groter wonen?
zaterdag 6 september 2014 om 08:49
Allereerst: ik weet dat wij een luxe-probleem hebben..
Een paar jaar geleden hebben wij een huis gekocht: +/- 120 m2, 3 (ruime) slaapkamers. In de afgelopen twee jaar hebben wij twee kinderen mogen krijgen.
De voordelen van het wonen in dit huis:
-leuke buurt
-rustige wijk
-op loopafstand van het centrum
-we houden per maand 500,00 over dus kunnen ruim leven (dus na aftrek van alle vaste lasten, kleding voor ons en de kinderen, leuke dingen doen, boodschappen e.d.)
De nadelen:
-kleine tuin
-kleine woonkamer
-geen sfeer
We hebben een gesprek gehad met de bank. Als we dit huis zouden willen verkopen hebben we waarschijnlijk een restschuld (in deze straat staan 4 dezelfde huizen te koop). We zouden zo'n 10 000 tot 15 000 eigen geld in de nieuwe hypotheek moeten inleggen. Om het nieuwe huis in te kunnen richten e.d. zouden we dus ook nog moeten sparen.
Op dit moment hebben we zo'n 10 000 spaargeld.
De rente is op dit moment laag, dus we zouden voor een groter huis relatief lagere maandlasten hebben (op dit moment..).
Onze afweging is: wat doen we? Proberen we ons huis te verkopen en gaan we ondertussen heel hard sparen om dat te kunnen betalen? Of blijven we hier wonen en maken we dit huis 'ons huis'?
Ik zou graag van jullie willen horen wat jullie in onze situatie zouden doen. Misschien ervaringen uitwisselen?
Een paar jaar geleden hebben wij een huis gekocht: +/- 120 m2, 3 (ruime) slaapkamers. In de afgelopen twee jaar hebben wij twee kinderen mogen krijgen.
De voordelen van het wonen in dit huis:
-leuke buurt
-rustige wijk
-op loopafstand van het centrum
-we houden per maand 500,00 over dus kunnen ruim leven (dus na aftrek van alle vaste lasten, kleding voor ons en de kinderen, leuke dingen doen, boodschappen e.d.)
De nadelen:
-kleine tuin
-kleine woonkamer
-geen sfeer
We hebben een gesprek gehad met de bank. Als we dit huis zouden willen verkopen hebben we waarschijnlijk een restschuld (in deze straat staan 4 dezelfde huizen te koop). We zouden zo'n 10 000 tot 15 000 eigen geld in de nieuwe hypotheek moeten inleggen. Om het nieuwe huis in te kunnen richten e.d. zouden we dus ook nog moeten sparen.
Op dit moment hebben we zo'n 10 000 spaargeld.
De rente is op dit moment laag, dus we zouden voor een groter huis relatief lagere maandlasten hebben (op dit moment..).
Onze afweging is: wat doen we? Proberen we ons huis te verkopen en gaan we ondertussen heel hard sparen om dat te kunnen betalen? Of blijven we hier wonen en maken we dit huis 'ons huis'?
Ik zou graag van jullie willen horen wat jullie in onze situatie zouden doen. Misschien ervaringen uitwisselen?
zaterdag 6 september 2014 om 08:57
Ik zou blijven wonen waar je nu woont.
Geen geld of schulden bederft volgens mij meer je woongenot dan een kleine tuin of kleine woonkamer.
Kun je wellicht je huis wat anders inrichten zodat er ruimte ontstaat en je je er meer thuis voelt?
Sparen en wellicht over 5 jaar kijken hoe en wat kan natuurlijk altijd.
Geen geld of schulden bederft volgens mij meer je woongenot dan een kleine tuin of kleine woonkamer.
Kun je wellicht je huis wat anders inrichten zodat er ruimte ontstaat en je je er meer thuis voelt?
Sparen en wellicht over 5 jaar kijken hoe en wat kan natuurlijk altijd.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
zaterdag 6 september 2014 om 08:59
Geen sfeer dat snap ik niet zo, want sfeer maak je toch zelf door de inrichting die je kiest?
Zelf woon ik in een jaren 70 flat, als er iets van zichzelf sfeerloos is is het dat wel. En toch is mijn flat heel sfeervol, omdat ik hem mooi en gezellig heb ingericht.
Daar kun je zelf volgens mij heel veel aan doen.
Zelf woon ik in een jaren 70 flat, als er iets van zichzelf sfeerloos is is het dat wel. En toch is mijn flat heel sfeervol, omdat ik hem mooi en gezellig heb ingericht.
Daar kun je zelf volgens mij heel veel aan doen.
zaterdag 6 september 2014 om 09:13
Een schuld gaan maken om in een juiste sfeer te wonen? Houd het hier bij want twee kinderen kosten nu al heel wat en als ze straks pubers zijn helemaal.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zaterdag 6 september 2014 om 09:14
quote:Merisi schreef op 06 september 2014 @ 09:08:
Bovendien zitten de huizenprijzen in de lift, wie weet kun je je huis over een aantal jaren verkopen zonder veel restschuld.Dit en anders vooral niet verkopen.
Bovendien zitten de huizenprijzen in de lift, wie weet kun je je huis over een aantal jaren verkopen zonder veel restschuld.Dit en anders vooral niet verkopen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zaterdag 6 september 2014 om 09:22
Hoezo, zichzelf in de schulden stoppen? Dat heeft ze toch al gedaan toen ze een huis kocht van waarschijnlijk een paar ton zonder daar het geld voor te hebben. Een juiste benaming is jezelf nog meer in de schulden stoppen dan dat je al hebt gedaan.
To, vooral geen nieuws huis gaan kopen. Hou t hierbij.
To, vooral geen nieuws huis gaan kopen. Hou t hierbij.
zaterdag 6 september 2014 om 09:37
zaterdag 6 september 2014 om 09:44
Bedankt voor jullie reacties. We neigen op dit moment naar hier blijven wonen. Ik word gewoon moe van mezelf doordat ik zo erg aan het twijfelen ben over iets dat eigenlijk gewoon echt een luxe-probleem is.
Het is natuurlijk zo dat we over een paar jaar ons huis wellicht zonder verlies kunnen verkopen maar daar tegenover staat dat ons eventuele volgende huis ook weer in prijs gestegen zal zijn.
Het is natuurlijk zo dat we over een paar jaar ons huis wellicht zonder verlies kunnen verkopen maar daar tegenover staat dat ons eventuele volgende huis ook weer in prijs gestegen zal zijn.
zaterdag 6 september 2014 om 09:58
Ik ben met hetzelfde 'luxe-probleem'bezig geweest. Wel hadden wij geen spaargeld. Daardoor was onze overweging makkelijker.
Een nieuw huis kopen, betekent vaak een (gedeeltelijke) hypotheek met nieuwe voorwaarden. Daardoor valt de hypotheek al snel hoger uit. Daar komt ook nog eens een restschuld bij van de oude woning. Deze mag je op dit moment 10 jaar meefinancieren. Daardoor zouden wij de komende 10 jaar meer betalen voor een goedkoper huis. Als we hier blijven zitten is de kans groot dat ons huis in die 10 jaar weer in waarde is gestegen en we hebben een groter gedeelte van de hypotheek afgelost. Per saldo scheelt het geld.
Wij hebben besloten te blijven, maar ik denk dat je daarin ook moet meenemen hoe goed je in je huis 'zit'. Als je echt ongelukkig wordt van je huis, dan snap ik dat je je geluk zoekt. 10 jaar is erg lang.
Succes met je beslissing!
Een nieuw huis kopen, betekent vaak een (gedeeltelijke) hypotheek met nieuwe voorwaarden. Daardoor valt de hypotheek al snel hoger uit. Daar komt ook nog eens een restschuld bij van de oude woning. Deze mag je op dit moment 10 jaar meefinancieren. Daardoor zouden wij de komende 10 jaar meer betalen voor een goedkoper huis. Als we hier blijven zitten is de kans groot dat ons huis in die 10 jaar weer in waarde is gestegen en we hebben een groter gedeelte van de hypotheek afgelost. Per saldo scheelt het geld.
Wij hebben besloten te blijven, maar ik denk dat je daarin ook moet meenemen hoe goed je in je huis 'zit'. Als je echt ongelukkig wordt van je huis, dan snap ik dat je je geluk zoekt. 10 jaar is erg lang.
Succes met je beslissing!
zaterdag 6 september 2014 om 10:10
Geen sfeer snap ik juist heel goed.
Mijn huizen waren altijd sfeervol, vind ik zelf dan.
Tot ik in een situatie kwam dat ik een huurwoning MOEST aannemen.
Hierin had ik destijds weinig keus.
Ik heb de woonkamer 4x veranderd, kon mijn plek daar niet vinden.
Van de aangebouwde schuur een gezellige pc hok gemaakt.
Tuin leuk ingericht.
Maar de sfeer was er gewoon niet.
Wat was ik blij dat ik daar weg kon.
To denk goed na wat jullie willen, ga niet over 1 nacht ijs.
Want ik ga ervan uit dat je huisje echt wel gezellig is.
Prettig wonen is ook erg belangrijk.
En als jij je niet prettig voelt in je woning dan zou voor mij de keus wel gemaakt zijn.
Mijn huizen waren altijd sfeervol, vind ik zelf dan.
Tot ik in een situatie kwam dat ik een huurwoning MOEST aannemen.
Hierin had ik destijds weinig keus.
Ik heb de woonkamer 4x veranderd, kon mijn plek daar niet vinden.
Van de aangebouwde schuur een gezellige pc hok gemaakt.
Tuin leuk ingericht.
Maar de sfeer was er gewoon niet.
Wat was ik blij dat ik daar weg kon.
To denk goed na wat jullie willen, ga niet over 1 nacht ijs.
Want ik ga ervan uit dat je huisje echt wel gezellig is.
Prettig wonen is ook erg belangrijk.
En als jij je niet prettig voelt in je woning dan zou voor mij de keus wel gemaakt zijn.
zaterdag 6 september 2014 om 11:15
Als je zoveel geld over hebt per maand, zou ik eerder heel hard sparen om misschien een beetje te verbouwen. Vaak is er meer mogelijk dan je denkt. Het huis is groot zat dus dat de woonkamer heel klein is betekent waarschijnlijk dat iets anders juist wat ruim is.
Ik ken de indeling natuurlijk niet, maar je zou van een gesloten keuken, een open keuken kunnen maken, waarbij je dan de inrichting een beetje gelijk trekt. Of misschien kun je een stukje hal missen. Je kunt een ruimte optisch vergroten door witte muren. Sfeer kun je voor een deel zelf maken en het heeft voor een deel ook te maken met je eigen tevredenheid. Zolang jij alleen de negatieve punten kunt zien, is je huis nooit goed genoeg.
Realiseer je dat je in een prima buurt woont, schijnbaar prima buren hebt en als je vlak bij het centrum woont, heb je hoogstwaarschijnlijk ook een station en een school in de buurt. Een grote tuin mag dan geweldig zijn (en ik kan het weten, die van ons is 400m²), het vergt ook veel onderhoud. En ja, het is fijn als je in je eigen tuin een zandbak hebt, maar vanaf een jaar of tien zijn je kinderen daar wel klaar mee.
Ik zou dus ervoor kiezen om in dit huis te investeren, en dan zodanig dat jij je er wel prettiger voelt.
Ik ken de indeling natuurlijk niet, maar je zou van een gesloten keuken, een open keuken kunnen maken, waarbij je dan de inrichting een beetje gelijk trekt. Of misschien kun je een stukje hal missen. Je kunt een ruimte optisch vergroten door witte muren. Sfeer kun je voor een deel zelf maken en het heeft voor een deel ook te maken met je eigen tevredenheid. Zolang jij alleen de negatieve punten kunt zien, is je huis nooit goed genoeg.
Realiseer je dat je in een prima buurt woont, schijnbaar prima buren hebt en als je vlak bij het centrum woont, heb je hoogstwaarschijnlijk ook een station en een school in de buurt. Een grote tuin mag dan geweldig zijn (en ik kan het weten, die van ons is 400m²), het vergt ook veel onderhoud. En ja, het is fijn als je in je eigen tuin een zandbak hebt, maar vanaf een jaar of tien zijn je kinderen daar wel klaar mee.
Ik zou dus ervoor kiezen om in dit huis te investeren, en dan zodanig dat jij je er wel prettiger voelt.
zaterdag 6 september 2014 om 11:54
quote:hiltje schreef op 06 september 2014 @ 09:37:
Ik vind 500,- per maand overhouden en 10.000 spaargeld, netjes maar ook niet superveel voor een gezin.
Verhuizen lijkt me onzin, daar heb je gewoon niet genoeg geld voor.
Leuk blijven leven, meer gaan sparen en je huidige huis gezellig maken.
Ja, ik zou ook blijven zitten.
Met 120 m2, je noemde al het woord 'luxeprobleem', maar zó klein kan die huiskamer toch niet zijn...?
Ik vind 500,- per maand overhouden en 10.000 spaargeld, netjes maar ook niet superveel voor een gezin.
Verhuizen lijkt me onzin, daar heb je gewoon niet genoeg geld voor.
Leuk blijven leven, meer gaan sparen en je huidige huis gezellig maken.
Ja, ik zou ook blijven zitten.
Met 120 m2, je noemde al het woord 'luxeprobleem', maar zó klein kan die huiskamer toch niet zijn...?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
zaterdag 6 september 2014 om 12:04
quote:linda654790 schreef op 06 september 2014 @ 09:44:
Bedankt voor jullie reacties. We neigen op dit moment naar hier blijven wonen. Ik word gewoon moe van mezelf doordat ik zo erg aan het twijfelen ben over iets dat eigenlijk gewoon echt een luxe-probleem is.
Het is natuurlijk zo dat we over een paar jaar ons huis wellicht zonder verlies kunnen verkopen maar daar tegenover staat dat ons eventuele volgende huis ook weer in prijs gestegen zal zijn.Misschien kun je wat geld uitgeven aan interieuradvies?
Het is natuurlijk zo dat we over een paar jaar ons huis wellicht zonder verlies kunnen verkopen maar daar tegenover staat dat ons eventuele volgende huis ook weer in prijs gestegen zal zijn.Misschien kun je wat geld uitgeven aan interieuradvies?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zaterdag 6 september 2014 om 12:20
Alleen al gebaseerd op het rekensommetje is het antwoord toch al simpelweg nee? Want je moet 10.000/15.000 euro spaargeld hebben en dat heb je maar net (indien 10.000) of net niet (indien 15.000).
Maar dan heb je vervolgens nog niks van de overige kosten.
Ik ben net verhuisd en man oh man, wat een hoop kosten komen er toch bij. Want dat nieuwe huis is qua oppervlakte en ligging vast perfect, maar er is altijd wel iets wat niet helemaal top is. Misschien toch net graag een andere vloer? Of er zijn veel kaarsen aan geweest, dus alle wanden sauzen? De plinten laten los? De garderobekast past toch niet, dus een nieuwe? De bank moet door de grote woonkamer toch vervangen door een ruimer exemplaar? Twintig keer naar de gamma voor kleine dingetjes, maakt samen ook een aardig bedrag.. Dan heb ik het nog niet over grote klussen als evt een badkamer of keuken vervangen.
Kortom, als je niet al te ruim in het spaargeld zit, lijkt het me niet een positie waarin je terecht wil komen met twee jonge kinderen.
Maar dan heb je vervolgens nog niks van de overige kosten.
Ik ben net verhuisd en man oh man, wat een hoop kosten komen er toch bij. Want dat nieuwe huis is qua oppervlakte en ligging vast perfect, maar er is altijd wel iets wat niet helemaal top is. Misschien toch net graag een andere vloer? Of er zijn veel kaarsen aan geweest, dus alle wanden sauzen? De plinten laten los? De garderobekast past toch niet, dus een nieuwe? De bank moet door de grote woonkamer toch vervangen door een ruimer exemplaar? Twintig keer naar de gamma voor kleine dingetjes, maakt samen ook een aardig bedrag.. Dan heb ik het nog niet over grote klussen als evt een badkamer of keuken vervangen.
Kortom, als je niet al te ruim in het spaargeld zit, lijkt het me niet een positie waarin je terecht wil komen met twee jonge kinderen.
zaterdag 6 september 2014 om 13:12
Het feit dat als we nu zouden verhuizen, we netto per maand minder zouden gaan betalen aan onze hypotheek maakt het wat lastiger. De rente is op dit moment erg laag hoorden we bij de bank.
Onze slaapkamers zijn zo'n 20m2 en de woonkamer 30. De keuken zit daar bij. De hal erbij betrekken gaat helaas niet.
Onze slaapkamers zijn zo'n 20m2 en de woonkamer 30. De keuken zit daar bij. De hal erbij betrekken gaat helaas niet.
zaterdag 6 september 2014 om 13:29
wat is de reden dat er geen sfeer is? op de juiste manier indelen kan veel ruimte geven.
opbergruimte is heel goed te creeeren.
grote slaapkamers heeft heel veel voordelen vond ikzelf.
Heb in appartement gewoond met 3 grote slaapkamers en kleine kamer en balkon.
Toen ik punten had voor laagbouw deed ik dat voor de tuin maar de woningen met 2grote en 1 kleine slaapkamer liet ik links liggen ondanks de grotere woonkamer.
Grote slaapkamers heeft zoveel voordelen.Een kleine woonkamer kun je gezellig inrichten met alleen de nodige meubelen.
wil wel interieuradvies geven qua indeling zowel binnenshuis als tuinindeling als je daar wat aan zou hebben?
opbergruimte is heel goed te creeeren.
grote slaapkamers heeft heel veel voordelen vond ikzelf.
Heb in appartement gewoond met 3 grote slaapkamers en kleine kamer en balkon.
Toen ik punten had voor laagbouw deed ik dat voor de tuin maar de woningen met 2grote en 1 kleine slaapkamer liet ik links liggen ondanks de grotere woonkamer.
Grote slaapkamers heeft zoveel voordelen.Een kleine woonkamer kun je gezellig inrichten met alleen de nodige meubelen.
wil wel interieuradvies geven qua indeling zowel binnenshuis als tuinindeling als je daar wat aan zou hebben?
zaterdag 6 september 2014 om 14:13
Zo weinig is 30m² nou ook weer niet. In ons vorige huis hadden we een benedenverdieping (hal, toilet, trap, meterkast, woonkamer, keuken) van 40m² en de bovenverdieping had dat weliswaar ook, maar met schuine wanden, waardoor er qua inrichting niet veel mogelijk was.
Als de woonkamer niet ruim genoeg is, dan zou ik hem eens helemaal leeg maken en opnieuw inrichten. Kan trouwens ook op de site van VT wonen bijvoorbeeld, daar kun je een kamer aanpassen in 3d en dan inrichten (leuk speelgoed ).
Een hoekbank mag dan heel groot zijn, er passen veel meer mensen op dan op een tweezitter met 2 stoelen. Een eettafel heb je niet persé nodig, je kunt ook een bar plaatsen tussen keuken en woonkamer. Zorg voor zo min mogelijk losse frutsels. Een dienblad met 8 fotolijstjes lijkt minder ruimte in beslag te nemen dan 8 fotolijstjes los op de kast. Een grote lamp, of twee dezelfde lampen op een dressoir, is ruimtelijker dan in elke hoek een mini-lampje.
Als de woonkamer niet ruim genoeg is, dan zou ik hem eens helemaal leeg maken en opnieuw inrichten. Kan trouwens ook op de site van VT wonen bijvoorbeeld, daar kun je een kamer aanpassen in 3d en dan inrichten (leuk speelgoed ).
Een hoekbank mag dan heel groot zijn, er passen veel meer mensen op dan op een tweezitter met 2 stoelen. Een eettafel heb je niet persé nodig, je kunt ook een bar plaatsen tussen keuken en woonkamer. Zorg voor zo min mogelijk losse frutsels. Een dienblad met 8 fotolijstjes lijkt minder ruimte in beslag te nemen dan 8 fotolijstjes los op de kast. Een grote lamp, of twee dezelfde lampen op een dressoir, is ruimtelijker dan in elke hoek een mini-lampje.
zaterdag 6 september 2014 om 20:10
Het is inderdaad misschien beter om hier te blijven en het huis zo in te richten dat we het wél mooi vinden. Nieuwe keuken, andere vloer..
Ik ga eens kijken naar die site die je me gaf, Exces! Dankje!
Wilmaiy, ik kan wel wat tips gebruiken. Graag dus!
De tip over de bar is trouwens ook een goede tip.. ga ik eens over nadenken!
Ik ga eens kijken naar die site die je me gaf, Exces! Dankje!
Wilmaiy, ik kan wel wat tips gebruiken. Graag dus!
De tip over de bar is trouwens ook een goede tip.. ga ik eens over nadenken!
zaterdag 6 september 2014 om 20:15
Ik vind 500 euro overhouden met 'n gezin van 4 personen erg krap. Met 4 personen heb je ook 4 keer zoveel kans op calamiteiten die geld kosten en kinderen worden alleen maar duurder in onderhoud. En je spaargeld is ook niet bepaald 'n vetpot. Wellicht had je je woonsituatie beter kunnen overdenken voor je kinderen besloot te nemen.