Zoon blijft zitten.

11-07-2008 13:40 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon (7, groep 4 ) blijft dus zitten, is al wat langer bekend maar nu het volgende.

Vorige week zijn de leraren bekend gemaakt voor de klassen en hij krijgt zijn leraar heeft hij ook al in groep 3 gehad.

Deze fijne man vertelde dat hij goed mee kwam en goed zijn best deed.

Verder werd hij in groep 3 flink geplaagd en ben meerdere malen naar school geweest om dit te bespreken, maar de leraar had hier geen oog voor en heeft nooit iets van plagen meegekregen.

Mijn zoon was volgens hem een heerlijk rustig knulletje.

Toen mijn zoon met een redelijk oke rapport (c-scores) over ging had ik dus geen idee dat het slecht met hem ging, prestatiegewijs dan want sociaal vond ik dus wel een probleem.

Tijdens de eerste rapport bespreking kwamen er zaken naar voren die de leraar dus zeker had moeten zien in groep 3.

Hij heeft als gevolg hiervan het afgelopen jaar fysiotherapie gehad

voor de fijne motoriek.

En ook dat hij sociaal niet meekwam met de groep ( hij is een vroege leerling), zijn concentratie is beperkt vergeleken met andere leerlingen en toest scores van E en D's.

Behandelplan opgesteld maar mocht niet baten.

Ik zelf vind het erg fijn dat hij blijft zitten, hij komt in een prettigere klas en hij zal meer zelfvertouwen krijgen (hoop ik).

Maar nu dat blijkt dat hij deze leraar krijgt vind ik het op eens niet zo leuk meer.

Zijn hier nog leerkrachten en/of ouders die advies hebben om mijn zoon goed in de gaten te houden en ik niet weer hetzelfde meemaak straks in groep 5 , dat dan blijkt dat het weer niet goed

gaat.

Ik hoop dat het te begrijpen is zo anders hoor ik het wel.

Alvast bedankt voor het meedenken, zit hier echt mee in mijn maag.
Ik zou het gesprek met die (oude en tevens toekomstige) leraar aangaan. Vertel hem dat jij je zorgen maakt omdat hij dingen niet heeft gesignaleerd die in het volgende jaar wel genoemd zijn en waar aan gewerkt moest worden. Vertel hem dat je je afvraagt hoe hij dat over het hoofd heeft kunnen zien. leg hem uit dat je je dus zorgen maakt omdat hij nu weer de leerkracht gaat worden.

Waarschijnlijk zal zijn kijk op de zaak jou zorgen kunnen verminderen.

Desnoods vraag je de leraar van groep 4 (zijn huidige lk) ook bij het gesprek. Zij zullen het er samen in de leraren kamer en tijdens overdrachten ook over hebben gehad!
Dank je ,

Helaas heb ik eerder zo een gesprek gehad maar de leerkracht

gaf niet aan iets geobserveerd te hebben tijdens groep 3 maar dat deze problemen pas in groep 4 zijn ontstaan.

Ondanks meerdere gesprekken met IBer erbij, ging het er gewoon niet in.

Ik heb nu de afspraak iedere maand bij een te komen voor een tussenbeoordeling maar heb hier weinig vertrouwen in want voorheen had ik ook regelmatig gesprekken met de leerkracht en toen kwam naar voren dat het allemaal op schema ging ondanks dat ik het gevoel had dat dat niet zo was.

Wie heeft er tips hoe ik problemen kan signaleren en daar zelf ook iets mee kan.
Je probleem voorleggen aan de directeur/directrice/locatiehoofd of wie er dan ook de leiding heeft op de school van je zoontje. Aangeven dat je doordat deze leerkracht problemen in groep 3 niet heeft gesignaleerd die hij wel had moeten signaleren (o.a. volgens de IBer) geen vertrouwen in het komende jaar hebt voor je zoon. Dat hij mede door de achterstand die al in groep 3 begonnen, en dus niet op tijd opgemekrt, is nu blijft zitten en dat jij wilt voorkomen dat dit nogmaals kan gebeuren. Er zal dan naar een oplossing gezocht kunnen worden, wellicht in de vorm dat de leerkracht die je zoon dit jaar heeft gehad samen met de IBer zijn vorderingen ook bekijkt en in de gaten houdt of een en ander inderdaad op schema ligt met de rest van de kinderen.

Ik zou het in elk geval wel hogerop zoeken en geen genoegen nemen met het antwoord dat het heus wel goedkomt. Juist die basiskennis is zo bepalend voor z'n verdere schooltijd.
Hoi Zusenzo,

Staat de leerkracht volgend schooljaar fulltime voor de groep, of is er ook nog een duo-partner? Misschien kan hij/zij je dan -ook- van info voorzien.

Als je regelmatig gesprekken hebt, kan je ook ten aanzien van je zorgen (pesten, leerniveau) vragen naar concrete voorbeelden. bv. met wie speelt je zoontje in de pauze? Wie kiest hij bij gym/wordt gekozen? Hoeveel fouten had hij in de toets en hoeveel is toegestaan? Dan moet de leerkracht wel met gegevens komen.

Is er op de school van je zoon ook een 'protocol' hoe zittenblijvers begeleid worden? Misschien dat een RT-er of IB-er ook wekelijks met je zoontje kan werken (als het om leerstof gaat) of kan praten (als het om soc-em gaat) zodat je van de IB/RT ook uit eerste hand kan horen hoe het met je zoontje gaat.

Niet elke school heeft hier echter de tijd voor.

Succes!
Bedankt voor de goede ideeen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven