Hondenvraagje

02-08-2014 22:07 122 berichten
Buren hebben een hond, een soort bullterriër-kruisingsgeval. Met van die kaken. Qua leeftijd is hij nu lekker aan het puberen, en hij zet overal zijn tanden in. Hij luistert voor geen meter naar zijn baasjes, alleen als het hem uitkomt (echt een puber dus). Hondje bijt trouwens niet door, maar ja eens moet de eerste keer zijn he.

Zoon (bijna 10) is nogal dol met hem en liet hem tot voor kort vaak uit, maar eigenlijk vertrouw ik puberhondje niet meer met hem, vanwege dat bijtgedrag. Hij mag puberhondje dus niet meer uitlaten zonder dat daar een volwassene bij is, en dat vindt ie Stom.

Nou heb ik natuurlijk helemaal geen verstand van honden, dus misschien heeft Zoon wel een punt en is dat bijtgedrag gewoon heel normaal voor Puber-bullterriërs, en ben ik echt een enorme Zeikert. Wie weet het?
is een eigen hond geen optie voor je zoon? Als hij nu al laat zien dat hij zo trouw energie steekt in de hond van de buren is het zeker geen gril die na de zomervakantie weer over is. Wat hierboven ook al gezegd wordt, met een hond van zichzelf kan hij echt een band opbouwen.
quote:Eindeloos schreef op 03 augustus 2014 @ 00:09:

Maarre Lady, mijn punt was eigenlijk,

Als antwoord op je topic vraag.

Jouw jongen heeft maar 1 gezicht

En daar moet hij het hopelijk 90 à 100 jaar mee doen.

Neem alsjeblieft geen risico.Nee joh gekkie, waarom denk je dat ik voorlopig mee ga? Als Hondje ook maar één verkeerde beweging maakt neem ik hem onder mijn onder mijn arm en lever ik hem bij zijn baasjes af. Nou ja, onder twee armen dan, want het wordt best wel een bakbeest .
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 03 augustus 2014 @ 00:13:

is een eigen hond geen optie voor je zoon? Als hij nu al laat zien dat hij zo trouw energie steekt in de hond van de buren is het zeker geen gril die na de zomervakantie weer over is. Wat hierboven ook al gezegd wordt, met een hond van zichzelf kan hij echt een band opbouwen.Nee, dat is geen optie. Zoals ik al zei: ik ben niet echt een hondenmens. Bovendien hebben we er de ruimte niet voor, en als klap op de vuurpijl is mijn man bang voor honden. Het kan dus echt niet, en dat snapt zoon ook, al vindt hij het wel erg jammer.
Alle reacties Link kopieren
O guts, ik leef met je zoon mee.

Een hond hadden we vroeger wel, want mijn moeder was gelukkig een hondenmens.

Maar.... ze was geen paardenmens maar juist bang voor paarden. Had ik weer.....

Ze probeerde mij erbij weg te houden. Dat nam ik haar niet in dank af. Gelukkig ben jij zo verstandig om dat niet te doen.
We hebben trouwens sinds een paar maanden wel een kat, en ik moet zeggen dat de verzorging daarvan grotendeels neerkomt op zoon, en geheel vrijwillig. Alleen de kattenbak mag ik doen .
Tsja, een kat......
quote:iones schreef op 03 augustus 2014 @ 00:22:

O guts, ik leef met je zoon mee.

Een hond hadden we vroeger wel, want mijn moeder was gelukkig een hondenmens.

Maar.... ze was geen paardenmens maar juist bang voor paarden. Had ik weer.....

Ze probeerde mij erbij weg te houden. Dat nam ik haar niet in dank af. Gelukkig ben jij zo verstandig om dat niet te doen.Paarden liggen geheel buiten mijn financiële belevingswereld . Maar ik heb mijn dochter al ingefluisterd dat ze altijd een verzorgpony kan nemen, mocht ze echt paardenmeisjes-neigingen krijgen. Ik vind paarden trouwens zelf ook wel leuk hoor, heb er ook wel op gereden en dat vond ik leuk, maar ik word er niet verliefd op of zo. Ik geloof dat ik gewoon een kattenmens ben, en voor de rest een dierenvriend in het algemeen .
Een dierenvriend in het algemeen ben ik ook en ik denk dat dat goed is.
quote:NummerZoveel schreef op 02 augustus 2014 @ 23:42:

@Kiki

Het kaakmechanisme van deze honden is anders dan bij de meeste honden. De kaken slaan op slot als ze iets vast houden en laten niet meer los. Dat komt maar bij een beperkt aantal rassen voor en ik denk dat dat is waar TO op duidde.Dat hoef je echt niet tegen een trainster van pitbulls te vertellen en daarbij is het onzin wat jammer genoeg op forums maar door verteld wordt. Ze willen niet los laten, doet een chihuahua ook niet als die dat niet wilt.
quote:kiki1987 schreef op zondag 03 augustus 2014 01:35 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="NummerZoveel in "Hondenvraagje"" class="messagelink">NummerZoveel schreef op 02 augustus 2014 @ 23:42</a>:</b>

@Kiki

Het kaakmechanisme van deze honden is anders dan bij de meeste honden. De kaken slaan op slot als ze iets vast houden en laten niet meer los. Dat komt maar bij een beperkt aantal rassen voor en ik denk dat dat is waar TO op duidde.</div></blockquote>Dat hoef je echt niet tegen een trainster van pitbulls te vertellen en daarbij is het onzin wat jammer genoeg op forums maar door verteld wordt. Ze willen niet los laten, doet een chihuahua ook niet als die dat niet wilt. Nee, wat jij hier roeptoetert is flauwekul die uitsluitend op hondenfora wordt verkondigd. Natuurlijk kun je met goed trainen een hond afleren om te bijten, en ook kun je de hond leren om los te laten wat hij is zijn bek heeft. Maar het zogenaamde kaakslot treedt pas op als de hond toch bijt en heel hard bijt. En dan kan hij simpelweg niet meer loslaten.
Waarom zijn er dan break sticks voor die rassen als het allemaal wel meevalt?

Waarom lees je bijna nooit dat een golden retriever een hond heeft doodgebeten, en lees je het zeer regelmatig over pitbulls, staffs en andere klapkaken?

Een "pitbull trainster" die beweert dat je een bijtende pitbull kunt vergelijken met een bijtende chihuahua vind ik dood eng. Die wil ik ook niet bij mij en mijn hond in de buurt hebben, dat gaat nog eens gruwelijk mis. En in eerste instantie zal de pitbull niet het slachtoffer zijn..

En ook heel knap dat er hier nu beweerd word dat je hond agressie kunt afleren.

Het word steeds grappiger hier.

En ondertussen hoop ik dat die idioten hier niet in de buurt wonen, en dat ik ze nooit tegen zal komen als ik met mijn hond loop.
quote:iones schreef op zondag 03 augustus 2014 00:04 9 van de 10x dat het mis gaat met een hond op wat voor manier dan ook, is omdat de eigenaar een nitwit was. En jouw buren zijn ook nitwits. Sorry dat ik het zeg, maar ze doen hun hond hopeloos tekort in hun zogenaamde welwillendheid.

in mijn ogen doen ze niet hun best. Je doet pas je best als je je verdiept in je huisdier, in diens wezen, diens behoeftes. Klopt. Er is in opdracht van de overheid onderzoek gedaan naar de oorzaak van bijtincidenten, en met stip op 1 staat onvoldoende beweging. Daarna op 1 kwam geloof ik een slechte opvoeding en op 3 stond te weinig aandacht. Al deze oorzaken kunnen worden toegeschreven aan onkundige baasjes met onvoldoende oog voor de behoeften van hun hond.
@iones

"een hond doet dat zomaar niet hoor, doorbijten! Zeker niet degene van wie hij houdt! Nog nooit heeft een eigen hond mij doorgebeten of überhaupt gebeten! "

Zou toch nog eens het hondenforum doorlezen als ik jou was

Er staan genoeg verhalen op van baby's, kinderen én volwassen, (óók eigenaren) die ernstig zijn verwond of doodgebeten door honden. (bepaalde rassen vaker dan andere....)

En nou zul je vast zeggen dat jouw Fikkie dat nooit zal doen, maar doe niet alsof het nooit gebeurd.
Niet ieder kind is hetzelfde en leeftijd op zich zegt lang niet alles maar heel veel kinderen van tien jaar zijn nog niet in staat een hond uit te laten in hun eentje. Zeker niet al het niet hun eigen hond betreft die je als ouder en kind door en door kent. Hier zijn de kinderen met honden opgegroeid, kunnen er goed mee omgaan. Echter je weet niet wat je onderweg tegenkomt. Zijn niet allemaal betrouwbare honden die je op je pad tegenkomt. En hebben ze wel voldoende fysieke kracht en mentale overwicht als het er op aan komt?

Jongste van 10 mag pas sinds een paar jaren onze goed opgevoede Duitse Herder van acht jaar alleen uitlaten. Maar geen denken aan dat ik ze met de hond van de buren op pad zou sturen. En dan niet omdat die hond van de buren niet betrouwbaar zou zijn. Maar ik ken die hond niet goed genoeg om te voorspellen hoe die in bepaalde situaties reageert. Daar stuur ik dus mijn kind van 10 niet alleen mee op pad.

Ik kan me voorstellen dat je met een kleiner en minder sterk hondje je kind eerder op pad stuurt. Maar dan nog ben je afhankelijk van de honden (en eigenaren) die je op je pad tegenkomt.
quote:Lucky_Birdie schreef op zondag 03 augustus 2014 09:18 Waarom zijn er dan break sticks voor die rassen als het allemaal wel meevalt?

Waarom lees je bijna nooit dat een golden retriever een hond heeft doodgebeten, en lees je het zeer regelmatig over pitbulls, staffs en andere klapkaken?

Een "pitbull trainster" die beweert dat je een bijtende pitbull kunt vergelijken met een bijtende chihuahua vind ik dood eng. Die wil ik ook niet bij mij en mijn hond in de buurt hebben, dat gaat nog eens gruwelijk mis. En in eerste instantie zal de pitbull niet het slachtoffer zijn..

En ondertussen hoop ik dat die idioten hier niet in de buurt wonen, en dat ik ze nooit tegen zal komen als ik met mijn hond loop. Zie hier de bijtindex voor NL: http://www.minderhondenbe ... nderzoek-hondenbeten.html

De golden retriever staat ook in deze lijst.

En of agressie bij een hond af te leren is, hangt af van het soort agressie. De meeste soorten agressie zijn prima af te leren, en alleen idiopatische agressie (agressie zonder aanwijsbare oorzaak) is bijna niet af te leren: http://www.minderhondenbe ... /vormen-van-agressie.html
quote:Lucky_Birdie schreef op 03 augustus 2014 @ 09:18:

Waarom zijn er dan break sticks voor die rassen als het allemaal wel meevalt?

En ondertussen hoop ik dat die idioten hier niet in de buurt wonen, en dat ik ze nooit tegen zal komen als ik met mijn hond loop.

Ik wil hier tóch even op reageren.

Ik denk dat het bijten van een golden retriever weinig nieuwswaarde heeft. Maar waarom denk je dat die hond voorkomt in de lijst van bijtende honden?

Omdat mensen een goedkope pup willen hebben en die bij zomaar een vermeerderaar kopen die niet kijkt naar karakter bij het vermeerderen.

En ook, omdat de golden retriever een van de meest gehouden honden is in Nederland, en bij gevolg een van de meest getergde honden is. Want mensen maken fouten en tergen een hond in hun onwetendheid, en soms ziet een hond dan geen andere uitweg meer dan te bijten.
quote:Lucky_Birdie schreef op 03 augustus 2014 @ 09:29:

@iones

"een hond doet dat zomaar niet hoor, doorbijten! Zeker niet degene van wie hij houdt! Nog nooit heeft een eigen hond mij doorgebeten of überhaupt gebeten! "

Zou toch nog eens het hondenforum doorlezen als ik jou was

Er staan genoeg verhalen op van baby's, kinderen én volwassen, (óók eigenaren) die ernstig zijn verwond of doodgebeten door honden. (bepaalde rassen vaker dan andere....)

En nou zul je vast zeggen dat jouw Fikkie dat nooit zal doen, maar doe niet alsof het nooit gebeurd.

Het gebeurt praktisch nooit. Dat durf ik te zeggen!

Weet je waarom? Jij doet het voorkomen alsof het aan die honden ligt. Lees mijn uitleg hierboven waarom golden retrievers het vaakst bijten in Nederland. En aan wie dat ligt!

Weet je wat mij zo verbaast? Dat het veel vaker goed gaat dan fout. Met al die blunders en onachtzaamheid van mensen in hun omgang met honden.

Ook het bijten van kinderen en babies, ook daar ligt de fout weer bij de ouders in de meeste gevallen.

Uit jouw uitspraak lees ik dat jij de schuld legt bij de honden. Maar de schuld ligt toch echt bij de mensen. Honden zijn alleen maar onbegrepen.

Je hebt natuurlijk ook honden die gewoon gestoord zijn, zoals je ook gestoorde mensen hebt. Daar zeg ik niets over, behalve dat die uit de maatschappij verwijderd zouden moeten worden, wat in het geval van honden dan ook wel gebeurt, maar in geval van mensen helaas niet.
Sorry hoor, maar je gaat mij echt niet wijsmaken dat beweging de oplossing is.

Neem 10 ongecastreerde pitbull reuen, geef ze een maand elke dag meer dan genoeg beweging, en laat ze dan los bij één loopse teef.

Dat zou dus moeten kunnen, als ze maar genoeg beweging hebben gehad?

De stafford hier in de straat krijgt meer dan genoeg beweging (lopen, hardlopen, naast de fiets lopen) en toch greep ze laatst nog een andere hond (voor de zoveelste keer)

Onopgevoed is het beest niet, wel vaak sneller dan de baas.

Beweging is nodig, maar het blijven klapkaken die niet te vertrouwen zijn bij andere honden.
Pitbull kills baby ongeveer 3.560.000 resultaten (0,34 seconden) 

Golden retriever kills baby Ongeveer 252.000 resultaten (0,41 seconden) 

Praktisch nooit nee, Maar gelukkig konden die honden er niets aan doen.....
quote:Lucky_Birdie schreef op 03 augustus 2014 @ 09:40:

Sorry hoor, maar je gaat mij echt niet wijsmaken dat beweging de oplossing is.

Neem 10 ongecastreerde pitbull reuen, geef ze een maand elke dag meer dan genoeg beweging, en laat ze dan los bij één loopse teef.

Dat zou dus moeten kunnen, als ze maar genoeg beweging hebben gehad?

De stafford hier in de straat krijgt meer dan genoeg beweging (lopen, hardlopen, naast de fiets lopen) en toch greep ze laatst nog een andere hond (voor de zoveelste keer)

Onopgevoed is het beest niet, wel vaak sneller dan de baas.

Beweging is nodig, maar het blijven klapkaken die niet te vertrouwen zijn bij andere honden.

Hier zit wel een kern van waarheid in. Deze rassen zijn vaak niet sociaal met andere honden. Een kwalijke zaak in deze overvolle maatschappij.

Maar er zijn wel wat dingen die je goed moet beseffen.

Bijtincidenten met de zogenaamde klapkaken komen voort uit een optelsom van negatieve feiten.

- ze worden aangeschaft omdat ze stoer zijn en status verlenen. Niet zo´n goede reden om aan een hond te beginnen, dunkt me.

- de mensen die ze aanschaffen zijn nono´s, die niet met honden om kunnen gaan en er nauwelijks energie in steken

- het zijn geen gemakkelijke honden die je efkes kunt opvoeden op een easy way zoals een cavalier king charles spanieltje

- mensen die zo´n hond aanschaffen wonen in de stad en laten de hond uit aan het lijntje op de stoep. Hond kan energie niet kwijt.

- en dan het soort volk dat ze aanschaft... meestal niet de fatsoenlijkste mensen.... sorry dat ik het zeg.

Als je de berichtgevingen goed bijhoudt, zul je zien dat 8 van de 10x dat er een hond dood, verwaarloosd of mishandeld aangetroffen wordt, dat het een zogenaamde `stoere hond` was. Een hond waar iedereen bang voor zou moeten zijn.

Je zegt dat honden onbetrouwbaar zijn. Maar hoeveel honden sterven er door toedoen van mensen, tegenover mensen die sterven door toedoen van een hond? Wie is er dan uiteindelijk betrouwbaar?
Als je kijkt naar het aantal bijtincidenten moet je niet kijken naar het absolute getal maar naar het percentage. Er zijn heel veel gezinnen met een Golden Retriever Heel vaak nauwelijks opgevoede honden en ik verbaas met over hoe vaak het wel goed gaat. Desondanks dus toch absoluut veel (meestel kleine) bijtincidenten. Overigens niet te vergelijken met de verwondingen die sommige andere rassen aan kunnen richten.
quote:Lucky_Birdie schreef op 03 augustus 2014 @ 09:47:

Pitbull kills baby ongeveer 3.560.000 resultaten (0,34 seconden) 

Golden retriever kills baby Ongeveer 252.000 resultaten (0,41 seconden) 

Praktisch nooit nee, Maar gelukkig konden die honden er niets aan doen.....De meeste bijtincidenten komen voor juist in eigen kring. En dat komt door verkeerd omgaan met de hond, de hond niet begrijpen, de signalen van de hond niet oppikken.
quote:baukje schreef op 03 augustus 2014 @ 09:48:

Als je kijkt naar het aantal bijtincidenten moet je niet kijken naar het absolute getal maar naar het percentage. Er zijn heel veel gezinnen met een Golden Retriever Heel vaak nauwelijks opgevoede honden en ik verbaas met over hoe vaak het wel goed gaat. Desondanks dus toch absoluut veel (meestel kleine) bijtincidenten. .

Juist, ongeveer dezelfde strekking als wat ik daarnet zei.

Wat dacht je trouwens van jack russels? Dat zijn kleine hondjes dus als die zich misdragen `dan is dat niet erg maar juist grappig`.

Niet dus. ga maar kijken in een willekeurig asiel. In elk asiel zijn er wel een paar te vinden. Jack russels zijn karaktervol maar goed trainbaar en trouw. Maar.... je moet er wél effe achteraan. En daar zijn mensen te beroerd voor.

Past in deze tijd van `alles willen hoewel dat niet kan`. Gaat ook op voor honden.
Nee, de gemiddelde baby snapt niet zo veel van hondentaal.

En natuurlijk komt de beet van een Golden Retriever niet vaak in het nieuws!

Duh! Die richten over het algemeen weinig schade aan

Die klapkaken zijn jaren lang specifiek gericht gefokt om te vechten.

Golden retrievers haalden de neergeschoten eenden van jagers op.

Zou mooi worden als ze die voor de neus van de jager in kleine stukjes zouden scheuren.
Ik leef mee met je zoon. Ik was vroeger ook zo'n kind dat met de hond van de buren liep (een soort herder-kruising). Ik snap dat je het een raar idee vindt om de cursus voor de buren te bekostigen, maar als je het ziet als je kind op een sport of een club doen? Het is voor zijn plezier, en hij neemt daarvoor de hond van de buren mee. Ik denk dat hij er heel veel van kan leren, waar hij niet alleen in situaties met de hond van de buren wat aan heeft. Bovendien, als je hem na de basiscursus nog door zou willen laten gaan (en de buren vinden dat ook goed), dan wordt het trainen alleen maar leuker.

Mijn hondje had het toen ze nog pup was, altijd op sokken voorzien. Met voeten erin welteverstaan. Niemand die hier in huis op sokken waagde te lopen, was veilig voor haar scherpe tandjes. Natuurlijk probeerden we het af te leren, maar op een gegeven moment was het ook gewoon over. Het is voor een deel balorig gedrag dat met de leeftijd te maken heeft. Het is goed dat je alert bent, maar de pup helemaal niet vertrouwen is denk ik ook niet nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven