Gezondheid alle pijlers

pa gaat dood

13-08-2014 15:47 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader is al ruim een jaar ziek, het gaat nu zo slecht dat hij wil stoppen.

Binnen een paar dagen gaan ze beginnen met passieve sedatie.

mijn zoon(5 jaar) en mijn vader waren dikke maatjes.

in het afgelopen jaar heb ik hem regelmatig verteld dat opa ziek is en dood gaat.

dit gaat nu heel dichtbij komen.

Is het verstandig om mijn zoon naar een slapende bijna dood gaande opa te laten kijken? Als hij is overleden mag hij dan kijken?

kan hij mee naar de crematie?

Hij is nog zo klein, maar opa en hij waren zo hecht.

weet niet waar ik goed aan ga doen.

heb een boek besteld voor hem "waar is opabeer"

In de hoop dat ik hem hiermee kan voorbereiden voor de dood en de crematie.

Heeft er iemand dit ook zo meegemaakt.

Voor mij zelf is het ook de eerste keer om met ziekte en dood te maken krijg.
Mijn zusje van 27 is een half jaar geleden overleden. Mijn kinderen waren 10 en 7. De oudste gaf aan te willen gaan kijken. De jongste is ook mee geweest en heeft heel even gekeken en is toen naar de kamer gegaan. Ik merkte aan mijn oudste dat het hem goed heeft gedaan.

Ze wilden niet mee naar de crematie en dat heb ik ook zo gelaten. Vind het ook niet echt iets toevoegen voor hen. Het is denk ik te abstract.

De kinderen hebben wel een tekening gemaakt die in de kist is gegaan. Misschien ook een idee voor je zoon?

Sterkte
cupcakegirl 27 jaar, dat mag niet.
Hier waren ze 3, 5 en 5, 5 toen opa overleed. Zij zijn gewoon bij hem geweest en ook in de dagen erna toen hij opgebaard lag. De oudste vond het een beetje griezelig en de jongste ging heel de tijd even bij opa kijken en wat zeggen. Maar voor allebei is het goed geweest. Voor de oudste ook want ze heeft m toch gezien en op haar manier afscheid genomen en de jongste heeft heel duidelijk kunnen zien dat dood echt dood is. De eerste dag was het opa slaapt en daarna werd het opa doet het echt niet meer he mam.

Ook hebben ze er allebei geen nare herinneringen aan over gehouden. Terwijl de oudste echt een zeer gevoelig kind is.
Nee isis dat zou idd niet moeten mogen. Ze is drie jaar ziek geweest.

schiet me nog iets te binnen. Als je je zoon niet laat kijken kun je wel foto s maken. Dan kan hij later als hij groter is en het wil ervalsnog naar kijken.
Mijn opa is twee maanden geleden overleden, onze dochter van 3,5 was opa's beste vriendin. Was om de dag bij hem, heeft ziekenhuis bezoeken meegemaakt, hem duidelijk zien aftakelen. Hem 1 dag voor zijn overlijden in het ziekenhuis gezien en gekust en gekroeld.

De dag van de crematie moest en zou ze hem zien, dit ook toe gelaten. Tijdens de dienst was ze vooral blij verast wie er allemaal waren. Maar als ik terug kijk ben ik tevreden over hoe wij haar al die tijd overal hebben bij betrokken.
Ik zou de keuze aan je zoon laten. Vraag wat hij wil. Hij voelt zelf het beste wat hij wil en kan. Mijn moeder (3jr terug overleden) wilde zelf niet dat de kleinkinderen haar zo zagen liggen. Haar laatste twee weken heeft ze gevraagd om de kinderen niet mee te nemen. Ze wilde niet dat ze haar zo zouden herinneren.

Mijn oudsten (toen 10 en 11) wilden mijn moeder na haar overlijden ook niet zien. Wel een foto. Later op de crematie hebben ze alsnog gekeken. De jongste was nog niet geboren en de andere twee waren 1 en net 3, die zijn niet naar de crematie geweest.

Even een vraag: passieve sedatie is geen officiele term. Gaat het om palliatieve sedatie (vader wordt in slaap gebracht en overlijdt vanzelf, hij zou anders ook zelf binnen zeer korte tijd overlijden) of euthenasie?

Heel veel sterkte, het is zwaar... Maar het zal ook fijn zijn dat je vader niet meer hoeft te lijden, hoe erg jullie hem zullen missen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Vanuit mijn werk (verpleegkundige) zeer frequent te maken gehad met patienten die palliatieve sedatie ondergingen. Waar de één rustig ligt te 'slapen', ligt de ander te rochelen met open mond en kan de ogen niet meer goed dicht krijgen.

Ik zou vooral eerst zelf gaan kijken, voordat ik mijn zoon/dochter daaraan bloot zou stellen.

Als opa overleden is: niet zeggen dat het net lijkt of hij slaapt. Toen mijn oma overleed(was de eerste keer voor mij), werd dat ook tegen ons gezegd. Mijn zusje is volledig in paniek geraakt. De dood lijkt niet op slapen. Dood is dood.

Mijn ex partner is overleden, we hebben een dochter samen. Ze was vijf toen hij plotseling overleed(zelfdoding), dus in die zin geen ziekbed. Mijn dochter heb ik overal bij betrokken, afscheid nemen en ook mee naar de crematie. Een vader is anders dan een opa, maar het heeft diepe indruk gemaakt op mijn dochter. Hou er rekening mee dat je nog lang vragen zou kunnen krijgen van je zoon(ook hele praktische over leven en dood).

Veel sterkte gewenst !
Mijn zus is afgelopen zaterdag overleden. Zij laat een 4 jarige achter.

Mijn advies;

Kijk wat het kind wil en aankan. Wil en kan hij helpen, laat hem helpen. Wij hebben dit ook gedaan. Wil hij dingen weten, beantwoord de vragen. Wil hij praten, praat met hem.

Mijn neefje, die zijn broer ook verloren is. Hebben we verteld dat mama een sterretje is, hij snapte dit. We zijn bij zijn moeder wezen kijken. Maar hij snapte niet, hoe kon mama daar wezen terwijl ze een sterretje was? We hebben hem verteld dat mama na de begrafenis een sterretje zou worden. Ze is vandaag begraven, wij hebben als gezin de eerste aarde op de kist gedaan. Neefje bleef maar scheppen want als we mama niet gingen begrafenissen dan kom ze geen sterretje worden. We hebben hem geholpen de aarde er op te dien tot de kist, niet meer echt zichtbaar was. En tot hij dacht dat het 'weg' was en mama een sterretje kon worden. Hij heeft meerdere malen daarna gevraagd of mama een sterretje geworden was. Hij is gaan slapen, hoop een heldere nacht, zodat we hem de sterren kunnen laten zien, zodat hij 'bewijs' heeft dat mama echt een sterretje is. Bij zijn broer had huidige bevestiging ook nodig.

Kortom kijk zelf wat hij aankan. En wat hij wil.

Sterkte.
Hierover zijn meerdere boeken geschreven, kinderen hechten waarde aan duidelijkheid en realiteit.

'Iemand is dood, dood is stoppen met ademen, geen bloed meer bij een wondje, geen warm lichaam meer en nooit meer wakker.'

Klinkt voor ons als volwassenen vrij pittig, we willen het dan ook vaak verpakken en wat zachter brengen, als 'slaapt' en 'een engeltje' maar dit kan soms juist verwarring en onzekerheid opleveren. Slapende mensen kunnen immers wakker worden, en engeltjes zijn ook vrij ontastbaar.

Het kind naar de overledene laten kijken wordt vaak als helpend gezien, het kind ziet dat opa dood is en krijgt wat meer vat op wat dood nu precies is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven