Gezondheid alle pijlers

Gevoeligere/ meer opgezette borsten na alcoholgebruik?

11-08-2014 14:11 15 berichten
Ben een vrouw van begin 30, niet meer aan de pil sinds bijna twee jaar.

Sinds een poos heb ik soms dat mijn borsten meer opgezet lijken en pijnlijker zijn en heb het idee dat dit vooral is als ik alcohol heb gedronken. En dan nog meer wanneer ik veel (dagen achter elkaar) alcohol op heb (bijv. na een week feesten hier in de stad).

Soms heb ik ook het idee dat mijn onderbuik ergens beetje anders voelt.

Kan het kloppen dat je borsten gevoeliger worden door (o.a)alcoholgebruik? Zit zelf te denken dat het misschien komt door meer oestrogeen in mijn lichaam door de alcohol, maar kan dit dan al zo snel? Merk soms dat mijn borsten gaandeweg de nacht al gevoeliger worden als ik drink, of de dag erna.

(misschien dat het er ook nog mee te maken heeft dat ik vaak snachts leef (ga vaak pas slapen als het licht wordt) en in de middag opsta?)

Zou het door oestrogeen kunnen komen? En zoja, moet ik dan ook meer uitkijken voor borstkanker dan iemand die dit niet heeft?

Gezien de link die men legt tussen meer dan 1 glas alcohol per dag voor vrouwen en borstkanker, wat weer te maken heeft met oestrogeen (gezien het feit dat ik al gevoelige borsten krijg van een paar keer in de week drinken duidt dat wellicht op grotere gevoeligheid voor oestrogeen/ slechte hormoonspiegel).

Of hoef je je daar pas na veel maanden tot jaren veel drinken echt zorgen over te maken?

Meer vrouwen last van gevoelige of meer opgezette borsten na alcoholconsumptie?
Ben overigens verder misschien wel redelijk hormonaal uit balans: ik heb teveel buikvet (taille 1 meter ongeveer) wat ook weer voor meer oestrogeen kan zorgen, ik ga vaak pas slapen als het licht wordt en sta op in de middag, ik eet vaak nog vette dingen midden in de nacht en snoep teveel, ik beweeg nauwelijks en ik heb veel stress.
Alle reacties Link kopieren
Je bent een vrouw van 30 en je gaat pas slapen als het licht wordt? Heb je geen werk/leven/man etc die je aandacht nodig hebben?

edit; Ik heb altijd een week voordat ik ongesteld wordt last van mijn borsten. Maar dit staat wel los van eventueel alcohol gebruik.
Oestrogeen wat toeneemt door alcoholmisbruik?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alcohol is de zwaarste harddrugs met de grootste lichamelijke schade.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
er is trouwens nog nooit een link gevonden tussen alcohol en (borst)kanker. Artsen zoeken er naar en het zou er kunnen zijn.

Logischer is, dat je door alcohol meer vocht vast houdt, en daardoor je hele lichaam wat gespannener is, en juist op een gevoelige plek als borst, voel je dat goed
quote:gwenni schreef op 11 augustus 2014 @ 14:13:

Ben overigens verder misschien wel redelijk hormonaal uit balans: ik heb teveel buikvet (taille 1 meter ongeveer) wat ook weer voor meer oestrogeen kan zorgen, ik ga vaak pas slapen als het licht wordt en sta op in de middag, ik eet vaak nog vette dingen midden in de nacht en snoep teveel, ik beweeg nauwelijks en ik heb veel stress.

klinkt goed!

waarom eigenlijk?
quote:lilalinda schreef op 11 augustus 2014 @ 15:07:

er is trouwens nog nooit een link gevonden tussen alcohol en (borst)kanker. Artsen zoeken er naar en het zou er kunnen zijn.

Nou....Jammer genoeg toch wel.

Van de website cancerresearchuk.org:

'Regularly drinking a pint of premium lager or a large glass of wine a day or less can increase the risk of mouth, throat, oesophageal (gullet or foodpipe), breast and bowel cancers. (They both include about 3 units of alcohol.)

Each unit of alcohol has a weaker effect on the risk of breast cancer than on cancers of the head and neck, but because breast cancer is the most common cancer in the UK and because so many women drink small amounts of alcohol regularly, a large number of women are affected - around 3,100 cases of breast cancer each year in the UK are linked to alcohol.'
quote:carmen5 schreef op 11 augustus 2014 @ 15:12:

[...]

Nou....Jammer genoeg toch wel.

Van de website cancerresearchuk.org:

'Regularly drinking a pint of premium lager or a large glass of wine a day or less can increase the risk of mouth, throat, oesophageal (gullet or foodpipe), breast and bowel cancers. (They both include about 3 units of alcohol.)

ook daar staat CAN increase

echt, ze gaan er vanuit, maar bewijs is nog steeds niet gevonden
's Nachts op zijn (bv. omdat je dan werkt) verhoogt ook de kans op borstkanker. Vermoedelijk heeft dit te maken met een gebrek aan melatonine aanmaak. Ook een gebrek aan vit. D kan nog een rol spelen.
quote:lilalinda schreef op 11 augustus 2014 @ 15:15:

[...]

ook daar staat CAN increase

echt, ze gaan er vanuit, maar bewijs is nog steeds niet gevonden

Klopt, maar dan speel ik liever op zeker.

Alcohol is zo en zo een toxische stof die voor veel gezondheidsproblemen kan zorgen. Zoals bv. een verhoogd risico op dementie.
Korte inschatting:

TO heeft grotere problemen, waar alcohol een symptoom van zijn.
Go see the doctor (overgewicht, stress, omgekeerd dag/nachtritme, alcoholgebruik, ongezond eetpatroon, slechte conditie).
quote:carmen5 schreef op 11 augustus 2014 @ 15:16:

's Nachts op zijn (bv. omdat je dan werkt) verhoogt ook de kans op borstkanker. Vermoedelijk heeft dit te maken met een gebrek aan melatonine aanmaak. Ook een gebrek aan vit. D kan nog een rol spelen.

Dit had ik idd begrepen; dat mensen die nachtdiensten draaien een grotere kans op borstkanker hebben.

Maar vroeg me al af of dat dan kwam door het een wisselend ritme hebben (wat misschien heel je hormoonspiegel in de war gooit), of het vaak snachts leven (omdat snachts misschien andere processen lopen die niet natuurlijk zijn om wakker op te blijven).

Nu is mijn ritme niet heel onregelmatig, alleen ernstig verschoven naar de nacht Maar idd lijkt me ongezonder dan normalere tijden leven.

O.a. het gebrek aan vitamine D wat je natuurlijk eerder oploopt als je minder overdag leeft, klinkt al logisch

Ik zit verder veel voor de PC dus als ik eindelijk maar ga slapen ergens tussen 4 en half 7 in de ochtend ben ik vaak nog niet eens moe. Beelschermen zijn niet echt goed voor je melatonine enz. en snoepen en snacken in de nacht helpt ook niet echt om je lichaam in slaapstand te krijgen.

Ik heb overigens begin dit jaar een keer bloed laten onderzoeken en had idd vitamine D tekort (zoals zovelen volgens sommige sites trouwens).
quote:gwenni schreef op 11 augustus 2014 @ 23:06:

[...]

Dit had ik idd begrepen; dat mensen die nachtdiensten draaien een grotere kans op borstkanker hebben.

Maar vroeg me al af of dat dan kwam door het een wisselend ritme hebben (wat misschien heel je hormoonspiegel in de war gooit), of het vaak snachts leven (omdat snachts misschien andere processen lopen die niet natuurlijk zijn om wakker op te blijven).

Nu is mijn ritme niet heel onregelmatig, alleen ernstig verschoven naar de nacht Maar idd lijkt me ongezonder dan normalere tijden leven.

O.a. het gebrek aan vitamine D wat je natuurlijk eerder oploopt als je minder overdag leeft, klinkt al logisch

Ik zit verder veel voor de PC dus als ik eindelijk maar ga slapen ergens tussen 4 en half 7 in de ochtend ben ik vaak nog niet eens moe. Beelschermen zijn niet echt goed voor je melatonine enz. en snoepen en snacken in de nacht helpt ook niet echt om je lichaam in slaapstand te krijgen.

Waarom doe je er niets aan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven