Hondenvraagje

02-08-2014 22:07 122 berichten
Buren hebben een hond, een soort bullterriër-kruisingsgeval. Met van die kaken. Qua leeftijd is hij nu lekker aan het puberen, en hij zet overal zijn tanden in. Hij luistert voor geen meter naar zijn baasjes, alleen als het hem uitkomt (echt een puber dus). Hondje bijt trouwens niet door, maar ja eens moet de eerste keer zijn he.

Zoon (bijna 10) is nogal dol met hem en liet hem tot voor kort vaak uit, maar eigenlijk vertrouw ik puberhondje niet meer met hem, vanwege dat bijtgedrag. Hij mag puberhondje dus niet meer uitlaten zonder dat daar een volwassene bij is, en dat vindt ie Stom.

Nou heb ik natuurlijk helemaal geen verstand van honden, dus misschien heeft Zoon wel een punt en is dat bijtgedrag gewoon heel normaal voor Puber-bullterriërs, en ben ik echt een enorme Zeikert. Wie weet het?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lucky_Birdie schreef op 03 augustus 2014 @ 09:52:

Nee, de gemiddelde baby snapt niet zo veel van hondentaal.¨

En kleine kinderen ook niet. Maar hun ouders horen dat WEL te snappen. En die horen zowel hond als kind te beschermen, te sturen. En dat doen ze niet. `kijk eens, hij kan op zijn rug zitten en de hond doet helemaal niets, hij is zo´n lieve sul!` `zelfs als ons kind aan zijn oren trekt zal hij nog niets doen!` zeggen ze dan trots in hun onnozelheid! Het maakt me zó kwaad!

Je moet wel eerlijk zijn he, voordat je oordeelt over honden.

quote:Lucky_Birdie schreef op 03 augustus 2014 @ 09:52:

En natuurlijk komt de beet van een Golden Retriever niet vaak in het nieuws!

Duh! Die richten over het algemeen weinig schade aan .Ze hoeven maar 1x te happen in het gezicht, wat bij kinderen gemakkelijk kan gezien de hoogte. En dan is er iets voorgoed kapot. Niet alleen het gezicht, maar ook hoe het kind in het leven komt te staan, en de gevolgen voor de hond.quote:Lucky_Birdie schreef op 03 augustus 2014 @ 09:52:

Die klapkaken zijn jaren lang specifiek gericht gefokt om te vechten.

Golden retrievers haalden de neergeschoten eenden van jagers op.

Zou mooi worden als ze die voor de neus van de jager in kleine stukjes zouden scheuren.

Klapkaken zoals pittbulls, dat waren in de jaren 20 en de jaren 30 de golden retrievers van jan met de pet in de verenigde staten, wist je dat? De all family dog. En ze werden ook ingezet als hulphond in de oorlog. Intelligent, energiek, etc.

Maar de mensen waren kwaadwillend en gingen bepaalde exemplaren met karakterafwijkingen inzetten voor de fokkerij voor gevechten. Met alle gevolgen van dien. Die honden waren niet meer sociaal naar andere honden toe, en onbetrouwbaar voor mensen omdat ze explosief waren.

Maar ik kom mensen tegen met klapkaken, die ook kleine kinderen hadden met die hond, maar die inmiddels groter zijn. En die gek zijn met hun kinderen en met hun hond. En die kinderen zijn ook gek met die hond. Bij hen gaat het goed. Omdat zij een goede fokker kozen. Omdat de ouders hun kinderen leerden hoe met de hond om te gaan. Omdat de hond goed is opgevoed.

Het hart van de hondenmens moet op de juiste plaats zitten en dan gaat het goed.

Bij de buren van de ts zit het hart niet op de juiste plaats. Ook al denken die mensen van wel.

De fout blijft bij de mensen liggen, hoe je het ook wendt of keert.
Ik zeg:

quote:redhothead schreef op 03 augustus 2014 @ 10:26:

Ik zeg: [img]http://www.houstonpettalk.com/wp-conten ... 00x198.jpg[/img]

Is dat Daddy, die vaak ingezet bij heropvoeden van honden door Cesar?

Hij heeft zich verdiept in honden, kan er mee omgaan. Legt ook alles bij mensen. Hij heeft eindeloos geduld met mensen. Ik zou het niet op kunnen brengen. Zoveel domheid als mensen tentoonspreiden in zijn programma´s.... dingen die zo voor de hand liggen en dan nóg de fout in gaan. Daar heb ik geen geduld voor.
quote:iones schreef op 03 augustus 2014 @ 10:28:

[...]

Hij doet het niet.Nu wel.
Even voor de goede orde, als het aan mij lag, werden klapkaken NIET meer gefokt. Niet alleen omwille van bijtincidenten, maar eigenlijk vooral omwille van die honden zelf. Ze komen in 80% van de gevallen verkeerd terecht, landen vaak in het herplaatscircuit, worden misbruikt... die honden zijn zielig en ongelukkig.

Ga maar kijken onder het kopje `dieren en toebehoren` op marktplaats en zoek onder de term `spoed`. dan kom je er heel veel tegen. En toch zijn ze allemaal lief, dat staat erbij vermeld....
quote:iones schreef op 03 augustus 2014 @ 09:34:

[...]

En ook, omdat de golden retriever een van de meest gehouden honden is in Nederland, en bij gevolg een van de meest getergde honden is. .De bijtindex die ik hier eerder plakte, kijkt naar het aantal bijtincidenten per ras. Het aantal honden van een dergelijk ras in NL heeft dus geen invloed.
quote:iones schreef op 03 augustus 2014 @ 10:32:

Even voor de goede orde, als het aan mij lag, werden klapkaken NIET meer gefokt. Niet alleen omwille van bijtincidenten, maar eigenlijk vooral omwille van die honden zelf. Ze komen in 80% van de gevallen verkeerd terecht, landen vaak in het herplaatscircuit, worden misbruikt... die honden zijn zielig en ongelukkig.

Ga maar kijken onder het kopje `dieren en toebehoren` op marktplaats en zoek onder de term `spoed`. dan kom je er heel veel tegen. En toch zijn ze allemaal lief, dat staat erbij vermeld....Helemaal mee eens. En dan ook stoppen met het verder fokken van honden met platgefokte neusjes en afhangende heuppartij etc. Als er een god bestaat heeft hij dat zo niet bedoelt.
quote:Lucky_Birdie schreef op 03 augustus 2014 @ 09:40:

Sorry hoor, maar je gaat mij echt niet wijsmaken dat beweging de oplossing is.

Neem 10 ongecastreerde pitbull reuen, geef ze een maand elke dag meer dan genoeg beweging, en laat ze dan los bij één loopse teef.

Dat zou dus moeten kunnen, als ze maar genoeg beweging hebben gehad?

De stafford hier in de straat krijgt meer dan genoeg beweging (lopen, hardlopen, naast de fiets lopen) en toch greep ze laatst nog een andere hond (voor de zoveelste keer)

Onopgevoed is het beest niet, wel vaak sneller dan de baas.

Beweging is nodig, maar het blijven klapkaken die niet te vertrouwen zijn bij andere honden.Doe jij zelf eens even niet zo agressief! Ik maak jou helemaal niets wijs, ik vertrouw op gedegen onderzoek, uitgevoerd in opdracht van onze overheid door een gerenommeerd instituut. Als jij denkt dat jij het beter weet, dan moet je dat lekker zelf weten.
Los van het bijtgedrag vind ik dat kinderen helemaal niet alleen met honden zouden mogen lopen over straat. Zelfs als de eigen hond de grootste lieverd is, weet je nooit welke honden je tegen kunt komen en wat er kan gebeuren. Ik denk dat dat nogal onderschat wordt. De meeste kinderen hebben geen idee van hondengedrag, veel volwassenen overigens ook niet.
Ik ben het helemaal met je eens, iones, dat alles staat op valt met een goede opvoeding en een goed begrip van de hond.

Hier in de buurt hebben we een "losgeslagen" Jack Russel wonen. Nul opvoeding, blaft en grauwt tegen alles en iedereen, heeft ook wel eens een andere hond gebeten. Iedereen vindt dat reuze irritant, maar echt ernsitge dingen gebeuren er nooit.

Ook bij ons in de straat: een staffort, zelfde verhaal. Heeft tot nu toe twee honden gebeten en ernstig verwond. Eén van die baasjes ken ik goed; ze hebben al voor duizenden euro's dierenartskosten vanwege verschillende operaties. Daarnaast hebben ze problemen met de verzekering, die naar de "dagwaarde" van de hond kijkt . Maar dat staat nog allemaal los van hoe het met de hond gaat natuurlijk. Dat gaat niet zo goed. En de baasjes van de staffort halen hun schouders op en zeggen dat het "hun eigen schuld was".

Ik ga maar voor weinig honden een straatje om als ik met mijn eigen hond loop. Dit is er één van.

Is het gek als ik zeg dat, zeker voor bepaalde rassen, baasjes verplicht zouden moeten zijn om op cursus te gaan?
quote:hopperdepopper schreef op 03 augustus 2014 @ 10:37:

Los van het bijtgedrag vind ik dat kinderen helemaal niet alleen met honden zouden mogen lopen over straat. Zelfs als de eigen hond de grootste lieverd is, weet je nooit welke honden je tegen kunt komen en wat er kan gebeuren. Ik denk dat dat nogal onderschat wordt. De meeste kinderen hebben geen idee van hondengedrag, veel volwassenen overigens ook niet.Ik denk echt dat dat vooral aan de eigen hond ligt en de interactie tussen die hond en andere honden. Een goedmoedige lobbes die echt nooit ruzie heeft op straat, dat zou ik best aandurven. Een hond die vaker bonje heeft, wat banger is, of juist erg beschermend, die zou ik dan weer niet zo snel met een kind op pad sturen.

Ga maar kijken onder het kopje `dieren en toebehoren` op marktplaats en zoek onder de term `spoed`. dan kom je er heel veel tegen. En toch zijn ze allemaal lief, dat staat erbij vermeld....Daar ben ik het ook wel mee eens. De honden zijn echte lieverds, maar belanden idd sneller in verkeerde handen.
quote:meivogel schreef op 03 augustus 2014 @ 10:42:

Hier in de buurt hebben we een "losgeslagen" Jack Russel wonen. Nul opvoeding, blaft en grauwt tegen alles en iedereen, heeft ook wel eens een andere hond gebeten. Iedereen vindt dat reuze irritant, maar echt ernsitge dingen gebeuren er nooit.

En wat nu als die onopgevoede Jack mijn hond een grote bek geeft en die terug bijt? Vooralsnog heeft de mijne nog nooit op ingegrepen, maar het zou mij niets verbazen als hij dat op een dag een keer zat wordt, elke keer die grote bek van die kleine kuthondjes. En wie komt er dan als agressief in de krant te staan? Alleen daarom al zeg ik er elke keer weer iets van als ik zo'n onopgevoed kreng tegenkom.

Is het gek als ik zeg dat, zeker voor bepaalde rassen, baasjes verplicht zouden moeten zijn om op cursus te gaan?

Ik vind dat een goede zaak voor alle baasjes! Zie het voorbeeld hierboven. Als iedereen, en dus ook de baasjes van die hele kleine hondjes, verplicht op cursus moeten, dan zal het waarschijnlijk een stuk plezieriger worden in het bos!
quote:NummerZoveel schreef op 03 augustus 2014 @ 10:46:

[...]

Ik denk echt dat dat vooral aan de eigen hond ligt en de interactie tussen die hond en andere honden. Een goedmoedige lobbes die echt nooit ruzie heeft op straat, dat zou ik best aandurven. Een hond die vaker bonje heeft, wat banger is, of juist erg beschermend, die zou ik dan weer niet zo snel met een kind op pad sturen.Ik heb geen goedmoedige lobbes en dat weten die kindjes niet. Ze komen wel eens op mij afgestapt met hun goedmoedige lobbes of fikkie. Het is aan kinderen zo moeilijk uit te leggen dat niet alle honden willen of kunnen kennismaken met hun hond of niet willen spelen. Ik ben echt al een paar keer teruggegaan zonder hond om dat rustig uit te leggen aan een kind.
Is het een Stafford achtige of een Bullterriër?

De eersten vind ik zowiezo niet zo geschikt om door kinderen uitgelaten te worden omdat ze, als ze volwassen zijn, vaak niet goed met andere honden overweg kunnen. Dat kan voor een kind gevaarlijke situaties opleveren.

Ga maar kijken onder het kopje `dieren en toebehoren` op marktplaats en zoek onder de term `spoed`. dan kom je er heel veel tegen. En toch zijn ze allemaal lief, dat staat erbij vermeld....Het Kaakslot of de KlapKaak is een fabeltje, Ioon. Dat weten de meeste Krachtige-Hond eigenaren toch?
quote:Dickens schreef op 02 augustus 2014 @ 23:48:

Ik zou dan eerder een hond voor zoon zelf aanschaffen. Als ze samen gaan trainen krijgen ze zo n band dat als buren klaar zijn met deze accessoire en hem wegdoen zit je met een kind met een gebroken hart. Vergis je niet, de band tussen kind en hond kan erg sterk zijn.To heeft denk ik zo geen behoefte aan de kosten van een hond. En als de buren hem weg doen is zoon de eerste gegadigde als hij zo betrokken is bij dat beest.
quote:masquenada schreef op 03 augustus 2014 @ 12:00:

[...]

Het Kaakslot of de KlapKaak is een fabeltje, Ioon. Dat weten de meeste Krachtige-Hond eigenaren toch?Nee, is geen fabeltje. Op hondenfora wordt dat voorgehouden. Een goed opgevoede hond zal niet snel bijten en dus ook geen last krijgen. Dat klopt. Maar ook de best opgevoede hond kans alsnog de lul zijn als hij een keer wel heel hard bijt.
Zo te lezen kan jouw zoon de hond prima aan en genieten ze van elkaars gezelschap.
De Pitbull of Bullenbijter of Bandog is specifiek gefokt op het verwonden of doden van een tegenstander. Nadat deze honden als gewone huishond of Nanny-dog werden gehouden, kwam er met name in het Zuiden van Amerika een trend om deze honden onder weddenschappen te laten vechten. De tijd van de Grote Drooglegging, etc..etc.. Men zocht ergens anders vertier. En in plaats van de Bullenbijter tegen de Bull te laten vechten, want een stier is duur, ging men ze laten vechten tegen elkaar.

De Bull werd vanaf dat moment specifiek gefokt op eigenschappen als dieragressie waarbij MENSagressie als zeer onwenselijk werd beschouwt. Sterker nog, Mensagressieve Bullen werden afgemaakt. De handler of eigenaar van de hond moest namelijk tijdens een gevecht zonder schade kunnen ingrijpen of zijn hond uit de ring kunnen vissen.

Mensen die een Staff of Pit kopen zijn zich daar niet van bewust en willen, net als 99% van de andere hondenbaasjes, een hond die ze lekker met anderen kunnen laten spelen.

Gaat niet.

Levert klotesituaties op en een en behoorlijk uit de hand gelopen Herplaatsmarkt met overvolle asiels en beschadigde honden.
quote:iones schreef op 02 augustus 2014 @ 23:59:

[...]

Precies! En nu hebben die honden het bij voorbaat gedaan. Want de ts is nu een beetje bevreesd voor de hond terwijl dit waarschijnlijk niet nodig is. De hond heeft een imageprobleem en hij is daarmee opgezadeld door mensen die verkeerd gehandeld hebben.

Het zijn honden die je gemakkelijker gek krijgt dan anderen. Maar als je ze geeft wat ze nodig hebben, dan zijn het prima honden, eerlijke honden, onvoorwaardelijk zoals alleen honden dat kunnen zijn.

Pitbull achtige zijn idd makkelijker gek te maken....door ze te behandelen als monsters, vechtmachines of waakhonden. Je maakt ze het snelst gek door ze van je af te houden. Het zijn namelijk echte gezinshonden. Willen op schoot, bij je zitten en overal bij horen én heel veel aandacht krijgen. Al is het maar om 'm als voetenbankje te gebruiken tijdens het televisie kijken

Door ze te negeren en ze zeer streng te behandelen worden ze gefrustreerd. Het zijn wel enorme doerakken en hebben wel een bepaald overwicht nodig.

Ik had het nooit verwacht (vooroordeel) maar toen ik eens een pitje in huis kreeg (ving ooit honden op met gedragsproblemen, heropvoeden) is zij de enige die gebleven is. Het was na een paar dagen al echt mijn maatje en een droppie. Ze heeft mijn zoon nog 3 jaar mee mogen maken toen is ze op 15 jarige leeftijd overleden.

Het gaat zelfs zo ver dat ik geen nieuwe hond heb genomen. Het was zo'n prettig huiselijk en geweldig exemplaar dat ik bang ben dat een andere hond in het niet valt en dat ik blijf vergelijken.

Ook met zoon én andere kinderen was ze geweldig. Maakte ook duidelijk verschil tussen mensen puppy's en honden poepies
quote:NummerZoveel schreef op 03 augustus 2014 @ 12:04:

[...]

Nee, is geen fabeltje. Op hondenfora wordt dat voorgehouden. Een goed opgevoede hond zal niet snel bijten en dus ook geen last krijgen. Dat klopt. Maar ook de best opgevoede hond kans alsnog de lul zijn als hij een keer wel heel hard bijt.

Het Kaakslot is, denk ik, het meest hardnekkige fabeltje dat er bestaat in hondenland.

Er is geen enkel enzyme of mechanisme of gen dat ervoor zorgt dat een hondenkaak op slot gaat of niet meer geopend kan worden. Er is geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor.

De enige verklaring die wel stand houdt, is het feit dat de Pitt gefokt werd op vastberadenheid en doorzettingsvermogen. Deze vasthoudendheid zou na lang vasthouden wel kunnen zorgen voor een kaakkramp.

Een breakstick is een klein, hardhouten plankje met ronde kanten dat je achter de kiezen van de hond kan steken. Een slikreflex zorgt er dan voor dat de hond loslaat. Je hoeft dus ook niet te wrikken.
quote:NummerZoveel schreef op 03 augustus 2014 @ 12:04:

[...]

Nee, is geen fabeltje. Op hondenfora wordt dat voorgehouden. Een goed opgevoede hond zal niet snel bijten en dus ook geen last krijgen. Dat klopt. Maar ook de best opgevoede hond kans alsnog de lul zijn als hij een keer wel heel hard bijt.

Het is wel en niet een fabeltje. Het is een fabeltje dat al die honden dat hebben. Het is geen fabeltje dat het bestaat. Het komt trouwens ook voor bij mensen. Als de kaken niet goed op elkaar passen kunnen ze op slot schieten.

Het komt dus alleen bij honden voor met niet goed op elkaar passende kaken, en die zijn echt wel in de minderheid.
quote:masquenada schreef op 03 augustus 2014 @ 11:58:

Is het een Stafford achtige of een Bullterriër?

De eersten vind ik zowiezo niet zo geschikt om door kinderen uitgelaten te worden omdat ze, als ze volwassen zijn, vaak niet goed met andere honden overweg kunnen. Dat kan voor een kind gevaarlijke situaties opleveren.Waarom kunnen die niet als soort met andere honden overweg? wat een onzin.
quote:nina1966 schreef op 03 augustus 2014 @ 12:19:

[...]

Waarom kunnen die niet als soort met andere honden overweg? wat een onzin.

De Pitbull of Bullenbijter of Bandog is specifiek gefokt op het verwonden of doden van een tegenstander. Nadat deze honden als gewone huishond of Nanny-dog werden gehouden, kwam er met name in het Zuiden van Amerika een trend om deze honden onder weddenschappen te laten vechten. De tijd van de Grote Drooglegging, etc..etc.. Men zocht ergens anders vertier. En in plaats van de Bullenbijter tegen de Bull te laten vechten, want een stier is duur, ging men ze laten vechten tegen elkaar.

De Bull werd vanaf dat moment specifiek gefokt op eigenschappen als dieragressie waarbij MENSagressie als zeer onwenselijk werd beschouwt. Sterker nog, Mensagressieve Bullen werden afgemaakt. De handler of eigenaar van de hond moest namelijk tijdens een gevecht zonder schade kunnen ingrijpen of zijn hond uit de ring kunnen vissen.

Mensen die een Staff of Pit kopen zijn zich daar niet van bewust en willen, net als 99% van de andere hondenbaasjes, een hond die ze lekker met anderen kunnen laten spelen.

Gaat niet.

Levert klotesituaties op en een en behoorlijk uit de hand gelopen Herplaatsmarkt met overvolle asiels en beschadigde honden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven