Viva forum onveilig? (privacy risico)

25-06-2014 17:35 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Viva dames en heren, er is tegenwoordig veel te doen over onveilige sites, waar je persoonlijke gegevens op straat komen te liggen of andere ellende.

Geen idee hoe veilig Viva is, maar ik zie in de adresbalk dat de Viva website http gebruikt (geen https zoals banken en andere "risico" sites) dus geen slotje in je browser. Volgens dit artikel is dat onveilig: https://wijwillenssl.word ... oekers-websites-onveilig/

Ik lees al een tijdje mee hier op het Viva forum, en ik kan me best voorstellen dat er de nodige onderwerpen worden besproken waarvan je niet wil dat de omgeving zomaar mee kan lezen (wetende dat het van jou komt bedoel ik, de topics zelf zijn natuurlijk openbaar). Weet iemand hoe dat zit? Risico of vals alarm?
quote:faytweepuntnul schreef op 25 juni 2014 @ 18:12:

[...]

Nou, ik lees of schrijf zelf best wel eens dingen, zowel thuis als op het werk, waarvan ik toch niet zou willen dat mijn huisgenoten of collega's dat allemaal kunnen meelezen..

Tja, dan moet je dat dus niet doen he. Stel dat Sanoma wel op je suggestie in zou gaan en die beschermingshuppeldepup invoeren, dan vinden de echte nieuwsgierigerts vast wel weer een andere manier om jouw oh zo interessante ontboezemingen te achterhalen.

Ik mag trouwens heel erg hopen dat Sanoma niks geen beveiligingen in gaat voeren, want voor je het weet ligt het hele forum dan weer drie weken op zijn gat.
Drie weken is dan nog een optimistische schatting LV.
Ik heb toch geen leven en dat mag iedereen best weten
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Het veilig versturen van bijv bankgegevens is iets anders dan je hele gezinssituatie op een forum plempen.

Voor dat laatste ben je zelf verantwoordelijk, ik vind sommige mensen op het internet wel erg slordig omgaan met ze op het internet zetten, denk aan fora, facebook.

Gratis emailaccounts ( hotmail, gmail) worden nogal eens gehackt, niet om jouw gegevens te hebbeb maar om spam te versturen. Niet veilig dus.

3 verschillende onveilige situaties dus...
Je bent zelf een theepot
quote:Suze02 schreef op 25 juni 2014 @ 18:27:

En dan? Dan weet je dat ik Truus uit Kutkrabbeveen ben. En dan?
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Ik denk dat als je echt weet wat er allemaal mogelijk is je maar beter internet, mobiel, telefoon, ov chippas en alles kunt afzeggen. Voor een beetje hacker zegt zo'n slotje in beeld helemaal niks. Het is meer een vals gevoel van veiligheid in mijn optiek.

Het gebeurt, maar je bent er zelf bij wat je wel en niet op het internet gooit. Daarbij zal een verhaal over of iemand zwanger is of een slechte relatie heeft nou niet direct reden zijn tot hacken.
Eens in de zoveel tijd komt er weer een sufferd die zijn / haar volledige naam als nick gebruikt, of jklaassen87 en het bericht dan afsluiten met "groetjes Jan"

Of dat iemand een link naar zijn / haar facebook pagina neerzet.

Of een eigen naam als nick gebruikt, en vervolgens in het bericht ik, man van 28, heb een relatie met miep (30) zij heeft een kind uit een voorgaande relatie (pietje, 2 jaar)

ofwel, de meeste die hier herkend worden doen het zelf.
In principe is op internet niets echt veilig/anoniem.

Zelfs SSL niet; denk aan de recente heartbleed-problemen en (wat langer geleden) de valse SSL-certificaten die in omloop waren.

En weet van een oud werkgever dat de afdeling ICT precies kon zien wat iedereen op zijn computer deed.

Als het belang groot genoeg is is alles te vinden/zien.
Ik ga er van uit dat niets wat ik op een openbaar forum zet anoniem is, dus zet er geen schadelijke dingen op.

Mocht ik toch herkend worden, is er niets aan de hand.
ik doe gewoon af en toe de groeten aan een collega, dan schrijf ik in een reply van hey betsie jij ook hier xx

en aan de telefoon doe ik ook altijd de groeten aan die hoer van de overkant.

laatst zag ik ze ook ineens een hele rare beweging maken. die schrok dus wel.
lieve collega's

als jullie dit lezen weet ik dat jullie dus gewoon geen steek uitvoeren als ik aan het werk ben

was getekend

jullie liefste collega

itsme
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
quote:faytweepuntnul schreef op 25 juni 2014 @ 18:02:

[...]

Stel dat jij topics opent vanaf je huis, werk, school, enzovoort. Als ik het goed begrijp is jouw dataverkeer met Viva dan af te luisteren door iedereen die dezelfde internetverbinding gebruikt als jij. Dus bijvoorbeeld familie of huisgenoten, collega's, studiegenoten, kunnen in principe aftappen wat jij allemaal leest of schrijft.

Ik hoop toch dat het vooral een theoretisch probleem is, maar je zal maar een bemoeizuchtige collega of huisgenoot hebben die stiekem jouw internetverkeer in de gaten houdt. En zo ziet welke persoonlijke berichten over relatieproblemen jij allemaal post, bijvoorbeeld. Kan best vervelende gevolgen hebben!

Mijn huisgenoten hoeven niets stiekem te doen. Het is hier in huis niet echt geheim dat ik op het vivaforum zit en wie ik daar ben. Als "Dreamer" van Supertramp draait, is dat ook 'mama's liedje'

Verder houd ik er bij álles dat ik schrijf rekening mee, dat ik herkend ben. Zit hier al ruim 14 jaar onder deze nick en heb nogal wel eens wat dingen gezegd, waar men uit af zou kunnen leiden, wie ik ben.

Verder had ik het vandaag nog met iemand over privacy en wat we daar nog van hebben, naar aanleiding van het Elektronisch Patiëntendossier. Alles wordt gehackt, hoeveel privacy hebben we überhaupt nog. Is dat niet gewoon een vals gevoel van veiligheid?

Dan maak ik me over het vivaforum nog het minst druk, eerlijk gezegd.
Later is nu
Pffft. Mijn man weet zo goed onder welke nick ik hier rondwaar dat hij er een hobby van heeft gemaakt om voor ieder seizoen/feest een mooi ava voor me te knutselen. Dus.
quote:Lady-Voldemort schreef op 25 juni 2014 @ 21:19:

Pffft. Mijn man weet zo goed onder welke nick ik hier rondwaar dat hij er een hobby van heeft gemaakt om voor ieder seizoen/feest een mooi ava voor me te knutselen. Dus.En hij doet het goed! Leuk zeg, dat hij dat juist doet.
Later is nu
Oh ja, en man weet ook mijn wachtwoord, zodat hij zelf mijn profiel kan wijzigen als hij weer een mooie nieuwe ava voor me heeft gebakken . Als je je eigen huisgenoten (als in gezinsleden) al niet meer kunt vertrouwen is het einde weg.
quote:Suze02 schreef op 25 juni 2014 @ 18:27:

En dan? Dan weet je dat ik Truus uit Kutkrabbeveen ben. En dan?Oooh, ben JIJ dat.. de buurvrouw had het er laatst al over dat je hier zat.
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 25 juni 2014 @ 21:20:

[...]

En hij doet het goed! Leuk zeg, dat hij dat juist doet.
quote:Lady-Voldemort schreef op 25 juni 2014 @ 21:22:

Oh ja, en man weet ook mijn wachtwoord, zodat hij zelf mijn profiel kan wijzigen als hij weer een mooie nieuwe ava voor me heeft gebakken . Als je je eigen huisgenoten (als in gezinsleden) al niet meer kunt vertrouwen is het einde weg.Ik zorg wel dat ik niet altijd ingelogd ben, ivm pubers die rondlopen. Niet mijn pubers, maar vrienden daarvan. Je weet maar nooit..
Later is nu
mijn laptop of ipad ligt gewoon open op tafel en dan kan hij ook lezen als hij de behoefte zou hebben aan vreselijk vrouwengedoe

dochters vinden viva vooral vervelend want het is geen nijntje-app
Ik zit me trouwens ineens te bedenken... laatst was er een forummer die met zekerheid wist dat ik een strafblad had, want dat had ik zelf geschreven. Volgens haar dus.

Ik denk dat ik toch mijn man eens even stevig aan de tand moet voelen .
oh ja, jij foute vrouw
Er wordt, nogmaals, verschillende vormen van veiligheid genoemd en door elkaar gehaald.

Maar ik ga volgens mij ook weer te serieus hier te posten
Je bent zelf een theepot
quote:Dreamer schreef op 25 juni 2014 @ 21:18:

[...]

Verder had ik het vandaag nog met iemand over privacy en wat we daar nog van hebben, naar aanleiding van het Elektronisch Patiëntendossier. Alles wordt gehackt, hoeveel privacy hebben we überhaupt nog. Is dat niet gewoon een vals gevoel van veiligheid? Het Elektronisch Kind Dossier loopt al een paar jaar digitaal en online en daarvan heb ik nog niet gehoord dat dat gehackt is. De vraag is maar of het echt niet veilig is of dat we dat met zn allen maar blijven roepen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven