Geld & Recht alle pijlers

samenwonen, kostenverdeling

22-06-2014 09:56 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik zit met een nogal lastige vraag over samenwonen en de kosten verdelen. Mijn situatie is ongeveer als volgt: Ik heb een huis gekocht dat is afbetaald, in verband met verbouwen zit er nog een kleine lening op maar geen hypotheek dus. Mijn vriend trekt binnenkort in bij mij en ik weet niet zo goed wat ik nu aan hem moet vragen om bij te dragen.

We delen alle gemeenschappelijke kosten en ook de verzekering van het huis. Hij betaalt wat meer omdat hij meer verdient. Maar het huis heeft natuurlijk ook onderhoudskosten. Stel dat mijn dak instort, dan vind ik het niet eerlijk om hem de helft te laten betalen, maar hij kan best maandelijks iets inleggen voor dit soort kosten, zoals bij een VVE.

Mij is ook verteld dat hij een rente vergoeding zou moeten betalen. Het geld dat ik in het huis heb gestopt, daar zou hij de helft van 4% rente over moeten betalen. Dat vind ik een beetje raar omdat de rente nu helemaal niet zo hoog is (uitgaande van wat je op een spaarrekening zou krijgen). Daarbij wordt het dan inkomen voor mij en dat wordt weer lastig met de belastingdienst (ben zzp-er). Net als ik echt zou verhuren aan hem, dat vind ik ingewikkeld plus dan zijn het inkomsten.

De waarde van het huis is 135.000 dus we hebben niet enorm hoge onderhoudskosten.

Wat zouden jullie een goede oplossing vinden?
quote:annelies6789 schreef op 22 juni 2014 @ 17:22:

[...]

Huh? Hoezo is hij in het nadeel? Omdat ik zo goed heb gespaard kan hij heel goedkoop wonen. Nogmaals, ik zoek een constructie waarbij hij op een eerlijke manier kan delen in de kosten.

Het is jouw huis en zonder vriendje zou je dezelfde kosten hebben, nu wil je profiteren van hem. Laat hem de helft betalen en een klein potje samen en dan is puur voor onderhoud 200 euro per maand echt teveel.

Als het uit gaat hem jij nog een huis, goed onderhouden ook door hem en hij niks. is oneerlijk.

Laat hem lekker sparen en als jullie over tig jaar nog bij elkaar zijn kan je dat dan samenvoegen netjes op papier.

Nu heeft hij geen enkel recht maar mag er wel flink aan mee betalen.
quote:pejeka schreef op 22 juni 2014 @ 17:29:

[...]

Dat is toch ook precies wat ik zei? Je opent een rekening die geoormerkt is voor onderhoud van het huis. Je stort daar beiden per maand een vast bedrag op (ieder 200 euro bijvoorbeeld). Als dan over een jaar de buitenboel moet worden geschilderd, staat er 4800 euro op die rekening. Daar betaal je de schilder van en wat er over is, blijft staan en wordt weer maandelijks door jullie aangevuld ten behoeve van de volgende onderhoudsklus. Simpel toch?Ja ik denk ook dat we het zo gaan doen.
quote:Annapalona schreef op 22 juni 2014 @ 17:32:

[...]

Het is jouw huis en zonder vriendje zou je dezelfde kosten hebben, nu wil je profiteren van hem. Laat hem de helft betalen en een klein potje samen en dan is geen 200 euro per maand, echt te veel.

Als het uit gaat hem jij nog een huis, goed onderhouden ook door hem en hij niks. is oneerlijk.

Laat hem lekker sparen en als jullie over tig jaar nog bij elkaar zijn kan je dat dan samenvoegen netjes op papier.

Nu heeft hij geen enkel recht maar mag er wel flink aan mee betalen.

Ik wil helemaal niet profiteren van hem, maar ik wil ook niet van mij laten profiteren. Ik heb een aantal keer geschreven dat ik er geen winst op wil maken, maar wel de kosten verdelen.

Ook al legt hij in voor onderhoud dan zijn de lasten nog steeds zo laag dat hij kan sparen. Zijn meubels komen ook in het huis dus als we uit elkaar gaan, moeten we allebei nieuw kopen.

Welk bedrag hij zou inleggen weet ik nog niet, ik moet eerst bekijken wat de kosten ongeveer zijn en waar hij aan bijdraagt.

En hij heeft inderdaad geen recht, daarom is het misschien eerlijker om hem te laten huren, maar dat vind ik ook omslachtig.
Het is nou eenmaal zo dat jij in het verleden keuzes hebt gemaakt. Nu ga je samenwonen en wil je die door jou zelf gemaakte keuzes bij hem in rekening brengen.

Maar jouw geld is niet weg, dat zit in het huis, wat nog steeds van jou is. Jij profiteert nog steeds het meest van je eigen spaarzin.

Je vraagt hem een bijdrage,waarmee je die investering ook nog eens tegen waardevermindering beschermt.

Ik zie jouw nadeel niet.

Maar als je vindt dat hij het te makkelijk heeft door bij jou in te trekken, dan moet je dat zeker met hem bespreken.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:viva-amber schreef op 22 juni 2014 @ 16:37:

Met servicekosten kun je het niet vergelijken, wanneer je in een flat woont deel je al die kosten voor de gezamenlijke ruimte. Wanneer je een flat hebt met 12 bewoners deel je dus de kosten van het onderhoud van bijv het trappenhuis en het dak...niet vergelijkbaar.

Ook als je een rijtjeshuis huurt of een twee onder 1 kap huurt ofzo, betaal je servicekosten aan de verhuurder, hoor. En die servicekosten zijn een bijdrage in het onderhoud, zoals buitenschilderwerk en dergelijke. Je kunt als huurder die servicekosten ook uitbreiden (kost meestal iets van 30-50 euro per maand) en dan valt ook klein onderhoud zoals een lekkende kraan of een kapot keukenkastje daaronder.

Dus als TO haar vriend als huurder wil behandelen, dan is 50 euro voor onderhoud wel het maximale wat ze kan berekenen. Servicekosten zijn namelijk ook afhankelijk van de waarde van de woning en die is in haar geval laag.
Am Yisrael Chai!
quote:lolapaloeza schreef op 22 juni 2014 @ 17:38:

Het is nou eenmaal zo dat jij in het verleden keuzes hebt gemaakt. Nu ga je samenwonen en wil je die door jou zelf gemaakte keuzes bij hem in rekening brengen.

Maar jouw geld is niet weg, dat zit in het huis, wat nog steeds van jou is. Jij profiteert nog steeds het meest van je eigen spaarzin.

Je vraagt hem een bijdrage,waarmee je die investering ook nog eens tegen waardevermindering beschermt.

Ik zie jouw nadeel niet.

Maar als je vindt dat hij het te makkelijk heeft door bij jou in te trekken, dan moet je dat zeker met hem bespreken.Dat was juist mijn vraag, of ik naast de kosten ook iets moet rekenen voor het ingelegde geld.
quote:fashionvictim schreef op 22 juni 2014 @ 17:41:

[...]

Ook als je een rijtjeshuis huurt of een twee onder 1 kap huurt ofzo, betaal je servicekosten aan de verhuurder, hoor. En die servicekosten zijn een bijdrage in het onderhoud, zoals buitenschilderwerk en dergelijke. Je kunt als huurder die servicekosten ook uitbreiden (kost meestal iets van 30-50 euro per maand) en dan valt ook klein onderhoud zoals een lekkende kraan of een kapot keukenkastje daaronder.

Dus als TO haar vriend als huurder wil behandelen, dan is 50 euro voor onderhoud wel het maximale wat ze kan berekenen. Servicekosten zijn namelijk ook afhankelijk van de waarde van de woning en die is in haar geval laag.Nee, kijk maar even op die link die ik in mijn post had staan. Onderhoud zit in de kale huur.
quote:annelies6789 schreef op 22 juni 2014 @ 17:36:

[...]

Ik wil helemaal niet profiteren van hem, maar ik wil ook niet van mij laten profiteren. Ik heb een aantal keer geschreven dat ik er geen winst op wil maken, maar wel de kosten verdelen.

Ook al legt hij in voor onderhoud dan zijn de lasten nog steeds zo laag dat hij kan sparen. Zijn meubels komen ook in het huis dus als we uit elkaar gaan, moeten we allebei nieuw kopen.

Welk bedrag hij zou inleggen weet ik nog niet, ik moet eerst bekijken wat de kosten ongeveer zijn en waar hij aan bijdraagt.

En hij heeft inderdaad geen recht, daarom is het misschien eerlijker om hem te laten huren, maar dat vind ik ook omslachtig.

Je doet moeilijk. Als jullie uit elkaar gaan omdat het gewoon niet meer botert samen, neem ik aan dat je het fatsoen hebt om hem een redelijke termijn te gunnen om iets anders te vinden en de spullen/gezamenlijk gespaarde gelden eerlijk te verdelen. Wil je dat allemaal tot in de puntjes zwart op wit geregeld hebben, dan moet je naar de notaris.

En aangezien de enige kosten die er te verdelen vallen (buiten GWL e.d.) de onderhoudskosten zijn, kun je hem niet voor meer dan dat laten betalen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:annelies6789 schreef op 22 juni 2014 @ 17:42:

[...]

Dat was juist mijn vraag, of ik naast de kosten ook iets moet rekenen voor het ingelegde geld.Nee, waarom zou je dat moeten en van wie?
quote:pejeka schreef op 22 juni 2014 @ 17:44:

[...]

Nee, waarom zou je dat moeten en van wie?Ik snap het ook niet en had er nog nooit van gehoord, maar een kennis van me zei dat ik dat moest doen (hij is goed op de hoogte van dit soort dingen, dus ik neem het wel serieus en wil het wel even uitzoeken). Op internet kan ik er ook niks over vinden.

[...]

Dat was juist mijn vraag, of ik naast de kosten ook iets moet rekenen voor het ingelegde geld.

Antwoord: Nee

- Dat geld heb je zelf ingelegd, jouw investering, eigen keus.

- het geld is niet weg, maar zit in het huis waarvan de opbrengst bij verkoop altijd alleen naar jou gaat en niet naar hem.

Er is een verschil tussen het huis als investering en het huis als woonruimte.

Jij bent de enige die profiteert van het huis als investering.

Jullie profiteren beide van het huis als woonruimte.

Dus;

Jij betaalt als enige de investering (het ingelegde geld).

Jullie betalen beide de kosten voor het huis als woonruimte, (dat wil zeggen de dagelijkse kosten voor gemeente, onderhoud en g/w/l/.)

[...]

Dat was juist mijn vraag, of ik naast de kosten ook iets moet rekenen voor het ingelegde geld.Nee dus.
quote:annelies6789 schreef op 22 juni 2014 @ 17:48:

[...]

Ik snap het ook niet en had er nog nooit van gehoord, maar een kennis van me zei dat ik dat moest doen (hij is goed op de hoogte van dit soort dingen, dus ik neem het wel serieus en wil het wel even uitzoeken). Op internet kan ik er ook niks over vinden.Dat moet dus helemaal niet.
Ok duidelijk. Dank jullie, fijne dag nog!
Annelies, veel plezier met het samenwonen!
Haha dank je!
Hij wilde zo 200-250 euro per maand bijdragen, dat lijkt me een hele fijne instelling. Met zo'n vriend hoef je over geld niet veel gedoe te krijgen.

Geniet ervan, een huis mét man.
Als het mijn huis was zou ik dat ook zo houden. Als je nu berekent wat jij kwijt bent aan vaste lasten en wat jullie ongeveer kwijt zijn aan boodschappen en dergelijke, waar kom je dan onder de streep op uit?

Ik zou hem boodschappen etcetera laten betalen en mijn huis ook lekker mijn huis laten.
Hij vindt alles best, maar ik wil het gewoon goed geregeld hebben voor ons allebei.
quote:annelies6789 schreef op 22 juni 2014 @ 17:43:

[...]

Nee, kijk maar even op die link die ik in mijn post had staan. Onderhoud zit in de kale huur.

Ja, maar je vriend is toch geen huurder? En jij hebt het huis toch niet gekocht om er geld aan te verdienen, maar om in te wonen?

Onderhoud aan het huis is jouw pakkie-an. Zolang hij er woont, betaalt hij daaraan mee, tenzij het een waardevermeerderende investering is. Dus: vervangen van de lekkende kraan en de boel schilderen betaalt hij aan mee, het plaatsen van een dakkapel niet.

Ik krijg de indruk dat je nu lekker op kosten van je vriend fijn je huis wil gaan verbeteren.
Am Yisrael Chai!

[...]

Dat was juist mijn vraag, of ik naast de kosten ook iets moet rekenen voor het ingelegde geld.Nee, natuurlijk niet. Of ga je hem ook met terugwerkende kracht een vergoeding geven voor het geld wat hij heeft geïnvesteerd in zijn studie? Of in zijn auto? Of in zijn spelcomputer? Tsssk.
Am Yisrael Chai!
Ik ben ook ooit ingetrokken bij een ex die een huis had (nog niet afbetaald) en onze afspraak was dat ik iets van een 200-250euro zou betalen per maand. Als ik niet bij hem zou intrekken zou ik ook huur moeten betalen, dus ik vond het niet meer dan normaal om ook hier een soort van huur te betalen.

Anders zou ik het aanvoelen alsof ik op kosten van mijn vriend zou wonen.
quote:fashionvictim schreef op 22 juni 2014 @ 18:10:

[...]

Ja, maar je vriend is toch geen huurder? En jij hebt het huis toch niet gekocht om er geld aan te verdienen, maar om in te wonen?

Onderhoud aan het huis is jouw pakkie-an. Zolang hij er woont, betaalt hij daaraan mee, tenzij het een waardevermeerderende investering is. Dus: vervangen van de lekkende kraan en de boel schilderen betaalt hij aan mee, het plaatsen van een dakkapel niet.

Ik krijg de indruk dat je nu lekker op kosten van je vriend fijn je huis wil gaan verbeteren.Nee, ik schrijf juist dat hij een bijdrage levert aan het in stand houden van de woning (net zoals in de kale huur). Mijn vriend woont er op mijn investering, dan mag hij best wat bijdragen zodat ik minder kosten heb.
quote:annelies6789 schreef op 22 juni 2014 @ 18:17:

[...]

Nee, ik schrijf juist dat hij een bijdrage levert aan het in stand houden van de woning (net zoals in de kale huur). Mijn vriend woont er op mijn investering, dan mag hij best wat bijdragen zodat ik minder kosten heb.

Ben je met alles zo gierig?

Nogmaals: onderhoud zolang hij er woont en dat niet waardevermeerderend is, kun je vragen. Dus meebetalen aan de lekkende dakgoot maar niet aan vervanging van het dak. Meebetalen aan de loodgieter, maar niet aan de nieuwe keuken. Meebetalen aan de buitenboel schilderen, maar niet aan de nieuwe serre. Meebetalen aan het onderhoud van de CV, maar niet aan een nieuwe HR-ketel.

Zo moeilijk is het toch niet? Je kunt iemand niet laten betalen voor kosten die er niet zijn. Je hebt geen woonkosten anders dan onderhoud en GWL, dus dat is het enige waar hij aan mee moet betalen.

Maar weet je, je moet sowieso niet gaan samenwonen als je dat kennelijk ziet als profiteren van jouw investering. Dan ben je duidelijk niet aan samenwonen toe of hij is niet de juiste man voor jou.
Am Yisrael Chai!
Als ik jouw vriend was zou ik zeggen: verkoop dat takke-huis maar als je met me wil samenwonen en dan gaan we wel samen een nieuw huis kopen. En dan zet je je centjes lekker op de bank, en gaan we het nieuwe huis gewoon fifty fifty betalen. Of ik zou het hele avontuur afblazen, dat is zelfs waarschijnlijker.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven