Bewust niet-werkende moeders?

10-07-2008 21:44 241 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik vraag me af of ze nog bestaan, kindjes die niet naar de creche gaan. En dus ook de moeders (en vaders) die ervoor kiezen om helemaal zelf voor hun kinderen te zorgen. Zelf heb ik een dochter van anderhalf, en op af en toe een dagje bij opa en oma na, zorgen haar vader en ik altijd zelf voor haar. Voor ons is dit een heel natuurlijke, logische en prettige gang van zaken.

Wij hebben een betaalbaar huis, het is voor mij dus niet nodig om te werken, waarschijnlijk heb ik daardoor makkelijk praten. Ik ben ook niet ambitieus op het werk-vlak, ben ook voor haar geboorte nooit een carrieremaakster geweest. In mijn omgeving ben ik praktisch de enige die het op deze manier doet, wie wil er hier zijn redenen kwijt om het ook zo (of juist totaal anders) aan te pakken?
quote:juliee schreef op 11 juli 2008 @ 14:01:

Supersmollie; voor zover ik het begrepen heb zit ik vast aan de BSO van de school die we hebben uitgekozen, welke helaas een enorme organisatie is.

Of kan je hier onder uit.. weet iemand dat?Het lijkt me een luxe positie dat je kunt kiezen naar welke BSO je kind gaat. De wachtlijsten zijn hier enorm en men is blij met elke plek heb ik wel eens begrepen. Maar voor je kind is het welicht wel leuker om met klasgenootjes naar de bso te gaan maar het is altijd je eigen keuze. Niet elke BSO haalt op op elke basisschool dus misschien is er geen keuze.
Mijn god, hoe vaak moet ik nog hetzelfde zeggen, La India? Ik vergelijk het NIET met een kdv, maar met een basisschool. Ik heb niks tegen grote klassen, heb ook niks tegen de uren dat ze in die klassen moeten zitten. Maar om 15.30 vind ik het wel weer genoeg geweest en dan hoeven ze van mij niet ook nog es een paar uur op de NSO te zitten als ze dat niet zouden willen.

Dat groep 1 en 2 onderdeel zijn van... weet ik, daarom had ik het over de leeftijd van zes jaar. De lagere school waar ik op heb gezeten, had trouwens klassen van 36 leerlingen.

Ik kan me erg goed voorstellen dat je op een gegeven moment gewoon naar huis wilt en na al die uren geen behoefte hebt nog een paar uur met andere kinderen door te brengen.
quote:La India schreef op 11 juli 2008 @ 14:01:

[...]

Hoe denk je dat er het op een basischool aan toegaat? Op die van ons hebben we net 145 leerlingen en kunnen net blijven bestaan maar ik ken gevallen waarbij er 8 eerste groepen beginnen ieder jaar! Klassen waar 28 tot 30 kinderen inzitten. Ik help het je hopen dat jouw zoon of dochter daar dan niet terecht komt. Groep 1 en 2 zijn tegenwoordig gewoon onderdeel van de basisschool. De lagere school die jij voor ogen hebt bestaat al een tijdje niet meer,..Dat is toch precies waarom Fleurtje zegt: lagere school alleen is al druk zat op een dag, daar hoeft van mij geen bso achteraan?
Hier op de BSO zijn er maximaal 20 kinderen (omdat ze met leeftijdsgroepen werken); dat is nog minder dan in de klas, dus ik zie dat totaal niet als een probleem.

Er is hier in de buurt ook een andere BSO waar wel heel veel kinderen komen, maar daar zijn dan weer meer 'bijzondere' activiteiten. Ook hebben de kinderen daar allemaal een vast aanspreekpunt.

Waar je voorkeur naar uitgaat is gewoon heel persoonlijk.

Overigens heb ik tijdens mijn zwangerschapsverlof (letterlijk in het kraambed) ontslag aangezegd gekregen en is er direct aansluitend ontslag aangevraagd.

Toch is dochter met bijna een half jaar 1 dag naar het KDV gegaan. Toen ze 1,5 was 1,5 dag en toen ze 2,5 was 2 dagen.

Inmiddels zit ze op school, maar ze heeft het nog regelmatig over haar laatste groep op het KDV. Ze vond het helemaal geweldig en het is nooit voorgekomen dat ze niet wilde. Sterker nog in het weekend bijvoorbeeld vroeg ze vaak 's ochtends mag ik vandaag naar X (naam van haar groep)?

Wij vonden -en vinden- het erg belangrijk dat ze ook met andere kinderen / mensen in aanraking komt dan alleen met papa en mama. Wij woonden toen pas net in deze woonplaats, kenden hier helemaal niemand, geen familie op minder dan 50 kilometer afstand en geen opa's of oma's om een keer op terug te vallen. Het zou wel een heel beperkt kringetje worden voor haar.
De meeste basisscholen..oh sorry,...lagere scholen hebben een bso of dienen zich in ieder geval in te spannen dit te organiseren.

Nee,..ik snap werkelijk het verschil niet tussen de verschillende locaties. Mijn hemel,...breeekt het angstzweet jullie al uit als ze straks met een vriendinnetje mee gaan spelen ofzo want ohjee,..een andere locatie? Kan mijn kind dat allemaal wel aan?
quote:qwertu schreef op 11 juli 2008 @ 14:06:

.

Zo moeilijk is het toch niet, wat Fleurtje zegt?Waarschijnlijk toch wel....
quote:La India schreef op 11 juli 2008 @ 14:10:

De meeste basisscholen..oh sorry,...lagere scholen hebben een bso of dienen zich in ieder geval in te spannen dit te organiseren.

Nee,..ik snap werkelijk het verschil niet tussen de verschillende locaties. Mijn hemel,...breeekt het angstzweet jullie al uit als ze straks met een vriendinnetje mee gaan spelen ofzo want ohjee,..een andere locatie? Kan mijn kind dat allemaal wel aan?Ik stop met uitleggen, want jij kunt werkelijk waar niet lezen.
quote:qwertu schreef op 11 juli 2008 @ 14:08:

[...]

Dat is toch precies waarom Fleurtje zegt: lagere school alleen is al druk zat op een dag, daar hoeft van mij geen bso achteraan?Maar danligt het probleem toch bij de babsschool en niet bij de bso of ben ik dan nu het spoor bijster? Nu krijgt de Bso de zwatre piet toegespeeld maar we bedoelen eigenlijk dat ons kind de kleuterschool nog niet trekt?
quote:La India schreef op 11 juli 2008 @ 14:06:

[...]

Het lijkt me een luxe positie dat je kunt kiezen naar welke BSO je kind gaat. De wachtlijsten zijn hier enorm en men is blij met elke plek heb ik wel eens begrepen. Maar voor je kind is het welicht wel leuker om met klasgenootjes naar de bso te gaan maar het is altijd je eigen keuze. Niet elke BSO haalt op op elke basisschool dus misschien is er geen keuze.Nou, dat weet ik echt niet zo zeker hoor, dat men blij is met elke plek. Het zal meer een kwestie zijn van: de wachtlijsten zijn zo enorm en dus hebben we het maar te doen met deze plek. Of we die nou wel of niet fijn vinden.

Overigens heb ik nog altijd wel de indruk dat die wachtlijsten er vooral op bepaalde dagen zijn. Maandag, dinsdag en donderdag. Dat veel ouders op woensdagen en vrijdagen niet werken. En dus, dat er op de woensdagen en de vrijdagen wat meer ruimte is en minder lange wachtlijsten.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Misschien ligt het aan het feit dat er mensen over iets mee discussieren waar ze nog nooit een voet binnen de deur hebben gezet. Nog geen kind op een basis school en nog niet kennis gemaakt met een bso. Dus men praat alleen over gevoel en verhalen maar niet uit eigen ervaring,..
La India, hoe weet jij dat ik nooit op een BSO ben geweest? Is nl niet waar.

Moet ik het echt nog een keer uitleggen, of zeg je: laat maar.
La India, BSO betekent hier dat mijn kind opgehaald moet worden om in een nabijgelegen stad naar een BSO te gaan. Met allemaal andere kinderen (geen vriendjes of klasgenootjes) en andere leidsters, en dat dus 3 dagen per week na school. Dat lijkt mij ook tamelijk veel.

Nu heb ik een gastouder waardoor hij dus na school gewoon kan doen waar hij zin in heeft, namelijk buitenspelen of bijvoorbeeld met een vriendje meegaan. Dat is toch een stuk rustiger.
Als er hier trouwens een BSO in de school was, dan zou ik dat meteen doen. Maar hier is pas sinds kort tussenschoolse opvang, en dat is al heel wat (daar had ik eerder ook een gastouder voor nodig). Wettelijke verplichtingen zijn leuk, maar een school die er niet aan voldoet ondervindt daar heel weinig consequenties van.
Of kun je gewoon niet accepteren dat niet elk kind het type is om naar de bso te gaan?
Fijn TO, dat je thuisblijft voor je kinderen. Ik snap alleen niet waarom je, zonder dat je ooit op een KDV bent geweest, er zulke negatieve ideeën over hebt. Hetzelfde geldt voor die ouderen waar je het over hebt.

En waarom is het zo geweldig om een 'sober' bestaan na te streven? Is het zo erg dat ik wel wil kunnen doen waar ik zin in heb op financieel gebied? Ben ik daarom egoïstisch? Het krijgen van kinderen op zich is toch al één grote egoïstische keuze? Denken mensen nou echt dat ik mijn kind koste wat kost drie dagen op het KDV dump, terwijl het er doodongelukkig is?
Even een reactie op Elmira haar post: ik wou dat mijn moeder wel had gewerkt toen wij opgroeiden, dan had ze nu, nu ze ongeneeslijk ziek is en haar leven aan het overdenken is, niet gedacht had ik er maar meer uit gehaald...had ik maar meer gewerkt, gestudeerd etc. Dat was toen allemaal anders en nu hebben we de keuze. Ik ben zwanger van de eerste en ga straks vier dagen werken en mijn vriend ook. Ons kindje gaat dus drie dagen naar het KD. Ik snap niet zo goed waarom het één beter zou zijn dan het ander. Wellicht denk ik er over 20 weer helemaal anders over. Kan best. Uiteindelijk doet iedereen het op zijn eigen manier en zolang daar niemand mee geschaad wordt...leven en laten leven.

TO ik raad je heel erg aan je toch wel een beetje te verdiepen in je financiële toekomst. Dit zijn dingen die je (jullie) zelf goed moet regelen, want een ander doet het niet en het gebeurt al helemaal niet automatisch. Dan is het nu misschien een rotklus, maar straks op latere leeftijd er sterk in inkomen op achteruit te gaan lijkt me erger!
Hee Fleur, psssst, even off topic... We hadden het toch wel eens (ook altijd off topic) over verheugen op de bevalling. Ik begin je steeds beter te begrijpen! Zit vlak voor uitgerekende datum en het "rommelt" een beetje, merk dat ik er gewoon echt zin in krijg! Ja, echt! En niet alleen het daarna... Wou t toch ff met je delen...
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:La India schreef op 11 juli 2008 @ 14:13:

[...]

Maar danligt het probleem toch bij de babsschool en niet bij de bso of ben ik dan nu het spoor bijster? Nu krijgt de Bso de zwatre piet toegespeeld maar we bedoelen eigenlijk dat ons kind de kleuterschool nog niet trekt?

Je bent het spoor bijster volgens mij. Het gaat er niet om of een kind het wel of niet trekt (= achteraf redeneren), het gaat erom of je je kind het wel of niet aan wil bieden. Omdat je er bijvoorbeeld niet pas achteraf achter wil komen of je kind het wel of niet trok. Of omdat je bijvoorbeeld vind dat een kind na opvang in één instelling (kdv / lagere school) gewoon thuis terecht moet kunnen met de verhalen / vermoeidheid / schoolvriendinnetjes / whatever.

Dat zegt niets over het al dan niet goed (of slecht) zijn van de bso, dat zegt iets over principes die je hanteert bij je opvoeding. Net zoals je met je kind ook niet naar de speeltuin en daarna nog naar de dierentuin gaat, zeg maar. Misschien kan het kind het prima aan, maar als moeder heb je het recht om dat teveel activiteiten voor één dag te vinden. Maakt niet uit hoe jij daarover denkt, maakt zelfs niet uit hoe Fleurtje over de bso denkt. Al was ze er laaiend enthousiast over (dierentuin): één ding op een dag is genoeg. Dáár gaat het om.
Fleurtje,...ik zeg niet dat je nooit op een bso bent geweet of in ieder geval bedoel ik dat niet. Je hebt er gezien deze discussie nog nog niet je kind naartoe gebracht. Ook de basischool is nog niet een stadium waar jullie inzitten heb ik begrepen, zeker gezien je het de lagere school blijft noemen, dus ik kan me zo voorstellen dat het lastig is je voor te stellen hoe het is om daar je kind heen te brengen.

Op school heeft je kind zijn vriendjes en vriendinnetjes en darmee gaat hij twee of drie dagen verder buiten spelen onder begeleiding van een andere leidster. Dat hoeft helemaal geen andere locatie te zijn maar kan uiteraard wel. Maar dan is je kind 4 jaar en heeft dan op school toch ook te maken met veranderingen van overblijf juf ( of valt dat ook onder de not done status?) tot verschillende juffen in de week. Uiteraard is een creche een vaste plek en met minder impulsen ( al staan er hier voor de peutergroep vaker verschillende invalkrachten dan op school).

Ik probeer eracher te komen waar voor jullie de grote verschillen zitten want ik herken ze gewoon niet uit mijn eigen situatie,.vandaar.
quote:La India schreef op 11 juli 2008 @ 14:15:

Misschien ligt het aan het feit dat er mensen over iets mee discussieren waar ze nog nooit een voet binnen de deur hebben gezet. Nog geen kind op een basis school en nog niet kennis gemaakt met een bso. Dus men praat alleen over gevoel en verhalen maar niet uit eigen ervaring,..En misschien ook niet. Misschien, héél misschien hebben mensen wel een gefundeerd idee ergens over en dénk jij van niet. Of misschien vind jij wel van niet.

Zou zomaar kunnen.

Maar misschien ook niet.

quote:Supersmollie1 schreef op 11 juli 2008 @ 14:23:

Hee Fleur, psssst, even off topic... We hadden het toch wel eens (ook altijd off topic) over verheugen op de bevalling. Ik begin je steeds beter te begrijpen! Zit vlak voor uitgerekende datum en het "rommelt" een beetje, merk dat ik er gewoon echt zin in krijg! Ja, echt! En niet alleen het daarna... Wou t toch ff met je delen...Echt waar? Ook jij gaat jezelf vervloeken, wacht maar af Wanneer ben je uitgerekend? Spannend man! Het heeft gewoon iets. Iets kloterigs, maar ook iets 'leuks'. Weet het niet zo goed te omschrijven. Laat je wel even weten hoe het gegaan is?
quote:Romy81 schreef op 11 juli 2008 @ 13:55:

Hey hier nog een bewust niet werkende moeder. Ik bn 26 jaar en heb een zoontje van 10 maanden. Ik vind het leuk om hem zelf op te voeden en voor hem te zorgen en ik heb het geluk dat het kan. Hij gaat straks wel naar psz omdat hij het leuk vind met andere kindjes te spelen.Ja mijn kind wordt door iemand anders opgevoed
quote:La India schreef op 11 juli 2008 @ 14:28:

Fleurtje,...ik zeg niet dat je nooit op een bso bent geweet of in ieder geval bedoel ik dat niet. Je hebt er gezien deze discussie nog nog niet je kind naartoe gebracht. Ook de basischool is nog niet een stadium waar jullie inzitten heb ik begrepen, zeker gezien je het de lagere school blijft noemen, dus ik kan me zo voorstellen dat het lastig is je voor te stellen hoe het is om daar je kind heen te brengen.

Op school heeft je kind zijn vriendjes en vriendinnetjes en darmee gaat hij twee of drie dagen verder buiten spelen onder begeleiding van een andere leidster. Dat hoeft helemaal geen andere locatie te zijn maar kan uiteraard wel. Maar dan is je kind 4 jaar en heeft dan op school toch ook te maken met veranderingen van overblijf juf ( of valt dat ook onder de not done status?) tot verschillende juffen in de week. Uiteraard is een creche een vaste plek en met minder impulsen ( al staan er hier voor de peutergroep vaker verschillende invalkrachten dan op school).

Ik probeer eracher te komen waar voor jullie de grote verschillen zitten want ik herken ze gewoon niet uit mijn eigen situatie,.vandaar.

1. Als mijn kind ZELF aangeeft naar de BSO te willen, mag ze er van mij naartoe.

2. Als ze dat niet wil, of er zelf niet mee komt, dan hoeft ze er van mij NIET naartoe.

3. Niet ALLE kinderen houden ervan om constant met andere kinderen samen te zijn.

4. Ik was een van die kinderen.

5. Kan zijn dat mijn dochter NIET zo is. Mooi. Kan ze lekker naar de BSO.

6. Kan zijn dat mijn dochter WEL zo is en dan ga ik haar NIET doodongelukkig maken door haar WEL te laten gaan.

7. Ik weet dat er dingen veranderd zijn, maar ook weer niet zóveel.

8. Het heeft NIETS te maken met wisselende juffen en meesters. Heb zelf Montessori-onderwijs gedaan en had zo'n drie verschillende juffen cq meesters per dag, waar ik nooit een probleem mee heb gehad.

Waar gaat het me dan WEL om?

Het gaat me om het feit dat sommige mensen (dus ook KINDEREN) tijd voor zichzelf nodig hebben, even alleen willen zijn, na school rust aan hun hoofd willen hebben. Als mijn kind dat tzt (EVENTUEEL) nodig heeft, dan wil ik haar dat als moeder bieden.
Ik vind het leuk om mijn kind (deels) door anderen te laten opvoeden .
Fleurtje en wat ga je dan in eerste instantie doen? Niet aanbieden en afwachten of ze er zelf mee komt of wel aanbieden en kijken of ze het leuk vindt?

Pure nieuwsgierigheid hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven