegene had ongelijk, want jij hebt de lening omdat je ook dat huis hebt. Jouw vriend heeft straks geen huis, maar wel een dak boven zijn hoofd. Gaat de relatie uit, dan heeft hij nog steeds geen huis. Wel 'gratis' gewoond, maar dat is dan zijn voordeel (waarvoor jij geen enkel financieel nadeel hebt gehad).Nee, diegene vind het oneerlijk dat ik geld heb ingelegd en hij niet. Die lening heeft er niks mee te maken.
quote:annelies6789 schreef op 22 juni 2014 @ 17:12:

[...]

Ik denk dat daar inderdaad een groot verschil in zit. De kosten om de woning in stand te houden, daar wil ik wel dat hij aan bijdraagt. Niet zoveel als ik omdat het mijn huis is, maar wel wat.Oh, daar zou ik 50/50 ook heel redelijk vinden, omdat het dus om instandhouding gaat, niet om verbetering die leidt tot waardevermeerdering. Per slot van rekening is het ook in zijn belang (en van zijn woongenot) dat het dak niet lekt en de deur niet uit zijn hengsels valt.
quote:annelies6789 schreef op 22 juni 2014 @ 17:14:

[...]

Nee, diegene vind het oneerlijk dat ik geld heb ingelegd en hij niet. Die lening heeft er niks mee te maken.Dat geld krijg jij bij verkoop weer terug en hij niet.
quote:scriptum schreef op 22 juni 2014 @ 17:09:

[...]

Zo wil TO hem wel bezien.

Ik vind het een lastige hoor. Ik zou ieder een x bedrag per maand op ieders eigen spaarrekening storten en dat naar rato gebruiken voor onderhoud.Nee dat huurder verhaal vind ik helemaal niet aantrekkelijk, maar ik denk niet dat ik hem bij mij kan laten wonen en dat hij gewoon maandelijks geld overmaakt. Ik denk dat je dan een huurcontract moet opstellen en ik weet niet of dat al de moeite waard is. Dan zou ik het liever oplossen door hem bv de boodschappen te laten betalen, maar dat is ook weer niet eerlijk voor hem. Het is lastig inderdaad.
quote:annelies6789 schreef op 22 juni 2014 @ 17:14:

[...]

Nee, diegene vind het oneerlijk dat ik geld heb ingelegd en hij niet. Die lening heeft er niks mee te maken.

Dat heb je voor jezelf gedaan, niet voor hem. Daar kun je geen geld voor vragen.

Hij heeft misschien een betere opleiding ofzo waar jij van mee kan profiteren. Dat wil niet zeggen dat je de helft van zijn studieschuld moet ophoesten.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:pejeka schreef op 22 juni 2014 @ 17:15:

[...]

Oh, daar zou ik 50/50 ook heel redelijk vinden, omdat het dus om instandhouding gaat, niet om verbetering die leidt tot waardevermeerdering. Per slot van rekening is het ook in zijn belang (en van zijn woongenot) dat het dak niet lekt en de deur niet uit zijn hengsels valt.Tja, weet je wat het is, als je als huurder in zo'n 'krot' woont dat er gaten in het dak vallen, dan krijg je huurvermindering, of je zoekt andere woonruimte. In dit geval zal een partner dat niet doen dus die wordt voor het blok gezet.
quote:annelies6789 schreef op 22 juni 2014 @ 15:54:

Ja, eerst wilde ik alleen dat hij zou meebetalen aan de maandelijkse lasten, maar omdat iemand me erop wees dat ik mezelf daarmee tekort zou doen, ben ik verder gaan zoeken. Hij vindt het ook prima om meer te betalen. Zijn woonlasten incl komen niet boven de ¤ 400 uit, dus voor hem worden zijn lasten in ieder geval een stuk lager dan nu.

Ik neig inderdaad naar maandelijkse lasten door de helft, plus bijdrage aan onderhoud. Je betaalt als huurder toch ook mee aan het onderhoud? Een huurbaas wil alleen vaak nog winst maken, en ik niet.Sorry maar het is jouw huis en hij is in het nadeel, vind je erg kortzichtig en alleen in je eigen voordeel. En iemand zegt wat en wij zeggen massaal wat anders.. tja.
quote:annelies6789 schreef op 22 juni 2014 @ 17:16:

[...]

Nee dat huurder verhaal vind ik helemaal niet aantrekkelijk, maar ik denk niet dat ik hem bij mij kan laten wonen en dat hij gewoon maandelijks geld overmaakt. Ik denk dat je dan een huurcontract moet opstellen en ik weet niet of dat al de moeite waard is. Dan zou ik het liever oplossen door hem bv de boodschappen te laten betalen, maar dat is ook weer niet eerlijk voor hem. Het is lastig inderdaad.Nee hoor, jij maakt het zelf moeilijker dan het is.
Als hij een huurder is, heeft hij huurrechten. Dat lijkt me nou wel weer teveel van het goede.
quote:pejeka schreef op 22 juni 2014 @ 17:15:

[...]

Oh, daar zou ik 50/50 ook heel redelijk vinden, omdat het dus om instandhouding gaat, niet om verbetering die leidt tot waardevermeerdering. Per slot van rekening is het ook in zijn belang (en van zijn woongenot) dat het dak niet lekt en de deur niet uit zijn hengsels valt.Maar stel dat hij er drie jaar woont en in die drie jaar stort het dak in waardoor er ineens 10.000 aan kosten is. Dan vind ik het niet eerlijk dat hij daar de helft van betaalt. Dan doe ik liever een maandelijks bedrag zodat hij er een beetje aan betaalt, maar dan wordt het dus huren (denk ik).
quote:annelies6789 schreef op 22 juni 2014 @ 17:16:

[...]

Nee dat huurder verhaal vind ik helemaal niet aantrekkelijk, maar ik denk niet dat ik hem bij mij kan laten wonen en dat hij gewoon maandelijks geld overmaakt. Ik denk dat je dan een huurcontract moet opstellen en ik weet niet of dat al de moeite waard is. Dan zou ik het liever oplossen door hem bv de boodschappen te laten betalen, maar dat is ook weer niet eerlijk voor hem. Het is lastig inderdaad.Natuurlijk kan dat wel. Als jullie samenwonen, vormen jullie gewoon samen een huishouding en hoe jullie de financiën regelen binnen die huishouding, is helemaal aan jullie. Al zou hij elke maand zijn complete salaris naar jouw rekening laten overmaken, dan nog is dat gewoon jullie zaak.
quote:scriptum schreef op 22 juni 2014 @ 17:16:

[...]

Dat geld krijg jij bij verkoop weer terug en hij niet.

Dat klopt, maar de theorie wil dat ze nu dus rente misloopt op dat bedrag. En dat zou vriendje dan moeten betalen.

Idioot, maar waar.
quote:Annapalona schreef op 22 juni 2014 @ 17:18:

[...]

Sorry maar het is jouw huis en hij is in het nadeel, vind je erg kortzichtig en alleen in je eigen voordeel. En iemand zegt wat en wij zeggen massaal wat anders.. tja.Huh? Hoezo is hij in het nadeel? Omdat ik zo goed heb gespaard kan hij heel goedkoop wonen. Nogmaals, ik zoek een constructie waarbij hij op een eerlijke manier kan delen in de kosten.
quote:annelies6789 schreef op 22 juni 2014 @ 17:20:

[...]

Maar stel dat hij er drie jaar woont en in die drie jaar stort het dak in waardoor er ineens 10.000 aan kosten is. Dan vind ik het niet eerlijk dat hij daar de helft van betaalt. Dan doe ik liever een maandelijks bedrag zodat hij er een beetje aan betaalt, maar dan wordt het dus huren (denk ik).Als er momenteel geen achterstallig onderhoud is, is de kans dat het dak zomaar instort nihil, tenzij er bij een storm een boom op valt o.i.d. en daar is je verzekering dan goed voor. Dus we hebben het hier gewoon over regulier onderhoud ofwel het instandhouden van een reeds in goede staat van onderhoud verkerend huis. Dan krijg je niet te maken met spontaan instortende daken of dergelijke dingen.
quote:annelies6789 schreef op 22 juni 2014 @ 17:20:

[...]

Maar stel dat hij er drie jaar woont en in die drie jaar stort het dak in waardoor er ineens 10.000 aan kosten is. Dan vind ik het niet eerlijk dat hij daar de helft van betaalt. Dan doe ik liever een maandelijks bedrag zodat hij er een beetje aan betaalt, maar dan wordt het dus huren (denk ik).Vandaar het voorstel van die 200 euro per maand. Mocht het dak nou niet instorten maar jullie relatie wel, dan krijgt hij het ongebruikte deel van zijn inleg terug.
quote:lolapaloeza schreef op 22 juni 2014 @ 17:20:

Als hij een huurder is, heeft hij huurrechten. Dat lijkt me nou wel weer teveel van het goede.Als hij huur betaalt vind ik juist dat hij recht heeft op huurrechten.
quote:lolapaloeza schreef op 22 juni 2014 @ 17:21:

[...]

Dat klopt, maar de theorie wil dat ze nu dus rente misloopt op dat bedrag. En dat zou vriendje dan moeten betalen.

Idioot, maar waar.

Als er geen vriendje was zou TO met hetzelfde zitten.

De rentevergoeding kan 'm - als je geluk hebt - daarin zitten dat je ooit je huis met winst verkoopt. Die winst is dan alleen voor TO en niet voor het vriendje.
quote:lolapaloeza schreef op 22 juni 2014 @ 17:23:

[...]

Vandaar het voorstel van die 200 euro per maand. Mocht het dak nou niet instorten maar jullie relatie wel, dan krijgt hij het ongebruikte deel van zijn inleg terug. Kansberekening op los laten?
quote:pejeka schreef op 22 juni 2014 @ 17:23:

[...]

Als er momenteel geen achterstallig onderhoud is, is de kans dat het dak zomaar instort nihil, tenzij er bij een storm een boom op valt o.i.d. en daar is je verzekering dan goed voor. Dus we hebben het hier gewoon over regulier onderhoud ofwel het instandhouden van een reeds in goede staat van onderhoud verkerend huis. Dan krijg je niet te maken met spontaan instortende daken of dergelijke dingen.Dat verwacht ik ook niet hoor, maar het was om een voorbeeld te geven waarom ik liever een maandelijkse inleg zou doen.
quote:annelies6789 schreef op 22 juni 2014 @ 17:23:

[...]

Als hij huur betaalt vind ik juist dat hij recht heeft op huurrechten.Wat ga je dan doen als het uitgaat en hij wil niet vertrekken?
quote:lolapaloeza schreef op 22 juni 2014 @ 17:25:

[...]

Wat ga je dan doen als het uitgaat en hij wil niet vertrekken?Ik denk niet dat ik ga verhuren.
quote:annelies6789 schreef op 22 juni 2014 @ 17:25:

[...]

Dat verwacht ik ook niet hoor, maar het was om een voorbeeld te geven waarom ik liever een maandelijkse inleg zou doen.Dat is toch ook precies wat ik zei? Je opent een rekening die geoormerkt is voor onderhoud van het huis. Je stort daar beiden per maand een vast bedrag op (ieder 200 euro bijvoorbeeld). Als dan over een jaar de buitenboel moet worden geschilderd, staat er 4800 euro op die rekening. Daar betaal je de schilder van en wat er over is, blijft staan en wordt weer maandelijks door jullie aangevuld ten behoeve van de volgende onderhoudsklus. Simpel toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven