supermarkt is niet meer leuk: slaan we door in gezond eten?
zondag 24 augustus 2014 om 17:43
Sinds kort ben ik bezig met gezonder eten en daarmee ietsje gewicht kwijt willen raken (3-5kg). Ik merk dat ik heel erg moeite heb met gevarieerd en gezond eten. Ik kom net van de supermarkt, ik loop langs de schappen, op zoek naar gezonde tussendoortjes, en ik word er treurig van. Ligt er dan echt zo veel troep in de supermarkt die we niet meer kunnen kopen? Ik kan bijna niet meer genieten van het stukje appeltaart dat mijn moeder me vanmiddag de visite voorschotelde, en gezellig samen genieten, i.p.v. te denken 'SUIKER, FOUTTTTTTTTTTT'. Mijn verstand zegt dat we als maatschappij minder achter onze kiezen moeten proppen, maar mijn hart zegt dat gezond eten nooit bedoeld kan zijn om het plezier in eten kwijt te raken.
Even mijn gedachtengang van zonet uit de supermarkt:
-pruimen: mag niet, net gehad
- wortelen: mag niet, net gehad, niet gevarieerd
- tomaatjes: heb ik nog liggen
- brood: ze zeggen dat graanproducten slecht zijn, dan maar dat vieze roggebrood toch maar weer eens proberen (yuk)
- dranken: is troep, laten staan
- rozijnen: te veel suiker
- cranberry's: te veel suiker
- koekje: te veel suiker
- noten: al die 'supergezonde' noten komen me mijn strot uit
- fruit: te veel suiker, niet meer zo veel fruit eten, max. 2 stuks per dag.
- chocola: mag niet
Dit kan toch niet zo bedoeld zijn? Ik hoef helemaal geen 100 te worden. Hoe houd je plezier in eten en mag je toch tussendoortjes?
Even mijn gedachtengang van zonet uit de supermarkt:
-pruimen: mag niet, net gehad
- wortelen: mag niet, net gehad, niet gevarieerd
- tomaatjes: heb ik nog liggen
- brood: ze zeggen dat graanproducten slecht zijn, dan maar dat vieze roggebrood toch maar weer eens proberen (yuk)
- dranken: is troep, laten staan
- rozijnen: te veel suiker
- cranberry's: te veel suiker
- koekje: te veel suiker
- noten: al die 'supergezonde' noten komen me mijn strot uit
- fruit: te veel suiker, niet meer zo veel fruit eten, max. 2 stuks per dag.
- chocola: mag niet
Dit kan toch niet zo bedoeld zijn? Ik hoef helemaal geen 100 te worden. Hoe houd je plezier in eten en mag je toch tussendoortjes?
zondag 24 augustus 2014 om 17:48
Ik eet ook super gezond, maar doe echt niet moeilijk over een stukje appeltaart oid. Ook geen problemen in de supermarkt. Misschien moet je het allemaal wat meer los laten en niet te moeilijk over sommige dingen doen. Een stukje fruit extra is echt niet zo erg hoor. Of meer ontbijten, lunchen etc. zodat je geen tussendoortjes nodig hebt.
zondag 24 augustus 2014 om 17:48
als je de etiketten van de producten gaat lezen, dan kun je niks meer kopen. Ik wilde minderen met suiker, maar in vrijwel alles zit suiker of een afgeleide daarvan zoals fructose.
ik dacht gezond te doen door volkoren puntjes te kopen ipv witte puntjes, maar toen zag ik dat er ook in volkoren puntjes suiker wordt gedaan
ik dacht gezond te doen door volkoren puntjes te kopen ipv witte puntjes, maar toen zag ik dat er ook in volkoren puntjes suiker wordt gedaan
zondag 24 augustus 2014 om 17:51
Jij slaat door in het té gezond eten. Cranberry's, rozijnen, wortelen (hoezo niet gevarieerd, het is nog altijd beter dan een stuk taart!) zijn gewoon gezond. Chocolade, de extra pure variant, niets mis mee.
Ga met je eigen gevoel en verstand de winkel in en koop in Godsnaam iets wat je wel lekker vindt, want je maakt het jezelf er echt niet gemakkelijker op zo. Je weet zelf wel dat een pak koekjes niet zo gezond is als een handje cranberry's.
Ga met je eigen gevoel en verstand de winkel in en koop in Godsnaam iets wat je wel lekker vindt, want je maakt het jezelf er echt niet gemakkelijker op zo. Je weet zelf wel dat een pak koekjes niet zo gezond is als een handje cranberry's.
zondag 24 augustus 2014 om 17:56
Je slaat wel enorm door. Eet gewoon fruit en gevarieerd eten betekent niet dat je verdomme geen pruimen en wortels mag eten als je ze net gehad hebt. Fruit bevat inderdaad suikers, nou en? Je mag echt zoveel fruit eten als je wil, dat is echt niet ongezond, hoe kom je erbij? Met gedroogd fruit is ook niks mis. Je lever kan heus wel de fructose uit fruit aan als je verder geen meuk eet waaraan suikers aan toegevoegd zijn, zoals frisdranken en die loela die fruitsap genoemd wordt. Denk je echt dat je een vervette lever of diabetes type 2 ofzo kan krijgen van fruit eten? Dan moet je je toch echt beter laten informeren.
Volgens mij neig je een beetje naar orthorexia ofzo. Dit klinkt echt heel ongezond.
Volgens mij neig je een beetje naar orthorexia ofzo. Dit klinkt echt heel ongezond.
You know how I know? Because I reeaally think so!
zondag 24 augustus 2014 om 17:59
En rogge is geen graan?
Je doet een beetje moeilijk. Eigenlijk is het simpel: alles wat te bewerkt is is niet goed voor je. Een tussendoortje met 15 ingrediënten kan nooit erg fantastisch voor je zijn. En als dan ook bij de eerste drie ingrediënten nog 'suiker' of iets anders van suiker staan kun je het beter laten liggen. Een appel of een pruim is niet bewerkt, dus prima. Brood, de betere soorten zitten niet vol met allerlei zooi, dus óók prima. Neem je zo'n becel vezelwit geval dan is dat dus níet goed, want enorm bewerkt.
Heel ingewikkeld is het niet. Zelfgebakken appeltaart, prima, met mate uiteraard. Je weet wat erin zit, boter, suiker, meel, appelen en kaneel, en dus prima om soms te eten. Superbewerkte appelkoeken uit de supermarkt bevatten van alles, maar géén echte appel of echte boter, dus beter laten liggen.
Boterham met pindakaas, prima, want pindakaas ( de goede soorten) is niets meer dan pinda en een beetje zout en wat olie. Nutella, beter niet doen, want lijst met ingrediënten die je niet kent en suiker en rare vetsoorten als eerste ingrediënten.
Zo kun je prima boodschappen doen, en suiker is echt niet het kwaad van de wereld, maar suiker uit een appel is altijd nog beter dan suiker uit een zak drop. En vet uit een noot is altijd nog beter dan vet uit een plak cake uit de supermarkt.
Je doet een beetje moeilijk. Eigenlijk is het simpel: alles wat te bewerkt is is niet goed voor je. Een tussendoortje met 15 ingrediënten kan nooit erg fantastisch voor je zijn. En als dan ook bij de eerste drie ingrediënten nog 'suiker' of iets anders van suiker staan kun je het beter laten liggen. Een appel of een pruim is niet bewerkt, dus prima. Brood, de betere soorten zitten niet vol met allerlei zooi, dus óók prima. Neem je zo'n becel vezelwit geval dan is dat dus níet goed, want enorm bewerkt.
Heel ingewikkeld is het niet. Zelfgebakken appeltaart, prima, met mate uiteraard. Je weet wat erin zit, boter, suiker, meel, appelen en kaneel, en dus prima om soms te eten. Superbewerkte appelkoeken uit de supermarkt bevatten van alles, maar géén echte appel of echte boter, dus beter laten liggen.
Boterham met pindakaas, prima, want pindakaas ( de goede soorten) is niets meer dan pinda en een beetje zout en wat olie. Nutella, beter niet doen, want lijst met ingrediënten die je niet kent en suiker en rare vetsoorten als eerste ingrediënten.
Zo kun je prima boodschappen doen, en suiker is echt niet het kwaad van de wereld, maar suiker uit een appel is altijd nog beter dan suiker uit een zak drop. En vet uit een noot is altijd nog beter dan vet uit een plak cake uit de supermarkt.
zondag 24 augustus 2014 om 18:00
Nou, dat orthorexia valt wel mee. Ik ben juist een behoorlijke zoetekauw, maar na het zoveelste topic, dat ik net noemde, waarin toegevoegde suiker slecht wordt genoemd, en al die berichten tegenwoordig over gevarieerd moeten eten, dacht ik vandaag: 'Laat ik eens op een andere manier boodschappen doen'. En daar werd ik niet blij van. Ik vind het wel lastig om een balans te vinden tussen alles en niets, dat klopt.
zondag 24 augustus 2014 om 18:01
Het is niet de supermarkt schat, je bent het zelf die je plezier vergalt. Bij de supermarkt is ook gewoon patat te koop, en chips, en kroketten, en niemand die je verbiedt dat te kopen.
Maak gewoon thuis een lijstje met wat je de komende dagen wilt eten, en koop dat. Van twee keer pruimen eten ga je echt niet dood.
Maak gewoon thuis een lijstje met wat je de komende dagen wilt eten, en koop dat. Van twee keer pruimen eten ga je echt niet dood.