konijn plots bevallen

03-08-2014 15:36 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

ik pas momenteel op de dieren bij mijn tante. ze hebben onder andere 2 konijnen en 2 cavia's (zitten in hetzelfde hok). het vrouwelijke konijn is al oud (10 jaar denk ik) , het mannetje is gecastreerd! Nu vond ik vanmorgen plots 2 babykonijntjes in het hok!!!

1tje was al doodgebeten en het andere leefde nog. Heb de mama en het babytje in een apart hok gestoken en binnen in huis genomen....

Weet iemand wat ik nog meer kan? Ik heb totaal geen ervaring met konijnen..
Met het kleintje en mama naar de dierenarts! Weet je zeker dan het 10 jarige konijn de moeder is?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
http://www.dierenkliniekw ... rinfo/konijn/geboren.html
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
Wat vreemd joh...als het mannetje gecastreerd is en het vrouwtje is al 10 (!) dan is het wel heel bijzonder dat er nog babykonijntjes komen. Is het geen caviaatje?

Ik zou inderdaad ook even bellen met de dierenkliniek.

Op zondag langsgaan betekent ook zondag (dubbel) tarief, houdt daar rekening mee.
ja het konijn is echt al heel oud... Ze hebben het genomen toen hun eerste zoon klein was, ik gok 2 jaar, en hij is er intussen al 12...

Eerst dachten ze dat de konijnen 2 meisjes waren, maar plots kreeg het oudste konijn kleintjes, dus werd het duidelijk dat het andere een mannetje was.. Dan hebben ze hem laten castreren en nu opnieuw kleintjes... (heb wel gelezen dat een konijn dikwijls net na bevalling opnieuw bevrucht wordt, dus misschien was ze al zwanger op het moment dat het mannetje gecastreerd werd....)

Toen waren het ook 2 baby's maar allebei doodgebeten door de papa...

ben zeker dat het konijntjes zijn heb op internet opgezocht hoe die eruitzien als ze geboren worden...

Zal inderdaad maar best naar de dierenarts gaan, want ik weet ook niet als dat konijn als zo oud is of die wel nog goed voor datkleintje kan zorgen..
Ja, ik zou eerst even bellen en vragen wat ze zeggen.

Misschien hoef je helemaal niet langs te komen, de meeste konijnenmoeders regelen het helemaal zelf.

Hoewel zielig voor het dode jong is het verder wel een leuk verhaal eigenlijk.

Succes in ieder geval.
Weet je zeker dat de baby's van jullie konijnen zijn?

Misschien had iemand nog wel 2 baby konijnen over die ze niet kwijt konden of niet wilde hebben, en hebben ze ze in jullie hok gedumpt..
quote:Cinna schreef op 03 augustus 2014 @ 16:00:

Weet je zeker dat de baby's van jullie konijnen zijn?

Misschien had iemand nog wel 2 baby konijnen over die ze niet kwijt konden of niet wilde hebben, en hebben ze ze in jullie hok gedumpt..Ja, dát is nou een logische verklaring
Cavia's baby's rennen gelijk rond, dus dat verschil zie je wel.
Is het een kovia?
quote:minniee schreef op 03 augustus 2014 @ 15:52:

ja het konijn is echt al heel oud... Ze hebben het genomen toen hun eerste zoon klein was, ik gok 2 jaar, en hij is er intussen al 12...

Mijn eerste ingeving: een van de konijnen (of misschien wel allebei) is tussentijds vervangen wegens overlijden door een lijkend exemplaar om zoontje te sparen.
quote:Pinky.Bitch schreef op 03 augustus 2014 @ 16:33:

Is het een kovia?Nee een canijn
Het mannetje zal dan net voor de castratie hebben gefokt met het vrouwtje. Goed dat je ze apart hebt gezet, voor de zekerheid even naar de dierenarts inderdaad.
Na een sterilisatie is een ram nog niet meteen onvruchtbaar dat duurt twee tot vier weken.

Hoe lang geleden is hij geholpen en hoe lang geleden was de vorige worp van de voedster?
quote:renate73 schreef op 03 augustus 2014 @ 16:44:

[...]

Nee een canijn Dan kun je wel eens gek doen, maar ik meen het ook (deels) serieus:

http://www.hln.be/hln/nl/17541/Het-leuk ... rten.dhtml
quote:Pinky.Bitch schreef op 03 augustus 2014 @ 17:12:

[...]

Dan kun je wel eens gek doen, maar ik meen het ook (deels) serieus:

http://www.hln.be/hln/nl/17541/Het-leuk ... schillende diersoorten kunnen niet kruisen, omdat ze niet vruchtbaar zijn voor elkaar. En als het al kan, gebeurt dat met heel veel mensenhulp.
quote:Istar_ schreef op 03 augustus 2014 @ 17:14:

Verschillende diersoorten kunnen niet kruisen, omdat ze niet vruchtbaar zijn voor elkaar. En als het al kan, gebeurt dat met heel veel mensenhulp.Dat is niet waar: paarden en ezels kunnen samen muildieren en muilezels maken. Die nakomelingen zijn dan inderdaad onvruchtbaar.
quote:Capibara_ schreef op 03 augustus 2014 @ 17:21:

[...]

Dat is niet waar: paarden en ezels kunnen samen muildieren en muilezels maken. Die nakomelingen zijn dan inderdaad onvruchtbaar.Maar het is vlg mij geen natuurlijke kruising (als in het wild voorkomend).
O, dat weet ik inderdaad niet.

[...]

Verschillende diersoorten kunnen niet kruisen, omdat ze niet vruchtbaar zijn voor elkaar. En als het al kan, gebeurt dat met heel veel mensenhulp.

Onzin. Het kan en het gebeurt vaak. Het zijn de jongen die vervolgens onvruchtbaar zijn.

Natuurlijk komt het meer voor bij dieren in gevangenschap, omdat paarden anders niet op zouden trekken met ezels, en tijgers niet met leeuwen etc. Maar daar komt niet perse een menselijke hand aan te pas verder.
quote:sarosie schreef op 03 augustus 2014 @ 15:39:

Met het kleintje en mama naar de dierenarts! Weet je zeker dan het 10 jarige konijn de moeder is?

ABSOLUUT NIET DOEN!

Beter had je de andere dieren verplaatst ipv moeder en kroost. Maar goed dat is nu te laat. Zorg ervoor dat het hok uit de zon staat en laat verder het nest met dons (ik hoop dat je het hele nest hebt verplaatst??????) met rust en kijk of moederkonijn het niet ondertussen verstoten heeft door de verplaatsing. Zorg ervoor dat moeder wat extra brok krijgt en controleer het nest op zijn vroegst pas morgen weer, op het moment dat moeder er even niet bij is en kijk of het jong levendig is. Verder met rust laten.
O god, ik hoop niet dat je met het spul naar de DA gaat, dan is het kansloos.
Konijnen kunnen helemaal niet kruisen met cavia's wat een onzin toch weer. Ik gok erop dat het mannetje nog niet steriel was, of de wisseltruc. Verder is het dom om konijnen met cavia's samen te huisvesten, ze hebben verschillende voeding nodig die ze niet van elkaar mogen pikken en ze begrijpen elkaars taal totaal niet. NOg een geluk dat ze elkaar niet om zeep hebben geholpen.
Kijk even hier http://konijnen.nl/indextot2.htm

en klik dan door naar voortplanting.

Het belangrijkste is dat je het nest niet verstoord. Hou moeder in de gaten en raak niet in paniek als ze niks doet, ze zogen hooguit twee keer per dag en verder kijken ze er niet naar om. Omdat je al verstoord hebt is er een kans dat moeder het nest verstoot, het konijntje gaat dan dood, daar kan je niks tegen beginnen. Maar misschien gaat het goed. Kijk morgen eind van de dag, maar liever nog overmorgen hoe het met het nest is en ruim de vuiligheid op. Raak het jong verder niet aan. Maar kijk wel of hij/ zij er doorvoed uitziet (rond buikje)

[...]

Verschillende diersoorten kunnen niet kruisen, omdat ze niet vruchtbaar zijn voor elkaar. En als het al kan, gebeurt dat met heel veel mensenhulp.

Jawel dat kan wel.

Een hond en een wolf kunnen ook kruisen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven