Bewustzijn tijdens narcose

14-08-2014 19:14 43 berichten
Morgen ga ik onder het mes voor een neuscorrectie. Tot nu toe ging het best goed, was totaal niet nerveus/zenuwachtig maar nu morgen steeds dichterbij komt, brengt dat toch de nodige zenuwen met zich mee.

Het is een operatie waarbij ik volledig onder narcose ga, en dit is tevens mijn allereerste operatie. De gedachte dat je helemaal niks merkt en dat de chirurg van alles met je zou kunnen doen, brr.. Maar.. Ik heb een aantal jaar geleden de film Awake gezien, en nu is dat dus hetgeen waar ik het meest bang voor ben.. Dat je geheel onder narcose wordt gebracht, je niet kunt praten of bewegen, maar je in je hoofd nog gewoon bij bewustzijn bent...

Is het heel naïef om te denken dat dit ook zomaar bij mij zou kunnen gebeuren? Ik ben echt een beetje freaked out haha.. Hoe groot zou die kans zijn dat dit in het echt ook kan voorkomen?

Voor degene die de film niet kennen, bekijk de trailer hier: https://www.youtube.com/watch?v=e3eEauXSQIA
Ach meis dat risico is minder dan 0,001%

Een operatie is niet fijn. En al lastig genoeg. Accepteer dat het nu eenmaal moet gebeuren. Leuk is anders, maar het komt echt wel goed. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Een narcose bestaat grofweg uit twee bestanddelen: een pijnstiller en een slaapmiddel. De anesthesist houdt in de gaten dat je blijft slapen en de pijnstilling blijft werken. De kans dat jij iets meemaakt van je operatie is kleiner dan de kans dat je nog voor de tijd door de bliksem wordt getroffen.

Ik wens je een goede operatie en vooral een prachtig resultaat toe.
Ik heb ook een soortgelijke operatie gehad, 2 in 2.

Was ook heel erg bang en lag echt te trillen in bed. Medicatie gehad en ik was veel rustiger, liet het over mij heenkomen. Achteraf stelde het weinig voor, onder narcose gaan.

Komt goed hoor, echt!
Ik ben onder algehele narcose geweest....beste middagdutje ever !

Nu serieus, je weet dat jij jezelf nu aan het opfokken bent he? Niet de film, niet de narcose, maar JIJ zelf.

Vervang het woord narcose met diepe slaap. Je bent gewoon écht een tijdje weg en je merkt er niets van.

Sterkte en succes morgen!
Ik bedoelde 2 in 1.
Als je bij bewustzijn bent, lijkt mij dat je hart sneller gaat kloppen.

Aangezien er iemand is die deze in de gaten houdt, gaan ze dan echt niet door hoor, lijkt mij...

Dit zeg ik nu wel makkelijk, maar ik was een jaar geleden ook nog doodsbang ervoor. Daarna twee keer onder narcose geweest en het viel mij alles mee.
Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voordat je valt.
Het was een film he? Jaws was ook niet echt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Het kan gebeuren maar die kans is zo verschrikkelijk klein. Geef het morgen nog even aan dan zullen de zusters je vast gerust stellen.

Ik ben 2x onder narcose geweest. 1x ben ik wakker geworden toen het niet de bedoeling was. Ik deed mijn ogen open en zag fel licht en hoorde wat commotie in de operatie zaal en daarna was ik weer gelijk weg. De 2de keer heb ik er niks van gemerkt.

Misschien ook een goed idee om iets voor de misselijkheid te vragen.
Thanks voor de reacties allemaal! Ga het morgen inderdaad nog even aankaarten bij de assistent en de chirurg, heb al wat dingetjes opgeschreven die ik wil vragen want dat zal ik morgen door alle spanning vast vergeten
Joh ik ben al

Tig keer onder narcose geweest. Niks aan de hand heerlijk geslapen.
Tegenwoordig is er apparatuur om bewustzijn onder narcose te checken en komt het daardoor veel minder voor. Maak je alsjeblieft niet te druk. Het komt goed.
Een narcose is, voor zover mij is uitgelegd, een combinatie van een slaapmiddel en een spierverslapper. Het is in het verleden weleens gebeurd dat men alleen de spierverslapper kreeg waardoor men niet sliep maar ook niet kon reageren.

Tegenwoordig krijg je een soort klittenband ding op je voorhoofd geplaatst die hersengolven meet. Dan kunnen ze dus precies zien aan de hersengolven of jij bij bewustzijn bent of niet. Kortom, er is niets om je zorgen over te maken.

Ik was destijds ook erg bang en dit is mijzo uitgelegd.

Sterkte!
Je doet je ogen dicht en een seconde later ( voor je gevoel) is het alweer voorbij. Succes!
Ik moet binnenkort ook en ik was ook bang voor dit verhaal over bewustzijn (en dan pijn voelen, vooral). Na het lezen van de reacties hier ben ik daarin al gerustgesteld.

Nu nog om zien te gaan met andere gedachten erover (linksrechtsverwisselingen, bijvoorbeeld).

Sterkte morgen TO!
quote:smaldeel schreef op 14 augustus 2014 @ 19:22:

Een narcose bestaat grofweg uit twee bestanddelen: een pijnstiller en een slaapmiddel. De anesthesist houdt in de gaten dat je blijft slapen en de pijnstilling blijft werken. De kans dat jij iets meemaakt van je operatie is kleiner dan de kans dat je nog voor de tijd door de bliksem wordt getroffen.

Ik wens je een goede operatie en vooral een prachtig resultaat toe.

Het bestaat uit 3. Je vergeet de spierverlammer. Stel dat TO net ff in dr slaap aan dr neus wil krabbelen terwijl die chirurg aan het beitelen is .

En @TO, als je bewust zou blijven, zou van de spanning je hartslag en je bloeddruk behoorlijk stijgen. Dat zou de anaesthesist doorhebben. No worries dus. Dat is overigens ook de reden dat je ondanks het slaapmiddel, ook een pijnmiddel krijgt. Ook in slaap reageert je lijf op pijn en dat kan een operatie hinderen (bijv. meer bloeden).

Je hoeft echt niet bang te zijn.
Waarvoor een neuscorrectie als ik vragen mag? Is er iets mee gebeurd of vind je hem niet mooi?
Dat klittenband is nog het minst vriendelijk van alles. 3 keer in korte tijd onder narcose geweest en de tweede keer moest ik wat langer wachten tot al het personeel er was. Toen deden ze die dingen alvast in mijn voorhoofd 'prikken'

Narcose zelf vind ik ook een heerlijk middagslaapje
Een narcose bestaat inderdaad uit pijnstilling, spierverslapping en een slaapmiddel. Als je pijn voelt of je komt bij bewustzijn, dan gaat je hartslag sneller en je bloeddruk omhoog en dat valt de anesthesist (of de assistent) als het goed is op. Dan wordt er wat extra bijgegeven. Mijn vader is nu zo'n 20 jaar anesthesist en hij heeft het echt zelden meegemaakt dat iemand bij bewustzijn kwam tijdens een operatie. Wat wel belangrijk is, is dat je als je op de poli komt, je eerlijk bent over of je alcohol/drugs gebruikt, want dan heb je meer van de middelen nodig.
@singsong ik ben altijd al vrij onzeker geweest over mijn neus. Het loopt niet helemaal recht maar met een bobbeltje en ook is ie wat aan de grote kant, het is niet mooi in verhouding met mijn gezicht.

Ik ben er nooit mee gepest, ik doe het puur voor mezelf en na heel lang nadenken en twijfelen (is het echt wat ik wil, kan het niet op een andere manier) heb ik een paar maanden terug toch de beslissing genomen dat ik mij gewoon zekerder wil voelen over mezelf, mijn gezicht en mijn neus. Ik heb het geld ervoor over en hoop nu vooral dat de narcose en de (na)pijn mee valt
De eerste keer dat ik onder narcose moest kreeg ik het advies om het gewoon over me heen te laten komen.

Niet makkelijk maar ik heb het geprobeerd en achteraf was dat het enige advies waar ik wat aan had.

Ik kon het me gewoon niet voorstellen dat ik daadwerkelijk weg gemaakt kon worden, dat is zo'n gek idee. Maar goed, toen ik tot 10 moest tellen heb ik de 6 niet gehaald.

O en nog een goede tip, kijk alsjeblieft geen enge films met onderwerpen waar je je binnenkort zelf in eenzelfde situatie gaat bevinden
Ben inmiddels een paar keer onder narcose geweest en ben er altijd heel goed uitgekomen. Vond het ook niet eng. Geef aan dat je zenuwachtig bent en probeer het over je heen te laten komen.
quote:ladyveraa schreef op 14 augustus 2014 @ 21:00:

@singsong ik ben altijd al vrij onzeker geweest over mijn neus. Het loopt niet helemaal recht maar met een bobbeltje en ook is ie wat aan de grote kant, het is niet mooi in verhouding met mijn gezicht.

Ik ben er nooit mee gepest, ik doe het puur voor mezelf en na heel lang nadenken en twijfelen (is het echt wat ik wil, kan het niet op een andere manier) heb ik een paar maanden terug toch de beslissing genomen dat ik mij gewoon zekerder wil voelen over mezelf, mijn gezicht en mijn neus. Ik heb het geld ervoor over en hoop nu vooral dat de narcose en de (na)pijn mee valt Vanachter de computer weet ik niet hoe je uitziet maar zou het misschien niet kunnen zijn dat je misschien wel de enige bent die denkt dat er wat mis is met je neus. Heb je al aan andere gevraagd wat zij ervan vinden? Misschien zeggen die wel dat je er prima uitziet met de neus die je nu hebt.
Waar komt de onzekerheid vandaan? Misschien voel je na de operatie nog net zo onzeker en ligt de oorzaak niet bij je neus, gezicht.
Ik ben laatst onder algehele narcose geweest voor de verwijdering van mijn keelamandelen.

Ik was al weg voordat ik ''poep'' kon roepen.. echt bizar hoe snel je onder zeil bent. Het is hetzelfde als in slaap vallen, alleen net iets sneller ofzo.

Toen ik wakker werd in de uitslaapkamer snapte ik er de 1e paar seconden niet waar ik was. Toen vroeg ik aan de zuster waar ik was. Toen zij antwoordde dat ik in de uitslaapkamer was zei ik meteen tegen haar: ''huh, maar ik moet toch nog geoperereerd worden''??

Kan je nagaan ;) Echt niks om je zorgen over te maken dus! Je krijgt er 0,00% van mee, en tegenwoordig hebben ze allerlei apparaten om in de gaten te houden hoever jij buiten bewust zijn bent.

En die film Awake... tsja Jurassic Park was ook niet echt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven