Lijf & Lijn alle pijlers

5:2/vastendieet. iemand bezig of ervaring?

05-07-2013 13:53 3517 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit dieet houdt in:

2 dagen id week 500kcal. De rest van de week normaal eten.

Is iemand hiermee bezig?
Ik heb de docu gezien. Interessant, maar ik ben niet 100% overtuigd van alles.

Het viel me op dat ook werd gesproken over proteïne als veroorzaker van die hoge bloedwaarden. Dat is dus gewoon eiwit, wat iedereen nu extra eet in de plaats van koolhydraten.

Verder was dat experiment met dat dieet van echte mensen die het 6 maanden deden volgens mij om de dag vasten (en de mensen vielen goed af en aten op de normale dagen ongeveer 110% van wat ze anders zouden eten, dus compenseerden de vasten-dagen niet).

Hij besluit dan zelf om 2 dagen per week te gaan vasten. Het verhaal dat honger goed schijnt te zijn voor de hersenen geloof ik wel. Dat is toch een soort nood-situatie die de boel op scherp zet.

Vervolgens had hij na 5 weken 5:2 vasten veel betere bloedwaarden. Maar hij was ook een 'stone' (6,5 kg) afgevallen. Bekend is dat 10% verlies van lichaamsgewicht (en voor hem was dat iets minder, ik schat hem rond de 80kg) een hele goede invloed heeft op je gezondheid.

Kortom, het lijkt me de ideale manier van gewicht verliezen. En met mijn omvang heeft dat sowieso hele grote gezondheidsvoordelen. Dus ik ga het zeker doen. Nu eerst nog 4 weken bikkelen met mijn crash-dieet.
Eiwitten moet je idd niet téveel van eten. Als je daar meer over leest kun je idd zien dat dat schadelijk is. Maar als je maar 1500 tot max 2000 kcal per dag eet, eet je sowieso nergens meer teveel van. In mijn afbouwfase at ik uiteraard veel meer eiwitten om de honger te stillen, maar nu ik 'n goeie modus heb gevonden eet op eetdagen gewoon gevarieerd.

Mijn menu van vandaag:

1 multicornbroodje met 60 gram franse kaas en ijsbergsla (en schepje lijnzaad)

3 wilde perzikken en wat kersen

iets van 60-70 gram gerookte amandelen

zo'n 200 gram gebakken tilapiafilet

250 gram spinazie ala creme met parmesaanse kaas

dus wel 'n gevarieerde mix van eiwitten, koolhydraten en vetten
Gezellig, Hiltje!quote:hiltje schreef op 01 juli 2014 @ 14:29:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik van alle onderzoeken op het gebied van voeding en de strijd tussen voedingscentrum, Katan, Meds enerzijds en paleo en no carbs-adepten en Melchior Meijer (enzo nog meer) anderzijds wel een beetje vermoeid raak. Ik heb niet de kennis om de verschillende onderzoeken te controleren en in elk verhaal zit wel iets logisch of onlogisch.

Dit herken ik wel. Ik probeer mijn gezonde verstand te gebruiken en ook te letten hoe mijn lichaam reageert op bepaalde voeding. En verder is 5:2 hiervoor juist ideaal. Omdat je mag eten wat je wilt, zolang je op 2 dagen per week maar niet meer dan 500 kcal eet. Supersimpel. En je kunt dus nog gewoon af en toe een keer flink uit de band springen. (Maar laat Meds het niet horen...)

quote:hiltje schreef op 01 juli 2014 @ 17:28:

Ik ben zeker een bourgondier.....en daarom nu ook boven de 100 kg. En ook net 40 geworden en toen ging het door mijn hoofd.....je hebt nog maar heel kort de tijd om een lekker wijf te zijn. En toen bedacht ik dat ik een serieuze poging ga doen om flink af te vallen en als dat lukt ga ik ongelooflijk hoeren en sloeren...

You go Hiltje!

Op mij had 40 worden (is me ook onlangs overkomen) een ander effect: shit, nu komt het er wel op aan om mezelf een beetje gezond te houden, zodat ik een beetje leuk oud word. En ja, het liefst met een goddelijk lijf natuurlijk!
Elninjoo, de grotere Jumbo's hebben ook kokosolie tegenwoordig. Ik merk eerlijk gezegd niks meer van de smaak, je wen er ook wel aan. Met wat kruiden, merk je er zeker niks meer van.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:MrsStanleyWalker schreef op 01 juli 2014 @ 22:16:

Elninjoo, de grotere Jumbo's hebben ook kokosolie tegenwoordig. Ik merk eerlijk gezegd niks meer van de smaak, je wen er ook wel aan. Met wat kruiden, merk je er zeker niks meer van.Als ik 't al wil kopen, dan alleen die zonder kokossmaak. Vind mijn smaakbeleving belangrijker dan dat het net ietsje gezonder is eerlijk gezegd. De rijstolie bevalt me wel trouwens. Heb m'n visje gebakken in 'n combinatie van rijstolie en roomboter en dat smaakte prima!
Ik gebruik gewoon mijn boerenverstand, een open blik en ik heb ook genoeg kennis om onderzoeken op hun waarde te schatten. Verder is het een kwestie van uitproberen en naar je lijf luisteren.

Wat ik ook voortaan doe is wegen wat ik eet, dat kan ook best een eye-opener zijn. Ik gebruik deze site om de voedingswaarde en de kcal te schatten van wat ik binnen krijg. http://www.voedingswaardetabel.nl/
Die geurloze hebben ze bij de toko en ook bij de Makro, van Nutco geloof ik.
eten jullie volkoren pasta ipv de witte?

Dat schijnt veel beter te zijn en wil het gaan kopen, maar weet niet of ze de goede onbewerkte hebben bij de AH? Zou ook wel meer iets van muesli of iets in de yoghurt als muesli willen eten, dan kan ik brood skippen, weet iemand misschien wat ik daar dan het best voor kan nemen?
Waarom zou je brood willen skippen? Zelf vind ik brood juist erg lekker. Als afwisseling bak ik wel 'ns een havermoutpannenkoek met extra zaden, zonnepitten en noten. Kan zowel zoet met fruit, of hartig met kaas. Allebei lekker!

Ben zelf geen liefhebber van pasta, eet hooguit 'n keer of 3 per jaar lasagne als ik niet lijn, nu ik wel lijn besteed ik mijn calorieen liever aan iets anders.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 01 juli 2014 @ 22:28:

Die geurloze hebben ze bij de toko en ook bij de Makro, van Nutco geloof ik.Hier geen toko of makro in de buurt. En bij ons op de markt hebben we alleen 'n viskraam, kaaskraam en fruit/groentekraam. Da's hier allemaal niet zo uitgebreid
quote:elninjoo schreef op 01 juli 2014 @ 22:33:

Waarom zou je brood willen skippen? Zelf vind ik brood juist erg lekker. Als afwisseling bak ik wel 'ns een havermoutpannenkoek met extra zaden, zonnepitten en noten. Kan zowel zoet met fruit, of hartig met kaas. Allebei lekker!

Ben zelf geen liefhebber van pasta, eet hooguit 'n keer of 3 per jaar lasagne als ik niet lijn, nu ik wel lijn besteed ik mijn calorieen liever aan iets anders.ik krijg vaak wat last van pijn in buik door brood, vandaar...en ik krijg zo'n honger door brood, vind het een beetje te lekker
De markt stelt hier in de buurt ook nergens iets voor. Drie, vier kramen en dat was het wel. Maar wel twee kaasboeren.
Ik eet eigenlijk altijd volkoren pasta en zilvervliesrijst. Gewoon uit de supermarkt. Zit dan ook sneller vol en kook dus al minder dan bv witte rijst.

Qua muesli eet ik altijd de super high fiber van Dorset en dan met rechtsdraaiende biogarde yoghurt.
quote:strikjemetstippels schreef op 01 juli 2014 @ 22:38:

[...]

ik krijg vaak wat last van pijn in buik door brood, vandaar...en ik krijg zo'n honger door brood, vind het een beetje te lekker

Ik vind het ook té lekker hoor!

Maar brood helemaal skippen (wat ik ooit ook wel 'ns heb geprobeerd) leidde ertoe dat als ik in 'n goed restaurant uit eten ging, ik helemaal verlekker op het brood met roomboter aanviel en zo minder oog had voor de culinaire hoogstandjes van de chef en dat lijkt me nu ook weer niet de bedoeling

Nu ik op mijn niet vastendagen gewoon kan genieten van één goed broodje (ik heb ze in de vriezer en doe ze vooraf lekker in de oven) met lekker beleg, voel ik me meer tevreden en krijg ik tenminste geen visioenen van dat overheerlijke brood.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 01 juli 2014 @ 22:39:

De markt stelt hier in de buurt ook nergens iets voor. Drie, vier kramen en dat was het wel. Maar wel twee kaasboeren. Ze weten in elk geval wél wat belangrijk is, haha!
Ik eet al een tijd geen brood meer. Alleen af en toe met Franse stinkkazen en een goed glas port. Beste beslissing ooit, ik heb geen darmkrampen meer, geen opgeblazen buik meer 's avonds alsof ik acht maanden zwanger ben en geen strepen meer in de pot. Ik mis het totaal niet en als ik het mis dan heb ik bij de boerderijwinkel zo een echt(!) speltbrood gehaald.

Maar ik mis het niet. Ik heb het hartstukke druk met dingen uitproberen en nieuwe gerechten te verzinnen voor wat ik uit de moestuin haal. Dus ik kom nu zelfs veel makkelijker aan de benodigde voedingsstoffen op een dag. Dat bedoel ik ook met een open blik, je kan het voedingscentrum wel gedachtenloos nablaten, maar je kan ook googlen. Voor elk probleem is er een oplossing.
quote:elninjoo, 84 seconden geleden

Ze weten in elk geval wél wat belangrijk is, haha! Uiteraard! In Brabant weten ze waar het om draait.
Brood skippen is trouwens makkelijk. Vezels zitten overal in, groente, fruit, lijnzaad, kokosmeel. Twee, drie eetlepels kokosmeel door je yoghurt en je hebt de dagelijkse hoeveelheid vezels al binnen. Kokosmeel bevat ook nog gezonde vetten en andere voedingsstoffen en weinig kcal, zo'n 30 kcal per eetlepel.

Jodium zit van nature niet in brood, dat wordt er aan toegevoegd en noemen ze bakkerszout. Ik noem het JoZo. In nori-snacks van de toko zit genoeg jodium voor twee keer de ADH. Je kan ook een nori-vel verkruimelen over een salade, heeft een beetje een ziltige smaak. Die nori-snacks zijn erg lekker en bevatten maar 27 kcal.

In een volkorenboterham zit helemaal niet zo heel veel vitamine B, dat is vrij eenvoudig te vervangen met groente en fruit. Kan je allemaal uitzoeken met google wt waar precies in zit en hoeveel.
Ik ben gek op brood en heb ook nooit last van een opgeblazen gevoel of buikpijn. Maar ik geloof wel dat je er meer honger van krijgt. Ik tenminste wel en dan ga ik 's avonds nog meer boterhammen of crackers snaaien.

Ik wil straks in ieder geval flink minderen met brood. Met dat dieet dat ik nu doe, heb je regelmatig een omelet met groenten als lunch en dat vind ik heel erg lekker. Ontbijten deed ik al met yoghurt met fruit. In ieder geval al 2 maaltijden zonder carbs.
Brood vind ik nog onmisbaarder dan friet. Ik kan goed leven met 1 keer in de week (of soms zelfs 2 weken) friet, maar een hele week zonder brood, voel ik echt als 'n zwaar gemis.

Ik eet mijn broodrantsoen soms zelfs alleen met roomboter. Snij ik mijn ovenverse pistolet in plakjes en dan lekker smikkelen met boter: jammie! Mijn brood is echt mijn genietmomentje.
oeps verkeerde topic
Pff, vastendag overleefd...whahaha...ik heb medelijden met mensen in de ramadan!
Nou ik niet, die doen 't zichzelf aan. Bovendien hebben zij geen calorierestrictie als ze na zonsondergang gaan bunkeren. Enige echt grote minpunt is natuurlijk dat ze overdag niet willen drinken. Dat lijkt me toch niet zo gezond.
Hahaha, wij doen het ons ook zelf aan, maar goed met ons hoef je ook geen medelijden te hebben.

Ik merk wel dat sinds ik 6:1 doe dat ik meer moeite heb. Waarschijnlijk omdat je dan minder in een ritme komt om gewenning te hebben. Maar ik heb echt geen zin meer in 5:2, hoef niet mega af te vallen en 1 dag zeuren en klagen tegen mezelf is wel te overzien.
Ik doe het mezelf ook alleen maar aan omdat ik af wil vallen, niet om een of andere vage niet bestaande godheid te pleasen

Ik doe zelfs 'n soort 4:3 om het ritme er in te houden. Maar die bonusdag hou ik me niet aan de 500 kcal. Ik heb dan wel maar één eetuurtje, maar als ik iets meer wil eten is dat geen probleem.

Als ik meerdere eetdagen achter elkaar heb heb ik moeite om me in te houden, liefst zou ik dan weer gewoon lekker gaan snaaien. Dus vandaar toch wat extra de teugels aan om het makkelijker te houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven