Vermiste vrouwen Panama

06-04-2014 16:03 1223 berichten
Alle reacties Link kopieren
Twee jonge Nederlandse vrouwen worden vermist in Panama. Ze zouden dinsdag een wandeling maken in de omgeving van Boquete, maar sindsdien is niets meer van hen vernomen.

De 22-jarige Lisanne Froon uit Amersfoort en de 21-jarige Kris Kremers uit Utrecht waren in Panama om Spaans te leren en sliepen bij gastgezinnen, meldt RTV Utrecht.

Volgens een werknemer van de school waar de vrouwen les hadden, is het gebied waar ze gingen wandelen niet gevaarlijk en is het niet aannemelijk dat ze zijn verdwaald. "Er is maar één weg omhoog en omlaag." Er wordt daarom betwijfeld of de vrouwen wel zijn gaan wandelen; mogelijk zijn ze daarvoor al verdwenen.

Er is ook een facebook pagina aangemaakt en dit is het laatste nieuws in het AD:

De twee vermiste Nederlandse vrouwen Lisanne en Kris zijn op de dag van hun verdwijning mogelijk gezien op een wandelroute bij de Panamese stad Boquete. Ingrid Lommers, de directrice van de taalschool in Boquete waar Lisanne Froon en Kris Kremers lessen volgden, schrijft dat op Facebook.

Ook is er een beloning van 2500 dollar.

Vreemd genoeg houdt dit onderwerp mij erg bezig. Misschien omdat de vrouwen van mijn leeftijd zijn. Ze zijn al bijna een week vermist.. Gevoelsmatig zijn ze verdwaald, of zou dit valse hoop zijn?

Zijn er meer mensen die de berichten op de voet volgen over deze 2 vrouwen?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
quote:linde.linde. schreef op 04 augustus 2014 @ 19:56:

[...]

Ze weten dat er geen geweld is geweest. Dit weten ze door onderzoek aan de bekken (overblijfsel) Daarom ga ik ervan uit dat er geen seksmisdrijf heeft plaatsgevonden.

Door alles wat ik heb gelezen blijf ik denken aan een verdwaling.Hier begon de dommigheid mee. En je blijft gewoon maar doorgaan.
Linde, ook dat verhaal van orgaanroof is niet-aannemelijk maar daardoor nog niet onmogelijk.

Het is onwaarschijnlijk dat andere mensen bij hun dood betrokken zijn geweest omdat de plek in de jungle waar ze zijn gevonden zo vreselijk afgelegen en onherbergzaam is en omdat er in de tas nog mobieltjes, camera en geld is gevonden.

Het is op basis van logisch redeneren veel en veel aannemelijker dat ze verdwaald en verhongerd/verongelukt zijn.

Maar....de theorieën over wat er gebeurd is, zijn dus enkel gebaseerd op wat mensen denken.

Het onderzoek op de menselijke resten heeft alleen bewezen dat de meisjes het zijn en geeft werkelijk geen enkele informatie over wat er wel of niet gebeurd kan zijn.

Theoretisch zou het zelfs ook nog orgaanroof kunnen zijn. Aan het bot en aan de resten van de voet kun je niet zien of er wel of geen organen zijn verwijderd. De organen zijn hoe dan ook volledig vergaan.

Het is alleen totaal onaannemelijk dat twee meisjes in een jungle ontvoerd worden voor organen (die in een ziekenhuis verwijderd moeten worden) en dat daarna hun lichamen helemaal terug worden gebracht en midden in de jungle (op meer dan 8 uur lopen van de bewoonde wereld) worden teruggelegd.

Theoretisch is het ook gewoon nog mogelijk dat de meisjes verdwaald zijn en toen een enge Indiaan of inboorling of iemand anders zijn tegengekomen die ze heeft verkracht en vermoord. Ook dat is niet aannemelijk omdat de rugzak met bezittingen en geld gewoon is gevonden en dat heel waardevolle spullen zijn voor de arme lokale mensen daar.

En dat is natuurlijk zo ontzettend vreselijk voor de nabestaanden. We weten haast niets. We weten dat ze de wandeling hebben gemaakt, dat ze op de top nog vrolijke foto's hebben gemaakt en vrij snel daarna maar ook nog 8 dagen daarna noodoproepen hebben gedaan. Dat is alles. Verdwaling is het meest logisch maar alle andere scenario's die mensen kunnen bedenken zijn niet uit te sluiten.
Pff orgaanroof. Waarom zouden ze daarvoor twee westerse vrouwen ontvoeren, je weet dat daar een heel gedoe van komt. Cru gezegd kun je beter wat jonge vrouwen uit een sloppenwijk meenemen, daar kraait achteraf geen haan naar. Ja hun familie wel, maar die worden niet gehoord door de autoriteiten. Als je westerse toeristen ontvoerd is de overheid meteen in rep en roer want het zou het toerisme naar een land kunnen schaden.
Hiltje: bij orgaandonatie moet je direct handelen (heb ik begrepen van een arts die dit van de hand wees).

De warmte daar-de tijd die ertussen zou zitten is te lang.

Je zegt dat ze haast niets weten maar ik vind dat ze best wat weten.

Er zijn mensen die nooit worden gevonden daar. Waarvan elk spoor ontbreekt. Zoals een vader die over een zoon vertelde die daar ook vermist is.

Daarvan weten ze verder niet meer dan dat hij vermist is.

En nog wordt er géén waarschuwing uitgedaan. Dat vind ik erg vreemd.

Het is, wat sommigen zeggen, een relatie veilig pad. Maar het is helemaal niet zo veilig als je kijkt naar de verdwalingen..

Waarom geen waarschuwing tot een satelliet-telefoon? Of ga met een gids en niet alleen?
quote:vivamila schreef op 06 augustus 2014 @ 11:16:

Heb je het NOS-stuk gelezen Linde? Ik krijg het idee dat ik hier tegen een betonnen plaat zit te typen.

Over welk stuk heb je het??

Zet even een link neer dan weet ik over welk stuk je het hebt.....

Kan zijn dat je dat al gedaan hebt maar dan heb ik er overeen gelezen...

Er zijn zoveel reacties geweest dat ik niet terug ga zoeken, i m sorry.
Het zijn twee jonge vrouwen die zijn omgekomen. Ze waren op een leeftijd dat ze nauwelijks besef hebben van gevaar en de mogelijkheid dat ze een ongeluk krijgen waardoor ze overlijden.

Voor hun ouders is het net zo pijnlijk als een misdaad.

Het is een normaal deel van een rouwproces als je kind eerder overlijdt dan jezelf. (Dat hoor ik van alle ouders die het is overkomen. Verder heb ik gelukkig geen ervaring. Gelukkig niet!)

Kinderen die net begonnen aan een zelfstandig leven. Dat wordt afgebroken zonder dat het enkele zin heeft. Zo'n leven dat waardevol is. Die ouders gaan door een diep en intens verdriet. Dat is bijna niet te dragen.

Ik probeer me niet eens te verdiepen of te verplaatsen in ze.

Ik zou het niet kunnen.

Dat speculeren hier. Dat helpt hen ook niet.

Ze willen hun verdriet wel uitschreeuwen, maar hun verdriet blijft. Dat raken ze niet kwijt.

Ik geloof niet dat ze slachtoffer zijn van een misdrijf.

Zulke lieve en onschuldige meiden. Die komen echt weg. Zelfs als ze getuige zijn geweest van iets. Wie in paniek is. Die ziet minder en is gefixeerd op uit de noodsituatie komen. Criminelen hebben er last van als ze onschuldige mensen doden. Die krijgen wel roem als ze redden. Dat laatste hebben ze meer aan.

De vrouwen hadden gewoon domme pech.

Die zijn misschien uitgegleden en hebben geprobeerd om nog hulp te zoeken. En bij lage capaciteit van een batterij. Ja, dan kan je alleen zoeken op papieren, folders etc.

Daar staan dan algemene nummers op.

De batterij op mijn mobiel kan ik uitzetten en dan na een aantal uren dan is er soms een klein beetje over om ergens heen te bellen. Maar meestal is dan niet voldoende om een gesprek te voeren.

Ik hoop voor die lieve meiden dat ze niet al te veel hebben moeten lijden. Dat ze rust vinden in een hiernamaals of waar ze ook zijn. Ja, ik hoor ook dat wel eens. Ik hoop dat hun ziel rust krijgt. Wat dat ook is. Als hun ouders zo verdrietig zijn dan lijdt ook de ziel van het kind.

Maar gelukkig heb ik dat ook alleen maar van horen.

Ik weet niet eens of er zoiets is als een ziel, maar ik heb wel normale overlijdens gehad. (Heb nu ook een rouwproces en het doet altijd pijn. Hoe oud ze ook zijn. Het is een gemis.)

Ik ben toch maar een gelukkig mens dat ik zo'n groot verdriet niet hoef te dragen. Ik geloof niet dat ik het zou kunnen.
quote:gioia82 schreef op 06 augustus 2014 @ 11:09:

[...]

Nou zo vreemd is die jungle voor mij niet want ik heb dit jaar nog op precies datzelfde pad gelopen...

Maar goed, ik denk net als jij dat ze toch "gewoon" verdwaald zijn. Ik ergerde me alleen aan jouw stelligheid dat er geen verkrachting had plaats gevonden op grond van de analyses van dat ene bot, dat weken in de jungle lag. Dat kun je gewoon niet zeggen.Je bedoelt het eerste stuk? of het stuk waar ze doorgelopen zijn? De zeer moeilijke hike van enkele dagen tot aan de kust?
De telefoons worden nog onderzocht. Hoop dat ze daar nog foto's of iets van een afscheidsbericht op vinden. Ze zijn daar al bijna twee maanden mee bezig. Hoop dat ze dat in Nederland aan het doen zijn.
quote:sabbaticalmeds schreef op 06 augustus 2014 @ 12:00:

[...]

Je bedoelt het eerste stuk? of het stuk waar ze doorgelopen zijn? De zeer moeilijke hike van enkele dagen tot aan de kust?Alleen het eerste stuk inderdaad. Dat tweede stuk zou ik nooit zonder gids doen, ik wist ook niet van het bestaan van dat pad naar de kust.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
quote:gioia82 schreef op 06 augustus 2014 @ 12:06:

[...]

Alleen het eerste stuk inderdaad. Dat tweede stuk zou ik nooit zonder gids doen, ik wist ook niet van het bestaan van dat pad naar de kust.Ah ok. Ik was benieuwd wat dat voor pad was.
quote:linde.linde. schreef op 06 augustus 2014 @ 11:50:

[...]

Over welk stuk heb je het??

Zet even een link neer dan weet ik over welk stuk je het hebt.....

Kan zijn dat je dat al gedaan hebt maar dan heb ik er overeen gelezen...

Er zijn zoveel reacties geweest dat ik niet terug ga zoeken, i m sorry.Jezus mina, wat ben jij onaardig zeg. Ik doe moeite om voor jou iets op te zoeken en plak de tekst voor je. En dan ben JIJ nu te beroerd om gewoon topic te lezen? Het is goed met jou.
In een jungle zonder water en zonder te kunnen lopen.

Het is nog een wonder dat ze 8 dagen nog berichten hebben kunnen sturen.

Ja, die Limburgse bleef ook in de buurt van water en daardoor heeft ze het overleefd. Ze had geen eten, maar wel een heleboel lichaamsvet waarop ze kon teren.

Al die spanning waar nabestaanden heen moeten.

Wat een frustratie als ze het dan niet is gelukt!
De reportage van EenVandaag waarin de ouders het pad nalopen en commentaar van Peter R.

http://www.eenvandaag.nl/ ... uctie_verdwijning_panama_
quote:Pumps_italiaans schreef op 06 augustus 2014 @ 12:20:

In een jungle zonder water en zonder te kunnen lopen.

Het is nog een wonder dat ze 8 dagen nog berichten hebben kunnen sturen.

Ja, die Limburgse bleef ook in de buurt van water en daardoor heeft ze het overleefd. Ze had geen eten, maar wel een heleboel lichaamsvet waarop ze kon teren.

Al die spanning waar nabestaanden heen moeten.

Wat een frustratie als ze het dan niet is gelukt!Zolang nog berichten sturen is wel vreemd, want een gemiddelde gsm is eerder leeg ook als je er geen toeters of bellen op hebt..(dus facebook etc).
quote:Emma95 schreef op 06 augustus 2014 @ 12:25:

De reportage van EenVandaag waarin de ouders het pad nalopen en commentaar van Peter R.

http://www.eenvandaag.nl/ ... uctie_verdwijning_panama_Vreemd dat Peter R een soort afscheidsfilmpje verwacht. Logischer dat je probeert je batterij te sparen. En wat een triest beeld, de moeder op het pad waar haar dochter eerder liep :(
Ik vind een afscheidsberichtje juist heel logisch. Een briefje of filmpje.

En dat weten de ouders nog steeds niet. Op de telefoon kunnen ook nog foto's staan.
.
quote:_isis_ schreef op 06 augustus 2014 @ 13:15:

Nu ik het filmpje heb bekeken vind ik de omgeving niet echt jungleachtig, er staan zelfs hekken met prikkeldraad. Dit wist ik niet, na eerdere berichten hier dacht ik een jungle aan te treffen.

Vreemd deze zaak, begrijp de ouders heel goed.

Klopt, maar als je na de top de verkeerde route terug neemt kom je (al snel) in de jungle terecht.

Die route is gevaarlijk, glad en onoverzichtelijk (volgens gidsen).

Op you tube staat een filmpje van een stukje van het pad. Een gids laat daar zien hoe het pad is.
quote:Emma95 schreef op 06 augustus 2014 @ 13:00:

Ik vind een afscheidsberichtje juist heel logisch. Een briefje of filmpje.

En dat weten de ouders nog steeds niet. Op de telefoon kunnen ook nog foto's staan.

Ik denk dat ze helemaal niet aan een afscheid hebben gedacht.

Zijn alleen maar bezig geweest met (hoe) te overleven.

Ik blijf het raar vinden dat er niet meer waarschuwingen zijn geweest van te voren.

Ze zijn niet de eerste die daar verdwalen en ook niet de eerste die niet meer zijn teruggekeerd.

Gidsen weten dat ook.

Wat doe je als je beseft dat je verdwaald bent? Je gaat brainstormen en bedenken wat je op dat moment het beste kan doen. Maar met welke kennis?

Volgens een gids kom je op die verkeerd genomen route bij die rivier uit. Ze hebben willen oversteken maar niet beseft dat er zo n sterke stroming kan zijn..?
.
Dat filmpje roept wel vragen op, want die noodoproep was dus al op de eerste dag ?

En welk noodnummer hebben ze dan gebeld, 112 of het nummer van Panama?

Hebben die ouders nu gelopen tot de plek waar ook de rugzak, of resten gevonden zijn?

Het kwam op mij ook niet over als jungle, en als op die eerste dag iets gebeurd is (been gebroken of zoiets) dan zou de ander toch nog makkelijk terug kunnen lopen en hulp halen. De noodoproep is dus gedaan 45 minuten lopen vanaf de top van de pianista.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Ja, en toen waren ze nog uren van de rivier verwijderd.

Ik vind het ook niet logisch dat ze dan na de noodoproep steeds verder weg lopen. Als je gevonden wilt worden, blijf je een beetje op die plek rondhangen.

Blijkbaar konden ze ook niet meer de berg op.

Blijf het heel vreemd vinden dat ze in die 11 dagen niet gevonden zijn.
Ja idd een noodoproep doen en dan nog dagenlang verder lopen?

Misschien heeft toch iemand tegen ze gezegd dat je langs een andere route weer in Boquete kon komen.

Ik heb ook wel eens iemand geloofd die een zgnd short-cut wist (in het buitenland op een berg) en ben daar toen in meegegaan maar na een half uur gelopen te hebben en geen enkel zicht op de bewoonde wereld, koos ik er toch voor om terug te gaan en dan maar een langere weg terug, maar zeker weten dat je dan weer op bekend terrein komt.

En ik kan me niet voorstellen dat Kris en Lisanne daar dan niet aan dachten, en maar steeds verder liepen. Wat een trieste zaak toch.
quote:Emma95 schreef op 06 augustus 2014 @ 14:16:

Ja, en toen waren ze nog uren van de rivier verwijderd.

Ik had begrepen dat ze dezelfde rivier meerdere keren overgestoken zijn.

Ik vind het ook niet logisch dat ze dan na de noodoproep steeds verder weg lopen. Als je gevonden wilt worden, blijf je een beetje op die plek rondhangen.

Blijkbaar konden ze ook niet meer de berg op.

Blijf het heel vreemd vinden dat ze in die 11 dagen niet gevonden zijn.Ja want ze waren toch al na 3 dagen aan het zoeken?

quote:mienietjefietje schreef op 06 augustus 2014 @ 14:10:

Dat filmpje roept wel vragen op, want die noodoproep was dus al op de eerste dag ?

En welk noodnummer hebben ze dan gebeld, 112 of het nummer van Panama?

Hebben die ouders nu gelopen tot de plek waar ook de rugzak, of resten gevonden zijn?

Het kwam op mij ook niet over als jungle, en als op die eerste dag iets gebeurd is (been gebroken of zoiets) dan zou de ander toch nog makkelijk terug kunnen lopen en hulp halen. De noodoproep is dus gedaan 45 minuten lopen vanaf de top van de pianista.

Dit vond ik ook erg opmerkelijk! Waarom doorlopen en niet teruglopen over hetzelfde pad? Er was blijkbaar toen al iets gebeurd, anders bel je het alarmnummer niet. Wel erg om te beseffen dat de meiden nog best lang hebben geleefd in de jungle en dat de zoekteams niet aan de andere kant van de top hebben gezocht.

Ik snap niet waarom die meiden 's middags niet rechtsomkeert maakten, je weet dat het een paar uur duurt voordat ze bij hun hostel zijn en dat tegen die tijd het wel donker is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven