backpacken door azie!

09-08-2014 17:37 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

eindelijk heb ik de knoop durven doorhakken om mijn droom en hart achterna te gaan! ik roep al jaren dat ik wil gaan reizen en nadat mijn relatie ong 2 maanden geleden is uitgegaan houd niks me meer tegen: ik ga de wereld verkennen:)

Ik heb nog voldoende tijd, ik moet namelijk eerst aankomend jaar mijn bachelor afronden, dus ik ben van plan pas na juli 2015 te gaan. dus nog een heel jaar om te sparen en te werken en vooral: plannen maken:)

Nou vroeg ik me af of er meiden zijn die ervaringen hebben met backpacken(liefst door azie, want ik ga ook die kant op, misschien ga ik een combiticket boeken en ook nog naar australie) en of er bijvoorbeeld gebieden zijn die niet veilig zijn als solo backpacker als vrouw zijnde, welke landen/gebieden erg aan te raden zijn en ook praktische zaken zoals plannen en hoe t in zijn werk gaat. ik heb namelijk dus nul ervaring met backpacken en ik ben ook nog nooit buiten europa geweest dus het word een groot avontuur, maar wel een waar ik erg naar uit kijk. Ik wil overigens ook een maandje ofzo vrijwilligerswerk in azie gaan doen, iemand daar ook nog tips voor?

Ook vroeg ik me af hoeveel(afgezonderd van vliegtickets en spullen) je ongeveer per maand moet rekenen voor backpacken door azie. ik wil ongeveer 3-5 maanden gaan(breed begrip maar dat hangt er vanaf hoeveel geld ik gespaard heb) en ik zat zelf te denken dat ik voor ong 4 maanden iets van 5000 euro moet hebben? of is dit niet realistisch?

Ben benieuwd naar de reacties/ervaringen en mogelijk of iemand ook deze plannen heeft:)
wherever you go, go with all your heart
quote:onipaa schreef op 10 augustus 2014 @ 16:46:

[...]

Werkt diet coke ook?

Nee alleen echte, in mijn ervaring. Helpt tegen van alles:

- hoofdpijn

- misselijkheid na het nemen van een Lariam-pil, of in een slingerende bus op bergwegen

- maagklachten (bv iets raars gegeten, of iets valt heel zwaar)

- darmproblemen

- vermoeidheid

Disclaimer: voor echt medisch advies moet je niet op een Vivaforum zijn maar bij een arts
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Mijn collega heeft hetzelfde gedaan, kan ivm privacy helaas niet haar gegevens geven, ze was erg goed voorbereid en het heel veel leuke verhalen! Ze is er drie maanden geweest.

Van wat ik nog zo weet is ze in Thailand, Cambodja, Laos, Maleisie en Vietnam geweest.

Kan op basis van haar verhalen enkele (waarschijnlijk obvious ) tips geven:

- Plan alvast je slaapplekken/reistijden/plaatsen etc in (vaak moet je als je een trip boekt van het ene naar het andere land kunnen 'bewijzen' dat je ergens een plek hebt om te slapen, anders kunnen ze moeilijk gaan doen) - vraag me niet waarom dit zo 'verplicht' is. Daarnaast geeft het je ook wat houvast, zodat je niet 's avonds ergens random moet gaan slapen, wat onveilig kan zijn. Verder natuurlijk vooral genieten, mensen kijken en activiteiten ondernemen

- Zoek alvast goede dokters en ziekenhuizen - lonely planet schijnt hierbij te helpen. Mijn collega kreeg helaas een flinke voedselvergiftiging en dan kan je niet echt helder denken. Een boekje met 'goede' adressen is dan heel handig. In de meeste grote steden is de zorg gewoon prima hoor!

- Pas op met taxi's etc, ook goed inlezen welke wel en niet veilig zijn.

- Volgens mijn collega is het het leukste om echt het land te proeven; dus ook echt slapen in een hutje zonder al te veel luxe.

De laatste week heeft ze het wat luxer aangepakt, zodat ze een beetje kon wennen voor ze weer naar het luxere westen ging. Misschien ook handig om ervoor te zorgen dat als je thuiskomt dat je dan een paar weken 'vrij' hebt. Dan kan je weer even wennen aan de cultuur hier, dat was voor mijn collega erg zwaar (ze moest een week later alweer aan het werk).

Edit: en inenten, en bij de dokter vragen of je nog bepaalde medicatie nodig hebt (malariapillen etc). Verder echt de 'reisdingen' - medisch paspoort etc, maar daar had je waarschijnlijk zelf ook al aan gedacht

Qua geld kan ik helaas weinig tips geven, heb haar nooit gevraagd wat ze eraan uitgegeven heeft.

Verder eigenlijk vooral inlezen, misschien aanmelden op een forum met ervaringsdeskundigen?

Afgezien van haar ziek zijn vond ze het fantastisch, veel mooie, maar ook nare dingen gezien. Zeker een leerzame ervaring. Lijkt mij ook wel, aangezien je het toch alleen doet, en dat in een ver land!

Nog twee (minder leuke) dingen - niet om je af te schrikken oid, maar moet misschien toch gezegd worden:

- Er gebeurt (helaas) veel dierenleed. Mijn/haar standpunt is dat je daar geen geld aan uitgeven moet (ik kan je niet dwingen natuurlijk ). Veel onschuldig ogende dingen, zoals ritjes op olifanten met veel mensen, op de foto gaan met beesten zorgen er alleen voor dat er nog meer van dat soort 'bedrijfjes' komen. Beesten worden vaak mishandeld/gedrogeerd voor ze meewerken. En dan heb je nog de vleesmarkt waar ook honden en katten zitten. Wil je niet een trauma aanpraten, maar wees er gewoon op voorbereid Mijn collega vond het vreselijk, je kan helaas weinig doen behalve niets kopen en heel hard doorlopen.

Ze is in een olifant-wasserij te zijn geweest, waar ex-mishandelde olifanten zitten, die kan je dan wassen en verzorgen. Scheen fantastisch te zijn en het is een goed doel, het geld gaat weer naar de olifanten toe. Begreep dat er ook zoiets is voor tijgers (maar dat is meer kijken, niet echt wassen/verzorgen, anders ben je een arm kwijt )

- In sommige landen zie je veel nare dingen in de prostitutie gebeuren, jonge meisjes/jongens die de raarste dingen doen voor omgerekend amper een paar euro. Je kan er helaas weinig aan doen, dus wees voorbereid, want het is heel naar wat je soms kan zien (zal je de details besparen).
Nog een random tip;

Mocht je op jezelf wonen, bedenk dan dat je vaste lasten wel doorlopen en je die ook moet betalen (bovenop je reisbudget).

Je kan je huis/kamer ook onderverhuren, heeft mijn collega ook gedaan
quote:Van wat ik nog zo weet is ze in Thailand, Cambodja, Laos, Maleisie en Vietnam geweest.

- Plan alvast je slaapplekken/reistijden/plaatsen etc in (vaak moet je als je een trip boekt van het ene naar het andere land kunnen 'bewijzen' dat je ergens een plek hebt om te slapen, anders kunnen ze moeilijk gaan doen) - vraag me niet waarom dit zo 'verplicht' is. Daarnaast geeft het je ook wat houvast, zodat je niet 's avonds ergens random moet gaan slapen, wat onveilig kan zijn. Verder natuurlijk vooral genieten, mensen kijken en activiteiten ondernemen

Hier ben ik het niet mee eens. Boek inderdaad voor de eerste 2 nachten ofzo een kamer/hostel. Dat moet je vaak op je immigratiekaart invullen, nog nooit gehoord dat ze daar onderzoek naar gedaan hebben trouwens. Maar het is gewoon fijn als je na een lange reis (met weinig slaap) kunt neerploffen ergens.

Maar voor de rest: go with the flow! Als je het leuk vindt blijf je ergens, zo niet dan ga je weer verder. Ga je niet vastleggen. Wie weet kom je leuke mensen tegen waar je mee optrekt, maar dan gaan zij links en jij rechts, want je hebt een reservering ergens...

Zodra je een bus uit komt staan er proppers met accommodatie. Ook kun je in je reisgids kijken waar je heen zou willen, of hoor je tips voor leuke en bijzondere adressen van medereizigers.

Als je verwacht dat er ergens weinig plek zal zijn, kun je altijd een dag of 2 voor je aankomst iets reserveren.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 10 augustus 2014 @ 17:53:quote:Van wat ik nog zo weet is ze in Thailand, Cambodja, Laos, Maleisie en Vietnam geweest.

Hier ben ik het niet mee eens. Boek inderdaad voor de eerste 2 nachten ofzo een kamer/hostel. Dat moet je vaak op je immigratiekaart invullen, nog nooit gehoord dat ze daar onderzoek naar gedaan hebben trouwens. Maar het is gewoon fijn als je na een lange reis (met weinig slaap) kunt neerploffen ergens.

Maar voor de rest: go with the flow! Als je het leuk vindt blijf je ergens, zo niet dan ga je weer verder. Ga je niet vastleggen. Wie weet kom je leuke mensen tegen waar je mee optrekt, maar dan gaan zij links en jij rechts, want je hebt een reservering ergens...

Zodra je een bus uit komt staan er proppers met accommodatie. Ook kun je in je reisgids kijken waar je heen zou willen, of hoor je tips voor leuke en bijzondere adressen van medereizigers.

Als je verwacht dat er ergens weinig plek zal zijn, kun je altijd een dag of 2 voor je aankomst iets reserveren.

+1 ik boekte ook altijd de eerste twee nachten vlakbij het vliegveld.

Dan zocht ik op waar ik heen wilde, pakte de bus/scooter/taxi en reed ik naar de volgende plek. Nog nooit onder een brug hoeven slapen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:+1 ik boekte ook altijd de eerste twee nachten vlakbij het vliegveld.-1, in een grote stad zou ik niet vlak bij het vliegveld willen zitten, maar in het centrum.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Vooruit boeken is absoluut niet nodig, het is juist leuker en handiger om flexibel te blijven. Je weet nooit wie je tegen komten met wie je misschien delen samen wilt reizen.

Alleen de eerste nacht of paar nachten boek ik vooruit want na een lange vlucht heb je geen zin om nog een hotel te moeten zoeken.
quote:himalaya schreef op 10 augustus 2014 @ 18:01:quote:+1 ik boekte ook altijd de eerste twee nachten vlakbij het vliegveld.-1, in een grote stad zou ik niet vlak bij het vliegveld willen zitten, maar in het centrum.

Na 24 uur onderweg kan er nog een vliegtuig bij me in de achtertuin landden.

Ik ben dan zo vreselijk moe, ik wil dan alleen een douche, een bed en een airco
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:Summerdance schreef op 10 augustus 2014 @ 18:09:

[...]

Na 24 uur onderweg kan er nog een vliegtuig bij me in de achtertuin landden.

Ik ben dan zo vreselijk moe, ik wil dan alleen een douche, een bed en een airco

Ieder z'n voorkeuren. Ik vind het juist superleuk om na aankomst direct een beetje van het land en de eerste stad te zien, maar dan wel lekker relaxed achterover leunend in een taxi die me voor de deur van m'n hotel in het centrum dropt.

Soms hoor je nog wat nieuwtjes of tips van de taxichauffeur.

Dan even een kort tukkie (afhankelijk van de tijd van de dag) of direct douchen en even een rondje wandelen in de omgeving, op rustig tempo.

En dan direct aanpassen aan het ritme daar, dus slapen als het daar avond is.

Ik zou nooit bij het vliegveld willen zitten. Zelfs als ik een supervroege vlucht heb niet. Dan neem ik gewoon weer een taxi.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven