Geld & Recht alle pijlers

Restschuld ophoesten

21-07-2014 13:47 117 berichten
Dames

Jullie advies aub...

Ik heb 6 jaar geleden een huist gekocht dat ik moet terugverkopen aan corporatie. Daar zit nu maximaal 20.000 restschuld op, ja dat heb ik gecheckt. 3 jaar geleden partner bij mij ingetrokken. Vast lasten gedeeld naar draagvermogen.

Twee jaar geleden besloten dat we een huis gaan kopen. Daar kunnen we naar alle waarschijnlijkheid begin volgend jaar in.

Nu weten we al zeker DAT we de restschuld willen betalen en dus niet mee financieren. Maar wie betaalt hoeveel? For the record we zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden.

Betaal ik alles omdat ik het huis heb gekocht? Betaalt partner naar rato mee? Ik kan het in mijn eentje ophoesten maar helemaal blij word ik daar niet van.

Emotioneel addertje onder het gras van mijn kant: afgelopen jaren heb ik me suf gespaard om die 20000 bij elkaar te krijgen. Partner heeft absoluut en relatief veel minder gespaard. Voelt dan niet helemaal lekker OMDAT ik het geld heb dat dat de voornaamste reden moet zijn waarom ik alles zou moeten ophoesten.
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet partner meebetalen aan jouw huis? Zijn naam staat toch niet op het koopcontract?
Huwelijkse voorwaarden sluiten jouw oude huis uit de gemeenschap van goederen? Dan is het ook jou restschuld om te betalen.
Het huis stond alleen op jouw naam? Waarom zou je partner dan moeten meebetalen aan de restschuld? Dat slaat toch nergens op?
Life is short. Eat dessert first.
quote:sophiax schreef op 21 juli 2014 @ 13:49:

Waarom moet partner meebetalen aan jouw huis? Zijn naam staat toch niet op het koopcontract?

Klopt staat op mijn naam. Vanuit dat punt geef ik je gelijk.

Aan de ander kant voelt het een beetje kut dat als ik het in mijn eentje ophoest ik al spaargeld kwijt ben en zij alles nog heeft.
O jee. Dat wordt hopelijk geen huwelijkscrisis!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:doornroosje9 schreef op 21 juli 2014 @ 13:54:

Het huis stond alleen op jouw naam? Waarom zou je partner dan moeten meebetalen aan de restschuld? Dat slaat toch nergens op?Ja daar ben ik het rationeel ook wel mee eens. Al hebben we bij huwelijkse voorwaarden wel laten opnemen dat ik (mochten we nu in t huidige huis uit elkaar gaan) haar bedrag wat is opgebouwd door spaarhypotheek zou terugbetalen.
En hoe staat je vrouw erin?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Dat was het risico. Als er overwaarde op zat, had jij dit ook voor jezelf mogen houden.

Je kan besluiten, dat de 20k van jullie samen wordt betaald, maar dat 10k een lening op haar is (badmeester is een man, dames ) die bij scheiding weer door jou aan haar dient te worden terugbetaald.
Uh, het was jou huis. Ik begrijp niet waarom je haar mee wil laten betalen. Dat klopt toch van geen kant.
Hoe verdelen jullie de andere vaste lasten?

Heeft zij bijgedragen in woonkosten, de tijd dat jullie samenwonen?

Is het een idee om voor elke maand dat zij in jouw huis heeft gewoond bijvoorbeeld 150 euro te rekenen?
Dat is het risico van een verplichting aangaan. Iets dat zij niet gedaan heeft.

Even eerlijk: had je ook een deel van de winst op haar rekening gestort als je het huis met winst zou hebben verkocht?
I choose happy!
quote:Fame schreef op 21 juli 2014 @ 13:56:

O jee. Dat wordt hopelijk geen huwelijkscrisis!Oh nee hoor zover komt dat niet. We kunnen alles bepraten dus daar komen we ook wel uit. Ik heb voorstel gedaan dat ik 80% betaal en zij 20% van de restschuld. Maar dat is slechts een voorstel.
quote:EssentialBliss schreef op 21 juli 2014 @ 13:58:

Dat is het risico van een verplichting aangaan. Iets dat zij niet gedaan heeft.

Even eerlijk: had je ook een deel van de winst op haar rekening gestort als je het huis met winst zou hebben verkocht?Ja natuurlijk! Das toch normaal!
Je partner heeft al die jaren dus gratis bij jou gewoond, want huis op jou naam? Of heeft zij meebetaald aan jou huis waarin jullie samenwonen? Hebben jullie eerder afspraken gemaakt over het betalen van hypotheeklasten en andere vaste lasten?
Heeft zij alleen meebetaald aan de rente op de hypotheek of ook op de aflossing? In het eerste geval is dit waar jullie voor gekozen hebben toen jullie op huwelijkse voorwaarden trouwden: alles rond het huis is voor jouw rekening.

Als zij aflossing heeft betaald, zou je zelfs kunnen zeggen dat jij haar die aflossing terug moet betalen.

Wat had je zelf verwacht van op huwelijkse voorwaarden trouwen? Op papier huwelijkse voorwaarden, maar in praktijk gemeenschap van goederen?
quote:Doreia schreef op 21 juli 2014 @ 13:57:

Dat was het risico. Als er overwaarde op zat, had jij dit ook voor jezelf mogen houden.

Je kan besluiten, dat de 20k van jullie samen wordt betaald, maar dat 10k een lening op haar is (badmeester is een man, dames ) die bij scheiding weer door jou aan haar dient te worden terugbetaald.Nee want aan de overwaarde heeft zij ook meebetaald dus dan zou zij ook gewoon een deel krijgen. Vast lasten zijn gedeeld 55/45
quote:Netel schreef op 21 juli 2014 @ 14:00:

Heeft zij alleen meebetaald aan de rente op de hypotheek of ook op de aflossing? In het eerste geval is dit waar jullie voor gekozen hebben toen jullie op huwelijkse voorwaarden trouwden: alles rond het huis is voor jouw rekening.

Als zij aflossing heeft betaald, zou je zelfs kunnen zeggen dat jij haar die aflossing terug moet betalen.

Wat had je zelf verwacht van op huwelijkse voorwaarden trouwen? Op papier huwelijkse voorwaarden, maar in praktijk gemeenschap van goederen?

Ze heeft beide betaalt.

Tja wat had ik verwacht, ik heb juist t topic geopend om mijn gedachten te kunnen scherpen ben er zelf nog niet helemaal uit...
Waarom? Jullie zijn onder huwelijkse voorwaarden getrouwd. Huis staat op jouw naam. Dat betekent dat jij het risico loopt. Ik zou het ook niet vanzelfsprekend vinden dat je een deel van de winst op haar rekening stort. Daarom zou ik haar ook niet mee laten betalen aan het verlies. Zoals ik het zie was zij de afgelopen 3 jaar een soort 'huurder'. Ze betaalde geld om op dat moment gebruik te maken van de woning.
I choose happy!
quote:badmeester schreef op 21 juli 2014 @ 14:01:

[...]

Ze heeft beide betaalt.

Tja wat had ik verwacht, ik heb juist t topic geopend om mijn gedachten te kunnen scherpen ben er zelf nog niet helemaal uit...Had je misschien verwacht dat zij net zo hard voor jullie gezamenlijke toekomst en gezamenlijke nieuwe huis zou sparen als jij hebt gedaan door voor de restschuld te sparen?
quote:Netel schreef op 21 juli 2014 @ 14:03:

[...]

Had je misschien verwacht dat zij net zo hard voor jullie gezamenlijke toekomst en gezamenlijke nieuwe huis zou sparen als jij hebt gedaan door voor de restschuld te sparen?Nou daar zit wel de meeste pijn bij mij volgens mij ja.... Want ik heb mezelf wel op een redelijk streng regime gezet om zsm die restschuld te kunnen ophoesten zodat we beide verder kunnen en een nieuw huis kunnen kopen...
@allemaal: jullie geven wel allemaal kutreacties zeg.... (Maar dat is complimenteus bedoeld)
quote:badmeester schreef op 21 juli 2014 @ 14:00:

[...]

Nee want aan de overwaarde heeft zij ook meebetaald dus dan zou zij ook gewoon een deel krijgen. Vast lasten zijn gedeeld 55/45Dan betaalde zij niet alleen mee aan de rente, maar ook nog aan de aflossing? Sorry, maar ik vind het echt niet kunnen dat jij nu ook nog een deel van JOUW restschuld van haar eist.
quote:badmeester schreef op 21 juli 2014 @ 14:06:

@allemaal: jullie geven wel allemaal kutreacties zeg.... (Maar dat is complimenteus bedoeld)
quote:badmeester schreef op 21 juli 2014 @ 14:05:

[...]

Nou daar zit wel de meeste pijn bij mij volgens mij ja.... Want ik heb mezelf wel op een redelijk streng regime gezet om zsm die restschuld te kunnen ophoesten zodat we beide verder kunnen en een nieuw huis kunnen kopen...

Dan moeten jullie nu afspraken gaan maken hoe jullie samen jullie leven financieel vorm gaan geven. Gaan jullie samen op één rekening sparen voor huis en andere toekomstzaken (kinderen, studie, auto, reizen) of gaan jullie elk apart sparen en moeten jullie een bedrag op een bepaald moment allebei ophoesten (en daar in haar geval misschien een lening voor afsluiten)?

Als je daar uit bent, kun je denk ik meer vrede hebben met deze situatie. En eerlijk gezegd denk ik dat je formeel, maar ook moreel, niet anders kan dan de restschuld betalen en accepteren dat zij niet gespaard heeft. Je moet voortaan je verwachtingen uitspreken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven